Gå til innhold

Uførhetstidspunkt


besta

Anbefalte innlegg

Hva er riktig uførhets tidspunkt?

I 1992 ble jeg 80% uføretrygdet, på grunn av astma og fibromyalgi. Den gang hadde jeg en meget lav inntekt og de 80% jeg fikk trygd for utgjorde bare litt over 4000.- kr. I 1998 følte jeg selv at helsa hadde bedret seg så mye at jeg hadde lyst til å begynne å jobbe igjen. Jeg fikk ”frøse” trygden i en 3 års periode for å prøve meg i arbeid igjen. Jeg begynte som taxisjåfør og jobbet vel et år full tid. Det var meget slitsomt for meg, men jeg trivdes allikevel bedre med meg selv enn da jeg var hjemme og tålte derfor smertene bedre. Så situasjonen sett under ett så hadde jeg det bedre med meg selv. I tillegg til dette var jo økonomien også mye bedre da jeg nå hadde en brukbar lønn. Høsten –99 var jeg utsatt for en traumatisk opplevelse i jobben ved at jeg ble truet med pistol i ca. 20 min. Dette sammen med et vanskelig samlivsbrudd gjorde at jeg ble sykmeldt i en periode. Har vært sykmeldt siden oktober –99 og jobber nå 40%. Ønsker nå å søke på 50% uføretrygd. Men fra før så har jeg altså 80%. Mitt spørsmål er da som følger: Om jeg nå søker om 50% uførhetsgrad, hva vil da min trygd bli utregnet etter? Vil det fremdeles regnes etter den inntekten jeg hadde i –92 (meget lav) eller vil den bli regnet etter den inntekt jeg har i dag (betydelig høyere). Føler selv at siden jeg jobbet over 1 år på fulltid så burde vel uførehets tidspunktet regnes fra min siste sykemeldingsperiode? Hva er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest IreneG

Det at du har behold retten til uførepensjon, betyr at du er sikret minst det du hadde fra før. Om det vil være gunstigere å få nytt uføreptidspunkt kan jeg ikke svare på. Du bør be om å få en serviceberegning med det nye uføretidspunktet, og så høre hvilke muligheter du har.

Jeg ser i farten ikke noe hinder for at du kan gi avkall på garantien, men da må du sannsynligvis søke på nytt på vanlig måte - med risiko for avslag. Du bør derfor skaffe deg grundig dokumentasjon fra trygdekontoret at det vil være best for deg før du går til et slikt skritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du har behold retten til uførepensjon, betyr at du er sikret minst det du hadde fra før. Om det vil være gunstigere å få nytt uføreptidspunkt kan jeg ikke svare på. Du bør be om å få en serviceberegning med det nye uføretidspunktet, og så høre hvilke muligheter du har.

Jeg ser i farten ikke noe hinder for at du kan gi avkall på garantien, men da må du sannsynligvis søke på nytt på vanlig måte - med risiko for avslag. Du bør derfor skaffe deg grundig dokumentasjon fra trygdekontoret at det vil være best for deg før du går til et slikt skritt.

Takk for raskt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...