Gå til innhold

Tung pust


Gjest Pondus

Anbefalte innlegg

Gjest Pondus

Hei

I et par måneders tid har jeg slitt litt med noe jeg lurer på om kan være en eler annen form for allergi. Jeg nyser mye, 10-15 serier à fire/fem nys per dag, klør i øya og hoster endel. Det verste er likevel den tunge pusten. Jeg må "sukke" dypt for ca hvert 20 åndedrag, og selv da har jeg følelsen av at brøstkassa er trang. Det hverken piper eller surkler. Da jeg var liten fikk jeg påvist husstøvallergi, og jeg har endel atopisk eksem og psoroiasis. Lyder dette som allergi, og finnes det evt noe som hjelper?

På forhånd takk

Mann på 27 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest i samme båt

Her skal jeg henge meg på og vente på ditt svar isteden for å skrive eget innlegg!

Har det på akkurat samme måte, den eneste forskjellen er at jeg er av det annet kjønn!

Har fått påvist støv- og katteallergi for 10 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Pondus

Ja, det høres ut for meg som du kan ha en allergi - og på denne årstiden er pollenallergi (gresspollen) det mest sannsynlige. Det at du tidligere har fått påvist en allergi og er plaget med eksem gjør sannsynligheten enda større. Men den tunge pusten behøver slett ikke være astmatisk - det kan være tetthet i nese/bihuler som gjør at pusten blir så tung. På den annen side kan du også ha en form for sommer-astma og det bør du nok få undersøkt nærmere. Helseinformasjon på internett erstatter ikke personlig kontakt med lege. Lykke til med resten av sommeren.

Vennlig hilsen

Ragnhild Halvorsen

Lege, spes.immunologi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pondus

Kjære Pondus

Ja, det høres ut for meg som du kan ha en allergi - og på denne årstiden er pollenallergi (gresspollen) det mest sannsynlige. Det at du tidligere har fått påvist en allergi og er plaget med eksem gjør sannsynligheten enda større. Men den tunge pusten behøver slett ikke være astmatisk - det kan være tetthet i nese/bihuler som gjør at pusten blir så tung. På den annen side kan du også ha en form for sommer-astma og det bør du nok få undersøkt nærmere. Helseinformasjon på internett erstatter ikke personlig kontakt med lege. Lykke til med resten av sommeren.

Vennlig hilsen

Ragnhild Halvorsen

Lege, spes.immunologi

Takk for svaret, jeg tar det med til legen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...