Gå til innhold

Oppdra tenåringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gutten min er 13 år og en dag skulle han og 3 kamerater på tivoli. Han og 2 av dem skulle innom han siste på vei nedover. Etter en time kommer sønnen min hjem. Ferdig allerede spurte jeg. Nei men vi 3 orket ikke når moren til 4 mann sa: jeg må ringe moren deres for å sette noen regler

Gutten min sa men vi skal jo bare på tivoli

Han har vært alene nedover kamerater flere ganger. Aldri vært noe problem

Er dere også så streng med 13 åringene?

Jeg stoler på min sønn så jeg har ikke noe problem med å slippe han på tivoli uten regler. Han vet hva han kan gjøre og ikke

Anonymous poster hash: e545f...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og min venninne har begge 13 åringer. Vi oppdrar dem ikke på samme måte. Min venninne er veldig streng og har 1000 regler. Det er mye han ikke får lov til. Jeg er ganske streng på noen ting men sønnen min får lov til å ha litt frihet

Dem 2 guttene er helt ulik. Min er en sterk person sønnen tørr å stå opp for seg selv og si ifra vist han blir urettferdig behandlet

Han andre er redd og usikker på seg selv. Jeg er sikker på streng det er pga han lever et beskyttet liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha ringt rundt til de andre mødrene for å sette felles regler nei. Det synes jeg høres pussig ut for en liten tivolitur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg er spesielt streng, og jeg ville ikke blandet inn noen andre mødre for å la guttungen dra på tivoli.  Hvis han får noen formaninger i slike sammenhenger, er de mellom meg og ham, ikke de som han evt. drar sammen med eller foreldrene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg er spesielt streng, og jeg ville ikke blandet inn noen andre mødre for å la guttungen dra på tivoli.  Hvis han får noen formaninger i slike sammenhenger, er de mellom meg og ham, ikke de som han evt. drar sammen med eller foreldrene deres.

 

Enig.

 

Det eneste jeg kunne funnet på å spørre en annen mor om var evt. om når de hadde avtalt at ungen skulle hjem, hvis de skulle være der om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ganske streng, men ville ikke gjort det der. Det du forteller tenker jeg forresten ikke på som "strengt", men som demonstrasjon av mangel på tillit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss gjelder de vanlige reglene og jeg hadde ikke kontaktet andre mødre for å sette regler for så store unger nei.

 

De vanlige reglene våre er 

 

- ikke bli med noen du ikke kjenner

- gi beskjed om du blir med noen av de andre guttene hjem

- ikke gjør noe dumt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min er 13 år og en dag skulle han og 3 kamerater på tivoli. Han og 2 av dem skulle innom han siste på vei nedover. Etter en time kommer sønnen min hjem. Ferdig allerede spurte jeg. Nei men vi 3 orket ikke når moren til 4 mann sa: jeg må ringe moren deres for å sette noen regler

Gutten min sa men vi skal jo bare på tivoli

Han har vært alene nedover kamerater flere ganger. Aldri vært noe problem

Er dere også så streng med 13 åringene?

Jeg stoler på min sønn så jeg har ikke noe problem med å slippe han på tivoli uten regler. Han vet hva han kan gjøre og ikke

 

Min datter på snart 14 hadde fått lov til å dra på tivoli, og hun er klar over hvilke regler som gjelder (omtrent de samme som Lillemus' vanlige regler).

 

Hvis det var mitt barn som kom hjem og hadde droppet å dra på tivolig fordi den ene kameraten hadde en engstelig mor, ville jeg brukt anledningen til å si at ulike familier har ulike regler, ofte basert på erfaringer vi ikke vet alt om.  Vi har ikke vært nødt til å ha så strenge regler fordi vi ikke har opplevd noe vanskelig, og fordi vi som foreldre ikke er engstelige av natur.

 

Men jeg kjenner mange som har erfaringer, enten med egne barn, eller andre, som gjør at de har behov for mer detaljstyring, og jeg synes ikke de tre guttene skulle droppe å gå på tivolig med fjerdemann bare fordi han har andre forhold hjemme.

 

 

Anonymous poster hash: 771bd...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De droppet ikke tivoli bare pga at moren skulle snakke med de andre mødrene men tiden gikk og gleden over at dem skulle dra ble borte opp allt dette styret

Anonymous poster hash: e545f...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var mitt barn som kom hjem og hadde droppet å dra på tivoli fordi den ene kameraten hadde en engstelig mor, ville jeg brukt anledningen til å si at ulike familier har ulike regler, ofte basert på erfaringer vi ikke vet alt om.  Vi har ikke vært nødt til å ha så strenge regler fordi vi ikke har opplevd noe vanskelig, og fordi vi som foreldre ikke er engstelige av natur.

 

Men jeg kjenner mange som har erfaringer, enten med egne barn, eller andre, som gjør at de har behov for mer detaljstyring, og jeg synes ikke de tre guttene skulle droppe å gå på tivoli med fjerdemann bare fordi han har andre forhold hjemme.

Anonymous poster hash: 771bd...3ed

 

Men problemstillingen var vel ikke bare at folk har ulike regler, men hvorvidt disse må samordnes / gjøres gjeldende for alle i følget? 

 

For oss voksne virker det nok litt slapt å droppe ut pga. dette, men 13-årige gutter har lav terskel for administrasjon.  Man kan preike om behov for ulike regler (som jeg tror de vet mye om når de har rukket å bli tenåringer), men ikke få dem til å ombestemme seg. 

 

Det kan også tenkes (men nå gjetter jeg selvsagt) at de kjenner denne mora såpass godt fra før at de ikke hadde lyst på en tur der hun bestemte reglene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det hørtes rart ut at denne mora måtte bestemme for alle fire. Det var jo kanskje lojalt gjort av de tre andre at de heller ikke gikk, når ikke fjerdemann fikk gå uten å måtte følge strenge regler. Men dumt de gikk glipp av en gøy tivolikveld da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist denne gutten må ha egne regler på tivoli så er det spesielt. De daglige reglene holder vel: kommer hjem til avtalt og oppfør deg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at denne moren bare ha noen enkle regler, som når de skulle komme hjem osv. Kanskje denne mammaen er litt utrygg på tivoli f.eks. Kan være mange grunner.  Synes det var dumt at de droppet hele tivoliet pga. det. Hun sa jo ikke at HUN skulle bestemme over alle, men at hun ville prate med de andre mødrene. 



Anonymous poster hash: 8f38a...21d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men problemstillingen var vel ikke bare at folk har ulike regler, men hvorvidt disse må samordnes / gjøres gjeldende for alle i følget? 

 

For oss voksne virker det nok litt slapt å droppe ut pga. dette, men 13-årige gutter har lav terskel for administrasjon.  Man kan preike om behov for ulike regler (som jeg tror de vet mye om når de har rukket å bli tenåringer), men ikke få dem til å ombestemme seg. 

 

Det kan også tenkes (men nå gjetter jeg selvsagt) at de kjenner denne mora såpass godt fra før at de ikke hadde lyst på en tur der hun bestemte reglene... 

Men..sa hun at HUN skulle sette reglene? Slik jeg forstår det ville hun ringe de andre foreldrene for å gjøre noen avtaler rundt tivolibesøket. Kanskje de måtte ta buss? Når det skal komme hjem? mange ting hun kan ha tenkt på.

Anonymous poster hash: 8f38a...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men..sa hun at HUN skulle sette reglene? Slik jeg forstår det ville hun ringe de andre foreldrene for å gjøre noen avtaler rundt tivolibesøket. Kanskje de måtte ta buss? Når det skal komme hjem? mange ting hun kan ha tenkt på.

Anonymous poster hash: 8f38a...21d

 

Jeg tviler på at 13-åringer som i utgangspunktet ville på tivoli, hadde droppet det bare fordi en av mødrene var ansvarlig nok til å tenke på når og hvordan de skulle komme seg hjem. Trådstarter brukte uttrykket "sette noen regler", det lyder som noe mer enn en enkel tidsavtale for meg. Guttene hadde dessuten vært på samme sted før, slik jeg forsto det.  Men det blir jo bare gjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...