Gå til innhold

Sobril vs Valium 2016


LRPOWER

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så drit lei av at løsningen alltid er å sitte hos en "behandler" og pjatte og jobbe med angsten. Hva hvis det ikke fungerer? Så lenge man ikke utvikler avhengighet og må øke dosen er benzo en udmerket medisin. Mye bedre mot angst enn tullemedisinen SSRI. 

Anonymkode: f811d...af9

Enig med deg. Jeg skal tilbake til psykologen på fredag igjen, var der første gang sist uke. Tviler på at det hjelper, følte liksom at jeg satt i en barnehage og ble snakket til... men vi får se da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine bivirkninger med Sobril og Valium:

Sånn sett burde jo legen forstå at valium virker bedre på min kropp enn sobril der jeg opplever Mindre vanlige og Sjeldne bivirkninger kontra Valium med en vanlig bivirkning.

SOBRIL: Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Nevrologiske: Ataksi, muskelsvakhet Psykiske: Anterograd amnesi ved høye doser. Øvrige: Hodepine, svimmelhet. Sjeldne (≥1/10 000 til <1/1000): Hud: Allergiske hudreaksjoner. Nevrologiske:Respirasjonsdepresjon. Psykiske: Insomnia, mareritt, paradoksale reaksjoner som eksitasjonstilstand, aggressivitet, hallusinasjoner.

VALIUM: Vanlige (≥1/100 til <1/10): Nevrologiske: Døsighet, tretthet. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Muskel-skjelettsystemet: Muskelsvakhet, ataksi. Nevrologiske: Konsentrasjonsvansker. Øvrige: Hodepine, svimmelhet. Sjeldne (≥1/10 000 til <1/1000): Gastrointestinale: Kvalme, munntørrhet, obstipasjon. Hjerte/kar: Hypotensjon, sirkulatorisk depresjon. Hjertesvikt, inkl. hjertestans. Hud: Hudreaksjoner. Lever/galle: Gulsott. Luftveier: Respirasjonshemming inkl. respiratorisk svikt. Nevrologiske: Paradoksale reaksjoner (eksitasjon, aggressivitet, mareritt, hallusinasjoner; mest vanlig hos barn og eldre). Nyre/urinveier: Inkontinens, urinretensjon. Øvrige: Anterograd amnesi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville byttet lege fort som fy. Å ta en valium ett par ganger i uka er såpass harmløst att det ikke burde være noe problem uansett.

Er plutselig blitt benzo hysteri blandt leger uten grunn. Ideelt sett skulle man trene, spise sunt og jogge med smil i skogen, men er ikke alle som er så friske att de klarer den kuren.

Har selv brukt sterke benzoer (lav dose) daglig i årevis uten økning og aner ikke hva jeg skulle gjort uten dem.

SSRI og andre medisiner har bare gjort meg veldig dårlig.

Anonymkode: 8f31b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, LRPOWER skrev:

Mine bivirkninger med Sobril og Valium:

Sånn sett burde jo legen forstå at valium virker bedre på min kropp enn sobril der jeg opplever Mindre vanlige og Sjeldne bivirkninger kontra Valium med en vanlig bivirkning.

SOBRIL: Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Nevrologiske: Ataksi, muskelsvakhet Psykiske: Anterograd amnesi ved høye doser. Øvrige: Hodepine, svimmelhet. Sjeldne (≥1/10 000 til <1/1000): Hud: Allergiske hudreaksjoner. Nevrologiske:Respirasjonsdepresjon. Psykiske: Insomnia, mareritt, paradoksale reaksjoner som eksitasjonstilstand, aggressivitet, hallusinasjoner.

VALIUM: Vanlige (≥1/100 til <1/10): Nevrologiske: Døsighet, tretthet. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Muskel-skjelettsystemet: Muskelsvakhet, ataksi. Nevrologiske: Konsentrasjonsvansker. Øvrige: Hodepine, svimmelhet. Sjeldne (≥1/10 000 til <1/1000): Gastrointestinale: Kvalme, munntørrhet, obstipasjon. Hjerte/kar: Hypotensjon, sirkulatorisk depresjon. Hjertesvikt, inkl. hjertestans. Hud: Hudreaksjoner. Lever/galle: Gulsott. Luftveier: Respirasjonshemming inkl. respiratorisk svikt. Nevrologiske: Paradoksale reaksjoner (eksitasjon, aggressivitet, mareritt, hallusinasjoner; mest vanlig hos barn og eldre). Nyre/urinveier: Inkontinens, urinretensjon. Øvrige: Anterograd amnesi. 

Er veldig dumt av legen å endre på ett medisin regime som funker, ihvertfall når det er så lavt.

Anonymkode: 8f31b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble bdre av angst da jeg kuttet ut rivotril. Paradoxalt nok.

 

 

Anonymkode: c77aa...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble bdre av angst da jeg kuttet ut rivotril. Paradoxalt nok.

 

 

Anonymkode: c77aa...165

Interessant, hvor høy dose brukte du og hvor raskt trappet du ned?

De første 5 årene jeg brukte dem så hadde jeg angstfall på samme tidspunkt hver dag (hadde det før jeg begynnte på den også) og det hjelper fortsatt like bra på de anfallene, derimot så har angsten generellt økt mer, men dette skyldes nok andre ting som fysisk sykdom mange nære dødsfall, mye sorg etc. samt isolasjon.

Anonymkode: 8f31b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

På 11.5.2016 den 9.07, AnonymBruker skrev:

Du har hatt ubehandlet angst i 20 år, og har gått på valium fast de to siste årene. Beklager å måtte si det men å bruke kun valium mot angsten er ikke så bra for at du skal komme deg med angsten. Du risikerer å måtte gå resten av livet ditt på valium pga angsten. Å begynne på Antidepressiva som har god virkning på angst burde du begynne på. Bivirkningene er ikke verre enn å ha angst. Og det at har man angst og er noenlunde oppegående så kan man klare å jobbe med angsten sin for at den kan bli bedre. Men er viktig med støtte og oppmuntring til det. Å bare ta piller mot angst uten å jobbe selv med angsten sin er en dårlig strategi, men dessverre er det ikke alle som skjønner det. Legen hadde kanskje vært mer velvillig til å gi deg valium om du hadde klart å jobbet med angsten din. Har gjort begge deler så vet hva jeg snakker om. Å ta valium og andre beroligende tas mer ved dårligere perioder og mer akutte situasjoner som oppstår i blant ved angst. Du er sikkert ikke enig med meg men det er lov.

Anonymkode: ac310...414

Gammel tråd. med klarte ikke å la vær å kommentere.

Nå kjenner ikke jeg til effektene av valium over sikt da jeg ikke har prøvd de selv. Men føler jeg kan gi ett godt eksempel med min ADHD som først ble påvist etter 25 år. vandre rundt og føle seg som en idiot fordi prøver så har du kan alltid men ikke forstår hvorfor du "failer"..... Så fikk jeg ritalin som de vil jeg skal gå på fast. JEg har ingen interresse av å gå på de dagligt da jeg føler meg som en redusert rusa tulling når jeg tar de. Men de å ta de avogtil for å se sammenhenger og klare og sette ting i perspektiv og forstå ting som var heltt fjernt for meg før medisinen rettet litt opp i tankegangen min som hadde sporet helt av. -det gir framgang. JEg vil være meg og ingen andre.

Så jeg føler litt på det LRPOWER sier når Valiumen gjør at vedkommende kan gå degesvis uten.... dette tyder jo på at valiumen faktisk gir fremgang ang angsten. Kansje den plasserer litt av de følelsene og retter opp i roten til angsten steg for steg. Slik at valiumen ikke trengs til slutt. Hvorfor fåreslå antideppressiva som gjør deg til en helt annen person når du kan fortsetta å være deg selv å alikvell fikse problemet.

Ble selv satt på antidepp når jeg følte meg langt nede. JEg hev de til helvete. Springe rundt å ikke føle noenting føltes verre enn det med ADHD å ha så streke følelser både positive og negative.t Satte pris på å heller kunne ha det sånn.

Så om Valiumen som har så stor effekt hjelper LRpower til se ting annerledes og alikvell klare seg uten over lengre tid. Da mener jeg det er fremgang. LIKT som min Ritalin har enorm effekt når den tas innimellom og får meg til se ting i nytt perpektiv (sterkefølelsene etc.) Det er medisiner som har stor påvirkning på en person både valium og ritalin. MEn hvis de hjelper og får oss til å  føle at vi faktisk ikke klarer oss mer og mer uten, Istedet for å føle at vi trenger hjelp og ikke finner løsningen på problemet.. DA er det framgang! Antideppressiva utsetter bare alt.... graver bare ned det som gjør deg deppa. helt til det kryper frem igjen. At det hjelper på angst er helt sikkert. men det er for de gjør at du ikke føler en dritt.

så det å ta de valiumene avogtil det trur jeg trådstarter gjør helt rett i. Bare vær tydlig med legen din LRpower og si at du ikke er intressert i medisiner som du må ha kvar dag for å komme deg gjennom probleme. Si klart og tydlig at valiumen gir deg fremgang og at du klarer deg bedre og bedre uten de men må ha de for styre deg inn igjen når ting blir litt ute av kurs.

Det å anbefale folk å ta antideppressiva for å løse angsten er så langt utenfor min forståelse som det kan bli.
At du mener det er veien å gå er en aen sak. og du kan mene hva du vil. Men i dette tilfellet forteller trådstarter at det faktisk gir fremgang med valiumen. OG at det ikke bare isolerer problemet slik som antidepp gjør.

HAr så lite lyst at noen skal gjøre den tabben å bruke antidepp mot angst slik jeg gjorde. Så innlegget dit fikke meg til å sitte å skrive flere sider om hvorfor jeg syns du tar feil :P

håper det ikke tolkes som ett angrep :P men jeg vil ikke noen skal følge sånne råd.

Anonymkode: 07bd0...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...