Gå til innhold

Trynetillegg til lærere, pysete ledere eller sosialisme ?


Anbefalte innlegg

Men vi kunne fått en bedre skole. Hvordan ligger vi på skoleresultatbarometeret i Europa ?

Ikke så bra nei.

Hei,

Hva måler "skolebarometeret"?

Eksamensresultater, eller om en "god verdensborger ble produsert"?

Det japanske skolesystemet produserer nok flere med gode faglige kvalifikasjoner enn det norske. Betyr det at vi skal kopiere det hit?

En god skole er MYE mer enn bare gode fagkunnskaper.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    51

  • Sør

    39

  • efa

    1

I Os kommune sa de ansatte at en rasjonalisering ikke var mulig eller ikke ville bedre situasjonen for kommunen. Det sa LO også med tordenrøst.

Ikke slakt meg sa kaninen, jeg smaker ikke noe godt. Alle andre kaniner smaker godt, hvor skulle ikke denne ? Fordi den ikke ville dø, kanskje ?

Man kan alltid kutte/spare osv. Og repeterer man det nok ganger kommer man til "haitiske tilstander".

Igjen tar du et individuelt eksempel fra en kommune, og insinuerer (uten å underbygge) at dette på mystisk måte skulle være gyldig for evaluering av lærere i skolen?

Det er en non sequitur!

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Man kan alltid kutte/spare osv. Og repeterer man det nok ganger kommer man til "haitiske tilstander".

Igjen tar du et individuelt eksempel fra en kommune, og insinuerer (uten å underbygge) at dette på mystisk måte skulle være gyldig for evaluering av lærere i skolen?

Det er en non sequitur!

Med vennlig hilsen

Bare at ingen skal evalueres i flg skoleverket, ikke fordi det er umulig, men fordi de ikke vil.

Bare at ingen skal evalueres i flg skoleverket, ikke fordi det er umulig, men fordi de ikke vil.

Hver gang jeg ber deg komme med noe konkret, så nekter du, men refererer til "fagpersoner".

Samtidig innrømmer du at selv de "gode" lærerene ikke vil være med på dette.

Ingen har så mye som nevnt hva/hvordan en slik evaluering skulle foregå.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Hver gang jeg ber deg komme med noe konkret, så nekter du, men refererer til "fagpersoner".

Samtidig innrømmer du at selv de "gode" lærerene ikke vil være med på dette.

Ingen har så mye som nevnt hva/hvordan en slik evaluering skulle foregå.

Med vennlig hilsen

Utarbeidingen av en evt evaluering overlater jeg til fagfolk.

Du har ikke så mange løsninger selv heller, eller vet du hvordan vi skal få en bedre skole ?

Ved å holde kjeft om at den er dårlig ?

Gjest bebba

Hei,

Hva måler "skolebarometeret"?

Eksamensresultater, eller om en "god verdensborger ble produsert"?

Det japanske skolesystemet produserer nok flere med gode faglige kvalifikasjoner enn det norske. Betyr det at vi skal kopiere det hit?

En god skole er MYE mer enn bare gode fagkunnskaper.

Med vennlig hilsen

Det å kopiere andre skolesystemer er direkte farlig, uansett om det er evaluering av ansatte i USA eller konkurransesystemet i Japan. For øvrig tror jeg også at vi må se litt på hvilken gruppe vi skal evaluere utifra. Kvinner evaluerer helt annerledes enn menn, minoriteter har andre forutsetninger også. Alle er IKKE like og skal ikke være det.

Annonse

Gjest bebba

Utarbeidingen av en evt evaluering overlater jeg til fagfolk.

Du har ikke så mange løsninger selv heller, eller vet du hvordan vi skal få en bedre skole ?

Ved å holde kjeft om at den er dårlig ?

Jeg har mange ideer om bedre skole, etter min mening er ikke den veien norske systemet går nå den riktige. Jeg har ingen fasittløsning på bedre skole, men når 600 lærere er sykemeldte daglig så er det noe galt. Jeg vil tro at hele spektret av gode og dårlige lærere er representert der. De fleste av mine kollegaer igjennom tiden har hatt mange gode sider og en del dårlige også.

Ulv I Faarikaal

Jeg har mange ideer om bedre skole, etter min mening er ikke den veien norske systemet går nå den riktige. Jeg har ingen fasittløsning på bedre skole, men når 600 lærere er sykemeldte daglig så er det noe galt. Jeg vil tro at hele spektret av gode og dårlige lærere er representert der. De fleste av mine kollegaer igjennom tiden har hatt mange gode sider og en del dårlige også.

Som alle andre arbeidsplasser. Evaluering var vanskelig og guffent i førsten, men med litt ettertanke er det ikke så ille.

Utarbeidingen av en evt evaluering overlater jeg til fagfolk.

Du har ikke så mange løsninger selv heller, eller vet du hvordan vi skal få en bedre skole ?

Ved å holde kjeft om at den er dårlig ?

Hei,

For det første må du underbygge påstanden om at den er "dårlig", og da på langt bredere grunnlag enn bare "fagresultater".

Er en skole som fører elever inn i et hodeløst konkurransejag bedre enn en skole som gir trygge, stabile elever?

Med vennlig hilsen

Som alle andre arbeidsplasser. Evaluering var vanskelig og guffent i førsten, men med litt ettertanke er det ikke så ille.

En skole er ikke en "fiskesløye-linje". Kvaliteten av lærerarbeidet er litt mer komplisert enn "gjennomsnittskarakteren" - det handler om å utstyre barn med ballast for resten av livet.

Slike evalueringer er bare nok et upraktisk forslag fra FrP, fordi de trolig har fått med seg at få lærere stemmer på dem. Hele partiet lever av å så paranoia-frø om at "noen tar noe fra deg", enten det er alene-mødre, folk i Finnmark, bønder, innvandrere, asylsøkere, lærere, osv i det uendelige.

Du kan ikke engang påvise at det er noe vesentlig "i veien" med norsk skole, sammenlignet med skolen i andre land.

Med vennlig hilsen

Det å kopiere andre skolesystemer er direkte farlig, uansett om det er evaluering av ansatte i USA eller konkurransesystemet i Japan. For øvrig tror jeg også at vi må se litt på hvilken gruppe vi skal evaluere utifra. Kvinner evaluerer helt annerledes enn menn, minoriteter har andre forutsetninger også. Alle er IKKE like og skal ikke være det.

Hei,

Nettopp. Og når man ikke engang kan bli enige om hva som er "godt", kan man jo ikke begynne å lage et evaluerings-system.

Mennesker er individer, og vi er forskjellige. Men det er like viktig å unngå å skape tapere, og det vil jeg påstå at det norske systemet faktisk er gode til å unngå.

Med vennlig hilsen

Gjest bebba

Som alle andre arbeidsplasser. Evaluering var vanskelig og guffent i førsten, men med litt ettertanke er det ikke så ille.

Det er vanskelig for pedagoger å bli sett på som en akademisk faggruppe fordi det finnes ikke noe rett eller galt. Ingen har noen sinne rett i motsetning til matematikere f.eks. hvor ting er konkret. Å evaluere skolen på lik linje med et ingeniørfirma er umulig. Vi kan også diskutere religion i det uendelige og det finnes ikke rette eller gale svar. Å se på lærere som udugelige snyltere på samfunnet er ikke noe nytt. Det er nesten sånn at noen tror at vi trenger skuddår hvert annet år for å finne plass til alle fridagene til lærere.

Gjest bebba

Hei,

Nettopp. Og når man ikke engang kan bli enige om hva som er "godt", kan man jo ikke begynne å lage et evaluerings-system.

Mennesker er individer, og vi er forskjellige. Men det er like viktig å unngå å skape tapere, og det vil jeg påstå at det norske systemet faktisk er gode til å unngå.

Med vennlig hilsen

Jeg tror kanskje at det er riktigere å si at norske systemet er bedre enn noen andre i ikke å skape tapere. Det er langt ifra godt nok, det er mange tapere i det norske systemet. I øyeblikket føler jeg meg som en fange i systemet.

Annonse

Ulv I Faarikaal

Det er vanskelig for pedagoger å bli sett på som en akademisk faggruppe fordi det finnes ikke noe rett eller galt. Ingen har noen sinne rett i motsetning til matematikere f.eks. hvor ting er konkret. Å evaluere skolen på lik linje med et ingeniørfirma er umulig. Vi kan også diskutere religion i det uendelige og det finnes ikke rette eller gale svar. Å se på lærere som udugelige snyltere på samfunnet er ikke noe nytt. Det er nesten sånn at noen tror at vi trenger skuddår hvert annet år for å finne plass til alle fridagene til lærere.

Du ville sikkert lynsje denne læreren:

"Jeg ble lærer fordi jeg får mye fri, og jeg liker den lange sommerferien, jeg har aldri vært på kurs i ferien, og ellers har jeg gode dager."

Noen lærere jobber r.... av seg og andre gir kort og godt f... sånn er det.

Jeg tror kanskje at det er riktigere å si at norske systemet er bedre enn noen andre i ikke å skape tapere. Det er langt ifra godt nok, det er mange tapere i det norske systemet. I øyeblikket føler jeg meg som en fange i systemet.

Hei,

Selvsagt kan systemet bli bedre, men hva er en realitisk prosentandel "tapere"? Selvsagt så få som mulig, men hvor få?

Jeg vil påstå at man reduserer antall tapere ved å la alle få "ta del i samfunnet" så mye som mulig. Og da er jeg villig til å akseptere at "den akademisk smarteste i klassen" kanskje må kjede seg i 5 minutter mens læreren forklarer noe en gang til resten av klassen.

Med vennlig hilsen

Gjest bebba

Du ville sikkert lynsje denne læreren:

"Jeg ble lærer fordi jeg får mye fri, og jeg liker den lange sommerferien, jeg har aldri vært på kurs i ferien, og ellers har jeg gode dager."

Noen lærere jobber r.... av seg og andre gir kort og godt f... sånn er det.

Nei det er greit at lærere nyter ferien, de fortjener det. Jeg blir ofte provosert når jeg hører andre som ikke vet hva lærerjobb innebærer snakke om korte arbeidsdager og lange ferier. Jeg har også ofte provosert kollegaer (gjerne mannlige) når jeg har fremhevet det som en fordel å kunne ha fri sammen med barna i skoleferiene spesielt når de er små.

Gjest turboo

Nei det er ikke enkelt hvis vedkommende ikke har språk.

Skal vi da la de dårlige lærerne få beholde jobben sin og bare gi opp ?

Fortjener elevene det ? Bør vi ikke sørge for at elevene får best mulige lærerkrefter så sant det er mulig ? Burde vi ikke forsøke ?

"Dårlige lærere" og "flinke lærere"er ofte synnonymt med "(u)populære lærere" blant elevene/foreldre. Lærere kan være veldig kompis med klassen (og rektor) og samtidig være håpløs faglig, metodisk, rotete og ustrukturert.

En lærer kan også være ekstremt dyktig i sin egen klasse, men upopulær som timelærer i en annen klasse.

Ulv I Faarikaal

"Dårlige lærere" og "flinke lærere"er ofte synnonymt med "(u)populære lærere" blant elevene/foreldre. Lærere kan være veldig kompis med klassen (og rektor) og samtidig være håpløs faglig, metodisk, rotete og ustrukturert.

En lærer kan også være ekstremt dyktig i sin egen klasse, men upopulær som timelærer i en annen klasse.

Ja, det kan sikkert gjelde noen, men skal vi på det grunnlaget la være å evaluere ? Forsøker de fleste bare å finne argumenter MOT å evaluere ?

Hva med elevene, fortjener ikke de det beste, eller er det hensynet til læreren som går foran alt ?

Det er alt for mye snakk om hva konsekvensene er for lærerne.

Gjest turboo

Ja, det kan sikkert gjelde noen, men skal vi på det grunnlaget la være å evaluere ? Forsøker de fleste bare å finne argumenter MOT å evaluere ?

Hva med elevene, fortjener ikke de det beste, eller er det hensynet til læreren som går foran alt ?

Det er alt for mye snakk om hva konsekvensene er for lærerne.

Det er selvsagt en negativ konsekvens for elevene dersom lærerene må velge å være kompiser/populære i stedet for å være autoriteter.

Lærere vil muligens ikke sette de grenser som er nødvendige, av hensyn til å ikke miste sin popularitet...

Mange i samfunnet mener at norske barn er for individualistiske og lider under kompromiss-oppdragelse. Med kompromiss-oppdragelse mener jeg :Alt skal diskuteres og forhandles om....

Barn trenger grenser og voksne som våger å vise autoritet.

Jeg tror ikke dette er sunt for mine barn.

Jeg tror ikke at mine barn er tjent med at de skal velge å vrake i hvem DE synes er de beste lærerne...

Ulv I Faarikaal

Det er selvsagt en negativ konsekvens for elevene dersom lærerene må velge å være kompiser/populære i stedet for å være autoriteter.

Lærere vil muligens ikke sette de grenser som er nødvendige, av hensyn til å ikke miste sin popularitet...

Mange i samfunnet mener at norske barn er for individualistiske og lider under kompromiss-oppdragelse. Med kompromiss-oppdragelse mener jeg :Alt skal diskuteres og forhandles om....

Barn trenger grenser og voksne som våger å vise autoritet.

Jeg tror ikke dette er sunt for mine barn.

Jeg tror ikke at mine barn er tjent med at de skal velge å vrake i hvem DE synes er de beste lærerne...

Nå har jeg fått mange argumenter men ingen som vil føre til at lærere får lys på sin egnethet og profesjonelle dyktighet. Må vi la det hele skure og gå uten noen form for vurdering som kan betraktes av aktører ?

Nå har vi fått vurdering av skoler, for 5 år siden var også det _helt_ umulig å få til, men senere viste det seg at det var mulig likevel, bare noen satte seg ned og utarbeidet et system. Kvalitetskontroll strittes det i mot overalt, ingen vil ha vurderinger av eget arbeid og argumentene mot vurderingerer er like mange som stjerner på himmelen.

Det minner meg igjen om kaninen: "ikke slakt meg, jeg smaker ikke godt !!" Alle andre kaniner smaker godt, hvorfor skulle ikke denne ? Kanskje den vil leve, og at utsagnet om smaken bare er en vikariende årsak for at den vil leve ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...