Gå til innhold

Hvordan privat bidragsavtale?? - Irene G.


Gjest Bidragsbetaler

Anbefalte innlegg

Gjest Bidragsbetaler

Hvordan kan jeg få mor til å gå med på en privat avtale??? Hun mister retten til overgangsstønad i november, men nekter altså å inngå en privat avtale.

Jeg syns det er horribelt at jeg skal betale 2100,- når 70% av minstebidraget(1090?) ikke går til barnet, men til overgangsstønaden. Dette vil vel si rundt 700,-?

Syns det er idioti at jeg skal være med på å forsørge eksen min, uansett hvor lite de 70% utgjør.

Vet ikke hvor mye barnet får av disse pengene heller, er det en måte å finne det ut på??

Må legge til at jeg har fått et barn til å forsørge.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor vil du ha privat avtale ? Hvis det er for å betale mindre, er det vel forståelig om mottager er uvillig, og hvis ikke, hva er egentlig vitsen ?

Jeg regner med at du er klar over at så lenge mottager får overgangsstønad, er bidragsfogden nødt til å innkreve bidraget fra deg, og regelen om at 70% av det som overstiger minstebidrag tilfaller staten kan jeg godt forstå at du misliker, men det er da ikke mottagers feil ?

Når overgangsstønaden hennes forsvinner i november, vil hun også motta bidraget ubeskåret. Vil du da ha privat avtale, har du ikke annet å gjøre enn å argumentere for det overfor henne. Skal du nå frem med det, er det ihvertfall nødvendig at det ligger fordeler også for henne i en slik avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IreneG

Privat avtale forutsetter at begge er enige. Hvis ikke skal bidrag fastsettes av domstol, eller av bidragsfogd hvis begge er enig om dette.

For det andre: 70% av det som overstiger minstebidrag går til staten så lenge hun har overgangsstønad. Dvs kr 700. Når stønaden opphører, får hun bidraget ubeskåret.

Når du har et barn til å forsørge, skal du betale 18%/2 dvs 9% av inntekten din i bidrag (og ikke 11% som ved 1 barn). Ta dette opp med bidragsfogden, så få du nedsatt bidraget (hvis det ikke allerede er gjort).

For å finne ut hvor mye et barn koster, kan du jo prøve et søk på "levekostnader".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bidragsbetaler

Hvorfor vil du ha privat avtale ? Hvis det er for å betale mindre, er det vel forståelig om mottager er uvillig, og hvis ikke, hva er egentlig vitsen ?

Jeg regner med at du er klar over at så lenge mottager får overgangsstønad, er bidragsfogden nødt til å innkreve bidraget fra deg, og regelen om at 70% av det som overstiger minstebidrag tilfaller staten kan jeg godt forstå at du misliker, men det er da ikke mottagers feil ?

Når overgangsstønaden hennes forsvinner i november, vil hun også motta bidraget ubeskåret. Vil du da ha privat avtale, har du ikke annet å gjøre enn å argumentere for det overfor henne. Skal du nå frem med det, er det ihvertfall nødvendig at det ligger fordeler også for henne i en slik avtale.

Vitsen er jo at jeg kan betale adskillig hundre kroner mindre i bidrag hver mnd.

Hvis feks. jeg betaler 1500,-, vil vi begge tjene på dette. Men dette nekter altså hun. Rett og slett for å være jævlig. Jeg syns enslige har for mye "makt"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen er jo at jeg kan betale adskillig hundre kroner mindre i bidrag hver mnd.

Hvis feks. jeg betaler 1500,-, vil vi begge tjene på dette. Men dette nekter altså hun. Rett og slett for å være jævlig. Jeg syns enslige har for mye "makt"....

Hvordan i all verden kan begge tjene på det ?

Hvis du betaler 1500 istedenfor 2100, får hun 600 kroner mindre. Hvordan du får det til å bli annet skjønner jeg ikke, medmindre du har misforstått regelverket.

Så lenge hun mottar overgangsstønad, kan dere ikke inngå privat avtale. Når hun ikke lenger får overgangsstønad, blir heller ikke noe av bidraget inndratt av staten. Da får hun samtlige 2100 (minus skatt, men du har jo samtidig skattefradrag).

Jeg har selv privat avtale med eks'en, han insisterte og jeg ser ingen grunn til å forsure klimaet oss imellom med å nekte - jeg vil ikke ha rettssak på grunn av noen skarve penger. Men fordelen for meg - nei den kan jeg ikke få øye på. Jeg er jo nå prisgitt hans betalingsvilje. "Glemmer" han det en måned, må jeg mase. Betaler han for lite, har jeg ingen mulighet til å kontrollere om det stemmer.

Jeg ser fortsatt ingen fordel i dette for dere heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IreneG

Hvordan i all verden kan begge tjene på det ?

Hvis du betaler 1500 istedenfor 2100, får hun 600 kroner mindre. Hvordan du får det til å bli annet skjønner jeg ikke, medmindre du har misforstått regelverket.

Så lenge hun mottar overgangsstønad, kan dere ikke inngå privat avtale. Når hun ikke lenger får overgangsstønad, blir heller ikke noe av bidraget inndratt av staten. Da får hun samtlige 2100 (minus skatt, men du har jo samtidig skattefradrag).

Jeg har selv privat avtale med eks'en, han insisterte og jeg ser ingen grunn til å forsure klimaet oss imellom med å nekte - jeg vil ikke ha rettssak på grunn av noen skarve penger. Men fordelen for meg - nei den kan jeg ikke få øye på. Jeg er jo nå prisgitt hans betalingsvilje. "Glemmer" han det en måned, må jeg mase. Betaler han for lite, har jeg ingen mulighet til å kontrollere om det stemmer.

Jeg ser fortsatt ingen fordel i dette for dere heller.

Du kan få innkrevingssentralen til å ta over hvis han ikke betaler: http://www.lovdata.no/all/tl-19551209-005-0.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan få innkrevingssentralen til å ta over hvis han ikke betaler: http://www.lovdata.no/all/tl-19551209-005-0.html

Takk for tips, men jeg er klar over det. Vil bare ikke forsure klimaet unødvendig, nå som ting går bedre, og barnet ihvertfall har det bra. Det er så mye viktigere enn penger.

Han betaler jo etterhvert, men jeg må ofte minne ham på det. Nei, jeg skjønner ikke hvorfor "Bidragsbetaler"s eks skulle gå med på en privat avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...