Gå til innhold

smånervøs (til lege)


Gjest malli

Anbefalte innlegg

Gjest malli

Hei.

Jeg er en jente på 34 år som i ca 1 år (tidvis), har vært plaget med blod fra endetarmen. Mengden varierer: toalettet kan være helt rødt av blod, mens det andre ganger bare kommer litt på papiret når jeg tørker meg. Så kan det være en periode hvor det ikke kommer noe. Imidlertid har jeg hele tiden en irriterende kløe, og det kan være vondt å gå på do.

Jeg er klar over at det sannsynligvis er hemorroider (og det er så vidt jeg vet helt ufarlig), men kan man gå så lenge med det? Både tanten min (pappas søster), og bror til min farfar døde i forholdsvis ung alder (48 år og 60 år) av endetarmskreft, så jeg klarer ikke å legge dette helt fra meg.

Har en venninne hvis far også døde av denne type kreft for 2 år siden. Hun sier at det aldri starter med kløe og blødninger (slik hadde hun forstått legene). Jeg er selvsagt klar over at jeg er dum som ikke går til lege, men legen jeg har brukt i alle år har sluttet, og det er pinlig å komme med en slik ting til en ny lege.

Nå er jeg gravid i 15. uke, og er klar over at hemorroider er ganske vanlig under svangerskap, men jeg har altså vært plaget av dette omtrent 1 år i forkant. Har du noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Kjære -malli. Hemoroider er nok den mest sannsynlige diagnosen,men siden du lurer på endetarmskreft,kan dette ikke utelukkes.Mtp.evt.bruk av medisiner,er det visse restriksjoner under svangerskap, og disse må bare brukes i samråd med lege.Nå skal du sikkert ifm.svangerskapet til gynekologisk undersøkelse,og jeg synes dette bør undersøkes samtidig.Hemoroider er det svært mange som har til og fra, og legen er sikkert kjent med dette problemet,som jo også kommer noe hyppigere under svangerskap.-Det er ingen grunn til å være flau.

For en sikker vurdering må du rådføre deg med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...