Gå til innhold

hodelus og et urenslig ¨hjem og eneste veninne


Gjest Lady42

Anbefalte innlegg

Hjelp hva skal jeg gjøre.

Jeg har en datter som er Lettere psykisk utviklingshemmet,dette fører til at ingen vil leke med henne.hun har en eneste veninne og det er dette innlegget handler om.min datter har fått ligget over der 3 ganger og alle gangene har hun kommet hjem igjen med hodelus.nå gir jeg snart opp.hva skal jeg gjøre.????

det er møkkete hjemme der.de skifter sjelden på sengene,og de har alle slags dyr inne,hunder og katter,,kaniner,papegøyer,hamstere,huset kryr av barn ,uoppredde møkkete senger,rotete kjøkken og dyr.og det lukter vondt hos dem.

Hvis jeg sier noe så mister hun den eneste veinna hun har,da har hun ingen.bør jeg ta kontakt med barnevernet?lærer? eller helsesøster? snakket med helsesøster,hun sa at jeg kunne ikke være sikker på at det kom fra dem.men det er da rart at min datter har lus alle de gangene hun har ligget over der.vi hadde for en tid siden besøk av hennes større bror,etterpå måtte vi lufte ut i huset vårt,det luktet regelrett møkk.

jeg har brukt en formue på lusemiddel og jeg blir uvel av dette.noen som har noe tips?? tar imot alt med takk :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det er skadelig med litt skit og rot i hjemmet, men møkkete senger hørtes ekkelt ut! Og også at sønnen faktisk stinker så mye at du bør lufte ut etterpå.

Jeg kjenner selv en familie som i all tid har hatt det skikkelig ekkelt hos dem, der var det helt ekstremt når barna var små. med bæsjebleier overalt, hundeår overalt, masse rot etc. Men barna har vokst opp som særdeles fornuftige og renslige individer. Man må vel se situasjonen ann. Visst du er bekymret for barna der, kan du legge inn en bekymringsmelding hos barnevernet. Så kan de vurdere situasjonen derfra, ikke sikkert det er flere problemer i huset enn hygiene, og det kan være de trenger hjelp til det. De behøver ikke vite at det var deg som sa ifra.

Forresten: De sier at det å få lus ikke handler om urenslighet, faktisk mener de at lus har lettere for å sette seg i rent hår enn skittent hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Du kan ta det opp med jentas mor. Si at din datter har fått hodelus og ønsker å informere dem hun har vært sammen med slik at de kan sette i verk tiltak for å bli kvitt hodelusen. Skolen kan også kontaktes slik at elevene får brev med info med hjem.

Jeg ville ikke nektet jenta mi å være der. Vennskap er viktig og som du beskriver har hun bare en venninne. Hvis du tror barna i hjemmet lider noen nød kan du eventuelt snakke med helsesøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hodelus henger ikke nødvendigvis sammen med renslighet eller mangel på sådan. Det er veldig smittsomt, og om barna får det, bør en ta det opp med de barna omgås eller famiiene deres. Du bør derfor ta det opp med moren (evt. faren), ikke beskyld dem for å ha spredd hodelusen, men fortell om hvor smittsomt det er og at de nok også bør ta kur og følge med.

Tror jeg ville sett gjennom fingrene med rensligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at noen får hodelus som er så ressistente at de trenger eksperthjelp for å bli kvitt dem.

Lusa trives best i rent hår.

Ut fra det du ellers forteller, kan det selvfølgelig være grunner til å tro at familien ikke tar lusproblemet på alvor.

I det lange løp er nok vennskapet viktigere for jenta de, enn å unngå lus.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''hun har en eneste veninne og det er dette innlegget handler om.min datter har fått ligget over der 3 ganger og alle gangene har hun kommet hjem igjen med hodelus.nå gir jeg snart opp.hva skal jeg gjøre.????''

Det tar fleire uker fra lusesmitten blir overført til lusene klekkes og gir ubehag, det skjer ikke over natta. "Nymotens" lus har blitt ganske resistente slik at egg kan overleve lusekuren og problemet blusser opp igjen. Det er også en myte at lus oppstår pga dårlig hygiene. Ved barneskoler og barnehager her i Lillebygd er det årlige luseutbrudd med påfølgene informasjonsskriv og "kampanjer", det ligger sikkert mye informasjon på nettet.

Jeg ville tatt det opp med foreldrene til den andre jenta uten å anklage, noe ala "dattera mi har fått hodelus, det er sikkert lurt å sjekke dere siden jentene er så mye sammen" e.l.

''det er møkkete hjemme der.de skifter sjelden på sengene,og de har alle slags dyr inne,hunder og katter,,kaniner,papegøyer,hamstere,huset kryr av barn ,uoppredde møkkete senger,rotete kjøkken og dyr.og det lukter vondt hos dem.''

Folk har forskjellig standard på rot (og hvordan veit du at de sjelden skifter på sengene?), og det at det "kryr" av barn og dyr medfører gjerne at hjemmet ikke er prikkfritt.

''Hvis jeg sier noe så mister hun den eneste veinna hun har,da har hun ingen.''

Hvorfor det? Du kjenner tydeligvis disse foreldrene ganske godt, hvorfor kan du ikke lufte de tingene du finner problematiske på en forsiktig måte? Og tror du i så fall at de ville nekte jentene å være venninner?

''bør jeg ta kontakt med barnevernet?lærer? eller helsesøster?''

Om du ikke har snakket med foreldrene, syns jeg det er noe overilt å kontakte barnevernet. Tror du denne jenta lider under omsorgssvikt utover et skittent hjem? Kan heller ikke se at læreren kan gjøre noe med manglende renhold. Er det ekstremt eller påvirker barna negativt, er nok skolen og evt barnevernet inne i bildet allerede.

''snakket med helsesøster,hun sa at jeg kunne ikke være sikker på at det kom fra dem.men det er da rart at min datter har lus alle de gangene hun har ligget over der.''

Da har du jo gjort ditt, og jeg syns du skal stole på helsesøster.

''vi hadde for en tid siden besøk av hennes større bror,etterpå måtte vi lufte ut i huset vårt,det luktet regelrett møkk.''

Det er jo spesielt, aner ikke hva du kan gjøre med det annet enn å ta det opp med foreldrene om det gjentar seg?

Det er mulig det er meir ved denne familien enn det du beskriver her. Du bør selvfølgelig kontakte barnevernet om du mistenker omsorgssvikt, men prøv en samtale med foreldrene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Huffameg, dette hadde jeg ikke orket! Kjenner jeg blir uvel bare av å lese innlegget.

Jeg vet ikke hva du skal gjøre.

Dette lusestyret er alene nok til å få hetta.

Hvis du er helt sikker på at din datter får lus hver gang hun sover over, ville jeg ikke latt henne sove over der igjen, jeg hadde ikke orket det.

Det er jo vanskelig å snakke med foreldrene om dette, men hvis du vil at de skal fortsette å være venner så er kanskje det eneste mulighet? Få bukt med lusa, det ville vært første prioritet hos meg!

Du kan ikke sende jenta på overnatting hvis hun får lus hver gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''hun har en eneste veninne og det er dette innlegget handler om.min datter har fått ligget over der 3 ganger og alle gangene har hun kommet hjem igjen med hodelus.nå gir jeg snart opp.hva skal jeg gjøre.????''

Det tar fleire uker fra lusesmitten blir overført til lusene klekkes og gir ubehag, det skjer ikke over natta. "Nymotens" lus har blitt ganske resistente slik at egg kan overleve lusekuren og problemet blusser opp igjen. Det er også en myte at lus oppstår pga dårlig hygiene. Ved barneskoler og barnehager her i Lillebygd er det årlige luseutbrudd med påfølgene informasjonsskriv og "kampanjer", det ligger sikkert mye informasjon på nettet.

Jeg ville tatt det opp med foreldrene til den andre jenta uten å anklage, noe ala "dattera mi har fått hodelus, det er sikkert lurt å sjekke dere siden jentene er så mye sammen" e.l.

''det er møkkete hjemme der.de skifter sjelden på sengene,og de har alle slags dyr inne,hunder og katter,,kaniner,papegøyer,hamstere,huset kryr av barn ,uoppredde møkkete senger,rotete kjøkken og dyr.og det lukter vondt hos dem.''

Folk har forskjellig standard på rot (og hvordan veit du at de sjelden skifter på sengene?), og det at det "kryr" av barn og dyr medfører gjerne at hjemmet ikke er prikkfritt.

''Hvis jeg sier noe så mister hun den eneste veinna hun har,da har hun ingen.''

Hvorfor det? Du kjenner tydeligvis disse foreldrene ganske godt, hvorfor kan du ikke lufte de tingene du finner problematiske på en forsiktig måte? Og tror du i så fall at de ville nekte jentene å være venninner?

''bør jeg ta kontakt med barnevernet?lærer? eller helsesøster?''

Om du ikke har snakket med foreldrene, syns jeg det er noe overilt å kontakte barnevernet. Tror du denne jenta lider under omsorgssvikt utover et skittent hjem? Kan heller ikke se at læreren kan gjøre noe med manglende renhold. Er det ekstremt eller påvirker barna negativt, er nok skolen og evt barnevernet inne i bildet allerede.

''snakket med helsesøster,hun sa at jeg kunne ikke være sikker på at det kom fra dem.men det er da rart at min datter har lus alle de gangene hun har ligget over der.''

Da har du jo gjort ditt, og jeg syns du skal stole på helsesøster.

''vi hadde for en tid siden besøk av hennes større bror,etterpå måtte vi lufte ut i huset vårt,det luktet regelrett møkk.''

Det er jo spesielt, aner ikke hva du kan gjøre med det annet enn å ta det opp med foreldrene om det gjentar seg?

Det er mulig det er meir ved denne familien enn det du beskriver her. Du bør selvfølgelig kontakte barnevernet om du mistenker omsorgssvikt, men prøv en samtale med foreldrene først.

ja men det som er så rart,jeg har sjekka dattera mi for lus i flere uker nå,og fant hverken egg eller lus her før i uka,og når hun kom far denne veninna sjekka jeg og det snødde nesten lus,men fant ingen egg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de som henger litt på utsiden av andre finner gjerne hverandre. Jeg har ei datter med en diagnose innenfor autismespekteret, og hun har tre venninner som hun har pleid å henge med. Men de er overlesset med psykiske problemer av alle slag, så nå har jeg bedt dattera mi om å kutte ut to av dem. Den tredje er en sånn "til og fra-venninne".

Jeg er av den mening at en venninne/venn ikke skal beholdes for en hver pris. Er de med og påvirker jenta mi negativt, er det faktisk bedre å ikke ha noen.

I deres tilfelle ville jeg også ha kuttet ut kontakten med denne jenta og hennes familie, og heller gått til skolen og barnevernet med dine bekymringer.

Jeg er fullt klar over at situasjonen denne jenta og broren hennes leve under, ikke er deres feil. Men når foreldrene virker så til de grader ureinslige og ekle, så hadde jeg uansett styrt unna. Og overlatt til andre å hjelpe dem.

Men slikt er vel veldig individuelt. Jeg er av den typen som ikke orker eller makter å forholde meg til andre menneskers problemer over tid. Jeg har nok med mine egne, og jeg må bruke energien min på å hjelpe de som står meg nær. Og det innebærer også å beskytte dem mot uheldig påvirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men det som er så rart,jeg har sjekka dattera mi for lus i flere uker nå,og fant hverken egg eller lus her før i uka,og når hun kom far denne veninna sjekka jeg og det snødde nesten lus,men fant ingen egg......

''Ingen lusemidler er 100% effektive, og mange skylder på resistens. Det som imidlertid er hovedårsaken til lusepidemien, er at lusa sprer seg fra person til person før den oppdages og behanding skjer. Mens lusa bruker 9-12 dager på å bli kjønnsmoden, tar det oftest opptil en måned før barnet begynner å klø i hodebunn og lusa oppdages. I mellomtiden kan barnet ha smittet mange andre, både venner og familie.

Behandling av barna til ulike tidspunkter medfører at lusa stadig kan smitte og gjensmitte i miljøet. ''

http://lusfrinorge.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg, dette hadde jeg ikke orket! Kjenner jeg blir uvel bare av å lese innlegget.

Jeg vet ikke hva du skal gjøre.

Dette lusestyret er alene nok til å få hetta.

Hvis du er helt sikker på at din datter får lus hver gang hun sover over, ville jeg ikke latt henne sove over der igjen, jeg hadde ikke orket det.

Det er jo vanskelig å snakke med foreldrene om dette, men hvis du vil at de skal fortsette å være venner så er kanskje det eneste mulighet? Få bukt med lusa, det ville vært første prioritet hos meg!

Du kan ikke sende jenta på overnatting hvis hun får lus hver gang!

''Hvis du er helt sikker på at din datter får lus hver gang hun sover over, ville jeg ikke latt henne sove over der igjen, jeg hadde ikke orket det.''

Joda, men det "snør" ikke lus over natta (slik trådstarter beskriver i svaret sitt til meg), da hadde nok dattera hennes lus _før_ ho overnatta hos denne venninna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

''Hvis du er helt sikker på at din datter får lus hver gang hun sover over, ville jeg ikke latt henne sove over der igjen, jeg hadde ikke orket det.''

Joda, men det "snør" ikke lus over natta (slik trådstarter beskriver i svaret sitt til meg), da hadde nok dattera hennes lus _før_ ho overnatta hos denne venninna...

Joda, ser den. Mulig hun hadde lus fra sist hun var der...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Ja, de som henger litt på utsiden av andre finner gjerne hverandre. Jeg har ei datter med en diagnose innenfor autismespekteret, og hun har tre venninner som hun har pleid å henge med. Men de er overlesset med psykiske problemer av alle slag, så nå har jeg bedt dattera mi om å kutte ut to av dem. Den tredje er en sånn "til og fra-venninne".

Jeg er av den mening at en venninne/venn ikke skal beholdes for en hver pris. Er de med og påvirker jenta mi negativt, er det faktisk bedre å ikke ha noen.

I deres tilfelle ville jeg også ha kuttet ut kontakten med denne jenta og hennes familie, og heller gått til skolen og barnevernet med dine bekymringer.

Jeg er fullt klar over at situasjonen denne jenta og broren hennes leve under, ikke er deres feil. Men når foreldrene virker så til de grader ureinslige og ekle, så hadde jeg uansett styrt unna. Og overlatt til andre å hjelpe dem.

Men slikt er vel veldig individuelt. Jeg er av den typen som ikke orker eller makter å forholde meg til andre menneskers problemer over tid. Jeg har nok med mine egne, og jeg må bruke energien min på å hjelpe de som står meg nær. Og det innebærer også å beskytte dem mot uheldig påvirkning.

''I deres tilfelle ville jeg også ha kuttet ut kontakten med denne jenta og hennes familie, og heller gått til skolen og barnevernet med dine bekymringer.''

Helt uenig. Trådstarter har jo ikke sagt noe som helst negativt om jenta (utover urensligheten), så jeg ville aldri kuttet bånd med min datters eneste venninne på dette grunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''hun har en eneste veninne og det er dette innlegget handler om.min datter har fått ligget over der 3 ganger og alle gangene har hun kommet hjem igjen med hodelus.nå gir jeg snart opp.hva skal jeg gjøre.????''

Det tar fleire uker fra lusesmitten blir overført til lusene klekkes og gir ubehag, det skjer ikke over natta. "Nymotens" lus har blitt ganske resistente slik at egg kan overleve lusekuren og problemet blusser opp igjen. Det er også en myte at lus oppstår pga dårlig hygiene. Ved barneskoler og barnehager her i Lillebygd er det årlige luseutbrudd med påfølgene informasjonsskriv og "kampanjer", det ligger sikkert mye informasjon på nettet.

Jeg ville tatt det opp med foreldrene til den andre jenta uten å anklage, noe ala "dattera mi har fått hodelus, det er sikkert lurt å sjekke dere siden jentene er så mye sammen" e.l.

''det er møkkete hjemme der.de skifter sjelden på sengene,og de har alle slags dyr inne,hunder og katter,,kaniner,papegøyer,hamstere,huset kryr av barn ,uoppredde møkkete senger,rotete kjøkken og dyr.og det lukter vondt hos dem.''

Folk har forskjellig standard på rot (og hvordan veit du at de sjelden skifter på sengene?), og det at det "kryr" av barn og dyr medfører gjerne at hjemmet ikke er prikkfritt.

''Hvis jeg sier noe så mister hun den eneste veinna hun har,da har hun ingen.''

Hvorfor det? Du kjenner tydeligvis disse foreldrene ganske godt, hvorfor kan du ikke lufte de tingene du finner problematiske på en forsiktig måte? Og tror du i så fall at de ville nekte jentene å være venninner?

''bør jeg ta kontakt med barnevernet?lærer? eller helsesøster?''

Om du ikke har snakket med foreldrene, syns jeg det er noe overilt å kontakte barnevernet. Tror du denne jenta lider under omsorgssvikt utover et skittent hjem? Kan heller ikke se at læreren kan gjøre noe med manglende renhold. Er det ekstremt eller påvirker barna negativt, er nok skolen og evt barnevernet inne i bildet allerede.

''snakket med helsesøster,hun sa at jeg kunne ikke være sikker på at det kom fra dem.men det er da rart at min datter har lus alle de gangene hun har ligget over der.''

Da har du jo gjort ditt, og jeg syns du skal stole på helsesøster.

''vi hadde for en tid siden besøk av hennes større bror,etterpå måtte vi lufte ut i huset vårt,det luktet regelrett møkk.''

Det er jo spesielt, aner ikke hva du kan gjøre med det annet enn å ta det opp med foreldrene om det gjentar seg?

Det er mulig det er meir ved denne familien enn det du beskriver her. Du bør selvfølgelig kontakte barnevernet om du mistenker omsorgssvikt, men prøv en samtale med foreldrene først.

Det skjer over natten, jo!

Dersom en har lus, og sover i samme seng som en som ikke har - så vil lusene kunne krype seg over i det rene hodet, og kose seg skikkelig før de blir oppdaget.

Det holder med én lus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer over natten, jo!

Dersom en har lus, og sover i samme seng som en som ikke har - så vil lusene kunne krype seg over i det rene hodet, og kose seg skikkelig før de blir oppdaget.

Det holder med én lus.

Nemlig! Derfor bør man ikke la barn overnatte i hjem med uoppredde senger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...