Gå til innhold

Boligmarkedet, kjøperne forsvinner, leieprisene har sunket

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Prisene er nå i ferd med å synke for første gang siden krisa for 10 år siden. Leieprisene i Oslo er også sunket med 10-15% på siste halve året, det kryr nå av ledige leieobjekter. Antallet solgte objekter i Oslo er nå nede på 2-3 % i løpet av 2 mnd, dvs antall solgte i forhold til antall tilbudte. For et år siden var tallet 10% året før det var det 20%. Vi må også regne med hus som har vært på salg i over et år, de ligger nå på 8% av markedet, i fjor var det 2%.

Antallet kjøpere skrumper altså raskt inn, og hva skjer når kjøperne forsvinner ?

Antallet _ledige_ leieboliger øker, hva skjer da ?

De som eier utleieboliger får ikke lenger leieprisen de vil ha og skal selge, men hvor er kjøperne ?

Det er vanskelig å spå, spesielt om framtida. Men nå fins det tall som peker dramatatisk i negativ retning for prisene.

Vil det spille noen rolle for deg ?

Fortsetter under...

For meg kan dette bety litt, men jeg tror ikke at jeg får de store problemene med å leie ut. Mitt eget hus skal ikke selges, derfor betyr det ikke noe for der jeg bor. Jeg nedbetaler huset og får billigere husleie etter som tiden går. Ellers har jeg 4 leiligheter og det er såpass få at jeg tviler på at jeg får de helt store problemene med å leie ut.

At husprisene synker er bare for relativt kort tid (f.eks 2 til 3 år) Hvis du ser over de siste 10 år så har prisene kun steget og den som har kjøpt seg hus for f.eks 10 år siden har tjent godt med penger. Med andre en meget god sparebøsse.

Men det du sier stemmer litt dårlig med slik markedet fungerer. Du sier at ingen vil kjøpe og ingen vil leie. Det stemmer litt dårlig, derfor tror jeg ikke denne siuasjonen vil vedvare så lenge. Enten vil kjøperne komme tilbake til markedet eller så må de som ønsker å leie gjøre det. Begger deler kan ikke utebli fra de to markedene. Hvor skal de da bo??

"Antallet kjøpere skrumper altså raskt inn, og hva skjer når kjøperne forsvinner ?"

Alt annet likt, så vil den fallende pristendensen fortsette. Dog er det ikke unaturlig at man i en overgangsperiode før også selgerne skjønner at prisutviklingen har endret retning, vil se at det trekkes mange salgobjekter fra markedet i håp om at prisnedgangen er midlertidig.

"Antallet _ledige_ leieboliger øker, hva skjer da ?"

Alt annet likt, så faller prisene.

"De som eier utleieboliger får ikke lenger leieprisen de vil ha og skal selge, men hvor er kjøperne?"

På gutterommet eller pikeværelset, kanskje?

"Vil det spille noen rolle for deg?"

Ikke umiddelbart, men min formue vil jo reduseres i takt med fallende boligpriser. Faller det nok, kan jo i verste fall egenkapitalen min bli borte.

Annonse

Ikke hvis du ikke skal selge.

Tja, si ikke det, fordi jeg vet at punkis har tjent veldig gode penger på sin forrige leilighet, jeg vet også at hun har tjent veldig gode penger på sin siste leilighet til nå. Om leiligheten hennes ikke stiger i år, vil hun fortsatt sitte igjen med en god slump penger som hun har tjent.

Punkis er en holden dame, hun sitter på store verdier, selv om hun trekker i fra gjelden sin. Hadde hun leid hadde hun ikke hatt særlig med verdier vil jeg tro, hvis hun ikke hadde spart da, men det er ikke lett, som vi alle vet.

Det er ikke bare det siste året man skal se på hvis man skal selge, men på hva som er tjent siden kjøpet ble foretatt.

Ulv I Faarikaal

For meg kan dette bety litt, men jeg tror ikke at jeg får de store problemene med å leie ut. Mitt eget hus skal ikke selges, derfor betyr det ikke noe for der jeg bor. Jeg nedbetaler huset og får billigere husleie etter som tiden går. Ellers har jeg 4 leiligheter og det er såpass få at jeg tviler på at jeg får de helt store problemene med å leie ut.

At husprisene synker er bare for relativt kort tid (f.eks 2 til 3 år) Hvis du ser over de siste 10 år så har prisene kun steget og den som har kjøpt seg hus for f.eks 10 år siden har tjent godt med penger. Med andre en meget god sparebøsse.

Men det du sier stemmer litt dårlig med slik markedet fungerer. Du sier at ingen vil kjøpe og ingen vil leie. Det stemmer litt dårlig, derfor tror jeg ikke denne siuasjonen vil vedvare så lenge. Enten vil kjøperne komme tilbake til markedet eller så må de som ønsker å leie gjøre det. Begger deler kan ikke utebli fra de to markedene. Hvor skal de da bo??

Det er underlige mekanismer. Men alt begynner i de store byene, og ikke alt sprer seg til landsbygda. Jeg flytta ut av Oslo på grunn av prisene for tre år sida, og flytta nå innen bygda fordi prisene her var falt. Min nye husvert hadde prøvd i 5 mnd å få en ny leietaker da jeg kom, og han er blid som en lerke.

Ulv I Faarikaal

God morgen ulv :)

Nei. Veldig utfyllende svar tenker jeg.

Når du ikke skal selge er det ikke så engasjerende, heller ikke hvis du bor utenfor pressområder. Så hvis du bor på landet og har tenkt å bo der, kan du heller lytte til småfuglene.

God morgen !

Når du ikke skal selge er det ikke så engasjerende, heller ikke hvis du bor utenfor pressområder. Så hvis du bor på landet og har tenkt å bo der, kan du heller lytte til småfuglene.

God morgen !

Jeg skal ikke selge huset, og bor ikke på landet. Så hvis jeg skulle selge og prisene faller ytterligere ville det ikke vært fullt så stas - kanskje.

Men, akkurat det er ikke min største bekymring.

Annonse

Tja, si ikke det, fordi jeg vet at punkis har tjent veldig gode penger på sin forrige leilighet, jeg vet også at hun har tjent veldig gode penger på sin siste leilighet til nå. Om leiligheten hennes ikke stiger i år, vil hun fortsatt sitte igjen med en god slump penger som hun har tjent.

Punkis er en holden dame, hun sitter på store verdier, selv om hun trekker i fra gjelden sin. Hadde hun leid hadde hun ikke hatt særlig med verdier vil jeg tro, hvis hun ikke hadde spart da, men det er ikke lett, som vi alle vet.

Det er ikke bare det siste året man skal se på hvis man skal selge, men på hva som er tjent siden kjøpet ble foretatt.

Nå høres jeg ut som det varpet her vennen , det er jeg jo , men ikke så mye rent økonomisk som du legger det fram her :-))

Men jeg synes absolutt det er verdt å innvistere i eiendom i Oslo - hvertfall har det vært det de siste årene. Nå har det stagnert - gått ned - men da bør man jo sitte på eiendommen og ikke selge. Så snur det jo igjen en eller annen gang. Uansett så er det ikke alle områder i Oslo som vil merke nedgangen så mye - de pressede strøkene er det etterspørsel etter boliger uansett.

Nå høres jeg ut som det varpet her vennen , det er jeg jo , men ikke så mye rent økonomisk som du legger det fram her :-))

Men jeg synes absolutt det er verdt å innvistere i eiendom i Oslo - hvertfall har det vært det de siste årene. Nå har det stagnert - gått ned - men da bør man jo sitte på eiendommen og ikke selge. Så snur det jo igjen en eller annen gang. Uansett så er det ikke alle områder i Oslo som vil merke nedgangen så mye - de pressede strøkene er det etterspørsel etter boliger uansett.

Hva gjør du i kveld? ;-)

Ulv I Faarikaal

Vi har en gruppe kjøpere som tenker: "Nå går prisene ned, jeg kan vente, så da får vi se. Ingen grunn til å betale for mye." I deler av Oslo er dette meget aktuelt, mens i andre deler av Oslo og landet er det ikke så aktuelt. I visse deler av alndet har ikke prisene endret seg mer enn KPI i det hele tatt på 10 år, mens i visse deler av storbyer har de steget 250% og mer.

Nope, men dette er en klar indikasjon på hvor økonomien er på vei. Nedover. Folk flest er glade for lavere rente, men den er også et tegn på hvordan det står til ellers i samfunnet. 5 eller 8% siller ingen rolle dersom arbeidsplassen din blir utflagget. Er nok en del mennesker med lån til litt over pipa, som svetter nå.

Hehe, selvsagt er du ett varp også økonomisk. Det er ikke så lite akkurat du har tjent i de siste årene på dette da.

Hva betyr det at husprisene har gått ned eller stagnert? Jo det betyr antagelig ikke annet enn at det f.eks har gått ned fra 10 % stigning til 8% eller kanskje 5%. Men hva så? Altså det er fortsatt store penger å tjene i tillegg til at du nedbetaler lånet. Så forskjellen mellom det du kan få igjen for leiligheten din og det du skylder blir større og større for hvert år.

Joda du er nok ett varp:-))

Noen mener at det er bedre å leie enn å kjøpe fordi de nå hører at prisene har stagnert eller at stigningen har gått ned. Men de tenker ikke på at de fortsatt hadde tjent godt med penger, selv noe sånt skjer i markdet. Det er i alle fall en fin tid å kjøpe på hvis markedet klapper litt sammen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...