Gå til innhold

migrene!?


malori

Anbefalte innlegg

Hei doktor. Jeg er en 21 år gammel gutt. Jeg har vært plaget med hodepine så lenge jeg kan huske. For litt over ett år siden fikk jeg stillt diagnosen migrene. Jeg har siden den gang hatt anfall omtrent to ganger i måneden. Ofte når jeg våkner om morgenen, kjenner jeg at ikke alt stemmer i kroppen. Hodet føles tomt. Jeg har problemer med å sette sammen enkle setninger, og glemmer hva selv de mest vanlige ting heter. Dersom jeg ikke tar det med ro på en slik dag, får jeg vondt i hodet. Det er altså som regel på denne måten mine migreneanfall starter. Det som bekymrer meg, er det som skjer i kroppen min i de tilfellene da denne tilstanden ikke utvikler seg til ren hodepine.

En dag i forrige uke våknet jeg, og kjente at hodet var tomt og kroppen føltes slapp. Jeg bestemte meg for å jogge litt, for å prøve å ”skyve kroppen i gang”. Dette gikk heller dårlig. Etter ca en kilometer med middels intens løping ble jeg fryktelig kvalm. Slim rant fra munnen min, og jeg måtte legge meg ned. Jeg har akkurat vært i millitæret, og er i relativt god form. I millitæret ble jeg nærmere kjent med begrepet ”å løpe til jeg spyr”. Jeg kom meg på beina igjen, med den hensikt å gjøre nettopp dette. Føttene føltes friske. Jeg løp mer, og ble kvalmere. Slimet rant og jeg følte meg svimmel. Da gikk det opp for meg at jeg nesten ikke svettet. Jeg ble litt redd. Jeg har hørt om heteslag, men dette var ikke akkurat en varm dag. Jeg fikk kjølt meg ned, og det hele ble mye bedre. Jeg har hatt slike opplevelser mange ganger før, men aldri så intenst. Er alt dette ”vanlig”, når man har migrene, eller er det noe fryktelig galt med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære malori

Jeg tror ikke at det er noe alvorlig galt med deg ut fra det du forteller i denne meldingen. Mye av dette passer godt med migrene - og fysisk aktivitet vil ofte øke plagene der og da under migreneanfall. Er du i sterk tvil, bør du likevel diskutere dette med en lege som kan undersøke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Malori!

Fikk bare lyst til å svare på innlegget ditt, da jeg selv har migrene.. Dine symtomer stemmer godt med mine. Når jeg har anfall, har jeg problemer med enkelte ord, blir tom i hodet, lammes,får flimringer og kan ikke foreta meg fysisk aktivitet. Jeg holdt på med håndball i endel år, men måtte tilslutt gi meg, da migrene-anfallene gjerne kom under fysisk aktivitet. Tror det eneste som hjelper er ro og hvile under anfallene, itillegg til at man tar den medisinen man har fått foreskrevet. Innimellom tror jeg faktisk at jeg holder på å bli gal når jeg har anfall, men vet jo nå etter så mange år, at disse symtomene går over, når anfallet er ferdig. Uansett er det skremmende og lite koselig når et migreneanfall opptrer, og derfor også vanskelig å venne seg til. Håper du ikke blir så mye plaget fremover, og at det kanskje vil komme en revulosjonerende medisin for oss snart også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...