Gå til innhold

Å kristne Norge...!

Anbefalte innlegg

Gjest Aina E

I og med at Norge er et kristent land, så er det vel naturlig at det ligger en liten hovedvekt på kristendom. Da jeg studerte KRL var det også slik. Hadde vi bodd i et muslimsk land, hadde det vel vært hovedvekt på Islam.

Uansett om man bor i Oslo eller i en liten bygd på Sunnmøre så er KRL et fast fag i skolen med faste lærerplaner. De skolene som ikke følger denne forsømmer sitt arbeid, og det ansvaret må legges på skolen.

"Og du... Hva med de som ikke hører til NOE trossamfunn? Må man det, da?"

Man kan ha et livssyn uten å høre til noe trossamfunn. Selv har jeg ingen religion jeg følger, men det er likevel lærerikt for meg å lære om andres religioner. Innen livssynsundervisningen ligger også ting som etikk, moral med temaer som mobbing, rasisme, medmenneskelig respekt osv. Alle trenger denne læren, uavhengig om man tilhører et trossamfunn eller ikke.

Forresten så leste jeg nå at dåpsopplæringen i SFO krever påmelding med foresattes underskrift :)

Okay, du vinner. Nå gidder jeg ikke mer. Men jeg klarte å slå ihjel en time, hvertfall.

Men - jeg mener fortsatt at vi må "avkristnes" en del til før jeg er fornøyd. Jeg likte Gjertsen som ringte på dørene for å vende om de kristne. Ha, ha. Tenk det, du... Om det var sånn i steden?

Fortsetter under...

Gjest Aina E

Men det legges jo heller ikke skjul på at vi "opprinnelig er en flokk med hedninger" i historieundervisningen og forsåvidt også kristendomsundervisningen. Vi trenger flere aspekter for å få en forståelse av "hvor vi kommer fra" i betydningen vår felles historie.

Men - hvorfor legges ikke kristendomsundervisningen innunder et fag som heter "Historie", da?

Okay, du vinner. Nå gidder jeg ikke mer. Men jeg klarte å slå ihjel en time, hvertfall.

Men - jeg mener fortsatt at vi må "avkristnes" en del til før jeg er fornøyd. Jeg likte Gjertsen som ringte på dørene for å vende om de kristne. Ha, ha. Tenk det, du... Om det var sånn i steden?

Neste gang du skal lage i stand en heftig diskusjon får du passe på å ha de rette fakta :-p

Om Norge skal avkristnes så tror jeg du må gå til andre instanser. Lykke til :o)

Eh.. jeg har da aldri nektet på at det er automatikk i det...?

> Neida, men jeg bare mente du ikke skulle gjøre det heller.

Men dine foreldre hadde hatt muligheten til å ikke la deg skrive inn i DNK da du ble født om de mente at dette var en valg du burde gjøre selv når du ble gammel nok til det.

> Da er det jo i utgangspunktet staten som har tatt valget til å begynne med og ikke mine foreldre. Det er det jeg vil frem til.

Norge er et kristent land, og sånn er det nå en gang.

> Ja, er ikke det ille?

Det at du fikk overhøvling av presten når du meldte deg ut kan du ikke skylde på DNK for.

> Det gjør jeg heller ikke.

Det er denne presten sin tabbe.

> Ja, for en ekkel mann.

Hvis det var denne dåpsopplæringen du mente så burde du vel ikke skrevet at det var SFO-ordningen du snakket om...?

> Jeg visste ikke at det het dåpsopplæring i SFO også. Jeg trodde dåpsopplæringen var det man gikk på før konfirmasjon.

De skolene som har konfirmasjonsopplæring har denne kun for de som selv velger å konfirmere seg i kirken, ikke resten. Da gjør de selv et bevisst valg.

> Ja, det skulle bare mangle... Men hvis Norge er et kristent land som du sier, hvorfor går man da ut i fra at alle vil gå på KRL, mens konfirmasjon kan man velge selv. Hvorfor ikke gi de som ikke tror på noe fri??

Bare et lite tips: Du gjør sitering -og svar skrivingen opp-ned.

Slik skal det være:

>Sitat fra annet innlegg

Svar.

Ikke motsatt :-)

"..............."

Annonse

Tanya1365380060

Du har selvsagt rett i at dette er helt latterlig. Man bør ikke skulle gå inn for å "kristne" Norge, og det at man faktisk automatisk fødes inn i en "tro" er idioti.

Men nå lever vi faktisk i et land hvor Steinar Bastesen er på stortinget, Martin Schanke kan havne der, Valgerd Svarstad er kulturminister, vår statsminister skryter av at han har fått tak i papirer på at han er frisk...

Når vi i tillegg lever i et land hvor store deler av den kvinnlige befolkningen har sex med Sasha Gabor, hallik-Krogstad, Jahn Teigen og Rune Rudberg, så kan det vel knapt komme som noen stor bombe at også våre folkevalgte finner på de merkeligste ting.

Apropos Jahn Teigen..husker du når vi snakket om at jeg syns han var så ekkel, og skjønte ikke hvordan han hadde draget på noen i det heletatt? Noe du fortalte meg at han hadde, at jenter pleide å stimle seg rundt han.

Vel, noen dager etter vi snakket om det, gikk jeg forbi han når han satt inni en bar på Aker Brygge. Så begynte han faen meg å smile sleskt til meg og sjekket meg opp og ned med blikket...ble kvalm og gikk fort vekk.usjj. Han der altså, verre turn-off kan jeg ikke tenke meg.

Dette hadde absolutt ingenting, med kristning av Norge å gjøre, men måtte bare si det. Syns det var litt morsomt at det skjedde like etter vi hadde snakket om det :)

Apropos Jahn Teigen..husker du når vi snakket om at jeg syns han var så ekkel, og skjønte ikke hvordan han hadde draget på noen i det heletatt? Noe du fortalte meg at han hadde, at jenter pleide å stimle seg rundt han.

Vel, noen dager etter vi snakket om det, gikk jeg forbi han når han satt inni en bar på Aker Brygge. Så begynte han faen meg å smile sleskt til meg og sjekket meg opp og ned med blikket...ble kvalm og gikk fort vekk.usjj. Han der altså, verre turn-off kan jeg ikke tenke meg.

Dette hadde absolutt ingenting, med kristning av Norge å gjøre, men måtte bare si det. Syns det var litt morsomt at det skjedde like etter vi hadde snakket om det :)

Hehe, jeg ja, jeg husker godt når Jahn Teigen tidligere holdt konserter på Bellevue i Asker (det finnes ikke lengre tror jeg...), hvordan damene stimlet rundt fyren.

Det mulig det er noe i det Martin Schanke sa i media her forleden, om at det er status å feie kjendiser.

Tanya1365380060

Hehe, jeg ja, jeg husker godt når Jahn Teigen tidligere holdt konserter på Bellevue i Asker (det finnes ikke lengre tror jeg...), hvordan damene stimlet rundt fyren.

Det mulig det er noe i det Martin Schanke sa i media her forleden, om at det er status å feie kjendiser.

Ikke hvis kjendisene ser ut som noe som burde holde seg unna dagslys, for medmennesklighetens skyld..vil nå jeg si :)

Tydeligvis så er det flere jenter som sier seg uenig i det.

Gjest Aina E

Bare et lite tips: Du gjør sitering -og svar skrivingen opp-ned.

Slik skal det være:

>Sitat fra annet innlegg

Svar.

Ikke motsatt :-)

"..............."

Hvor er det skrevet at det er grammatisk riktig? Så vidt jeg vet, skal man ikke bruke ">" i det hele tatt, verken ved sitering, eller svar...

"-" er riktig tegn under en dialog.

Gjest Aina E

Neste gang du skal lage i stand en heftig diskusjon får du passe på å ha de rette fakta :-p

Om Norge skal avkristnes så tror jeg du må gå til andre instanser. Lykke til :o)

Jeg vet en del, men tydeligvis ikke nok om skolen i dag. Jeg gikk mer eller mindre ut i fra at det var ganske likt sånn som det var da jeg gikk på skolen. Da jeg hørte at det skulle brukes penger på denne dåpsopplæringen i SFO fikk jeg helt fnatt. Jeg vil ikke vite av den, dessuten har vel kommunene nok andre ting å bruke pengene på?

Hvor er det skrevet at det er grammatisk riktig? Så vidt jeg vet, skal man ikke bruke ">" i det hele tatt, verken ved sitering, eller svar...

"-" er riktig tegn under en dialog.

Hvem snakker om gramatikk? Hvis du ser på usenet, så er det en vanlig måte å sitere på. Siden du brukte > tegnet i det hele tatt, tenkte jeg at det var et poeng å bruke det riktig.

"......................."

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...