Gå til innhold

Er du syk trenger du ikke nødvendigvis gjøre det beste ut av alt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, Trine said:

Et uttrykk er ikke et faktum. Når alt er forsøkt og ingenting fungerer så er det vel ikke mye annet å gjøre enn å "stue vekk på trygd"? Leger og behandlere er ikke guder og alt kan ikke fikses. Man skal da igjennom ganske mye testing og behandlinger før man får trygd.

Jo latere og dummere man er, jo enklere er det å gå trygd, og dermed dårligere helsehjelp.

Anonymkode: 9b5bb...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo latere og dummere man er, jo enklere er det å gå trygd, og dermed dårligere helsehjelp.

Anonymkode: 9b5bb...1a7

Man får ikke dårligere helsehjelp fordi man er lat eller dum, men det kan hende man ikke gidder oppsøke helsevesenet fordi man er lat. Da får man nødvendigvis ikke hjelp heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Trine said:

Man får ikke dårligere helsehjelp fordi man er lat eller dum, men det kan hende man ikke gidder oppsøke helsevesenet fordi man er lat. Da får man nødvendigvis ikke hjelp heller.

Jo, man får dårligere helsehjelp om man er dum og/eller lat. Det er ingen tvil om det. De hjelper de ressurssterke i større grad. Og da øker sjansen for å bli stuet vekk på trygd.

Anonymkode: 9b5bb...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, man får dårligere helsehjelp om man er dum og/eller lat. Det er ingen tvil om det. De hjelper de ressurssterke i større grad. Og da øker sjansen for å bli stuet vekk på trygd.

Anonymkode: 9b5bb...1a7

Nei, de hjelper ikke de ressurssterke mer, men de har kanskje større sjans for å respondere positivt på behandling. Hvor har du det fra at man får dårligere hjelp om man er dum eller lat? Så vidt jeg kan se henviser du bare til egne erfaringer og ifølge deg så er ikke egne erfaringer av betydning. Du må jo så klart få tro hva du vil, men jo mer oppegående man er dess lenger ned på prioriteringslista havner man. Det er et faktum så dine personlige erfaringer har ingenting å si her ;) Ingen kommer hjem til deg med medisiner heller dersom du er oppegående nok til å ta dem selv. 

Jeg mener du har misforstått stort her. Å bli "stuet vekk på trygd" har overhode ingen sammenheng med god/dårlig helsehjelp. Om man er lat eller dum så er det vel klart man har mindre sjans for å få jobb, men det betyr ikke at NAV ikke prøver å finne noe som kan passe. Men NAV kan heller ikke trylle og gidder man ikke jobbe fordi man er lat så kan man virkelig ikke påstå at man får dårligere hjelp. Man må faktisk bidra til hjelpen selv også, men må legge inn en egeninnsats. Da blir det helt feil å si at man får dårligere hjelp, man får den samme hjelpen, man bare nyttegjør seg den ikke like godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Trine said:

Nei, de hjelper ikke de ressurssterke mer, men de har kanskje større sjans for å respondere positivt på behandling. Hvor har du det fra at man får dårligere hjelp om man er dum eller lat? Så vidt jeg kan se henviser du bare til egne erfaringer og ifølge deg så er ikke egne erfaringer av betydning. Du må jo så klart få tro hva du vil, men jo mer oppegående man er dess lenger ned på prioriteringslista havner man. Det er et faktum så dine personlige erfaringer har ingenting å si her ;) Ingen kommer hjem til deg med medisiner heller dersom du er oppegående nok til å ta dem selv. 

Jeg mener du har misforstått stort her. Å bli "stuet vekk på trygd" har overhode ingen sammenheng med god/dårlig helsehjelp. Om man er lat eller dum så er det vel klart man har mindre sjans for å få jobb, men det betyr ikke at NAV ikke prøver å finne noe som kan passe. Men NAV kan heller ikke trylle og gidder man ikke jobbe fordi man er lat så kan man virkelig ikke påstå at man får dårligere hjelp. Man må faktisk bidra til hjelpen selv også, men må legge inn en egeninnsats. Da blir det helt feil å si at man får dårligere hjelp, man får den samme hjelpen, man bare nyttegjør seg den ikke like godt.

Fordi sjansen for å "respondere positivt på behandling" er større så blir de prioritert, hva er vitsen med å hjelpe noen med lav chanse for å komme i jobb.

Det er akkurat det samme som du sier, bare at du sier det i andre vendinger, og skylder på at man må gjøre innsats. Men det er jo akkurat det som er greia med å ikke være lat. I denne tråden har vi en som ikke skulker jobben eller går til legen, og det er en standhaftighet som er gunstig for at man skal "respondere positivt på behandlingen".

Ok?

Anonymkode: 9b5bb...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi sjansen for å "respondere positivt på behandling" er større så blir de prioritert, hva er vitsen med å hjelpe noen med lav chanse for å komme i jobb.

Det er akkurat det samme som du sier, bare at du sier det i andre vendinger, og skylder på at man må gjøre innsats. Men det er jo akkurat det som er greia med å ikke være lat. I denne tråden har vi en som ikke skulker jobben eller går til legen, og det er en standhaftighet som er gunstig for at man skal "respondere positivt på behandlingen".

Ok?

Anonymkode: 9b5bb...1a7

Ikke helt ok for man blir ikke prioritert fordi man er i jobb, man blir prioritert ut ifra hvor dårlig man er. Men når alt er forsøkt og pasienten ikke blir bedre så blir man ikke prioritert lenger. Selvfølgelig er det vits i å hjelpe noen selv om de har lav sjanse for å komme tilbake i jobb. Livskvalitet er også viktig. Men det er ikke vits i å hjelpe noen som uansett ikke blir bedre av hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Trine skrev:

Ikke helt ok for man blir ikke prioritert fordi man er i jobb, man blir prioritert ut ifra hvor dårlig man er. Men når alt er forsøkt og pasienten ikke blir bedre så blir man ikke prioritert lenger. Selvfølgelig er det vits i å hjelpe noen selv om de har lav sjanse for å komme tilbake i jobb. Livskvalitet er også viktig. Men det er ikke vits i å hjelpe noen som uansett ikke blir bedre av hjelpen.

Det er også forskjell på kjønnene. Når det gjelder personlighetsforstyrrelser får menn for lite hjelp ifølge psykiater Sigmund Karterud.

Om lag 12 prosent av befolkningen har en personlighetsforstyrrelse, ifølge ekspertene. Sigmund Karterud, professor i psykiatri og avdelingsoverlege ved Avdeling for personlighetspsykiatri ved Oslo universitetssykehus, slår fast at det er en klar kjønnsforskjell når det gjelder hvem som får behandling for dette.

– Her ved vår avdeling er om lag 70 prosent av pasientene kvinner.

http://psykiskhelse.no/bladet/2016/personlighetsforstyrrelse-menn-far-for-lite-hjelp

Anonymkode: 2191c...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er også forskjell på kjønnene. Når det gjelder personlighetsforstyrrelser får menn for lite hjelp ifølge psykiater Sigmund Karterud.

Om lag 12 prosent av befolkningen har en personlighetsforstyrrelse, ifølge ekspertene. Sigmund Karterud, professor i psykiatri og avdelingsoverlege ved Avdeling for personlighetspsykiatri ved Oslo universitetssykehus, slår fast at det er en klar kjønnsforskjell når det gjelder hvem som får behandling for dette.

– Her ved vår avdeling er om lag 70 prosent av pasientene kvinner.

http://psykiskhelse.no/bladet/2016/personlighetsforstyrrelse-menn-far-for-lite-hjelp

Anonymkode: 2191c...432

Og selvfølgelig er det helsevesenets skyld at menn ikke oppsøker hjelp. En mann under behandling får ikke dårligere hjelp enn en kvinne under behandling. Men man kan jo ikke akkurat gå fra dør til dør for å finne menn med personlighetsforstyrrelser slik at de kan få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trine skrev:

Og selvfølgelig er det helsevesenets skyld at menn ikke oppsøker hjelp.

De får nok hjelp, men da heller av rudmiddelomsorgen eller kriminalvesenet.

1 minutt siden, Trine skrev:

En mann under behandling får ikke dårligere hjelp enn en kvinne under behandling. 

Jo, en pen attraktiv sosial kvinne får selvfølgelig bedre hjelp i helsevesenet enn en lassis-mann. Akkurat som hun får bedre karaketer, lettere jobb, høyere lønn, lavere rente og lavere straff.

Sånn er det bare.

Anonymkode: 012a0...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De får nok hjelp, men da heller av rudmiddelomsorgen eller kriminalvesenet.

Jo, en pen attraktiv sosial kvinne får selvfølgelig bedre hjelp i helsevesenet enn en lassis-mann. Akkurat som hun får bedre karaketer, lettere jobb, høyere lønn, lavere rente og lavere straff.

Sånn er det bare.

Anonymkode: 012a0...1bc

Det første setningen der så jeg ikke sammenhengen i så der vet jeg ikke hva jeg skal svare. Det ble hevdet at menn ikke fikk like god hjelp som kvinner av helsevesenet og det er fordi menn ikke går til legen med sine problemer. Da sier det seg jo selv at problemene heller ikke blir fanget opp.

Og hvor har du dokumentasjonen på det? Her har du uansett vridd på det jeg skrev. Jeg skrev at en mann ikke får dårligere hjelp enn en kvinne. Du svarer som om jeg har ment at en attraktiv, sosial kvinne ikke får bedre hjelp enn en mann. Det er en forbanna irriterende egenskap endel forumbrukere har. Det blir jo klin umulig å diskutere noe som helst når andre skal tillegge meg utsagn jeg aldri har kommet med.

Dersom det hadde vært sånn at en sosial og attraktiv kvinne hadde fått bedre hjelp i helsevesenet enn en lassis-mann, så hadde det også gått andre veien. En sosial og attraktiv mann hadde fått bedre hjelp enn en lassis-kvinne. Slik er det i jobb. Selvfølgelig får en sosial og attraktiv person lettere jobb enn en slask. Men de får ikke lavere rente og lavere straff.

Jeg håper du forstår hvordan din vridning med perfekt kvinne mot lassis-mann blir helt riv ruskende galt når noen skriver mann vs. kvinne. Da må man sammenligne personer som er på omtrent samme nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, en pen attraktiv sosial kvinne får selvfølgelig bedre hjelp i helsevesenet enn en lassis-mann.

Anonymkode: 012a0...1bc

Det trenger ikke ha (mest) med pasientens utseende eller systemet / behandlerne å gjøre, men kommunikasjonsevner.  For det første kan det godt tenkes at flere kvinner oppsøker hjelp, mens menn i større grad velger å holde seg unna helsevesenet og f.eks. selvmedisinere seg med alkohol.  Dette kan ha både med kunnskaper (hvor går grensene for hva som er normalt / når er det sykdom, hvor henvender man seg?) og forventninger (er det noen vits / finnes det noe som hjelper?) å gjøre. 

For det andre er det lettere å få hjelp hvis man er i stand til å uttrykke seg, særlig for lidelser som ikke er synlige utenpå.  Jeg tror f.eks. ikke menn med depresjon er de som scorer høyest på verbale ferdigheter. 

For ordens skyld: Jeg mener dette på gruppenivå.  Det finnes selvfølgelig mange unntak av begge kjønn.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Trine skrev:

Det første setningen der så jeg ikke sammenhengen i så der vet jeg ikke hva jeg skal svare. Det ble hevdet at menn ikke fikk like god hjelp som kvinner av helsevesenet og det er fordi menn ikke går til legen med sine problemer. Da sier det seg jo selv at problemene heller ikke blir fanget opp.

Og hvor har du dokumentasjonen på det? Her har du uansett vridd på det jeg skrev.

Nei, alt er hentet fra linken ovenfor.

Anonymkode: 012a0...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, alt er hentet fra linken ovenfor.

Anonymkode: 012a0...1bc

Hæ??? Dette gidder jeg ikke mer, du svarer jo helt i vilden sky uten sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Trine skrev:

Hæ??? Dette gidder jeg ikke mer, du svarer jo helt i vilden sky uten sammenheng.

Nå får du lære deg å lese.

Menn oppsøker sjeldnere hjelpeapparatet, de havner oftere hos politiet og i rusfeltet eller kriminalomsorgen.

Og fra en annen artikkel om at pene elever får bedre karakterer:

http://e24.no/jobb/ny-studie-pene-elever-faar-bedre-karakterer/22673675

Jenter best. NTNU har selv gjort en studie som sammenliknet standpunktkarakterer med eksamenskarakterer i ungdomsskolen.

– Der fant vi at jenter gjør det relativt bedre på standpunkt enn eksamen i forhold til gutter. Det kan være mange årsaker til at det er slik, men det kan også ha med både oppførsel, vennlighet og utseende å gjøre, sier Falck.

Det er ingen grunn til at tro at det samme ikke gjelder i helsevesenet.

Anonymkode: 012a0...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Trine said:

Ikke helt ok for man blir ikke prioritert fordi man er i jobb, man blir prioritert ut ifra hvor dårlig man er. Men når alt er forsøkt og pasienten ikke blir bedre så blir man ikke prioritert lenger. Selvfølgelig er det vits i å hjelpe noen selv om de har lav sjanse for å komme tilbake i jobb. Livskvalitet er også viktig. Men det er ikke vits i å hjelpe noen som uansett ikke blir bedre av hjelpen.

Ja, alvorlighetsgrad har såklart en innvirkning på hvor mye hjelp man får, men gitt samme "alvorlighetsgrad", så får man mer/bedre hjelp om man er i jobb, generelt er ansett som vellykket av samfunnet. Det samme gjelder det å være kvinne, som bevist med forskningen referert til lenger opp i tråden.

Anonymkode: 9b5bb...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det samme gjelder det å være kvinne, som bevist med forskningen referert til lenger opp i tråden.

Anonymkode: 9b5bb...1a7

At flere kvinner enn menn får behandling for personlighetsforstyrrelser, betyr ikke nødvendigvis at det i utgangspunktet er like mange menn som kvinner i "køen", men at en større andel menn så blir avvist.   Det har også med hvem som oppsøker eller blir fanget opp av systemet å gjøre.  Lidelser og problemer kommer ikke til uttrykk på samme måte for begge kjønn.  Kanskje ungjenta skader seg selv mens unggutten ruser seg og / eller blir kriminell?

Som en motvekt til personlighetsforstyrrelser og andre mentale lidelser - om kjønnsforskjeller innen somatisk medisin: http://kjonnsforskning.no/nb/2016/05/er-kjonn-likt-fordelt-i-medisinsk-kunnskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, laban said:

At flere kvinner enn menn får behandling for personlighetsforstyrrelser, betyr ikke nødvendigvis at det i utgangspunktet er like mange menn som kvinner i "køen", men at en større andel menn så blir avvist.   Det har også med hvem som oppsøker eller blir fanget opp av systemet å gjøre.  Lidelser og problemer kommer ikke til uttrykk på samme måte for begge kjønn.  Kanskje ungjenta skader seg selv mens unggutten ruser seg og / eller blir kriminell?

Som en motvekt til personlighetsforstyrrelser og andre mentale lidelser - om kjønnsforskjeller innen somatisk medisin: http://kjonnsforskning.no/nb/2016/05/er-kjonn-likt-fordelt-i-medisinsk-kunnskap

Egentlig bare morsomt at de siterer Beauvoirs kjønnsfilosofi, når det er allment kjent at kvinner er overrepresentert på fastlegekontoret...

Jeg sier ikke at det er like mange menn i den "køen" vi snakker om her. Jeg tror bare psykiatrien i større grad er tilpasset kvinner. Man skal "åpne seg", og snakke om følelser, i psykiatrien. Det er kanskje en behandling som er dårligere tilpasset menn enn kvinner. Menn har kanskje i større grad nytte av en annen form for terapi - men det betyr ikke at deres problemer er noe mindre "medisinske" av den grunn.

Anonymkode: 9b5bb...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig bare morsomt at de siterer Beauvoirs kjønnsfilosofi, når det er allment kjent at kvinner er overrepresentert på fastlegekontoret...

Jeg sier ikke at det er like mange menn i den "køen" vi snakker om her. Jeg tror bare psykiatrien i større grad er tilpasset kvinner. Man skal "åpne seg", og snakke om følelser, i psykiatrien. Det er kanskje en behandling som er dårligere tilpasset menn enn kvinner. Menn har kanskje i større grad nytte av en annen form for terapi - men det betyr ikke at deres problemer er noe mindre "medisinske" av den grunn.

Anonymkode: 9b5bb...1a7

Akkurat sånn er det nok.

Anonymkode: 012a0...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, AnonymBruker said:

Akkurat sånn er det nok.

Anonymkode: 012a0...1bc

Og det at den er bedre tilpasset kvinner er også forskjellsbehandling.

Anonymkode: 9b5bb...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå får du lære deg å lese.

Menn oppsøker sjeldnere hjelpeapparatet, de havner oftere hos politiet og i rusfeltet eller kriminalomsorgen.

Og fra en annen artikkel om at pene elever får bedre karakterer:

http://e24.no/jobb/ny-studie-pene-elever-faar-bedre-karakterer/22673675

Jenter best. NTNU har selv gjort en studie som sammenliknet standpunktkarakterer med eksamenskarakterer i ungdomsskolen.

– Der fant vi at jenter gjør det relativt bedre på standpunkt enn eksamen i forhold til gutter. Det kan være mange årsaker til at det er slik, men det kan også ha med både oppførsel, vennlighet og utseende å gjøre, sier Falck.

Det er ingen grunn til at tro at det samme ikke gjelder i helsevesenet.

Anonymkode: 012a0...1bc

Jeg kan lese. Det er du som siterer meg og skriver ting som ikke har noen sammenheng med det du siterer å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...