Gjest fortvilt tillitsvalgt! Skrevet 12. mars 2003 Skrevet 12. mars 2003 Jeg har fått ny sjef. Sjefen har kortere yrkeserfaring enn meg, og jeg har hatt samme person i opplæringsrolle/student for noen år siden (jeg var veileder). Hadde da vansker med å samarbeide pga at vi ble enige om hva som skulle gjøres men ingenting av det vi ble enige om ble gjort, tvert imot ble helt andre ting gjort. Sjefen har jobbet et annet sted/annen sektor siden den tid, og har ingen erfaring innen vår sektor (kommune), og heller ingen leder erfaring eller leder utdannelse. Sjefen har tatt en "ovenfra og ned" holdning fra første dag, og på møte i dag ble det kritisert hvordan vi presenterte oss i telefonen og at "vi hadde mye å jobbe med" når det gjaldt oppdatering av metodebok - dette på STARTEN av møtet, og uten at sjefen vet NOE om hvordan vi jobber/kriteriene for jobbing osv. Mye av det som kommer ut av munnen er helt ok, men TONEN er negativ. ALle har samme følelse som meg om dette, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Føler at jeg kommer skeivt ut med det samme vi møtes om morgenen, og blir overkjørt til stadig vekk. JA - jeg kunne ha søkt stillingen selv, og sannsynligvis fått den, men JEG har ikke ledererfaring, noe jeg synes er et "must" i en lederstilling (avdeling i kommunen lagt direkte under rådmannen). Så hva skal jeg gjøre? For første gang i mine 9 år på denne arbeidsplassen, kunne jeg tenkt meg å søke meg bort - de andre skal det til sommeren, og da blir det kun meg og sjefen og nyansatte igjen.... 0 Siter
Gjest Pricilla Skrevet 12. mars 2003 Skrevet 12. mars 2003 hva med å ta en prat med sjefen da? Er ikke sikkert h*n vet ay h*n oppfører seg sånn engang.. synes det er jævlig feigt å stikke av uten å prate med vedkommende. Går an å si det på en ordentlig måte uten å forverre ting... kanskje sjefen tar seg sammen og der får et bedre arb.miljø? Klarer dere ikke dette sjøl, ta kontakt med HVO. 0 Siter
Gjest fortvilt tillitsvalgt! Skrevet 12. mars 2003 Skrevet 12. mars 2003 hva med å ta en prat med sjefen da? Er ikke sikkert h*n vet ay h*n oppfører seg sånn engang.. synes det er jævlig feigt å stikke av uten å prate med vedkommende. Går an å si det på en ordentlig måte uten å forverre ting... kanskje sjefen tar seg sammen og der får et bedre arb.miljø? Klarer dere ikke dette sjøl, ta kontakt med HVO. Jeg ER HVO.... Til nå har vi ikke fått innpass til prat. Hverken faglig eller samarbeidsmessig. Jeg innkallte nå til et møte ang arbeidsfordelinger, stillingsinstruker og hvordan man forholder seg til samarbeidspartner som vi skal møte på fredag (fast årlig møte). Møtet idag var preget av at "her kommer sjefen som vet alt". Kanskje jeg må prate med sjefen alene, men vet ikke hvordan jeg skal begynne. Det er en særdeles kinkig situasjon.. Overordnet er rådmann, og dette er jo ingen sak for rådmannen... ihvertfall ikke ennå! 0 Siter
Gjest Pricilla Skrevet 12. mars 2003 Skrevet 12. mars 2003 Jeg ER HVO.... Til nå har vi ikke fått innpass til prat. Hverken faglig eller samarbeidsmessig. Jeg innkallte nå til et møte ang arbeidsfordelinger, stillingsinstruker og hvordan man forholder seg til samarbeidspartner som vi skal møte på fredag (fast årlig møte). Møtet idag var preget av at "her kommer sjefen som vet alt". Kanskje jeg må prate med sjefen alene, men vet ikke hvordan jeg skal begynne. Det er en særdeles kinkig situasjon.. Overordnet er rådmann, og dette er jo ingen sak for rådmannen... ihvertfall ikke ennå! Hei igjen... Er selv HVO og har borti sånne situasjoner selv - ikke lett! Dette ville jeg ha tatt opp under 4 øyne, og prøvd å si det på en rolig og ikke nedlatende måte. Si at de ansatte føler det sånn og sånn og at de har problmer med samarbeidet når situasjonen er sånn den er. Blir sjefen sur kan du si at flere vil slutte pga dette. det er veldig veldig viktig at du ikke bARE kommer med negative ting.. kom med forslag som kan være med på å forbedre arb.miljøet deres... F.eks. en sosial ting.. enten en pils eller en tur - hvis det lar seg gjøre. 0 Siter
petter smart Skrevet 12. mars 2003 Skrevet 12. mars 2003 Vedkommende vet at han (?) har mindre erfaring enn dere. Han er nok usikker på sine evner og kunnskap og kamuflerer dette under sin sjefete oppførsel. Han skal kritisere alt og endre alt slik at det virker som om han vet best. Men alt kommer av usikkerhet. Spesielt siden han har hatt deg som veileder før. Han føler han må bevise noe. Men dette vil sannsynligvis roe seg etter hvert. 0 Siter
Ørkenvandreren Skrevet 12. mars 2003 Skrevet 12. mars 2003 He-he, kommunale ansettelser kan det komme mye rart ut av, det ser vi også her i byen... :-) Kanskje har vedkommende bare et markeringsbehov som nyansatt. La han/hun bli varm i trøya en tid, og se om adferden endrer seg. Hvis ikke, så er det du som tillitsvalgt, evt. i kombinasjon med vernetjenesten, som må ta en prat med vedkommende under 4 øyne. Personalsaker er vanskelig, særlig når det er snakk om en overordnet. Men problemet går neppe over av seg selv, så det er bare å hoppe i det (etter at du/dere har gitt ham/henne en "fredningsperiode" til å begynne med): 0 Siter
Pappa Bjørn Skrevet 12. mars 2003 Skrevet 12. mars 2003 Husk at dette kan gå begge veier da. Jeg begynte å jobbe hos Tybring-Gjedde som 18-åring samtidig som jeg gikk handel og kontor på videregående. De som arbeidet der fra før var utelukkende damer over 50. På denne tiden var hele kassesystemet i ferd med å bli byttet til scanner og windowsbasert betalingsprogram slik at vi kunne skrive ut fakturaer og endel andre funksjoner som bl.a. å føre beløpet rett over på kundens handlekonto. Detter var en nøysommelig prossess for de som arbeidet der som nå hadde gjordt det samme i 25 år, mens jeg gikk rett inn i dette fordi vi akkurat hadde hatt om slike systemer på skolen. Det å komme inn i den gjengen å være den eneste som kunne dette systemet var et rent helvete. Jeg holdt ut i drøyt 2 måneder før jeg ble totalt frosset ut. Denne lille jyplingen skulle ikke komme her og tro at han kunne gjøre ting bedre enn oss nei!!! Her var det behov for vesentlige forandringer siden systemet var avleggs, men det var en tung læringsprossess for de som hadde gjodt jobben på sin måte i mange år. Kan det være noe lignende hos dere? Jeg kjente bare igjen dette med at det ble kritisert mot en yngre mann med mindre erfaring som ble oppfattett så negativt. Gå i dere selv og snakk sammen. Er det behov for endringer i rutiner slik at mangelen poå erfaringer er en fordel? Betyr kanskje dette at han har en bedre evne til å tenke nytt?? Prøv å komme i dialog om dette så ikke dere gjør feilen som ble gjordt mot meg. Jeg ble mobbet vekk fra arbeidsplassen fordi jeg faktisk gjorde en god jobb. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.