Gå til innhold

" Du ser godt ut"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er nok litt for følsom for tiden. Har lagt mye på meg pga medisiner. 

Når folk sier :" du ser godt ut" tenker jeg at de mener:" fy søren hvor feit hu har blitt"

så blir jeg usikker og skamfull når folk sikkert bare vil være grei.

Hva legger dere i dette å " se godt ut"??

Anonymkode: e171f...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok litt for følsom for tiden. Har lagt mye på meg pga medisiner. 

Når folk sier :" du ser godt ut" tenker jeg at de mener:" fy søren hvor feit hu har blitt"

så blir jeg usikker og skamfull når folk sikkert bare vil være grei.

Hva legger dere i dette å " se godt ut"??

Anonymkode: e171f...e04

Jo, mine foreldre og eldre folk enn det og pleide å si "Ja hun ser nå godt ut" når de mente noen var feit. 

Men sykepleieren sa til meg en gang "Du ser nå godt ut, selv om du kanskje ikke føler det sånn". Det tror jeg var fint ment, han er en fin fyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok litt for følsom for tiden. Har lagt mye på meg pga medisiner. 

Når folk sier :" du ser godt ut" tenker jeg at de mener:" fy søren hvor feit hu har blitt"

så blir jeg usikker og skamfull når folk sikkert bare vil være grei.

Hva legger dere i dette å " se godt ut"??

Anonymkode: e171f...e04

At du ser sunn og frisk ut. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet i hvertfall hva min eks-svigermor mente når hun sa det en gang haha. Hun har jo forsøkt å få meg opp i vekt i åresvis og jeg fikk da dette komplimentet etter å ha gått opp 5-6 kilo. Hun syntes tydelig jeg så bedre ut med dem på. Og hun har i grunnen rett i det. Ikke snakk om overvekt altså, men hun mener jeg ser godt ut med litt kjøtt på beina 😀

Anonymkode: a887d...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg bruker ikke uttrykket selv, men i mine ører er det absolutt et positivt uttrykk - altså at du ser frisk og opplagt ut, at du har det godt med deg selv , at du utstråler noe positivt :)

Har aldri hørt i betydningen "feit" - så det skal du ikke tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Det er et kompliment som betyr at man ser sunn ut.

Det er et gammeldags uttrykk og det henger kanskje litt igjen at det å være sunn var det samme som å ha fått nok mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker uttrykket når noen ser glade og sterke ut, og utstråler positivitet :) I den grad det er knyttet til utseende handler det om å ha glød i ansiktet, klare, strålende og glade øyne og å virke sterk og vital i kroppen. Det har ingenting med bmi å gjøre.

Der jeg kommer fra har man et lignende uttrykk, "å være ved godt hold". De som bruker dette (gjør det ikke selv) sier egentlig at man har noen kilo for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Har aldri assosiert dette med att man er feit. Snarere att man ser ut som man er i form, og har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det selv, når jeg mener noen ser frisk og fin ut, noen som har vært syke for eksempel, og faktisk ser ( på tross av det) rett og slett bra ut. Du blander ikke med uttrykket "i godt hold" da? Det betyr litt tykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den normale bruken i våre dager er å se sunn og frisk ut.  Det står til og med i ordboka: "Å ha et godt utseende, framstå som sunn". 

Men som flere har vært inne på - i tidligere tider var det å ha et sunt utseende nesten synonymt med å ha litt former, altså ikke være mager.  Det er ikke så mange år siden man var mest opptatt av at barn og unge skulle legge nok på seg, ikke det motsatte.  Jeg har selv hørt eldre mennesker bruke uttrykket i betydning "ikke for tynn".  Så tror jeg det (spesielt for yngre) har blitt forvekslet eller blandet litt opp med "være i godt hold" og fått en mer negativ betydning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr å se sunn, frisk og opplagt ut, ja. Bare positivt!

Jeg har aldri hørt det brukt som tjukk, men det KAN brukes til en som er blitt mer normalvektig, altså både om vektoppgang og -nedgang avhengig av utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...