Gå til innhold

Ferie - hvordan fordele ukene?


bibben

Anbefalte innlegg

På Arbeidstilsynets sider ser jeg at man har krav på 4 uker og 1 dags ferie pr. år. Hvordan fordeles dette vanligvis? 3 uker sommer og 1 uke jul? Eller er det vanlig med fri i juledagene? Jeg går jo sterkt utifra at alle røde dager kommer i tillegg, så som røde jule - og påskedager.

Hvis man også skal ha vinterferie så blir det ikke stort igjen.

Hvordan fordeler dere ukene? Jeg er litt usikker på dette og hører gjerne litt om hva andre gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

13 minutter siden, bibben skrev:

På Arbeidstilsynets sider ser jeg at man har krav på 4 uker og 1 dags ferie pr. år. Hvordan fordeles dette vanligvis? 3 uker sommer og 1 uke jul? Eller er det vanlig med fri i juledagene? Jeg går jo sterkt utifra at alle røde dager kommer i tillegg, så som røde jule - og påskedager.

Hvis man også skal ha vinterferie så blir det ikke stort igjen.

Hvordan fordeler dere ukene? Jeg er litt usikker på dette og hører gjerne litt om hva andre gjør.

Som arbeidstaker har man krav på 25 feriedager. Om man regner dette om til uker blir det for de fleste fem uker.

 

Det varierer hvor mange arbeidsdager det er i romjulen, men det er ikke behov for å ta en hel uke fri. Det varierer også om man har fri julaften og nyttårsaften.

 

Jeg er heldig og har noen ekstra feriedager, og pleier å ha 3 uker på sommeren (evt. tre uker og et par dager) og resten fordeles på høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie + noen langhelger/enkeltdager. Det sier seg selv at jeg ikke kan ta ferie alle disse ukene.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, Xtra skrev:

 

Som arbeidstaker har man krav på 25 feriedager. Om man regner dette om til uker blir det for de fleste fem uker.

 

Det varierer hvor mange arbeidsdager det er i romjulen, men det er ikke behov for å ta en hel uke fri. Det varierer også om man har fri julaften og nyttårsaften.

 

Jeg er heldig og har noen ekstra feriedager, og pleier å ha 3 uker på sommeren (evt. tre uker og et par dager) og resten fordeles på høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie + noen langhelger/enkeltdager. Det sier seg selv at jeg ikke kan ta ferie alle disse ukene.

Dette er hva Arbeidstilsynet sier:

"Etter ferieloven har alle arbeidstakere krav på minst 25 virkedager ferie hvert år.

Hverdager inkludert lørdager er virkedager. Søndager og helligdager regnes ikke som virkedager. Normalt vil seks virkedager tilsvare en uke. Arbeidstaker har altså krav på fire uker og en dag ferie hvert kalenderår.

Tariffoppgjøret 2000/2001 ga mange arbeidstakere en femte ferieuke. Denne ekstra ferien - som normalt også gir en forhøyelse av feriepengesatsen fra 10,2 prosent til 12 prosent - er en del av lønnsoppgjøret, og ikke en del av ferieloven."

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188

Dette betyr vel at for en del vil det være arbeidsavtalen som avgjør hvor mange uker ferie man har rett på.

 

Anonymkode: a937b...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er hva Arbeidstilsynet sier:

"Etter ferieloven har alle arbeidstakere krav på minst 25 virkedager ferie hvert år.

Hverdager inkludert lørdager er virkedager. Søndager og helligdager regnes ikke som virkedager. Normalt vil seks virkedager tilsvare en uke. Arbeidstaker har altså krav på fire uker og en dag ferie hvert kalenderår.

Tariffoppgjøret 2000/2001 ga mange arbeidstakere en femte ferieuke. Denne ekstra ferien - som normalt også gir en forhøyelse av feriepengesatsen fra 10,2 prosent til 12 prosent - er en del av lønnsoppgjøret, og ikke en del av ferieloven."

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188

Dette betyr vel at for en del vil det være arbeidsavtalen som avgjør hvor mange uker ferie man har rett på.

 

Anonymkode: a937b...59d

Du har rett i at 25 virkedager ikke tilsvarer 25 fereidager, forvirrende nok, ettersom en uke i henhold til ferieloven har 6 virkedager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan variere mye fra en arbeidsplass til en annen hvor mye/ofte ferie det er greit å ta og når. Jeg vokste opp med en mor som nærmest fikk tildelt sommerferietid! Det gikk på omgang mlm de ansatte hvilket år man hadde ferie tidlig, midt på, eller sent i skoleferien, fordi hjulene måtte holdes igang. Hun jobbet også halv dag julaften dersom den ikke var på lørdag eller søndag. 

På mine jobber derimot har jeg hatt stor frihet i å velge tidspunkt selv. Det har også vært gode muligheter for avspasering/fleksing slik at antall dagers fravær fra jobben typisk har vært mer enn de fem ukene med ordinær ferie, og jeg har aldri jobbet på julaften. 

Selv om jeg har hatt stor frihet forventes det at hovedferien tas om sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke blitt spurt om noe angående ferie så jeg antar at jeg tar det når de andre gjør det. Men de skal bare ha 3 ukers ferie. Jeg synes det er litt lite, men det er kanskje slik det er. Kan man da be om en uke til om sommeren for så bare å ta de røde dagene til jul og til påske?

Jeg er litt usikker og grønn på området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, bibben skrev:

Jeg har ikke blitt spurt om noe angående ferie så jeg antar at jeg tar det når de andre gjør det. Men de skal bare ha 3 ukers ferie. Jeg synes det er litt lite, men det er kanskje slik det er. Kan man da be om en uke til om sommeren for så bare å ta de røde dagene til jul og til påske?

Jeg er litt usikker og grønn på området...

Du kan selvfølgelig spørre om å ta ut den 4. uken, og så er det opp til arbeidsgiver å si ja eller nei.  Ut i fra ferieloven, så har du ikke krav på mer enn 3 uker sammenhengende.

Av og til er det enkleste det beste: Snakk med sjefen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ta ut 2 uker i juli og en i august.  Da jobber jeg en uke eller to mellom der.

Så tar jeg en uke i vinterferien, og resten i romjula.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Xtra skrev:

Du har rett i at 25 virkedager ikke tilsvarer 25 fereidager, forvirrende nok, ettersom en uke i henhold til ferieloven har 6 virkedager.

Bra du skriver dette.

Lovbestemt ferie er 4 uker 1 dag, og 10,2% feriepenger. Men av en eller annen grunn regnes som du sier en uke etter loven som seks dager. 

I praksis har så godt som alle 5 uker ferie og 12,5% feriepenger. Altså 25 "reelle" feriedager. 

For de som har 6 uker ferie, er feriepengene 14,3%. Merk at det da beregnes skattetrekk av den siste uken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Så heldige dere er som kan bestemme selv Vi kunne måtte ta sommerferie langt ute på høsten ( som regel regnet den bare bort) Innenfor regelverk kan arbeidsgiver styre dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

På min jobb er det vanlig å ha 3 eller 4 ukers ferie om sommeren. Noen få har alle fem ukene (evt feire + avspasering i 5 uker). Jeg pleier å ha 4, og ofte deler jeg den opp slik at jeg jobber 1-2 uker midt på sommeren. På den måten "strekker" vi sommerferien for ungene. Nå er de imidlertid blitt så store at vi heller tar ferien samlet. Så i år skal jeg ha 4 uker i strekk - gleder meg :)

Den femte ferieuka fordeler jeg på de andre feriene, sammen med noe avspasering. Jeg har mulighet til å jobbe lenger dager av og til, og av og til jobbe på fridager (jobber 80 %), og på den måten kan jeg samle opp litt slik at jeg også kan ta noe fri i høstferien, juleferien, vinterferien og påskeferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Vi har fri påske og jul pluss fire uker. Vi oppfordres til å ta mesteparten i fellesferien, men man kan få unntak hvis man har noe fornuftig å jobbe med om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt ut ferien på litt ymse vis. Da ungene var små og ikke kunne være hjemme alene var det veldig praktisk å være skilt rett og slett. Da hadde vi gjerne to og to uker slik vi tilsammen dekket 8 uker om sommeren. 

Nå er de store og jeg tar 3 eller 4 uker om sommeren og i år blir det en uke i høstferien (ikke min plan, men dog...). Som oftest tar jeg 1 dag + 1 dags avspasering i vinterferien. I år jobbet jeg de tredagene påska, neste år har jeg sannsynligvis fri. Jula deler vi litt mellom oss på jobben slik at de fleste i alle fall får 1-2 ekstra fridager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...