Gå til innhold

NHD, kan en pasient og en terapeut ha et forhold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spør kun av nysgjerrighet. Dersom en psykiatrisk pasient og en terapeut (psykolog, psykiater) finner ut at de vil ha et forhold, at det er den store kjærligheten, er det lov dersom den profesjonelle relasjonen er avsluttet? Eller vil det være et forbud mot dette for alltid? Må pasienten bli helt frisk først, eller holder det å finne en annen behandler?

Anonymkode: 0322e...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør kun av nysgjerrighet. Dersom en psykiatrisk pasient og en terapeut (psykolog, psykiater) finner ut at de vil ha et forhold, at det er den store kjærligheten, er det lov dersom den profesjonelle relasjonen er avsluttet? Eller vil det være et forbud mot dette for alltid? Må pasienten bli helt frisk først, eller holder det å finne en annen behandler?

Anonymkode: 0322e...c0d

Tviler på at en terapeut a la psykolog eller psykiater gidder å ha et forhold med en som er psykisk syk.

Anonymkode: 70924...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at en terapeut a la psykolog eller psykiater gidder å ha et forhold med en som er psykisk syk.

Anonymkode: 70924...b75

Sannsynligvis ikke :)

Anonymkode: 0322e...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er forbudt ved lov at helsepersonell har forhold til noen de har behandlingsansvar for.

Det utelukker selvsagt ikke at en som f.eks er gift med en lege, får skrevet ut antibiotika. Men det er ikke lov å ha et forhold til f.eks fastlegen sin eller sin faste behandler. Er nok også litt hva som kom først. En psykolog må jo få lov å være i et forhold med en som tilfeldigvis har en psykisk lidelse, men ikke når vedkommende har et profesjonelt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Nei, det er forbudt ved lov at helsepersonell har forhold til noen de har behandlingsansvar for.

Det utelukker selvsagt ikke at en som f.eks er gift med en lege, får skrevet ut antibiotika. Men det er ikke lov å ha et forhold til f.eks fastlegen sin eller sin faste behandler. Er nok også litt hva som kom først. En psykolog må jo få lov å være i et forhold med en som tilfeldigvis har en psykisk lidelse, men ikke når vedkommende har et profesjonelt ansvar.

Men hva om den profesjonelle relasjonen avsluttes, fordi man innser at fastlegen er mannen/kvinnen i ens liv (og dette mot alle odds er gjensidig)? Er det da en slags karantenetid? 

Anonymkode: 0322e...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Nei, det er forbudt ved lov at helsepersonell har forhold til noen de har behandlingsansvar for.

Det utelukker selvsagt ikke at en som f.eks er gift med en lege, får skrevet ut antibiotika. Men det er ikke lov å ha et forhold til f.eks fastlegen sin eller sin faste behandler. Er nok også litt hva som kom først. En psykolog må jo få lov å være i et forhold med en som tilfeldigvis har en psykisk lidelse, men ikke når vedkommende har et profesjonelt ansvar.

Er er ikke "lov" etter tre år?

Anonymkode: f3ddc...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste først "pasient og fotterapeut", og hadde tenkt å svare at det går nok bra.

En psykoterapeut blir litt verre. Behandlingsforholdet bør i alle fall være avsluttet i god tid før man blir sammen, ellers blir det bare rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hva om den profesjonelle relasjonen avsluttes, fordi man innser at fastlegen er mannen/kvinnen i ens liv (og dette mot alle odds er gjensidig)? Er det da en slags karantenetid? 

Anonymkode: 0322e...c0d

For å avgjøre når det evt. vil være ok etisk sett, så er det flere faktorer som trekkes inn i vurderingen. En absolutt forutsetning er at behandlingsrelasjonen er avsluttet. Hvor lang "karantetid" som er nødvendig avhenger av behandlingsrelasjonens varighet, behandlingsform etc. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, cathlin skrev:

Jeg leste først "pasient og fotterapeut", og hadde tenkt å svare at det går nok bra.

En psykoterapeut blir litt verre. Behandlingsforholdet bør i alle fall være avsluttet i god tid før man blir sammen, ellers blir det bare rot.

Fotterapeut hadde nok vært uproblematisk ;)

 

37 minutter siden, frosken skrev:

For å avgjøre når det evt. vil være ok etisk sett, så er det flere faktorer som trekkes inn i vurderingen. En absolutt forutsetning er at behandlingsrelasjonen er avsluttet. Hvor lang "karantetid" som er nødvendig avhenger av behandlingsrelasjonens varighet, behandlingsform etc. etc.

Ja, det virker rimelig, men jeg er litt nysgjerrig på om det er noen spesifikke lover og retningslinjer på dette. Jeg mener å ha lest at det er strengere regler på dette i psykiatrien enn i somatikken, men husker ikke helt hvor jeg leste det. 

Anonymkode: 0322e...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hippokrates ed , samt etiske regler for leger tillater ikke en lege  å innlede et forhold med en pasient. I noen land eksisterer en karantenetid, men tror ikke dette er tilfelle i Norge (dog er jeg noe usikker).

Først og fremst skal pasientene vernes, derfor har leger veldig strenge etiske regler. Å innlede et seksuelt forhold med en pasient, også ETTER avsluttet behandling, anses som misbruk av stiling i avhengighetsforhold og/eller tillitsforhold.  Konsekvenser: legen kan bli øyeblikkelig suspendert fra sin stilling, og i tillegg miste sin autorisasjon. Alle slike (avdekkede) forhold skal bli meldt til politiet og kan (så vidt jeg har forstått) straffes med fengsel i opptil 5 år.

Statens helsetilsyn opplyser at den nest største gruppen av helse-personnel som mister sin autorisasjon, er personer som har innledet seksuelle relasjoner til en eller flere pasienter. Største gruppen gjelder misbruk av rusmidler.

Husk at uansett hvor snill,hyggelig og tiltrekkende legen er så gjør han/hun noe veldig ulovlig med en seksuell handling/forhold . Dette anses som maktmisbruk /overgrep mot pasienten, selvom sistnevnte samtykker.

Det er legens ansvar å sette grenser på egne følelser som,naturlig nok, kan oppstå. Når lege og pasient tiltrekkes av hverandre må førstnevnte gjøre tiltak for å beskytte pasienten, men også seg selv. (F.eks. la en annen lege overta behandlingen)

En lege skal kunne gi støtte og omsorg til pasienten sin. Men han/hun må ALDRI tilfredsstille egne følelsesmessige eller seksuelle behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør kun av nysgjerrighet. Dersom en psykiatrisk pasient og en terapeut (psykolog, psykiater) finner ut at de vil ha et forhold, at det er den store kjærligheten, er det lov dersom den profesjonelle relasjonen er avsluttet? Eller vil det være et forbud mot dette for alltid? Må pasienten bli helt frisk først, eller holder det å finne en annen behandler?

Anonymkode: 0322e...c0d

Vanskelig å svare eksakt fordi det er så mange varianter av dette. En behandler kan ikke innlede et forhold til en pasient en ER behandler for.

Et langvarig psykoterapeutisk forhold gir sgs livslangt forbud, og skiller seg selvsagt fra det å ha hatt en enkeltsamtale en gang i fortiden eller å ha behandlet en ørebetennelse.

Ved tvilstilfeller bør terapeuten søke råd hos sin forenings etiske utvalg eller juridiske ekspert FØR et evt forhold innledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Visste ikke at det kunne gis livslange forbud. Da lærte jeg noe nytt i dag også. 

Anonymkode: 0322e...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en fastlege og pasient? Hva om det oppstår kjærlighet? Man kan jo ikke noe råd for at man finner drømme partneren. Påpasselig med å aldri ha GU til han. Kun konsultasjonstimer. ;) 

Anonymkode: d74bc...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva med en fastlege og pasient? Hva om det oppstår kjærlighet? Man kan jo ikke noe råd for at man finner drømme partneren. Påpasselig med å aldri ha GU til han. Kun konsultasjonstimer. ;) 

Anonymkode: d74bc...32e

Om varme følelser skulle oppstå, må pasienten finne en annen fastlege i det minste noen måneder FØR en innleder et forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Om varme følelser skulle oppstå, må pasienten finne en annen fastlege i det minste noen måneder FØR en innleder et forhold.

Tusen takk for svar <3 Forstår at man ikke lenger kan ha han som fastlege da.

Anonymkode: d74bc...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærlighet kan oppstå OVERALT. Men alle velger ikke å bli lege hvor "Hippokrates ed" og diverse retningslinjer inngår i pakka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var ikke planlagt å falle pladask for legen. Når man får respons tilbake. så skjønner man at det noe i luften der. Har aldri opplevd seksuell pust fra andre leger.

Anonymkode: d74bc...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, diamant29 skrev:

Kjærlighet kan oppstå OVERALT. Men alle velger ikke å bli lege hvor "Hippokrates ed" og diverse retningslinjer inngår i pakka...

Men kanskje det i en del tilfeller er bedre å be om tilgivelse enn tillatelse? Så lenge det ikke er snakk om langvarige psykoterapeutiskenforhold, eller en sårbar og avhengig pasient? Tenkte på forhold som er likeverdige, men det er kanskje der man kan slite i en del psykiatriske tilfeller. I somatikken er det ikke nødvendigvis like problemstisk, vil jeg anta. Om jeg forelsker meg totalt i legen som opererte kneet mitt, og det tilfeldigvis er gjensidig, samt at behandlingen er avsluttet, da er det sikkert ikke så problematisk. Men det gjelder kanskje ikke om pasienten har veldig alvorlige psykiatriske diagnoser i tillegg til kneet?

Ikke at jeg tror det skjer så veldog ofte, jeg bare kom til å tenke på det. Det er lov å drømme ;)

Anonymkode: 0322e...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja var ikke planlagt å falle pladask for legen. Når man får respons tilbake. så skjønner man at det noe i luften der. Har aldri opplevd seksuell pust fra andre leger.

Anonymkode: d74bc...32e

Seksuell pust?

Anonymkode: 0c7af...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja var ikke planlagt å falle pladask for legen. Når man får respons tilbake. så skjønner man at det noe i luften der. Har aldri opplevd seksuell pust fra andre leger.

Anonymkode: d74bc...32e

Her gir du et godt eksempel: DU falt for legen...IKKE UVANLIG....særlig når man er i en sårbar situasjon og søker hjelp/støtte. Kanskje betror man seg for første gang om noe "alvorlig" , og legen blir den første "innvidde"... Men legen begår et alvorlig lovbrudd ved å gi deg respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...