Gå til innhold

Forteller dere psykiateren "alt"?


Gjest koma

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
1 time siden, Trine skrev:

Ja, stemmer det, for mannfolk klarer ikke gjøre to ting på en gang. Både drikke kaffe og behandle liksom, nei det går ikke :D

Vi hadde nok klart både å ha pasienten på fanget og "behandle" samtidig, men jeg håper at du kan se at det gjør noe med "settingen". Det er av hensynet til "settingen" at en heller ikke har med verken mat eller kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Vi hadde nok klart både å ha pasienten på fanget og "behandle" samtidig, men jeg håper at du kan se at det gjør noe med "settingen". Det er av hensynet til "settingen" at en heller ikke har med verken mat eller kaffe.

Virker det også forstyrrende? 

Jeg er sånn at hvis jeg har en kaffekopp å holde i så er jeg både roligere og mer "samlet" inni meg. Mindre nervøs og mer fokusert. 

Anonymkode: 864e0...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Vi hadde nok klart både å ha pasienten på fanget og "behandle" samtidig, men jeg håper at du kan se at det gjør noe med "settingen". Det er av hensynet til "settingen" at en heller ikke har med verken mat eller kaffe.

Her på dps får alle kaffe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater
3 timer siden, stjernestøv skrev:

Her på dps får alle kaffe :) 

I timene med psykiater/psykolog?

I så fall uprofesjonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

I timene med psykiater/psykolog?

I så fall uprofesjonelt.

Ja i timene med behandler, har ikke fått av psykiatere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Vi hadde nok klart både å ha pasienten på fanget og "behandle" samtidig, men jeg håper at du kan se at det gjør noe med "settingen". Det er av hensynet til "settingen" at en heller ikke har med verken mat eller kaffe.

Jeg skjønner at det ikke tar seg ut å spise, det kan man jo gjøre før man drar, men jeg ser ikke helt problemet med kaffe. Ikke det at jeg ser problemet med å ikke ha kaffe heller. Nå vet jeg ihvertfall at jeg ikke skal drikke kaffe på venterommet for hva gjør jeg da om jeg ikke rekker drikke den opp. Jeg visste ikke at noen behandlere ikke syns kaffe er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Trine skrev:

Jeg skjønner at det ikke tar seg ut å spise, det kan man jo gjøre før man drar, men jeg ser ikke helt problemet med kaffe. Ikke det at jeg ser problemet med å ikke ha kaffe heller. Nå vet jeg ihvertfall at jeg ikke skal drikke kaffe på venterommet for hva gjør jeg da om jeg ikke rekker drikke den opp. Jeg visste ikke at noen behandlere ikke syns kaffe er greit.

Her tilbyr jo behandlere pasienter kaffe, så det er nok greit for noen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Her tilbyr jo behandlere pasienter kaffe, så det er nok greit for noen :) 

Ja, jeg har også blitt tilbudt kaffe hos enkelte behandlere, men jeg tror ikke jeg gidder finne ut hvem som godtar kaffe og hvem som ikke gjør det, så da dropper jeg kaffen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trine skrev:

Ja, jeg har også blitt tilbudt kaffe hos enkelte behandlere, men jeg tror ikke jeg gidder finne ut hvem som godtar kaffe og hvem som ikke gjør det, så da dropper jeg kaffen ;)

Ok, forstår ikke hva som er uprofesjonelt med det :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok, forstår ikke hva som er uprofesjonelt med det :huh:

Det forstår ikke jeg heller. 

Hvorfor er kaffe forbudt, mens vann er tillatt? begge deler er jo noe man drikker.

Men det praktiseres sikkert forskjellig fra sted til sted. 

Anonymkode: 864e0...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Jeg skjønner at det ikke tar seg ut å spise, det kan man jo gjøre før man drar, men jeg ser ikke helt problemet med kaffe. Ikke det at jeg ser problemet med å ikke ha kaffe heller. Nå vet jeg ihvertfall at jeg ikke skal drikke kaffe på venterommet for hva gjør jeg da om jeg ikke rekker drikke den opp. Jeg visste ikke at noen behandlere ikke syns kaffe er greit.

Hei!

Jeg tenkte også at det er en vesensforskjell på å drikke noe, og å spise.

Jeg syns heller ikke drikke kaffe kan sammenlignes med å sitte på fanget til en psykiater, det siste ville jeg aldri gjort.

Og for mange er det, som jeg leser i denne tråden, beroligende med feks en kopp kaffe, så jeg ser ikke problemet.

Selv drakk jeg aldri kaffe inne hos min pensjonerte psykiater, men jeg tror ikke hun ville nektet meg det...kaffe og te står jo på venterommet. En gang hun hentet meg ca 10 min før tiden, tok jeg med kaffen, etter mye indre uro, tydelige vansker, hun så jeg fikk en utfordring, og forsikringer fra min psykiater om at det var da ikke noe problem å ta med kaffen inn. Jeg tok med kaffen, men jeg klarte ikke drikke den, men det var bare fordi jeg er konsentrert og dårlig på å gjøre to ting samtidig.

Men for de fleste er jo ikke det noe problem, så derfor forstår jeg ikke at kaffe er dårlig, men vann greit.

Hvorfor står det da kaffe og te på venterommene?

Jeg har tatt med kaffe inn til psykologen når jeg har vært der de siste gangene, det kjennes helt ok, men jeg er i en annen fase, jeg er avslappet, og jeg har ikke en lang liste med spørsmål. Jeg tror ikke psykoedukasjonen er dårligere av den grunn, det er mer at jeg har blitt mer avslappet med andre mennesker, jeg tror det er hovedgrunnen, så det er egentlig bare et pluss, at jeg er så avslappet at jeg klarer ta meg meg kaffen. Første gang spurte jeg om jeg fikk lov, etter det spurte jeg ikke, men psykologen er veldig blid og hyggelig så jeg er helt sikker på at hun syns det er helt ok.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det forstår ikke jeg heller. 

Hvorfor er kaffe forbudt, mens vann er tillatt? begge deler er jo noe man drikker.

Men det praktiseres sikkert forskjellig fra sted til sted. 

Anonymkode: 864e0...040

Hei!

Ja det tror jeg også,

På ullevål sykehus, står det kaffe, flere typer te, sukkerbiter, suketter, fløte, melkepulver og saft, kaldt vann, samt varm vann, pluss kjeks på venterommet, det syns jeg er hyggelig. Det ligger også servietter der.

Jeg tar kaffe, men jeg liker ikke søtsaker noe særlig, hvis jeg kommer ca 15 min før tiden. 

Det tok ganske lang tid før jeg tok kaffe, selv om jeg i starten var der ca 30 min før avtale, jeg var så urolig og anspent og ikke så vant med så direkte medmenneskelig kontakt.

Når jeg, etter mange år, faktisk tok en kopp kaffe, men i god tid før konsultasjonen, kjente jeg stolthet, jeg husker det, jeg gikk bare som alle andre mennesker, henslengt bort, som om det var lett,  tok kaffepulver og varmt vann, og jeg sølte ikke:-) Jeg husker godt den følelsen av å være så normal, bare få til noe sånt som alle gjør uten å tenke, jeg hadde nok tenkt på det en 5-6 år i vertfall, jeg observerte hva andre gjorde, men aldri om jeg ville selv greid å ordne meg selv varm drikke, ved et bord som var lite og lavt, inne på et venterom der jeg ikke kjente reglene så godt.

Jeg er glad for alle som har lettere for å ta seg til rette, jeg tror det er et sunt og godt utgangspunkt.

Jeg er mer der nå, men det tok altså svært mange år å føle meg så fri at jeg kunne mestre så "for andre lette ting", 

for meg er slikt veldig komplisert og det starter alltdi med at jeg syns det mangler veiledere, regler og lister for akkurat hvordan man gjør det og til hvilken grad det er tillatt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg tenkte også at det er en vesensforskjell på å drikke noe, og å spise.

Jeg syns heller ikke drikke kaffe kan sammenlignes med å sitte på fanget til en psykiater, det siste ville jeg aldri gjort.

Og for mange er det, som jeg leser i denne tråden, beroligende med feks en kopp kaffe, så jeg ser ikke problemet.

Selv drakk jeg aldri kaffe inne hos min pensjonerte psykiater, men jeg tror ikke hun ville nektet meg det...kaffe og te står jo på venterommet. En gang hun hentet meg ca 10 min før tiden, tok jeg med kaffen, etter mye indre uro, tydelige vansker, hun så jeg fikk en utfordring, og forsikringer fra min psykiater om at det var da ikke noe problem å ta med kaffen inn. Jeg tok med kaffen, men jeg klarte ikke drikke den, men det var bare fordi jeg er konsentrert og dårlig på å gjøre to ting samtidig.

Men for de fleste er jo ikke det noe problem, så derfor forstår jeg ikke at kaffe er dårlig, men vann greit.

Hvorfor står det da kaffe og te på venterommene?

Jeg har tatt med kaffe inn til psykologen når jeg har vært der de siste gangene, det kjennes helt ok, men jeg er i en annen fase, jeg er avslappet, og jeg har ikke en lang liste med spørsmål. Jeg tror ikke psykoedukasjonen er dårligere av den grunn, det er mer at jeg har blitt mer avslappet med andre mennesker, jeg tror det er hovedgrunnen, så det er egentlig bare et pluss, at jeg er så avslappet at jeg klarer ta meg meg kaffen. Første gang spurte jeg om jeg fikk lov, etter det spurte jeg ikke, men psykologen er veldig blid og hyggelig så jeg er helt sikker på at hun syns det er helt ok.

Jeg sier ja takk om noen spør om jeg vil ha kaffe, men jeg tør ikke forsyne meg på venterommet. Jeg driver og øver meg på å ikke komme så altfor tidlig så siden jeg vet akkurat hvor jeg skal og at det er parkering rett ved siden av, så klarer jeg komme akkurat litt før timen. Det er egentlig ganske fint å slippe å sitte på venterommet så lenge, men jeg blir litt stressa på veien bort. Så jeg vet egentlig ikke hva som er værst/best.

Jeg klarer faktisk sitte mer rolig dersom jeg kan holde noe i hånda. Og om det er kaffe så må jeg jo sitte rolig for ikke å søle. Jeg syns ikke kaffen er en forstyrrende greie, den gjør ikke terapien noe dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Trine skrev:

Jeg sier ja takk om noen spør om jeg vil ha kaffe, men jeg tør ikke forsyne meg på venterommet. Jeg driver og øver meg på å ikke komme så altfor tidlig så siden jeg vet akkurat hvor jeg skal og at det er parkering rett ved siden av, så klarer jeg komme akkurat litt før timen. Det er egentlig ganske fint å slippe å sitte på venterommet så lenge, men jeg blir litt stressa på veien bort. Så jeg vet egentlig ikke hva som er værst/best.

Jeg klarer faktisk sitte mer rolig dersom jeg kan holde noe i hånda. Og om det er kaffe så må jeg jo sitte rolig for ikke å søle. Jeg syns ikke kaffen er en forstyrrende greie, den gjør ikke terapien noe dårligere.

mm

da har vi det litt likt, jeg hadde det akkurat sånn som deg, jeg turte ikke forssyne meg,

det var for mye uavklart, jeg var for usikker på mange elementer i systemet som også eksisterer på et venterom, så jeg foretrakk å vente til jeg forstod systemet. Men nå etter 10 år :-) forsyner jeg meg av og til hvis jeg er feks ca 15 min før tid.

Jeg øver meg også litt på å komme ikke så alt for lenge før, men jeg syns det er bedre å være på den sikre siden ang tiden, jeg har bare med meg en bok, og som regel er det stille på venterommet, men ikke alltid, det hender det sitter veldig høyrøtsde psykisk utviklingshemmede der, og det misliker jeg jo,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det forstår ikke jeg heller. 

Hvorfor er kaffe forbudt, mens vann er tillatt? begge deler er jo noe man drikker.

Men det praktiseres sikkert forskjellig fra sted til sted. 

Anonymkode: 864e0...040

Ja det kan du si, drikke er jo drikke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det forstår ikke jeg heller. 

Hvorfor er kaffe forbudt, mens vann er tillatt? begge deler er jo noe man drikker.

Anonymkode: 864e0...040

Har du noen gang blitt bedt hjem til noen på vann? Eller spør du noen på jobben om dere skal gå i kantina og ta en vann sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

I timene med psykiater/psykolog?

I så fall uprofesjonelt.

Det var rart. 

Hos min gamle behandler kom sekretæren som regel inn med kaffe til oss, og hos min nye behandler står det kaffe og snacks på venterommet. Jeg pleier ofte å ta med en kopp kaffe inn på timen. Jeg skravler som en foss når jeg er der, så greit med litt varm drikke.

Har aldri sett det uprofesjonelle i det. Synes hun jeg går til er ytterst profesjonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

I timene med psykiater/psykolog?

I så fall uprofesjonelt.

 

Nei, det er ikke det NHD. Det er drikke, væske. Ikke overtolk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Har du noen gang blitt bedt hjem til noen på vann? Eller spør du noen på jobben om dere skal gå i kantina og ta en vann sammen?

Har grublet på hva som er så skummelt med den kaffekoppen? . På alle møter, jobbintervjuer osv jeg har vært på,  serveres det kaffe. Hvorfor er det verre i psykiatrien ? Blir det for vennskapelig å servere kaffe , mener du ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...