Gå til innhold

Svimmel


Dorthe

Anbefalte innlegg

Jeg er ordentlig svimmel om dagen og har vært det i en mnd, hele verden går rundt når jeg bøyer meg ned, legger meg ned, snur hodet til siden eller forflytter meg. Det er skikkelig plagsomt, jeg aner ikke hva som er opp og ned på rommet.

Blodtrykket sist jeg målte var lavt 90/50 og legen ba meg drikke mer kaffe og få i meg mer salt, men jeg ser ikke at det har hjulpet noe. Så jeg vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre, jeg blir stort sett sittende i senga og bruke laptopen, tv og lesing er uaktuelt tydeligvis. Så jeg står stort sett opp bare når jeg må og nå må jeg kjøre til skolen for det er foreldremøte og jeg har liten lyst, men det er jo en av tingene man må.

Noen som har noen ide hva jeg skal gjøre? Akkurat nå er det slik at jeg har mest lyst til å sitte i senga om natta, det å ligge flatt er kjipt, men jeg sovner ikke sittende dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser du har vært hos legen,men krystall syken slo meg???

Det slo tydeligvis ikke ham, jeg prøvde å nevne det men vi måtte se det litt an mente ham. Jeg skal dit i morgen og nå har jeg sett an en mnd og det får være nok seing.

Men er det noe å gjøre med krystallsyke da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som krystallsyken.

Men hva gjør jeg da? Dette er kjipt, jeg har tryna ut av senga og stolen noen ganger og det er faktisk litt skummelt selv om jeg ikke har slått meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slo tydeligvis ikke ham, jeg prøvde å nevne det men vi måtte se det litt an mente ham. Jeg skal dit i morgen og nå har jeg sett an en mnd og det får være nok seing.

Men er det noe å gjøre med krystallsyke da?

Det der må jo skyldes det lave blodtrykket, og ikke krystallsyke, vil jeg tippe. (Det er jo usannsynlig at du har begge!)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Det slo tydeligvis ikke ham, jeg prøvde å nevne det men vi måtte se det litt an mente ham. Jeg skal dit i morgen og nå har jeg sett an en mnd og det får være nok seing.

Men er det noe å gjøre med krystallsyke da?

Krystallsyke behandles relativt raskt hos en fysioterapeut som vet hva h*n driver med. Kan gi deg navnet på en jeg vet at har behandlet to jeg kjenner om det ikke kommer noe bedre ut av legebesøket i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slo tydeligvis ikke ham, jeg prøvde å nevne det men vi måtte se det litt an mente ham. Jeg skal dit i morgen og nå har jeg sett an en mnd og det får være nok seing.

Men er det noe å gjøre med krystallsyke da?

Enkelte fysioterapeuter og manuellterapeuter har kompetanse på å behandle krystallsyke. De vrir hodet en i bestemt vinkel først til den ene siden og så til den andre. Dette skal gjøre at krystallene faller på plass der de skal være. Vridningen kan være litt ubehagelig dersom du er stiv i nakken men ellers er det smertefritt.

Jeg har ikke helt oversikt over hvem som har denne kompetansen i Oslo, jeg var på Klnikk for alle på Majorstua, men det er noen år siden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slo tydeligvis ikke ham, jeg prøvde å nevne det men vi måtte se det litt an mente ham. Jeg skal dit i morgen og nå har jeg sett an en mnd og det får være nok seing.

Men er det noe å gjøre med krystallsyke da?

Jeg er enig med sør i at dette sannsynligvis kommer av for lavt blodtrykk. Det skal finnes medisiner imot dette. Husker ikke hva de heter, men jeg kjente en som brukte noe sånt engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slo tydeligvis ikke ham, jeg prøvde å nevne det men vi måtte se det litt an mente ham. Jeg skal dit i morgen og nå har jeg sett an en mnd og det får være nok seing.

Men er det noe å gjøre med krystallsyke da?

Du må snakke med legen, men det høres mest ut som lavt blodtrykk. Det er relativt lite å gjøre med dette såvidt jeg vet. De typiske rådene er visstnok kaffe, mye salt, lakris og støttestrømper.

Sjekk om noen av medisinene dine virker blodtrykkssenkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk selv det glade budskap om krystallsyken nylig. Og øvelser hjelper på hos meg. Men må gjøre det jevnlig, ellers kommer det tilbake. Her er noen lenker, og nederst sida som åpner seg på den øverste lenken er det lenker videre til noen filmsnutter. Kanskje ikke like lett å gjøre alt uten assistanse, men noe kan man putle med på egenhånd.

http://www.fanamedisinske.no/oere-nese-hals/svimmelhet/

http://www.balanselaboratoriet.no/en_vei_ut_av_svimmelheten/index.html

http://www.balanselaboratoriet.no/en_vei_ut_av_svimmelheten/selvhjelpspakke/SvimmelBPPV.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk selv det glade budskap om krystallsyken nylig. Og øvelser hjelper på hos meg. Men må gjøre det jevnlig, ellers kommer det tilbake. Her er noen lenker, og nederst sida som åpner seg på den øverste lenken er det lenker videre til noen filmsnutter. Kanskje ikke like lett å gjøre alt uten assistanse, men noe kan man putle med på egenhånd.

http://www.fanamedisinske.no/oere-nese-hals/svimmelhet/

http://www.balanselaboratoriet.no/en_vei_ut_av_svimmelheten/index.html

http://www.balanselaboratoriet.no/en_vei_ut_av_svimmelheten/selvhjelpspakke/SvimmelBPPV.pdf

Jeg tror ikke jeg får gjort noen av de øvelsene, da må jeg i så fall ha hjelp. Takk skal du ha :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må snakke med legen, men det høres mest ut som lavt blodtrykk. Det er relativt lite å gjøre med dette såvidt jeg vet. De typiske rådene er visstnok kaffe, mye salt, lakris og støttestrømper.

Sjekk om noen av medisinene dine virker blodtrykkssenkende.

Lakris høres veldig bra ut og kaffe er også helt bra, kanskje jeg rett og slett spiser for lite salt. Jeg bruker lite salt i maten. Jeg var hos legen i dag, men de påsto at timen var i morgen så jeg får høre hva han sier.

Jeg har sjekket medisinene mine, det kan være plasteret mitt og det hadde vært innmari synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med sør i at dette sannsynligvis kommer av for lavt blodtrykk. Det skal finnes medisiner imot dette. Husker ikke hva de heter, men jeg kjente en som brukte noe sånt engang.

Jeg og vet det finnes medisiner for lavt blodtrykk, men egentlig har jeg ikke lyst på flere medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krystallsyke behandles relativt raskt hos en fysioterapeut som vet hva h*n driver med. Kan gi deg navnet på en jeg vet at har behandlet to jeg kjenner om det ikke kommer noe bedre ut av legebesøket i morgen.

Legen sjekker antagelig blodtrykket mitt i morgen og så får jeg se hva han sier, men det er alltid kjekt å ha sjekket ut litt sjøl før man går til legen og komme med forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte fysioterapeuter og manuellterapeuter har kompetanse på å behandle krystallsyke. De vrir hodet en i bestemt vinkel først til den ene siden og så til den andre. Dette skal gjøre at krystallene faller på plass der de skal være. Vridningen kan være litt ubehagelig dersom du er stiv i nakken men ellers er det smertefritt.

Jeg har ikke helt oversikt over hvem som har denne kompetansen i Oslo, jeg var på Klnikk for alle på Majorstua, men det er noen år siden nå.

Jeg er kjempestiv i nakken og langt nedover ryggen, i perioder er det vondt, men ikke nå. Jeg burde vært hos fysioterapeut uansett, men får aldri somlet meg til å bestille time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der må jo skyldes det lave blodtrykket, og ikke krystallsyke, vil jeg tippe. (Det er jo usannsynlig at du har begge!)

Med vennlig hilsen

Men er det virkelig så lavt, før har jeg hatt mellom 110/55 eller 120/60, jeg er aldri over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke mene noe om dette som helhet, men hvis du vil ha blodtrykket opp skal du drikke mindre kaffe, ikke mer. Kaffe virker vanndrivende. Drikk rent vann og spis mer salt, og se hvor du havner da. Hvis jeg husker riktig er væskebehovet til et voksent menneske 35 ml per kilo kroppsvekt pr døgn, så du kan regne ut hvor mye du bør få i deg og føre drikkelister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke mene noe om dette som helhet, men hvis du vil ha blodtrykket opp skal du drikke mindre kaffe, ikke mer. Kaffe virker vanndrivende. Drikk rent vann og spis mer salt, og se hvor du havner da. Hvis jeg husker riktig er væskebehovet til et voksent menneske 35 ml per kilo kroppsvekt pr døgn, så du kan regne ut hvor mye du bør få i deg og føre drikkelister.

Men hvis jeg spiser salt, vil jeg ikke da få mer ødem i kroppen? Jeg hovner opp ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være krystallsyken? Da blir man svimmel når man skifter stilling.

Og for å øke blodtrykket kan du spise lakris :) Drikk også godt med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...