Angela1365380318 Skrevet 12. mars 2003 Skrevet 12. mars 2003 Som vi alle vet er selvmord smittsomt, altså om en kjent person tar livet sitt så gjør andre som har tenkt på det en stund det også. Det behøver ikke bare være kjente personger, medieomtale av "vanlige" folk skal også ungås så langt det lar seg gjøre heter det. (også av hensyn til pårørende) Det eg har begynt å tenke på er, plutselig har vi hatt alle disse "familietragediene" en far dreper kone, barn og seg selv og vi har hatt flere tilfeller av dette på svært kort tid. Fagfolk er enige om at det er en psykisk ubalanse i en far som gjør noe slik (og det er det jo også hos personer som tar selvmord, fordi om det er noe helt annet) har man alikevel grunn til å tro at familiedrap også er smittsomt? 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 12. mars 2003 Skrevet 12. mars 2003 Uten at jeg har fag kunnskap om dette: har hørt teorier (kompliserte&litt lange) som mener at dette er "smittsomt", og de hørtes troverdige ut for meg. Noe med at man i fortvilte situasjoner har lettere for å velge en løsning som man har "lært". Se på de som kopierer kjente drapsmenn i USA f.eks. det er ofte en copycat i helene på en morder som er i gang med å skaffe seg ry.. Skulle ønske jeg var i stand til å formulere det jeg har hørt om dette bedre, men jeg husker ikke helt hvorfor det er sånn.. 0 Siter
Gjest ikke undertegnet Skrevet 12. mars 2003 Skrevet 12. mars 2003 Fint om de som poster identiske innlegg på forskjellige fora kan gi beskjed om dette! Dette innlegget er også lagt inn på psykiatriforum. 0 Siter
Tonette Skrevet 12. mars 2003 Skrevet 12. mars 2003 Jeg tror det meste som det skrives om i mediene er smittsomt. F.eks for noen år siden da "Greven" satt fyr på noen kirker, så var det også en del kirkebranner som ble påsatt av andre. 0 Siter
Åsemor Skrevet 12. mars 2003 Skrevet 12. mars 2003 Dette er jo faktisk en ond sirkel i USA, der skyting og sånn er konstant på tv, og folk blir påvirket til å gjøre det mer, og det blir enda mer om det på tv... Dette er en av tingene som blir tatt opp i dokumentaren Bowling for coloumbine, som er kåret til verdens beste dokumentar, ikke uten grunn. Anbefales på det sterkeste! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.