Gå til innhold

Til legen angående forebygging av allergi


Gjest ann

Anbefalte innlegg

Min sønn er syv måneder og har, så vidt jeg har skjønt, 50 % sjanse for å få allergi. Både min samboer og jeg er allergiske. Jeg har vokst av meg en god del, men er fremdeles følsom overfor burot, gress og noen ubetydelige matvarer. Min samboer er allergisk mot pollen, støv, og vepsestikk.

Hva kan vi gjøre for å forebygge for vår sønn? Han får dessverre ikke morsmelk. Vi lever i et gammelt, trekkfullt hus med to utekatter og en hund.

Ingen røyker og han blir ikke utsatt for det andre steder.

Jeg har lest veldig mange artikler og bøker, men føler ikke at jeg får noen svar. Etter hva jeg har forstått, skal jeg ikke gi han fisk, erter, skalldyr eller nøtter/mandler før han er ett år. Skalldyr og nøtter vil han ikke få på mange år, uansett. Men erter har han fått.

Er det slik at disse matvarene utløser en allergi på den enkelte matvare, eller utløser det disponeringen for allergi, slik at han kan få følsomhet mot f.eks. pollen ved å spise erter? Og er det ikke slik at når han først er blitt allergisk mot en ting, har han da ikke større sjanse for å bli allergisk mot mer?

Jeg har ikke oppdaget noe overfølsomhet mot noe matvarer ennå, og han spiser det meste... Når vil jeg eventuelt merke noe? Kan han få allergi senere i livet, om han ikke reagerer nå og er det fremdeles like stor sjanse?

Takk for svar!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære ann

Du har helt rett i at det er en 50 % sjanse for at sønnen din blir allergisk. Dette vil han ha felles med over en tredjedel av alle nordmenn, men heldigvis har de aller fleste allergikere en mild form med lite plager. Det er lite man kan gjøre for å unngå allergiutvikling bortsett fra det som er aller viktigst - å ikke røyke i nærheten av ham eller i hjemmet deres. Store undersøkelser har vist at det kan være lurt å ikke gi allergidisponerte barn mat som det er vanlig å bli allergisk mot det første leveåret. Det dreier seg om egg, fisk, nøtter og skalldyr. Det er faktisk litt usikkert hvor viktig erter er som allergen, og hvis sønnen din har fått erter uten problemer er det ingen vits i å fjerne det fra kosten hans nå. Det du oppnår med å holde ham borte fra disse matvarene første året er bare at en eventuell allergi bryter ut senere enn den ellers ville gjort. Tanken bak slike tiltak er at tarmen skal få sjansen til å bli mer moden før mat det er vanlig å bli allergisk mot gis til barnet. Jeg synes ikke du skal bekymre deg for mye, det er tross alt en 50% sjanse for at gutten din ikke blir allergisk - og hvis han utvikler allergi er det aller mest sannsynlig at det blir en mild til moderat form for allergi. Hos sped- og smpåbarn er eksem den vanligste allergiske sykdommen, høysnue og eventuelle astmasymptomer kommer som oftest først etter 2-3 årsalderen.

Helseinformasjon på internett erstatter ikke personlig kontakt med lege.

Lykke til.

Vennlig hilsen

Ragnhild Halvorsen

Lege, spes.immunologi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...