Gå til innhold

Hva kalles dette?


Gjest CB

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 17, som vil få klarhet om en hendelse for litt over to år siden (jeg var 15 da)!

Det var nyttårsaften, jeg var på fest, og jeg og vennina mi hadde drukket. Jeg begynte å rote med en på denne festen, men han ble kasta ut av han som hadde festen, rett etter han ble kasta ut, lå festhaveren inne i en seng i stua (det var "gardiner" rundt hele senga, kan ikke se inn dit, liten leilighet, derfor var den i stua)!

Jeg satte meg inn i senga, det var jo andre på festen, og jeg prøvde å få vennina mi inn, men han som hadde festen sa nei da. (Jeg trodde ærlig talt han bare skulle snakke!)

Jeg sovna, og siden jeg hadde drukket sprit, husker jeg ikke så mye, men da jeg våkna, lå han oppå meg, og "holdt på" (dere forstår nok pointet)! Jeg var helt borte, og gjorde derfor ingen motstand, men hadde jeg vært i stand til det, ville jeg nok gjort det (det føler jeg i ettertid iallefall)! Jeg sovna igjen, og våkna et par ganger til under natten, med ham oppå meg. Da jeg våkna om morgenen, lå alle klærne mine på badet, han hadde bært dem ut. Jeg spiste frokost der, og latet som ingenting, men var sjeleglad når vi gikk! Han var noe og 20 tipper jeg, og jeg var egentlig mindreårig da. Er dette overgrep? Jeg føler så skyldfølelse fordi jeg var altfor full! Det var den første gangen min, den jeg gjerne ville delt med noen andre enn ham iallefall! En jeg kjente! Jeg tenker på dette ennå, selv om det er to år siden! Jeg møter ham av og til i byen, jeg skvetter til, og så føler jeg sinne. Jeg vil bare vite hva dette "kategoriseres" som!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei CB,

For å svare “juridisk” (jeg er ikke advokat) så heter det du var utsatt for “utukt”, og er staffbart med fengsel i 5 år (tror strafferammen ble forlenget til 10 år, nylig.)

§ 193. Den som har eller medvirker til at en annen har utuktig omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner er ute av stand til å motsette seg handlingen, straffes med fengsel inntil 5 år. Har den skyldige fremkalt tilstanden i hensikt å fremme forbrytelsen eller medvirket til det, straffes han med fengsel i minst 1 år.

Videre, ettersom du var 15 år, er han også skyldig i:

§ 196. Den som har eller medvirker til at en annen har utuktig omgang med noen som er under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år.

Hvis den fornærmede som følge av handlingen omkommer eller får betydelig skade på legeme eller helse, eller den skyldige tidligere har vært straffet etter denne paragraf eller etter §§ 192 eller 195, eller handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte, kan fengsel inntil 15 år idømmes. [...]

Villfarelse med hensyn til alderen utelukker ikke straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet kan legges gjerningsmannen til last i så måte.

[...]

=============

Det var den juridiske delen. Det jeg også vil si deg er at det IKKE på noen måte var din feil. Det er IKKE ulovlig å sovne - det ER ulovlig å voldta. Det som skjedde kalles “kameratvoldtekt” på norsk (“daterape” på engelsk).

Kanskje du har lyst til å lese på DIXIs hjemmeside? www.dixi.no

Det er mange som har fått hjelp der. Også Feline sine sider har masse informasjon:

http://www.asarian.org/~feline

(Serveren flyttes, så hvis den ikke fungerer, prøv igjen om noen dager.)

========

Her er en artikkelserie fra Stavanger Aftenblad fra 2000/07/01 som omhandler “daterape” eller “kameratvoldtekt”. Som “vanlig” er “Dixi Grete” (hun det er bilde av til høyre) med i artiklene. :-)

Rusa ungjenter voldtas av kamerater

http://stavanger-aftenblad.no/nyheter/innenriks/article.jhtml?articleID=22692

Jenter tier om voldtekt

http://stavanger-aftenblad.no/nyheter/innenriks/article.jhtml?articleID=22691

Var dette voldtekt?

http://stavanger-aftenblad.no/nyheter/innenriks/article.jhtml?articleID=22693

Legg merke til at det er like ulovlig å voldta selv om jentene har drukket. Å få folk forsvarsløse med henblikk på å utnytte dem seksuelt er faktisk skjerpende under norsk lov.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei CB,

For å svare “juridisk” (jeg er ikke advokat) så heter det du var utsatt for “utukt”, og er staffbart med fengsel i 5 år (tror strafferammen ble forlenget til 10 år, nylig.)

§ 193. Den som har eller medvirker til at en annen har utuktig omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner er ute av stand til å motsette seg handlingen, straffes med fengsel inntil 5 år. Har den skyldige fremkalt tilstanden i hensikt å fremme forbrytelsen eller medvirket til det, straffes han med fengsel i minst 1 år.

Videre, ettersom du var 15 år, er han også skyldig i:

§ 196. Den som har eller medvirker til at en annen har utuktig omgang med noen som er under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år.

Hvis den fornærmede som følge av handlingen omkommer eller får betydelig skade på legeme eller helse, eller den skyldige tidligere har vært straffet etter denne paragraf eller etter §§ 192 eller 195, eller handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte, kan fengsel inntil 15 år idømmes. [...]

Villfarelse med hensyn til alderen utelukker ikke straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet kan legges gjerningsmannen til last i så måte.

[...]

=============

Det var den juridiske delen. Det jeg også vil si deg er at det IKKE på noen måte var din feil. Det er IKKE ulovlig å sovne - det ER ulovlig å voldta. Det som skjedde kalles “kameratvoldtekt” på norsk (“daterape” på engelsk).

Kanskje du har lyst til å lese på DIXIs hjemmeside? www.dixi.no

Det er mange som har fått hjelp der. Også Feline sine sider har masse informasjon:

http://www.asarian.org/~feline

(Serveren flyttes, så hvis den ikke fungerer, prøv igjen om noen dager.)

========

Her er en artikkelserie fra Stavanger Aftenblad fra 2000/07/01 som omhandler “daterape” eller “kameratvoldtekt”. Som “vanlig” er “Dixi Grete” (hun det er bilde av til høyre) med i artiklene. :-)

Rusa ungjenter voldtas av kamerater

http://stavanger-aftenblad.no/nyheter/innenriks/article.jhtml?articleID=22692

Jenter tier om voldtekt

http://stavanger-aftenblad.no/nyheter/innenriks/article.jhtml?articleID=22691

Var dette voldtekt?

http://stavanger-aftenblad.no/nyheter/innenriks/article.jhtml?articleID=22693

Legg merke til at det er like ulovlig å voldta selv om jentene har drukket. Å få folk forsvarsløse med henblikk på å utnytte dem seksuelt er faktisk skjerpende under norsk lov.

Med vennlig hilsen

Tusen takk! Jeg ville vite hva jeg ble utsatt for ("overgrep", "voldtekt" osv.)!

Jeg merker at jeg reagerer med en gang det er snakk om det på tv, og jeg på "årsdagen", som dessverre er nyttårsaften, blir jeg stille, og litt innesluttet. Jeg skal ta en titt på sidene! nok en gang, TUSEN TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg ville vite hva jeg ble utsatt for ("overgrep", "voldtekt" osv.)!

Jeg merker at jeg reagerer med en gang det er snakk om det på tv, og jeg på "årsdagen", som dessverre er nyttårsaften, blir jeg stille, og litt innesluttet. Jeg skal ta en titt på sidene! nok en gang, TUSEN TAKK!

Hei CB!

Synes Sør har gitt deg et kjempebra svar, jeg ville bare kommentere dette med årsdagen. Det er veldig vanlig å ha det vondt på årsdagene i begynnelsen. Selv var jeg dritings de to, tre første årene, så jeg skulle "slippe" å være tilstede den kvelden. Som om det hjalp! Etter hvert gikk det bedre, jeg var jo veldig lei meg akkurat den dagen, og tenkte mye på det som hadde skjedd, men jeg "rømte" i hvert fall ikke unna. Målet mitt var at datoen for årsdagen skulle passere uten at jeg tenkte på det. Og etter hvert skjedde det faktisk! Nå passerer datoen uten at jeg går og gruer meg, eller tenker på voldtekten i det hele tatt. Det føles veldig godt!

Men for et par uker siden skjeddde noe som gjorde meg veldig vondt. En venninne begynte å fortelle fra bryllupet sitt, de hadde vært gift i så og så mange år. Det viste seg at de giftet seg samme dagen som jeg ble voldtatt. Jeg ble sittende å tenke: hva hvis jeg bare hadde blitt invitert i det brylluppet? Da hadde jeg jo ikke blitt voldtatt. Og tanken på hva de holdt på med i brudesuiten omtrent samtidig som jeg ble utsatt for en brutal voldtekt, gjorde meg helt kvalm. Så det skal sannelig ikke mye til for å bli satt tilbake 18 år i tid!

Det er jo vanskeligere for deg å glemme din årsdag, siden det skjedde på Nyttårsaften. Men du kan lære deg å leve med det som skjedde uten å bli totalt fortvilet hver gang! En liten tørst kan jo være at du reagerer helt naturlig og riktig! Du kan jo prøve å ha som mål som meg at du skal ha en trivelig Nyttårsaften uten å grublisere over dette som skjedde, ikke la det ødelegge mer for deg. En dag vil du klare det, helt sikkert!

Lykke til videre!

Varm klem fra Grete i DIXI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei CB!

Synes Sør har gitt deg et kjempebra svar, jeg ville bare kommentere dette med årsdagen. Det er veldig vanlig å ha det vondt på årsdagene i begynnelsen. Selv var jeg dritings de to, tre første årene, så jeg skulle "slippe" å være tilstede den kvelden. Som om det hjalp! Etter hvert gikk det bedre, jeg var jo veldig lei meg akkurat den dagen, og tenkte mye på det som hadde skjedd, men jeg "rømte" i hvert fall ikke unna. Målet mitt var at datoen for årsdagen skulle passere uten at jeg tenkte på det. Og etter hvert skjedde det faktisk! Nå passerer datoen uten at jeg går og gruer meg, eller tenker på voldtekten i det hele tatt. Det føles veldig godt!

Men for et par uker siden skjeddde noe som gjorde meg veldig vondt. En venninne begynte å fortelle fra bryllupet sitt, de hadde vært gift i så og så mange år. Det viste seg at de giftet seg samme dagen som jeg ble voldtatt. Jeg ble sittende å tenke: hva hvis jeg bare hadde blitt invitert i det brylluppet? Da hadde jeg jo ikke blitt voldtatt. Og tanken på hva de holdt på med i brudesuiten omtrent samtidig som jeg ble utsatt for en brutal voldtekt, gjorde meg helt kvalm. Så det skal sannelig ikke mye til for å bli satt tilbake 18 år i tid!

Det er jo vanskeligere for deg å glemme din årsdag, siden det skjedde på Nyttårsaften. Men du kan lære deg å leve med det som skjedde uten å bli totalt fortvilet hver gang! En liten tørst kan jo være at du reagerer helt naturlig og riktig! Du kan jo prøve å ha som mål som meg at du skal ha en trivelig Nyttårsaften uten å grublisere over dette som skjedde, ikke la det ødelegge mer for deg. En dag vil du klare det, helt sikkert!

Lykke til videre!

Varm klem fra Grete i DIXI

Tusen takk for svarene jeg har fått, det har faktisk hjulpet meg! Jeg leste noen av artiklene du hadde linket til Sør, og jeg skal si deg at jeg kjente meg godt igjen!

Store klemmer !!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...