Gå til innhold

Hvordan forklare til barn? Asberger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan forklare til en 11 og 13 åring hva asbergers er? Har nær familie (søskenbarn) som har fått denne diagnosen. ( Bor langt unna) Men trenger tips og råd å forklare dette til barna mine.. Skjønner jo knapt selv hva asbergers er..

 

Takknemlig for svar.


Anonymous poster hash: 11e6b...4b8



Anonymous poster hash: 11e6b...4b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Hvordan forklare til en 11 og 13 åring hva asbergers er? Har nær familie (søskenbarn) som har fått denne diagnosen. ( Bor langt unna) Men trenger tips og råd å forklare dette til barna mine.. Skjønner jo knapt selv hva asbergers er..

 

Takknemlig for svar.

Anonymous poster hash: 11e6b...4b8

Anonymous poster hash: 11e6b...4b8

 

Hei!

 

Jeg tror jeg skal sende deg en yoytube snutt :-)

 

Den forklarer bedre enn tullete krangler om ord, akkurat hva det er og hvordan,

 

vent litt :-) 

 

Takk for filmfolk og illustratører, de gjør verden mer lettforklart. 

 

Forresten jeg har det selv, asperger syndrom, og mange av barna mine, vi er nerder.

 

Før protesterte jeg, men nå er det blitt kulere å være nerd, Magnus Karlsen m.fl har bidratt positivt, , mange vil være det for tiden, det er som en motebølge men uten moteklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg tror jeg skal sende deg en yoytube snutt :-)

 

Den forklarer bedre enn tullete krangler om ord, akkurat hva det er og hvordan,

 

vent litt :-) 

 

Takk for filmfolk og illustratører, de gjør verden mer lettforklart. 

 

Forresten jeg har det selv, asperger syndrom, og mange av barna mine, vi er nerder.

 

Før protesterte jeg, men nå er det blitt kulere å være nerd, Magnus Karlsen m.fl har bidratt positivt, , mange vil være det for tiden, det er som en motebølge men uten moteklær.

Det skaper så mye problemer. Så jeg hadde nå foretrukket å være normal jeg da...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forklare til en 11 og 13 åring hva asbergers er? Har nær familie (søskenbarn) som har fått denne diagnosen. ( Bor langt unna) Men trenger tips og råd å forklare dette til barna mine.. Skjønner jo knapt selv hva asbergers er.. Takknemlig for svar.Anonymous poster hash: 11e6b...4b8 Anonymous poster hash: 11e6b...4b8

Du finner er lettfatlig forklaring på wikipedia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skaper så mye problemer. Så jeg hadde nå foretrukket å være normal jeg da...

Hei!

 

Tja, det kan jeg vel være enig i :-)

 

Men jeg vet jo ikke om noe annet, og nå er jeg blitt glad i meg selv, fordi andre er så glad i meg :-)

 

Saga fra broen med flere :-) 

 

Faktisk tenker jeg ikke at det hadde vært bedre for meg akkurat nå, og ikke hatt asperger, men som mamma til barn med asperger, så ser jeg forenklingen minus asperger ville vært :-)

 

Har du asperger  slabbedask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan forklare til en 11 og 13 åring hva asbergers er? Har nær familie (søskenbarn) som har fått denne diagnosen. ( Bor langt unna) Men trenger tips og råd å forklare dette til barna mine.. Skjønner jo knapt selv hva asbergers er..

 

Takknemlig for svar.

Anonymous poster hash: 11e6b...4b8

Anonymous poster hash: 11e6b...4b8

 

Hei!

 

Min PC er gått i stykker, jeg sitter med min gamle xPC, ubuntu og linux og kjølematte :-)

 

Den går...

 

Men det meste av programmer er ikke her enda, jeg jobber på den nå, for å få den opp og stå.

 

Må laste ned java m.m., men sender deg senere utover kvelden, om denne "traktoren"/Gamle PC ikke stopper, filmsnutten:-) Som forklarer bra og bedre enn tåpelige ord fra voksne om asperger syndrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Tja, det kan jeg vel være enig i :-)

 

Men jeg vet jo ikke om noe annet, og nå er jeg blitt glad i meg selv, fordi andre er så glad i meg :-)

 

Saga fra broen med flere :-) 

 

Faktisk tenker jeg ikke at det hadde vært bedre for meg akkurat nå, og ikke hatt asperger, men som mamma til barn med asperger, så ser jeg forenklingen minus asperger ville vært :-)

 

Har du asperger  slabbedask?

Ja.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skaper så mye problemer. Så jeg hadde nå foretrukket å være normal jeg da...

Det virker så innmari kjedelig å være normal.... Takk gud for at jeg slipper det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker så innmari kjedelig å være normal.... Takk gud for at jeg slipper det :P

Hei!

 

Jeg har det ikke helt sånn jeg..

 

Først visste jeg ikke om noe, om at jeg var annerledes, jeg var lykkelig uvitende, men ikke min mann.

 

Så fikk jeg vite det, og ble det bevisst da fikk jeg lyst til å være bare som de andre / og være flink og innordne meg, og autisme bli borte.

 

Så ble ikke autisme borte og min psykiater syns er bra, for syns jeg er så fin som jeg er, da lærte jeg over mange år å bli glad i meg selv, nå liker jeg meg selv, men også fordi andre er så glad i meg, jeg trenger altså andre mennesker.

 

Jeg vet ikke hvordan være å ikke ha autisme, men å ha autisme i vanlig skole og barnehage, vondt og vanskelig, for de fleste, for de fleste med høytfungerende autisme må ha veldig kloke foreldre for å bli oppdaget og få hjelp. Men har man det kan man få et godt liv uten de store redsler og traumer fra barndom.

 

Jeg var så mye redd som liten, satt under trapper, holdt meg for ørene, ble dratt ut av lærere, ble hengt opp av lærere, skjønte ikke ordene, men lærte si tusen takk og smile for så ble jeg ikke slått, men kunne si tusen takk og bukke og smile også når noen slo meg for håpet de da sluttet å slå. 

 

De sluttet da å slå, men istedet for å slå, lo de, de lo og jeg skjønte ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har det ikke helt sånn jeg..

 

Først visste jeg ikke om noe, om at jeg var annerledes, jeg var lykkelig uvitende, men ikke min mann.

 

Så fikk jeg vite det, og ble det bevisst da fikk jeg lyst til å være bare som de andre / og være flink og innordne meg, og autisme bli borte.

 

Så ble ikke autisme borte og min psykiater syns er bra, for syns jeg er så fin som jeg er, da lærte jeg over mange år å bli glad i meg selv, nå liker jeg meg selv, men også fordi andre er så glad i meg, jeg trenger altså andre mennesker.

 

Jeg vet ikke hvordan være å ikke ha autisme, men å ha autisme i vanlig skole og barnehage, vondt og vanskelig, for de fleste, for de fleste med høytfungerende autisme må ha veldig kloke foreldre for å bli oppdaget og få hjelp. Men har man det kan man få et godt liv uten de store redsler og traumer fra barndom.

 

Jeg var så mye redd som liten, satt under trapper, holdt meg for ørene, ble dratt ut av lærere, ble hengt opp av lærere, skjønte ikke ordene, men lærte si tusen takk og smile for så ble jeg ikke slått, men kunne si tusen takk og bukke og smile også når noen slo meg for håpet de da sluttet å slå. 

 

De sluttet da å slå, men istedet for å slå, lo de, de lo og jeg skjønte ikke hvorfor.

Jeg forstår at det ikke er så lett å ha autisme... Jeg tøysa egentlig litt i innlegget mitt over, og tenkte nok mest på meg selv der - for jeg har alltid tenkt at det er spennende å være meg fordi jeg opplever så mye rart pga at jeg er døv :) Jeg vet jo at det ikke er slik for alle, og at mange kan ha /har hatt vonde opplevelser forbundet med det å være "annerledes"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår at det ikke er så lett å ha autisme... Jeg tøysa egentlig litt i innlegget mitt over, og tenkte nok mest på meg selv der - for jeg har alltid tenkt at det er spennende å være meg fordi jeg opplever så mye rart pga at jeg er døv :) Jeg vet jo at det ikke er slik for alle, og at mange kan ha /har hatt vonde opplevelser forbundet med det å være "annerledes"..

Hei!

 

Ok Nå vet jeg det er lett å være døv, det visste jeg ikke.

 

Jeg tror uten hjelp det er vanskelig å være barn med autisme, av egen erfaring og pga av mine barn, det er en erfaring, samt jeg leser hvor mye andre foreldre kjemper for deres autistiske barns rettigheter og fremtid, jeg kjemper for mine også, mer enn for meg selv, jeg er lei meg, veldig for at jeg ikke forstod at mitt første barn hadde autisme, jeg ble irritert da helsesøster sa mitt barn ikke hørte da møtte jeg ikke mer, jeg var like uvitende som de fleste andre, både om meg selv og barnet mitt.

 

Jeg er lei meg for det, nå prøver jeg gjøre det godt, men det er ikke lett, jeg har en alvorlig grad av autisme og den stenger ofte til. Mitt barn er som meg, veldig alene, helt ensom, og veldig sint, bare inni, men jeg sett sinne, for hørte ordene, skumle ord, og gjorde meg trist, veldig, for klarte ikke hjelpe, jeg forstår men jeg kan ikke gi ordene og forklaringene sånn at ikke man dreper andre.

 

Blir man sint, dreper man andre, jeg gjør ikke, men jeg tror gutter gjør, jeg forstår det, men jeg kan ikke gjøre noe, om jeg ble drept vil jeg bare blitt lei meg, for at min egen skyld, jeg sviktet, mangel på kunnskap ingen unnskyldning, man bør ikke få barn hvis man ikke kan berge dem fra alle ulykker.

 

Det kan de færreste derfor bør langt flere mennesker ikke velge få barn.

 

Som forelder er man medskyldig, inntil døden, inntil sin egen død, for sin egen ukunskap og dumhet, kjærlighet er viktig, men klokhet like viktig.

 

Om jeg ble skutt av mitt barn, ville jeg tenke det fortjente jeg, hvorfor fikk jeg barn om jeg ikke har evner til å berge og hjelpe: Skal et barn bare bli født, av begjær eller av ønske men uten evnene til å rettlede?

 

Om mitt barn skjøt mange, ville jeg sørge, men tenke, det er logisk, sånn er det å være ensom og ikke få hjelp. Et barn med en autistisk mamma får ikke hjelp, men at jeg prøver det gjør jeg, jeg sender forespørsel til mange, men ingen vet særlig mye om autisme, så derfor beklager de,

 

Jeg elsker mitt barn, min avmakt og min manglende evne til å elske (sånn vise det) er mitt handikap, det gjør ikke kjærligheten mindre, men vi klarer ikke nå hverandre, barnet mitt og jeg, eller, jeg når barnet mitt lenger enn noen, men ikke langt nok, og barnet mitt er ensomt, jeg liker ikke autisme, om det kunne bare blitt mitt, den der autismen å bære.

 

Men jeg forsøker og gir ikke opp, jeg prøver og jeg strever og jeg søker etter hjelp.

 

Kanskje finner vi den til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan forklare til en 11 og 13 åring hva asbergers er? Har nær familie (søskenbarn) som har fått denne diagnosen. ( Bor langt unna) Men trenger tips og råd å forklare dette til barna mine.. Skjønner jo knapt selv hva asbergers er..

 

Takknemlig for svar.

Anonymous poster hash: 11e6b...4b8

Anonymous poster hash: 11e6b...4b8

 

Hei!

 

http://www.youtube.com/watch?v=s9eATBV-_lg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Madelenemie!! Anonymous poster hash: 11e6b...4b8

Hei!

Likte du den? :-)

Det er min favorittforklaring, jeg kjenner meg helt igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende -jeg har aldri prøvd å være "normal" før ;)

Det er ikke alltid hvordan man har det, men hvordan man tar det, Togli ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid hvordan man har det, men hvordan man tar det, Togli ;)

Det er alfa og omega ;) For min del greier jeg allikevel ikke å se noe negativt ved det at jeg er døv fordi det har gitt meg så utrolig mange bra opplevelser og muligheter jeg ellers ikke ville fått :) Forøvrig er det ikke sikkert alle døve har det slik, men jeg har iallefall til gode å møte døvfødte som klager over å være døv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...