Gå til innhold

DOL - seriøs eller uansvarlig ?


Vincent

Anbefalte innlegg

Du kan si hva du vil om DOL, og de fleste gjør nettopp det.

De fleste har heldigvis en rimelig seriøs holdning til tjenesten - og i de fleste tilfeller handler DOL rimelig seriøst tilbake.

Derimot tar DOL desverre ikke så mye hensyn til sine brukere. Dessverre.

Det har vist seg at DOL handler kritikkverdig og til tider svært uansvarlig når det gjelder i første rekke fire forhold.

1. Manglende informasjon til brukerne.

Informasjonen til brukerne vedr. omlegging var svært mangelfull. Riktignok er det opprettet et forum for "wabmaster" - et forum som handler om tilbakemeldinger FRA brukerne til DOL.

Et prisverdig tiltak er at det nå finnes et "faq", men å finne dette er som å lete etter den berømte nåla. Kan det f.eks lages en site-map med link fra index?

2. Kritikkverdig pressehåndtering.

Jeg har tidligere omtalt dette. (http://www.doktoronline.no/mp/forum/article?_cmd=show&id=948)

Spirea har omtalt det samme i et innlegg. (http://www.doktoronline.no/mp/forum/article?_cmd=show&id=21419)

DOL ønsket å "roe ned" dobbelt-selvmordet. Dette har på ingen måte skjedd. I stedet har DOL oppnådd akkurat det motsatte. Riktignok skal en slik tragisk hendelse ikke feies under teppet, men livet må tross alt gå videre. Stenging av småprat var et hodeløst tiltak som var overilt nesten fire døgn etter den hendelse DOL faktisk har innrømmet å være årsak til.

3. Manglende beta-tasting av nylansering(er)

Punktet taler for seg, og trenger ingen utdypende presiseringer. Kanskje bortsatt fra at DOL faktisk har tatt det første steget fra å være en "amatør-tjeneste" drevet på idealistisk grunnnlag til å blir en av de tunge aktørene på nettet her i landet. At det arbeides med søstertjenester i de nordiske land er ingen hemmelighet, men før dette kan skje må "modertjenesten" være profesjonelt drevet.

Hadde publisher hatt anselse om hvor mye som ikke fungerte ved nylanseringen, tipper jeg at en og annen hadde vært arbeidssøkende i dag. Såvel Hjemmet-Mortensen som Orkla er profesjonelle publishere på papir. En slik hendelse i et papirbasert medium hadde ikke blitt akseptert. Jeg må presisere at jeg ikke øsnker redaktørens avgang. Slett ikke. Selv om det hadde skjedd i et papirbasert medie - og iallefall med de siste ukers tabber og hodeløse avgjørelser i minne.

4. Hold det som blir lovet.

Småprat er for svært mange brukere en viktig faktor i kontakt med medmennesker. Nedleggelse av "Småprat for psykiatri" er fullstendig uakseptabelt og viser DOLs svært vaklende og uansvarlige drift. Spirea satte i sitt innlegg stor fokus på nettopp dette.

Det opplyses at småprat skal være åpent fra 08-24. Dette skjer ikke.

Tilbakemeldinger blir oversett og ignorert av DOL.

Lege Christian Anker er ansvarlig redaktør for tjenesten. Hvor mange, og hvem som tilhører "redaksjonen" vites ikke. Dette minner en smule om avisen Klassekampen på 70-tallet - hvor redaksjonens tilknyttede medarbeidere hadde såvel hemmelige telefonnumre som hemmlig adresse. Riktignok er det medisinske fagpersonell ikke anonyme, men jeg regner med at redaktøren har flere "på laget". For å si det sånn, jeg håper han har det. Når vil f.eks. webmaster for tjenesten krype ut av sitt skap? Eller synes webmaster det er flaut og pinlig å være tilknyttet DOL?

Det er igrunnen merkelig at redaktøren tillater "Klassekamp-drift".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Girl twentysix

1. Dersom DOL vil oppdatere sidene sine uten å si et bittelite pip til brukerene, så er de i sin fulle rett!!! Dette er ikke virkeligheten, og dersom dette "stedet" vil bygge om, trenger de ikke tillatelse fra brukerne.

2. Du snakker om DOL som om det var et eller annet legekontor. Det er det ikke. Det er en adresse på internett. Ikke noe annet.

3. Unnlater jeg å kommentere da jeg ikke har den minste anelse om hva beta-etellerannet er.

4. Om småprat blir stengt, er DOL i sin fulle rett til å gjøre det. De har ingen forpliktelser overfor noen av brukerne til å holde det oppe. Selv om de skriver det.

Småprat for psykiatri ble misbrukt, slik også de andre "småpratene" ble, da med tanke på salg av visse tjenester, metoder, osv. Det at det ikke går an å gå på pm lenger er den mest fornuftige handlingen som er foretatt her på lenge.

____________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Dersom DOL vil oppdatere sidene sine uten å si et bittelite pip til brukerene, så er de i sin fulle rett!!! Dette er ikke virkeligheten, og dersom dette "stedet" vil bygge om, trenger de ikke tillatelse fra brukerne.

2. Du snakker om DOL som om det var et eller annet legekontor. Det er det ikke. Det er en adresse på internett. Ikke noe annet.

3. Unnlater jeg å kommentere da jeg ikke har den minste anelse om hva beta-etellerannet er.

4. Om småprat blir stengt, er DOL i sin fulle rett til å gjøre det. De har ingen forpliktelser overfor noen av brukerne til å holde det oppe. Selv om de skriver det.

Småprat for psykiatri ble misbrukt, slik også de andre "småpratene" ble, da med tanke på salg av visse tjenester, metoder, osv. Det at det ikke går an å gå på pm lenger er den mest fornuftige handlingen som er foretatt her på lenge.

____________________________

Enig med Vincent... det er alt for dårlig informasjon,

og den informasjonen som kommer er ofte feil.

Hadde ikke skadet med bedre testing heller, tviler på

at papirutgaven av Hjemmet ville kommet ut med

halvparten blanksider og sider som ikke kunne åpnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Dersom DOL vil oppdatere sidene sine uten å si et bittelite pip til brukerene, så er de i sin fulle rett!!! Dette er ikke virkeligheten, og dersom dette "stedet" vil bygge om, trenger de ikke tillatelse fra brukerne.

2. Du snakker om DOL som om det var et eller annet legekontor. Det er det ikke. Det er en adresse på internett. Ikke noe annet.

3. Unnlater jeg å kommentere da jeg ikke har den minste anelse om hva beta-etellerannet er.

4. Om småprat blir stengt, er DOL i sin fulle rett til å gjøre det. De har ingen forpliktelser overfor noen av brukerne til å holde det oppe. Selv om de skriver det.

Småprat for psykiatri ble misbrukt, slik også de andre "småpratene" ble, da med tanke på salg av visse tjenester, metoder, osv. Det at det ikke går an å gå på pm lenger er den mest fornuftige handlingen som er foretatt her på lenge.

____________________________

Jasså..skal du på go`fot med redaksjonen du a...

LOL har ikke tatt hensyn, og det bør dem hvis de vil ta vare på brukerene sine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg synes tilbakemeldingen og orienteringen rundt omleggingen har vært helt grei. De gangene jeg har skrevet mail til webmaster ang. feilmeldinger i oppstarten, fikk jeg greie (og raske) svar tilbake og ikke lenge etter var feilen rettet. Webmaster og gjengen har jobbet på spreng de siste dagene, all honnør til dem!

2 & 4. Disse punktene unnlater jeg å kommentere noe særlig, da jeg ikke har vært stort på småprat, og slettes ikke på psykiatri, og heller ikke har satt meg inn i det som skjedde. Det eneste jeg kan si er at det var tragisk, ang. DOLs håndtering har jeg ingen mening. De har uansett ingen forpliktelser til noe som helst, DOL er her som et medium til hjelp for oss, ikke omvendt.

3. Å betateste en side som dette, er ikke bare bare. Enkelte av feilene som oppsto burde nok ha vært unngått, men en del var også uunngåelige. Å teste en webside som i det store og hele baserer seg på brukerne og deres programvarer, er nærmest umulig å komplettere. Det finnes x antall browsere på markedet (ikke bare IE og Netscape), og også x antall OS med eller uten shell over. Å teste en vanlig hjemmeside er noe ganske annet enn å teste en side som dette.

Å anta at en omlegging av en side som dette skal gå helt smertefritt, er det samme som å tro at Gardermoen skulle åpne uten problemer. Og i likhet med Gardermoen har nok også DOL blitt beskyldt for en del problemer som ikek helt og holdent har vært deres feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilfreds med DOL.

Om Webmaster vil stå frem ser jeg ikke nogen grund til, jeg er da ravende ligeglad hvem det er, når bare arbejdet blir gjort. Og vedkommende har, efter min mening gjort det godt.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Girl twentysix

Jasså..skal du på go`fot med redaksjonen du a...

LOL har ikke tatt hensyn, og det bør dem hvis de vil ta vare på brukerene sine..

Jeg står ikke på godfot med noen som helst, jeg, og aller minst ledelsen på DOL. Tvert i mot, vil jeg si.

Likevel står jeg hardnakket på det faktum at dette ikke er et sted i den virkelige verden, og at brukerne her ikke har krav på noe som helst så lenge det ikke er _deres_ egen side.

Ser du skriver at det heter ikke DOL lenger, men LOL.

Et tappert forsøk på humor/sarkasme, men uansett tapperhet, så når det liksom ikke de helt store høydene. Prøv igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fornøyd

Jeg er veldig fornøyd med DOL, og etter omleggingen har alt blitt mye bedre. Synes de som driver dette nettstedet kan sine saker, og gjør en veldig god jobb. Hvem bryr seg om hvem webmaster er? Det burde da være uinteressant for de fleste.

Ser at de som er fornøyd med DOL blir beskyldt for å være på go`fot med redaksjonen, har ikke hørt på maken til sprøyt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En bruker

Enig med Vincent... det er alt for dårlig informasjon,

og den informasjonen som kommer er ofte feil.

Hadde ikke skadet med bedre testing heller, tviler på

at papirutgaven av Hjemmet ville kommet ut med

halvparten blanksider og sider som ikke kunne åpnes...

Punkt 1: innformasjonen har etter mitt syn vært god nok. Det er ingenting med nye DOL som er vanskeligere å skjønne, enn med gamle DOL. Gamle DOL var også svært vanskelig for nye brukere bla. menyen. Mange nye brukere skjønte rett og slett ikke hvordan den fungerte. Dette vet jeg fordi jeg selv har hjulpet en god del venner med nettopp denne tjenesten. Poenget er av vi nå, gammel som ny, står likt i bruken av DOL. Vi må lære os å bli ”hjemme” igjen.

Punkt 2: Jeg er selv ingen stor bruker av småprat. At DOL velger å stenge småprat for psykiatri kan nok diskuteres. Dette har nok, som du er inne på, muligens noe med dårlig presseomtale bl.a å gjøre. At to mennesker ”finner” hverandre på DOL og går sammen om selvmord, er noe dem kunne ha gjort hvor som helst på internett. Man bør heller belyse mørketallene som eksisterer for selvmord. Personlig tror jeg småprat for psykiatri var til god hjelp, for de fleste brukerne. At dette skulle få konsekvenser for åpent forum småprat, er for meg helt ubegripelig. Selvmord vil forekomme om disse kanalene er stengt, eller ikke.

Punkt 3: Du kan vel ikke på alvor mene at DOL skulle fungere smertefritt fra første dag? Som andre poengterer her, det er nesten umulig å forutsi alle problemer før en har testet ut produktet, å fått tilbakemelding. Det er her vi som brukere bør kunne trå til å gi tilbakemeldinger. Vi er flere tusen brukere og sitter på forskjellige operativsystem, nettlesere og brukerutstyr. At det skal fungere for samtlige fra dag en, er etter mitt skjønn, for mye forlangt.

Punkt 4: Tok jeg opp i punkt 2.

Generelt mener jeg Webmaster har gjort en god jobb. DOL blir en fin plass å stikke innom, når alle ”barnesykdommer” er løst. Fremdeles er det noe som heter ”det virkelig liv”, og det bør fremdeles komme som nummer en for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke kommentere de første punktene dine da jeg nå har en (forhåpentligvis velfotjent) ferie og ikke vil "blande" meg, men punktet om webmasters anonymitet er det jeg som har foreslått. Da Simen var webmaster fikk jeg stort sett hyggelige tilbakemeldinger, men jeg opplevde også svært alvorlige personlige trusler og trakassering, både på mail og telefon. Jeg opplevde også andre svært lite hyggelige hendelser som jeg ikke vil gå nærmere inn på her. Derfor foreslo jeg at webmaster skulle være anonym for å slippe å oppleve det jeg dessverre fikk oppleve noen ganger. Jeg håper og tror de fleste vil ha forståelse for dette.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin

1. Jeg synes tilbakemeldingen og orienteringen rundt omleggingen har vært helt grei. De gangene jeg har skrevet mail til webmaster ang. feilmeldinger i oppstarten, fikk jeg greie (og raske) svar tilbake og ikke lenge etter var feilen rettet. Webmaster og gjengen har jobbet på spreng de siste dagene, all honnør til dem!

2 & 4. Disse punktene unnlater jeg å kommentere noe særlig, da jeg ikke har vært stort på småprat, og slettes ikke på psykiatri, og heller ikke har satt meg inn i det som skjedde. Det eneste jeg kan si er at det var tragisk, ang. DOLs håndtering har jeg ingen mening. De har uansett ingen forpliktelser til noe som helst, DOL er her som et medium til hjelp for oss, ikke omvendt.

3. Å betateste en side som dette, er ikke bare bare. Enkelte av feilene som oppsto burde nok ha vært unngått, men en del var også uunngåelige. Å teste en webside som i det store og hele baserer seg på brukerne og deres programvarer, er nærmest umulig å komplettere. Det finnes x antall browsere på markedet (ikke bare IE og Netscape), og også x antall OS med eller uten shell over. Å teste en vanlig hjemmeside er noe ganske annet enn å teste en side som dette.

Å anta at en omlegging av en side som dette skal gå helt smertefritt, er det samme som å tro at Gardermoen skulle åpne uten problemer. Og i likhet med Gardermoen har nok også DOL blitt beskyldt for en del problemer som ikek helt og holdent har vært deres feil.

Har ikke så mye mer klokt å si, det ville bare bli oppgulp.

Er i hvertfall enig i at det er blitt bra, og det blir sikkert enda bedre etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det _kan virke_ på trådene under at de fleste har misforstått hva dette dreier seg om.

Jeg har overhodet ikke kommentert selve omleggingens design, brukervennlighet etc.

Jeg setter fokus på driften av tjenesten.

Jeg kommenterer mine subjektive meninger og mine oppfatninger av DOL som helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Anker, lege

1. Som du ser benyttes nevnte forum til to-veis kommunikasjon. Vedr. faq og site-map er jeg enig i dine forslag.

2 & 4. Jeg tar dine synspunkter til etteretning. Endrigene i Småprat ble gjort i samråd med brukere og fagpersoner og er ikke uttrykk for at DOL er skyld i den tragiske hendelsen. Endringene ble gjennomført gradvis fordi vi ønsket at de skulle vurderes grundig. Det var en vanskelig avgjørelse nettopp fordi vi vet at Småprat er til god hjelp for mange. Av den grunn arbeider vi med å forbedre tilbudet og håper å kunne komme tilbake til dette etterhvert.

3. Her ser jeg at du allerede har fått en rekke relevante kommentarer.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Som du ser benyttes nevnte forum til to-veis kommunikasjon. Vedr. faq og site-map er jeg enig i dine forslag.

2 & 4. Jeg tar dine synspunkter til etteretning. Endrigene i Småprat ble gjort i samråd med brukere og fagpersoner og er ikke uttrykk for at DOL er skyld i den tragiske hendelsen. Endringene ble gjennomført gradvis fordi vi ønsket at de skulle vurderes grundig. Det var en vanskelig avgjørelse nettopp fordi vi vet at Småprat er til god hjelp for mange. Av den grunn arbeider vi med å forbedre tilbudet og håper å kunne komme tilbake til dette etterhvert.

3. Her ser jeg at du allerede har fått en rekke relevante kommentarer.

Vennlig hilsen

Takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...