Gå til innhold

Hva heter strengene på en gitar?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

e - h - g - d - a - e

Det var der feilen lå ja..brukte b i stedet for h jeg..men det rare var at tuneren(korg) ikke fant h på den nest tynneste strengen, men fant en haug med andre bokstaver når jeg vridde på stemmeskruen på gitaren. Jeg har en klassisik gitar(nylonstrenger), men det har vel ikke noe med saken å gjøre?. Den står på 440hz

Det var der feilen lå ja..brukte b i stedet for h jeg..men det rare var at tuneren(korg) ikke fant h på den nest tynneste strengen, men fant en haug med andre bokstaver når jeg vridde på stemmeskruen på gitaren. Jeg har en klassisik gitar(nylonstrenger), men det har vel ikke noe med saken å gjøre?. Den står på 440hz

440 Hz er en ren a såvidt jeg husker.

Norsk h er det samme som en engelsk b. Det vi kaller b, er en h som er senket et halvt trinn. På engelsk kalles denne b for b (= norsk b for h). Kanskje dette har noe med saken å gjøre, jeg vet ingenting om tunere.

Poenget er følgende: Vi har en tonerekke som er ulogisk alfabetisk sett: a - h - c - d osv. På engelsk er den som i alfabetet: a - b - c - d osv.

Derfor finner du "dobbelt b" i engelske noter, f.eks. gitarbesifring, det er det samme som vår b for h - h som er senket et halvt trinn. Vi kaller den for b, de kaller den for dobbelt b. Dobbelt b på norsk blir som en vanlig a, og har mer teoretisk interesse.

Vet ikke om dette var mer forvirrende enn klargjørende...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...