Lenny Skrevet 10. mars 2003 Skrevet 10. mars 2003 Det er nesten alltid tragisk når foreldre mister omsorgsretten. Dette tilfellet var spesielt, i hvert fall slik det ble framstilt. Det ble jo konstatert fra barnevernet at det ikke var omsorgssvikt...... Altså tråden her handler om artikkelen i VG, ikke sant? Sitat: "Retten mener at de to barna har vært utsatt for omsorgsvikt." 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 10. mars 2003 Skrevet 10. mars 2003 Sitat: "Retten mener at de to barna har vært utsatt for omsorgsvikt." "Manglende evne til å ta seg av barna er barnevernets hovedargument for ønsket om å ta barna fra moren." (fra dagbladet.) Dette sto også. 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 10. mars 2003 Skrevet 10. mars 2003 Altså tråden her handler om artikkelen i VG, ikke sant? Sitat: "Retten mener at de to barna har vært utsatt for omsorgsvikt." jeg leste i dagbladet 0 Siter
Snorkfrøken Skrevet 10. mars 2003 Forfatter Skrevet 10. mars 2003 Så det du mener er at BV skulle fjerne mange FLERE barn fra foreldrene? Med vennlig hilsen Ja, absolutt. For å bli adoptivforeldre må man kontrolleres opp og ned, men hvem som helst kan knulle, bli gravid og sette et barn til verden. En kveld var jeg vitne til et meget beruset par med barnevogn. De fikk ikke barnevogna opp en fortauskant og sparket i vogna for å få den opp. De kranglet og holdt et helvettes leven. Jeg ringte politiet for å gjøre dem oppmerksom på dette paret med en baby i vognen. Jeg fikk til svar at det ikke var ulovlig å kjøre barnevogn i beruset tilstand. Angrer på at jeg ikke ringte barnevernet, men dette er mange år siden og ikke noe å gjøre med i dag... En annen sak jeg kjenner til der foreldrene er narkomane og en slektning har hatt omsorgen for barnet i perioder, bl.a mens foreldrene har vært på avrusing eller vært på kjøret. Der ble foreldrene tildelt omsorgsretten. Barnet har det ikke bra, og ville bo til sine slektninger. Kunne remset opp i en evighet om omsorgssvikt i hjem med alkoholiserte foreldre, men du er vel av den oppfatningen at barna skal være hos foreldrene no matter what? Hvor mange barn har du forresten, Sør? 0 Siter
Sør Skrevet 10. mars 2003 Skrevet 10. mars 2003 Ja, absolutt. For å bli adoptivforeldre må man kontrolleres opp og ned, men hvem som helst kan knulle, bli gravid og sette et barn til verden. En kveld var jeg vitne til et meget beruset par med barnevogn. De fikk ikke barnevogna opp en fortauskant og sparket i vogna for å få den opp. De kranglet og holdt et helvettes leven. Jeg ringte politiet for å gjøre dem oppmerksom på dette paret med en baby i vognen. Jeg fikk til svar at det ikke var ulovlig å kjøre barnevogn i beruset tilstand. Angrer på at jeg ikke ringte barnevernet, men dette er mange år siden og ikke noe å gjøre med i dag... En annen sak jeg kjenner til der foreldrene er narkomane og en slektning har hatt omsorgen for barnet i perioder, bl.a mens foreldrene har vært på avrusing eller vært på kjøret. Der ble foreldrene tildelt omsorgsretten. Barnet har det ikke bra, og ville bo til sine slektninger. Kunne remset opp i en evighet om omsorgssvikt i hjem med alkoholiserte foreldre, men du er vel av den oppfatningen at barna skal være hos foreldrene no matter what? Hvor mange barn har du forresten, Sør? Nå får du bestemme deg - og lese det du skrev i hovedinnlegget i tråden. Jeg mener at, om noe, så burde BV fjerne flere (ikke færre) barn i omsorgssvikts-tilfeller. Med vennlig hilsen 0 Siter
Spenning Skrevet 10. mars 2003 Skrevet 10. mars 2003 Jeg synes dette er en trist og urettferdig dom. Norge med dagens resurser kunne taklet dette bedre til barnas beste, så lenge ikke moren er slem bør barna få bli hos henne. Vi bruker i dag så mange penger på andre folkeslag og psykiske problemer at vi burde kunne bevilge midler til en hjelpeverge og støttekontakt slik at de kunne leve videre sammen hvis mulig. Barna får ikke lav IQ selv om moren har det. En person med lav IQ vil ofte ha en meget bedre omsorg for sine barn enn vanlige travle mennesker, 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 10. mars 2003 Skrevet 10. mars 2003 Altså tråden her handler om artikkelen i VG, ikke sant? Sitat: "Retten mener at de to barna har vært utsatt for omsorgsvikt." Det mente retten. Barnevernet mente noe annet. 0 Siter
molli Skrevet 10. mars 2003 Skrevet 10. mars 2003 Når en rettsal kommer frem til noe slikt, så ligger det nok en del bak som ikke vi vet om. Det totale fraværet av detaljer om hvorfor, sier alt. Ikke et ord om noe, ikke et eneste eksempel på type omsorgssvikt er nevnt. Kanskje hun er typen som stikker ut og tar seg noen drinker på kveldene, og lar ungene ligge igjen hjemme alene. Kanskje naboer har hørt dem gråte, etter at de har sett moren gå? Man vet aldri. 0 Siter
molli Skrevet 10. mars 2003 Skrevet 10. mars 2003 Jeg synes dette er en trist og urettferdig dom. Norge med dagens resurser kunne taklet dette bedre til barnas beste, så lenge ikke moren er slem bør barna få bli hos henne. Vi bruker i dag så mange penger på andre folkeslag og psykiske problemer at vi burde kunne bevilge midler til en hjelpeverge og støttekontakt slik at de kunne leve videre sammen hvis mulig. Barna får ikke lav IQ selv om moren har det. En person med lav IQ vil ofte ha en meget bedre omsorg for sine barn enn vanlige travle mennesker, Det har du rett i. Sitat: " ...ekspert på intelligenstester, psykologiprofessor Jon Martin Sundet ved Universitetet i Oslo: - IQ-testene henger sammen med skoleresultater. Men omsorgsevner handler om følelser. Vi vet at mange med høy IQ er dårlige omsorgspersoner fordi de ikke har empati med ungene sine." (fra denne artikkelen: http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/09/27/349885.html ) 0 Siter
Logitechmusa Skrevet 10. mars 2003 Skrevet 10. mars 2003 Jeg synes dette er en trist og urettferdig dom. Norge med dagens resurser kunne taklet dette bedre til barnas beste, så lenge ikke moren er slem bør barna få bli hos henne. Vi bruker i dag så mange penger på andre folkeslag og psykiske problemer at vi burde kunne bevilge midler til en hjelpeverge og støttekontakt slik at de kunne leve videre sammen hvis mulig. Barna får ikke lav IQ selv om moren har det. En person med lav IQ vil ofte ha en meget bedre omsorg for sine barn enn vanlige travle mennesker, "Barna får ikke lav IQ selv om moren har det. En person med lav IQ vil ofte ha en meget bedre omsorg for sine barn enn vanlige travle mennesker." Barna kan ikke få lav IQ, mulig det. Men har du noen formening om hva manglende oppfølging kan gjøre med barn? Når de ser på TV og har spørsmål omkring det de ser, når de begynner på skolen og ikke skjønner leksene, når spesielle ting skjer i samfunnet rundt dem og må forklares? Kall det uvitenhet, kall det lav IQ... Joda, dette kan i høyeste grad skapes! Ting er ikke så forenklet som Svanhilds bilde i programmet om henne på TV; "Man forklarer ikke små barn hvorfor de skal holde seg unna en hund, man sier den er farlig for det skjønner de." Å være gode omsorgpersoner er mye mer enn å bytte bleie, synge for og gi mat. 0 Siter
tiliti Skrevet 10. mars 2003 Skrevet 10. mars 2003 Nei altså; du skrev at nå var det blitt omsorgssvikt, ikke at at Tingretten opprettholdt avgjørelsen fra fylkesnemda, og da lurte jeg på om du visste noe ikke andre visste. Ah, de sa det på nyhetene. At tingretten mente det var omsorgssvikt innblandet. 0 Siter
cec5 Skrevet 10. mars 2003 Skrevet 10. mars 2003 Når en rettsal kommer frem til noe slikt, så ligger det nok en del bak som ikke vi vet om. Det totale fraværet av detaljer om hvorfor, sier alt. Ikke et ord om noe, ikke et eneste eksempel på type omsorgssvikt er nevnt. Kanskje hun er typen som stikker ut og tar seg noen drinker på kveldene, og lar ungene ligge igjen hjemme alene. Kanskje naboer har hørt dem gråte, etter at de har sett moren gå? Man vet aldri. Jeg har vært en av naboene hennes i kort tid (men kjenner henne ikke). Jeg tror IKKE hun er den som stikker ut på fest og lar ungene være alene hjemme. Da må det være andre ting bak avgjørelsen. Jeg synes synd på både ungene, hun selv og ikke minst foreldrene hennes! Jeg vet at det ikke er til barns beste å bli plassert i en fremmed fosterfamilie. Biologiske bånd betyr mest. Derfor bør ungene få vokse opp hos familien (besteforeldrene kanskje?). Men det er nå bare min mening... 0 Siter
conan Skrevet 10. mars 2003 Skrevet 10. mars 2003 Jeg har vært en av naboene hennes i kort tid (men kjenner henne ikke). Jeg tror IKKE hun er den som stikker ut på fest og lar ungene være alene hjemme. Da må det være andre ting bak avgjørelsen. Jeg synes synd på både ungene, hun selv og ikke minst foreldrene hennes! Jeg vet at det ikke er til barns beste å bli plassert i en fremmed fosterfamilie. Biologiske bånd betyr mest. Derfor bør ungene få vokse opp hos familien (besteforeldrene kanskje?). Men det er nå bare min mening... Hva i all verden er "biologiske bånd"? 0 Siter
cec5 Skrevet 10. mars 2003 Skrevet 10. mars 2003 Så det du mener er at BV skulle fjerne mange FLERE barn fra foreldrene? Med vennlig hilsen Ja, de burde jo følge opp denne dommen. Altså ta ungene fra alle foreldre som scorer lavt på iq tester. Dette har sine positive sider. Som f.eks. arbeidsplasser. Mange (hobby)psykologer kan settes i sving på statens regning. Det negative må bli at det allerede idag er vanskelig å finne nok fosterhjem. Men igjen: la de arbeidsledige bli fosterforeldre. Kan da få status som forsterket fosterhjem slik at de har full lønn for bryderiet;-) Men ang denne saken så ligger det nok mer bak enn vi vet. Uansett synes jeg de burde pælma barnefaren fra bygda (kan ikke se han gjør noe særlig positivt her likevel annet enn å gå rundt med solbriller på, hehe). De kunne også prøve div. hjelpetiltak for Svanhild, før de fjerner barna. 0 Siter
cec5 Skrevet 10. mars 2003 Skrevet 10. mars 2003 Hva i all verden er "biologiske bånd"? Jaja, flisespikkeri, du skjønner nå hva jeg mener. Biologisk familie er best for barn å vokse opp sammen med. Men selvfølgelig ikke hvis det er omsorgssvikt. Uansett bør hjelpetiltak prøves før barna tas. Det er ikke det samme for barn å vokse opp hos fosterfamilie istedetfor biologisk familie. Det har med identitet å gjøre (neste spmål fra deg blir vel: hva er identitet?).... 0 Siter
Sør Skrevet 10. mars 2003 Skrevet 10. mars 2003 Ja, de burde jo følge opp denne dommen. Altså ta ungene fra alle foreldre som scorer lavt på iq tester. Dette har sine positive sider. Som f.eks. arbeidsplasser. Mange (hobby)psykologer kan settes i sving på statens regning. Det negative må bli at det allerede idag er vanskelig å finne nok fosterhjem. Men igjen: la de arbeidsledige bli fosterforeldre. Kan da få status som forsterket fosterhjem slik at de har full lønn for bryderiet;-) Men ang denne saken så ligger det nok mer bak enn vi vet. Uansett synes jeg de burde pælma barnefaren fra bygda (kan ikke se han gjør noe særlig positivt her likevel annet enn å gå rundt med solbriller på, hehe). De kunne også prøve div. hjelpetiltak for Svanhild, før de fjerner barna. Tingretten ville aldri fjernet barnene uten at slike tiltak hadde vært forsøkt. Med vennlig hilsen 0 Siter
Spenning Skrevet 10. mars 2003 Skrevet 10. mars 2003 "Barna får ikke lav IQ selv om moren har det. En person med lav IQ vil ofte ha en meget bedre omsorg for sine barn enn vanlige travle mennesker." Barna kan ikke få lav IQ, mulig det. Men har du noen formening om hva manglende oppfølging kan gjøre med barn? Når de ser på TV og har spørsmål omkring det de ser, når de begynner på skolen og ikke skjønner leksene, når spesielle ting skjer i samfunnet rundt dem og må forklares? Kall det uvitenhet, kall det lav IQ... Joda, dette kan i høyeste grad skapes! Ting er ikke så forenklet som Svanhilds bilde i programmet om henne på TV; "Man forklarer ikke små barn hvorfor de skal holde seg unna en hund, man sier den er farlig for det skjønner de." Å være gode omsorgpersoner er mye mer enn å bytte bleie, synge for og gi mat. "Men har du noen formening om hva manglende oppfølging kan gjøre med barn?" Ja det har jeg og ser jeg. Selvfølgelig må barn ha oppfølging, mengder av barn får ikke det, de får penger, spill, penger til mc. donalds osv. fordi foreldrene er så bizzy, det er ikke oppfølging. Oppfølging er å følge med at de gjør lekser, hjelpe dem i vanskelige situasjoner, legge tilrette for sosial forståelse, o.s.v.. " Når de ser på TV og har spørsmål omkring det de ser, når de begynner på skolen og ikke skjønner leksene, når spesielle ting skjer i samfunnet rundt dem og må forklares?" Herlighet, hadde verden vært så oppofrene, det er mengder av barn i dag som må finne ut av voldsseriene på TV på egenhånd, mange bruker TV som barnevakt.Skolen tar sjelden hensyn til den enkelte elevs behov. (der har de mye å lære av Steinerskolen) "Kall det uvitenhet, kall det lav IQ... Joda, dette kan i høyeste grad skapes!" det er derfor jeg sier at hun burde bevilges en person eller to som støttekontakt og hjelpeverge. Ting er ikke så forenklet som Svanhilds bilde i programmet om henne på TV; "Man forklarer ikke små barn hvorfor de skal holde seg unna en hund, man sier den er farlig for det skjønner de." Det hjelper heller ikke å si uff, den er farlig. Skal man lære må man få vite hvorfor det er farlig eller erfare det selv ved å brenne seg f.eks. Dette ble kort men måtte bare svare deg. 0 Siter
En_Mamma Skrevet 10. mars 2003 Skrevet 10. mars 2003 Ah, de sa det på nyhetene. At tingretten mente det var omsorgssvikt innblandet. Ok, det var det jeg lurte på. Takk. 0 Siter
Gjest ringom Skrevet 10. mars 2003 Skrevet 10. mars 2003 Jeg synes dette er en trist og urettferdig dom. Norge med dagens resurser kunne taklet dette bedre til barnas beste, så lenge ikke moren er slem bør barna få bli hos henne. Vi bruker i dag så mange penger på andre folkeslag og psykiske problemer at vi burde kunne bevilge midler til en hjelpeverge og støttekontakt slik at de kunne leve videre sammen hvis mulig. Barna får ikke lav IQ selv om moren har det. En person med lav IQ vil ofte ha en meget bedre omsorg for sine barn enn vanlige travle mennesker, Jeg har hatt de samme tankene som deg, det burde vært mulig å sette inn masse ressurser for at barna skal kunne bli hjemme hos henne. Så har jeg spurt meg selv - kanskje hun har nektet å ta imot hjelp, kanskje det er derfor hun nå blir fratatt barna? Jeg vet at barnevernet har som grunnholdning at barn har det best hos sine foreldre, og at det skal mye til før de blir tatt ut av hjemmet. En annen ting - ville en normalt fungerende mor gått ut i media med bilder av barna på den måten som hun har gjort. Hvem skal skjerme barna hvis ikke mor gjør det? 0 Siter
En_Mamma Skrevet 10. mars 2003 Skrevet 10. mars 2003 Jeg har vært en av naboene hennes i kort tid (men kjenner henne ikke). Jeg tror IKKE hun er den som stikker ut på fest og lar ungene være alene hjemme. Da må det være andre ting bak avgjørelsen. Jeg synes synd på både ungene, hun selv og ikke minst foreldrene hennes! Jeg vet at det ikke er til barns beste å bli plassert i en fremmed fosterfamilie. Biologiske bånd betyr mest. Derfor bør ungene få vokse opp hos familien (besteforeldrene kanskje?). Men det er nå bare min mening... For å kunne få til en omsorgsovertagelse skal først hjelpetiltak være forsøkt, over tid. Dernest skal man undersøke ressursene i den biologiske storfamilie og nettverk. Hvis disse er ressurssterke ville man ofte ikke havnet i denne situasjonen i det hele tatt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.