Gå til innhold

Smak (gastronomi)


DOLemannen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • DOLemannen

    9

  • morsan

    7

  • laguna1

    6

  • Mandolaika

    4

Mest aktive i denne tråden

Alle kan vel kjenne smakene salt, søtt, surt og bitter. Utenom det tror jeg det meste er ganske individuelt.

Sushi og oliven er eksempler på veldig subjektive ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan vel kjenne smakene salt, søtt, surt og bitter. Utenom det tror jeg det meste er ganske individuelt.

Sushi og oliven er eksempler på veldig subjektive ting.

Ja. Men det finnes kjemikere som forsker seg frem til hva som smaker bra (og bra sammen), etter visse "regler"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men det finnes kjemikere som forsker seg frem til hva som smaker bra (og bra sammen), etter visse "regler"...

Ja, så der har du kanskje svar på ditt eget spørsmål da. :-)

Jeg tror allikevel det går mer på ting som "passer sammen smaksmessig", og at det ikke er dermed sagt at ALLE liker det, men at det er større sjanse for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Smak er høyst subjektivt, og jeg vil tro ting kan smake ulikt for forskjellige mennesker, men det er evl ikke så lett å måle. Likeledes har enkelte sans for det søte, andre for det sure, etc., men det behøver jo ikke bety at smaken kjennes annerledes for dem. Interessant det der! :)

Forøvrig vil jeg si at det innenfor noen typer finnes standarder som definerer kvalitet - det være seg vin, grønnsaker eller kjøtt. Mange har dog personlig smak som avviker fra disse standardene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så der har du kanskje svar på ditt eget spørsmål da. :-)

Jeg tror allikevel det går mer på ting som "passer sammen smaksmessig", og at det ikke er dermed sagt at ALLE liker det, men at det er større sjanse for det.

Ja, det er nok sånn.

Men er det mulig å ikke like søte ting, f.eks? Mange syns jo dett og dett er for søtt, men ingen takker vel nei til søtheten i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du nevner matkjemikerene. De forsket seg jo fram til at russisk kaviar og hvit sjokolade var en fantastisk smaksopplevelse. Det er nok en god del som er uenige der ;)

Ellers er det slik at salt og søtt (men hvor salt og hvor søtt er individuelt) er smaker vi liker helt fra fødselen av. Bittert og surt må vi typisk venne oss til for å like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok sånn.

Men er det mulig å ikke like søte ting, f.eks? Mange syns jo dett og dett er for søtt, men ingen takker vel nei til søtheten i det hele tatt?

Jeg tror det kommer litt an på graden av søthet. Da jeg var yngre var ingenting for søtt, nå synes jeg enkelte ting rett og slett kan bli for søte og dermed kvalmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner matkjemikerene. De forsket seg jo fram til at russisk kaviar og hvit sjokolade var en fantastisk smaksopplevelse. Det er nok en god del som er uenige der ;)

Ellers er det slik at salt og søtt (men hvor salt og hvor søtt er individuelt) er smaker vi liker helt fra fødselen av. Bittert og surt må vi typisk venne oss til for å like.

Hva er det som gjør at chili og rømme smaker så godt sammen, da? Hvilket prinsipp går det ut på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at chili og rømme smaker så godt sammen, da? Hvilket prinsipp går det ut på?

Blanding av sterkt og mildt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har hvertfall de samme reseptorpunktene på tunga som fanger opp forskjellige hovedgrupper med smak.. Søtt smaker man best på tungespissen, og hvor resten er har jeg glemt..;p

Utover det blir det vel som med de andre sansene, man tar inn inntrykk relativt likt, men så blir det individuelt og subjektivt fortolket deretter, hva som ser pent ut, høres bra ut, lukter godt, føles digg..og som smaker bra!

Ikke det at man ble så mye klokere av dette! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har hvertfall de samme reseptorpunktene på tunga som fanger opp forskjellige hovedgrupper med smak.. Søtt smaker man best på tungespissen, og hvor resten er har jeg glemt..;p

Utover det blir det vel som med de andre sansene, man tar inn inntrykk relativt likt, men så blir det individuelt og subjektivt fortolket deretter, hva som ser pent ut, høres bra ut, lukter godt, føles digg..og som smaker bra!

Ikke det at man ble så mye klokere av dette! ;)

Vel, er det ikke sånn at jo yngre et menneske er, jo mer uniformt er smaken i forhold til de andre på den alderen?

Kanskje det har endel med erfaring å gjøre - siden smakssansene divergerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har hvertfall de samme reseptorpunktene på tunga som fanger opp forskjellige hovedgrupper med smak.. Søtt smaker man best på tungespissen, og hvor resten er har jeg glemt..;p

Utover det blir det vel som med de andre sansene, man tar inn inntrykk relativt likt, men så blir det individuelt og subjektivt fortolket deretter, hva som ser pent ut, høres bra ut, lukter godt, føles digg..og som smaker bra!

Ikke det at man ble så mye klokere av dette! ;)

Enkelte ting blir også regnet som mere "universelle og almenne" og like..akkurat som enkelte sanger er catchy for flertallet, og enkelte mennesker ser pene ut for de aller fleste. (Dette er igjen svært avhengig av kultur, så hvor universelle de er kan vel egentlig diskuters)

Jeg har hørt at de fleste (vestlige hvertfall) småbarn liker søt youghurt, og at dette dermed er en "lett" smak, og lite av en tilvendingsak. og jeg har tilgode å møte et menneske som ikke liker cocacola..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er det ikke sånn at jo yngre et menneske er, jo mer uniformt er smaken i forhold til de andre på den alderen?

Kanskje det har endel med erfaring å gjøre - siden smakssansene divergerer.

Jo. Men sånn er det vel med mere mere avanserte syns og hørselinntrykk også? de færreste småbarn liker jazz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte ting blir også regnet som mere "universelle og almenne" og like..akkurat som enkelte sanger er catchy for flertallet, og enkelte mennesker ser pene ut for de aller fleste. (Dette er igjen svært avhengig av kultur, så hvor universelle de er kan vel egentlig diskuters)

Jeg har hørt at de fleste (vestlige hvertfall) småbarn liker søt youghurt, og at dette dermed er en "lett" smak, og lite av en tilvendingsak. og jeg har tilgode å møte et menneske som ikke liker cocacola..:)

Selv syns jeg ikke blåmuggost er vondt, men jeg foretrekker heller jarlsberg... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Men sånn er det vel med mere mere avanserte syns og hørselinntrykk også? de færreste småbarn liker jazz?

Ja, men det kan vel tyde på at erfaringen spiller inn, og dermed er det ikke noe objektivt. For en kan jo ha ulik erfaring :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det kan vel tyde på at erfaringen spiller inn, og dermed er det ikke noe objektivt. For en kan jo ha ulik erfaring :-P

Jepps, det tror jeg også. jeg tror man har noen objektive innfangere av sanseintrykk, som er ca like hos menneskene, deretter foregår individuell fortolkning av om inntrykket er bra, dårlig eller nøytralt..Og om man får trening og har interesse, kan smaken utvides i retniger, og inkludere og eksludere mere, og man får sitt eget personlige og subjektive kart på fint og stygt & god og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Men sånn er det vel med mere mere avanserte syns og hørselinntrykk også? de færreste småbarn liker jazz?

"de færreste småbarn liker jazz?"

Det gjør vel de færreste voksne også. He he..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...