Gjest Aina E Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Hva syns dere om at staten bør bruke penger på kristendomsopplæring i SFO??? Da bør de jaggu meg lære ungene litt om alle verdens religioner, slik at de i alle fall har et visst grunnlag å velge ut i fra! Hvorfor på død og liv kristendom, liksom? Å gå ut i fra at alle skal kristnes når de blir født (ved dåp) synes for meg som et overgrep mot den enkeltes mulighet til å velge et trossamfunn eller ikke! Sånn. Nå har jeg skapt storm i et vannglass og det er like moro hver gang! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99009-%C3%A5-kristne-norge/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Jeg trodde det var KRL de hadde og ikke ren kristendom...? Når de begynner på skolen er det i alle fall ikke kristendomsundervisning lenger, da er det KRL. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99009-%C3%A5-kristne-norge/#findComment-560122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Jeg trodde det var KRL de hadde og ikke ren kristendom...? Når de begynner på skolen er det i alle fall ikke kristendomsundervisning lenger, da er det KRL. Hvis det er denne dåpsopplæringen du snakker om, så vil denne være helt frivillig, og ikke obligatorisk lære 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99009-%C3%A5-kristne-norge/#findComment-560127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Hvis det er denne dåpsopplæringen du snakker om, så vil denne være helt frivillig, og ikke obligatorisk lære Jo, jo. Men - man er jo registrert i statskirken bare man blir født. Man må melde seg UT og ikke INN... Alle andre trossamfunn melder man seg inn i. Dessuten gjelder dåpsopplæring det samme. Man må melde seg ut for å slippe, man melder seg ikke PÅ ved interesse. Det blir feil holdning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99009-%C3%A5-kristne-norge/#findComment-560136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Jeg trodde det var KRL de hadde og ikke ren kristendom...? Når de begynner på skolen er det i alle fall ikke kristendomsundervisning lenger, da er det KRL. ...er grunnprinsippet i KRL kristendomsopplæring, bl.a. følger de Den Norske Kirkes retningslinjer. Stoff hentet fra bibelen o.l. Det er bare så vidt de penser innom Islam, Jødedom, Hinduisme og Buddhisme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99009-%C3%A5-kristne-norge/#findComment-560143 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Jo, jo. Men - man er jo registrert i statskirken bare man blir født. Man må melde seg UT og ikke INN... Alle andre trossamfunn melder man seg inn i. Dessuten gjelder dåpsopplæring det samme. Man må melde seg ut for å slippe, man melder seg ikke PÅ ved interesse. Det blir feil holdning. "Men - man er jo registrert i statskirken bare man blir født." Dette er ikke sant. Dersom foreldrene ikke er oppført som medlem av Den Norske Kirke, så blir heller ikke barna deres det, før de eventuelt blir døpt. Dersom foreldrene er medlem vil barna bli medlem med mindre foreldrene ønsker det motsatte. Hvor har du lest eller hørt at dåpsopplæringen i SFO er noe man må meldes _ut_ av? Og i så fall - de foreldre som er sterkt imot denne opplæringen har sikkert ingenting imot å skrive navnet sitt på en lapp for at ungene skal slippe. Hovedundervisningen i religion på skolene er jo faget KRL. Dette er bare en måte Den Norske Kirke prøver å snike inn opplysninger som de selv ikke klarer å gjennomføre i kirken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99009-%C3%A5-kristne-norge/#findComment-560155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Du har selvsagt rett i at dette er helt latterlig. Man bør ikke skulle gå inn for å "kristne" Norge, og det at man faktisk automatisk fødes inn i en "tro" er idioti. Men nå lever vi faktisk i et land hvor Steinar Bastesen er på stortinget, Martin Schanke kan havne der, Valgerd Svarstad er kulturminister, vår statsminister skryter av at han har fått tak i papirer på at han er frisk... Når vi i tillegg lever i et land hvor store deler av den kvinnlige befolkningen har sex med Sasha Gabor, hallik-Krogstad, Jahn Teigen og Rune Rudberg, så kan det vel knapt komme som noen stor bombe at også våre folkevalgte finner på de merkeligste ting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99009-%C3%A5-kristne-norge/#findComment-560158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 ...er grunnprinsippet i KRL kristendomsopplæring, bl.a. følger de Den Norske Kirkes retningslinjer. Stoff hentet fra bibelen o.l. Det er bare så vidt de penser innom Islam, Jødedom, Hinduisme og Buddhisme. Selvfølgelig er det stoff hentet fra DNK og Bibelen i faget. Det er også stoff hentet fra Koranen og de andre religionenes hellige skrifter. Faget heter Kristendom, religion og livssyn. Jeg er selv lærer og ser at dette faget tar opp massevis av stoff utenfor kristendommen. I et flerkulturelt klasserom, som vi har i dag, er dette et viktig fag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99009-%C3%A5-kristne-norge/#findComment-560159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 "Men - man er jo registrert i statskirken bare man blir født." Dette er ikke sant. Dersom foreldrene ikke er oppført som medlem av Den Norske Kirke, så blir heller ikke barna deres det, før de eventuelt blir døpt. Dersom foreldrene er medlem vil barna bli medlem med mindre foreldrene ønsker det motsatte. Hvor har du lest eller hørt at dåpsopplæringen i SFO er noe man må meldes _ut_ av? Og i så fall - de foreldre som er sterkt imot denne opplæringen har sikkert ingenting imot å skrive navnet sitt på en lapp for at ungene skal slippe. Hovedundervisningen i religion på skolene er jo faget KRL. Dette er bare en måte Den Norske Kirke prøver å snike inn opplysninger som de selv ikke klarer å gjennomføre i kirken. BEGGE foreldrene må være meldt ut av statskirken for at barnet ikke automatisk skal bli meldt inn. Jeg ble meldt inn automatisk og måtte selv melde meg ut på tross av at en av mine foreldre var utmeldt. Ikke nekt på at det er automatikk i det. Jeg fikk helt frysninger da jeg møtte opp i kirken når jeg var gammel nok, for å melde meg ut og stod der og fikk den overhøvlingen av presten som ikke kunne fatte og begripe hvorfor jeg skulle melde meg UT! Jeg har da vel aldri bedt om å bli frelst? Ellers snakket jeg om dåpsopplæringen frem til konfirmasjon i skolen ellers, ikke på SFO. (Kalles ikke det dåpsopplæring også?) Men, jeg har faktisk lest at en eller annen politiker foreslo at dette skulle bli obligatorisk i SFO. Tror ikke det har blitt vedtatt, for det hadde jeg nok fått med meg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99009-%C3%A5-kristne-norge/#findComment-560184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Selvfølgelig er det stoff hentet fra DNK og Bibelen i faget. Det er også stoff hentet fra Koranen og de andre religionenes hellige skrifter. Faget heter Kristendom, religion og livssyn. Jeg er selv lærer og ser at dette faget tar opp massevis av stoff utenfor kristendommen. I et flerkulturelt klasserom, som vi har i dag, er dette et viktig fag. Joda, men fortsatt kan jeg lese forskjellige steder at grunnprinsippet ligger innenfor kristendommen. Det er ikke overalt man har et så flerkulturelt klassemiljø som i Oslo og omegn. Om du er en flink lærer og følger normen av hva som opprinnelig ble påtenkt, er jo det godt å høre. Men uansett tror jeg nok fortsatt at hovedtyngden på landsbasis av opplæringen som gis i KRL er kristendom. Og du... Hva med de som ikke hører til NOE trossamfunn? Må man det, da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99009-%C3%A5-kristne-norge/#findComment-560191 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 BEGGE foreldrene må være meldt ut av statskirken for at barnet ikke automatisk skal bli meldt inn. Jeg ble meldt inn automatisk og måtte selv melde meg ut på tross av at en av mine foreldre var utmeldt. Ikke nekt på at det er automatikk i det. Jeg fikk helt frysninger da jeg møtte opp i kirken når jeg var gammel nok, for å melde meg ut og stod der og fikk den overhøvlingen av presten som ikke kunne fatte og begripe hvorfor jeg skulle melde meg UT! Jeg har da vel aldri bedt om å bli frelst? Ellers snakket jeg om dåpsopplæringen frem til konfirmasjon i skolen ellers, ikke på SFO. (Kalles ikke det dåpsopplæring også?) Men, jeg har faktisk lest at en eller annen politiker foreslo at dette skulle bli obligatorisk i SFO. Tror ikke det har blitt vedtatt, for det hadde jeg nok fått med meg... Eh.. jeg har da aldri nektet på at det er automatikk i det...? Men dine foreldre hadde hatt muligheten til å ikke la deg skrive inn i DNK da du ble født om de mente at dette var en valg du burde gjøre selv når du ble gammel nok til det. Norge er et kristent land, og sånn er det nå en gang. Det at du fikk overhøvling av presten når du meldte deg ut kan du ikke skylde på DNK for. Det er denne presten sin tabbe. "Ellers snakket jeg om dåpsopplæringen frem til konfirmasjon i skolen ellers, ikke på SFO." Hvis det var denne dåpsopplæringen du mente så burde du vel ikke skrevet at det var SFO-ordningen du snakket om...? De skolene som har konfirmasjonsopplæring har denne kun for de som selv velger å konfirmere seg i kirken, ikke resten. Da gjør de selv et bevisst valg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99009-%C3%A5-kristne-norge/#findComment-560207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
toci Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Vi bor i et "kristent" land, og vi har statskirke. Kristendom har ikke bare med "kristning og misjonering" å gjøre. Det er viktig med kjennskap til kristendommen for å forstå vår historie. Kristendommen ligger i vår kultur. Jeg synes det hadde vært en skam om kristendommen skulle fjernes fra skolefagene. Det er en selvfølge at det også skal undervises i andre livssyn, for å forstå andre kulturer. Men en enda større selvfølge at hovedfokuset ligger på kristendom. Når det er sagt forstår jeg ikke at kristendom skal inn som "fag" i SFO? ¨ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99009-%C3%A5-kristne-norge/#findComment-560211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 BEGGE foreldrene må være meldt ut av statskirken for at barnet ikke automatisk skal bli meldt inn. Jeg ble meldt inn automatisk og måtte selv melde meg ut på tross av at en av mine foreldre var utmeldt. Ikke nekt på at det er automatikk i det. Jeg fikk helt frysninger da jeg møtte opp i kirken når jeg var gammel nok, for å melde meg ut og stod der og fikk den overhøvlingen av presten som ikke kunne fatte og begripe hvorfor jeg skulle melde meg UT! Jeg har da vel aldri bedt om å bli frelst? Ellers snakket jeg om dåpsopplæringen frem til konfirmasjon i skolen ellers, ikke på SFO. (Kalles ikke det dåpsopplæring også?) Men, jeg har faktisk lest at en eller annen politiker foreslo at dette skulle bli obligatorisk i SFO. Tror ikke det har blitt vedtatt, for det hadde jeg nok fått med meg... Det er da ikke noen konfirmasjonsopplæring på skolen. Den er da på kvelden med presten. Det har i hvert fall ikke mine vært med på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99009-%C3%A5-kristne-norge/#findComment-560223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Joda, men fortsatt kan jeg lese forskjellige steder at grunnprinsippet ligger innenfor kristendommen. Det er ikke overalt man har et så flerkulturelt klassemiljø som i Oslo og omegn. Om du er en flink lærer og følger normen av hva som opprinnelig ble påtenkt, er jo det godt å høre. Men uansett tror jeg nok fortsatt at hovedtyngden på landsbasis av opplæringen som gis i KRL er kristendom. Og du... Hva med de som ikke hører til NOE trossamfunn? Må man det, da? I og med at Norge er et kristent land, så er det vel naturlig at det ligger en liten hovedvekt på kristendom. Da jeg studerte KRL var det også slik. Hadde vi bodd i et muslimsk land, hadde det vel vært hovedvekt på Islam. Uansett om man bor i Oslo eller i en liten bygd på Sunnmøre så er KRL et fast fag i skolen med faste lærerplaner. De skolene som ikke følger denne forsømmer sitt arbeid, og det ansvaret må legges på skolen. "Og du... Hva med de som ikke hører til NOE trossamfunn? Må man det, da?" Man kan ha et livssyn uten å høre til noe trossamfunn. Selv har jeg ingen religion jeg følger, men det er likevel lærerikt for meg å lære om andres religioner. Innen livssynsundervisningen ligger også ting som etikk, moral med temaer som mobbing, rasisme, medmenneskelig respekt osv. Alle trenger denne læren, uavhengig om man tilhører et trossamfunn eller ikke. Forresten så leste jeg nå at dåpsopplæringen i SFO krever påmelding med foresattes underskrift 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99009-%C3%A5-kristne-norge/#findComment-560231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Eh.. jeg har da aldri nektet på at det er automatikk i det...? Men dine foreldre hadde hatt muligheten til å ikke la deg skrive inn i DNK da du ble født om de mente at dette var en valg du burde gjøre selv når du ble gammel nok til det. Norge er et kristent land, og sånn er det nå en gang. Det at du fikk overhøvling av presten når du meldte deg ut kan du ikke skylde på DNK for. Det er denne presten sin tabbe. "Ellers snakket jeg om dåpsopplæringen frem til konfirmasjon i skolen ellers, ikke på SFO." Hvis det var denne dåpsopplæringen du mente så burde du vel ikke skrevet at det var SFO-ordningen du snakket om...? De skolene som har konfirmasjonsopplæring har denne kun for de som selv velger å konfirmere seg i kirken, ikke resten. Da gjør de selv et bevisst valg. Eh.. jeg har da aldri nektet på at det er automatikk i det...? > Neida, men jeg bare mente du ikke skulle gjøre det heller. Men dine foreldre hadde hatt muligheten til å ikke la deg skrive inn i DNK da du ble født om de mente at dette var en valg du burde gjøre selv når du ble gammel nok til det. > Da er det jo i utgangspunktet staten som har tatt valget til å begynne med og ikke mine foreldre. Det er det jeg vil frem til. Norge er et kristent land, og sånn er det nå en gang. > Ja, er ikke det ille? Det at du fikk overhøvling av presten når du meldte deg ut kan du ikke skylde på DNK for. > Det gjør jeg heller ikke. Det er denne presten sin tabbe. > Ja, for en ekkel mann. Hvis det var denne dåpsopplæringen du mente så burde du vel ikke skrevet at det var SFO-ordningen du snakket om...? > Jeg visste ikke at det het dåpsopplæring i SFO også. Jeg trodde dåpsopplæringen var det man gikk på før konfirmasjon. De skolene som har konfirmasjonsopplæring har denne kun for de som selv velger å konfirmere seg i kirken, ikke resten. Da gjør de selv et bevisst valg. > Ja, det skulle bare mangle... Men hvis Norge er et kristent land som du sier, hvorfor går man da ut i fra at alle vil gå på KRL, mens konfirmasjon kan man velge selv. Hvorfor ikke gi de som ikke tror på noe fri?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99009-%C3%A5-kristne-norge/#findComment-560233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Vi bor i et "kristent" land, og vi har statskirke. Kristendom har ikke bare med "kristning og misjonering" å gjøre. Det er viktig med kjennskap til kristendommen for å forstå vår historie. Kristendommen ligger i vår kultur. Jeg synes det hadde vært en skam om kristendommen skulle fjernes fra skolefagene. Det er en selvfølge at det også skal undervises i andre livssyn, for å forstå andre kulturer. Men en enda større selvfølge at hovedfokuset ligger på kristendom. Når det er sagt forstår jeg ikke at kristendom skal inn som "fag" i SFO? ¨ Deer, ja. Jeg liker måten du fremstiller det på her. Opprinnelig er vi jo alle en gjeng med hedninger, så litt mer historie enda lenger tilbake også, så har vi den komplette Norgeshistorie. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99009-%C3%A5-kristne-norge/#findComment-560238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Eh.. jeg har da aldri nektet på at det er automatikk i det...? > Neida, men jeg bare mente du ikke skulle gjøre det heller. Men dine foreldre hadde hatt muligheten til å ikke la deg skrive inn i DNK da du ble født om de mente at dette var en valg du burde gjøre selv når du ble gammel nok til det. > Da er det jo i utgangspunktet staten som har tatt valget til å begynne med og ikke mine foreldre. Det er det jeg vil frem til. Norge er et kristent land, og sånn er det nå en gang. > Ja, er ikke det ille? Det at du fikk overhøvling av presten når du meldte deg ut kan du ikke skylde på DNK for. > Det gjør jeg heller ikke. Det er denne presten sin tabbe. > Ja, for en ekkel mann. Hvis det var denne dåpsopplæringen du mente så burde du vel ikke skrevet at det var SFO-ordningen du snakket om...? > Jeg visste ikke at det het dåpsopplæring i SFO også. Jeg trodde dåpsopplæringen var det man gikk på før konfirmasjon. De skolene som har konfirmasjonsopplæring har denne kun for de som selv velger å konfirmere seg i kirken, ikke resten. Da gjør de selv et bevisst valg. > Ja, det skulle bare mangle... Men hvis Norge er et kristent land som du sier, hvorfor går man da ut i fra at alle vil gå på KRL, mens konfirmasjon kan man velge selv. Hvorfor ikke gi de som ikke tror på noe fri?? Se det andre svaret; "Dessuten" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99009-%C3%A5-kristne-norge/#findComment-560239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
toci Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Eh.. jeg har da aldri nektet på at det er automatikk i det...? > Neida, men jeg bare mente du ikke skulle gjøre det heller. Men dine foreldre hadde hatt muligheten til å ikke la deg skrive inn i DNK da du ble født om de mente at dette var en valg du burde gjøre selv når du ble gammel nok til det. > Da er det jo i utgangspunktet staten som har tatt valget til å begynne med og ikke mine foreldre. Det er det jeg vil frem til. Norge er et kristent land, og sånn er det nå en gang. > Ja, er ikke det ille? Det at du fikk overhøvling av presten når du meldte deg ut kan du ikke skylde på DNK for. > Det gjør jeg heller ikke. Det er denne presten sin tabbe. > Ja, for en ekkel mann. Hvis det var denne dåpsopplæringen du mente så burde du vel ikke skrevet at det var SFO-ordningen du snakket om...? > Jeg visste ikke at det het dåpsopplæring i SFO også. Jeg trodde dåpsopplæringen var det man gikk på før konfirmasjon. De skolene som har konfirmasjonsopplæring har denne kun for de som selv velger å konfirmere seg i kirken, ikke resten. Da gjør de selv et bevisst valg. > Ja, det skulle bare mangle... Men hvis Norge er et kristent land som du sier, hvorfor går man da ut i fra at alle vil gå på KRL, mens konfirmasjon kan man velge selv. Hvorfor ikke gi de som ikke tror på noe fri?? Fordi kristendommen er viktig å ha kjennskap til for å forstå kulturen i landet vi lever i, fordi kristendommen spiller en enorm rolle i historien vår. Blant annet. Rotløshet har vi nok av i verden. La oss sørge for at vi får "felles røtter" i den forstand at vi får en opplæring i felles historie og kultur. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99009-%C3%A5-kristne-norge/#findComment-560248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Det er da ikke noen konfirmasjonsopplæring på skolen. Den er da på kvelden med presten. Det har i hvert fall ikke mine vært med på. Åh, fillern... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99009-%C3%A5-kristne-norge/#findComment-560249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
toci Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Deer, ja. Jeg liker måten du fremstiller det på her. Opprinnelig er vi jo alle en gjeng med hedninger, så litt mer historie enda lenger tilbake også, så har vi den komplette Norgeshistorie. Men det legges jo heller ikke skjul på at vi "opprinnelig er en flokk med hedninger" i historieundervisningen og forsåvidt også kristendomsundervisningen. Vi trenger flere aspekter for å få en forståelse av "hvor vi kommer fra" i betydningen vår felles historie. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/99009-%C3%A5-kristne-norge/#findComment-560253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.