Gå til innhold

Bør jeg gå til optiker å sjekke om jeg må ha briller om...


Blomsterfluen

er det hensikt å gå til optiker for synstest om man bare ser tekst som blekk-grøt på tv, men ingen hodepine?  

7 stemmer

  1. 1. er det hensikt å gå til optiker for synstest om man bare ser tekst som blekk-grøt på tv, men ingen hodepine?

    • ja
      7
    • nei
      0
    • vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

Blomsterfluen

er det noe hensikt å gå å sjekke synet, om jeg har skjev hornhinne fra testresultatet i 2015, har mistet brillene under flytting og har vansker for å se tekst klart på en 47 tommets  tv (må myse og gjette ordene mens personalet kan lese det uten å annstrenge seg)? (meningsmåling)

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
12 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

er det noe hensikt å gå å sjekke synet, om jeg har skjev hornhinne fra testresultatet i 2015, har mistet brillene under flytting og har vansker for å se tekst klart på en 47 tommets  tv (må myse og gjette ordene mens personalet kan lese det uten å annstrenge seg)? (meningsmåling)

Da trenger du nye briller.

Anonymkode: 82b4e...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

er det noe hensikt å gå å sjekke synet, om jeg har skjev hornhinne fra testresultatet i 2015, har mistet brillene under flytting og har vansker for å se tekst klart på en 47 tommets  tv (må myse og gjette ordene mens personalet kan lese det uten å annstrenge seg)? (meningsmåling)

Hva tenkte du alternativet var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
5 minutter siden, XbellaX skrev:

Hva tenkte du alternativet var?

å måtte vente til hodepinen kom, for det er jo det alle andre vissnokk får føe de går til øyelege, og siden jeg fikk kjeft av mamma i 2015 når jeg hadde gått til synstest og fått briller fordi jeg ikke hadde fått vondt i hodet og kunne se ting (men ikke skrift) mer enn en meter klart og da var det som å kaste bort penger. derfor spør jeg her, for mamma tae feil i masse.

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blomsterfluen skrev:

å måtte vente til hodepinen kom, for det er jo det alle andre vissnokk får føe de går til øyelege, og siden jeg fikk kjeft av mamma i 2015 når jeg hadde gått til synstest og fått briller fordi jeg ikke hadde fått vondt i hodet og kunne se mer enn en meter klart og da var det som å kaste bort penger. derfor spør jeg her, for mamma tae feil i masse.

Aha, da skjønner jeg det bedre, takk. Jeg ville utvilsomt tatt synstest :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, sjekk litt rundt vedrørende priser hos optikere for de kan variere ganske voldsomt. Og må du ha briller så sjekk også priser flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blomsterfluen
1 minutt siden, XbellaX skrev:

Men du, sjekk litt rundt vedrørende priser hos optikere for de kan variere ganske voldsomt. Og må du ha briller så sjekk også priser flere steder.

ok. i 2015 tok jeg synstest på synsam, og kjøpte briller til 1500 på brilleland (glassene var dyre pga skjev hornhinneforskjell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blomsterfluen skrev:

ok. i 2015 tok jeg synstest på synsam, og kjøpte briller til 1500 på brilleland (glassene var dyre pga skjev hornhinneforskjell).

Jeg synes ikke 1500 var så ille for et par briller egentlig. Skaff deg en synstest du, hverdagen er litt greiere når man kan se godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

å måtte vente til hodepinen kom, for det er jo det alle andre vissnokk får føe de går til øyelege, og siden jeg fikk kjeft av mamma i 2015 når jeg hadde gått til synstest og fått briller fordi jeg ikke hadde fått vondt i hodet og kunne se ting (men ikke skrift) mer enn en meter klart og da var det som å kaste bort penger. derfor spør jeg her, for mamma tae feil i masse.

Hvis du ikke kan lese teksten på en 47" TV på normal avstand, trenger du briller, uansett om du får vondt i hodet eller ikke.

Sånn er det bare.

Anonymkode: 82b4e...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du så bra med de brillene du hadde, men problemet er at du har mistet dem, så behøver du ikke en ny synstest, kun nye briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
2 minutter siden, Trine skrev:

Om du så bra med de brillene du hadde, men problemet er at du har mistet dem, så behøver du ikke en ny synstest, kun nye briller.

ja, men jeg har ikke noe brilleseddel for den er også forsvunnet, og btilleland sa at jeg bør ta synstesr annenhvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke kan lese teksten på en 47" TV på normal avstand, trenger du briller, uansett om du får vondt i hodet eller ikke.

Sånn er det bare.

Anonymkode: 82b4e...cd3

ok. jeg måtte forstørre tekst og ikoner på skjermen (mini hdmi windows-pc i tven), men da ble alt så vrient å håntere, men jførst da kunne jeg lese uten å anstrenge meg. da forstørret jeg teksten fra 100% (normal størrelse) til 250% men måtte til 100% igjen pga kluss i vindu oppsettet.

 

som foreksempel her:

hhh

 

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Blomsterfluen skrev:

ok. i 2015 tok jeg synstest på synsam, og kjøpte briller til 1500 på brilleland (glassene var dyre pga skjev hornhinneforskjell).

1500,- er billig for et par briller. :) Kom deg til optiker du, din mor er helt på bærtur i dette spørsmålet det er helt sikkert. Ja, man bør ta synestest annethvert år om man først har begynt med briller, jeg merker i alle fall at synet endrer seg etter et par år med samme brille. Jeg har gått fra Interoptik (grisedyre!) til Specsavers denne gangen og fikk 3 par briller (ordinær progressiv brille, solbrille med styrke og progressiv + lesebrille som var med på kjøpet i synstesten) til over 4000,- mindre enn for ett par hos Interoptik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du bør absolutt bruke briller :)

1500 for et par briller er ikke dyrt. Jeg har veldig skjeve hornhinner, og mine siste briller kom på rundt 5.500 kr. Ta en synstest på nytt. Det er stor forskjell på prisene på innfatningene også, så dersom du velger en av de rimeligste, trenger det ikke bli så fryktelig dyrt. Men en del kroner blir det jo. Fordelen er jo at du vil få det mye greiere i hverdagen, både når du leser, når du ser på TV/PC/mobil og når du er ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
9 minutter siden, påskelilje skrev:

Ja, du bør absolutt bruke briller :)

1500 for et par briller er ikke dyrt. Jeg har veldig skjeve hornhinner, og mine siste briller kom på rundt 5.500 kr. Ta en synstest på nytt. Det er stor forskjell på prisene på innfatningene også, så dersom du velger en av de rimeligste, trenger det ikke bli så fryktelig dyrt. Men en del kroner blir det jo. Fordelen er jo at du vil få det mye greiere i hverdagen, både når du leser, når du ser på TV/PC/mobil og når du er ute :)

ok. når jeg må ha større størrelse på skrifta enn det på bildet jeg la her, på 47 tommers pcen når jeg sitter en meter unna skjermen i sofaen, er det da knalldårlig lesesyn jeg har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Blomsterfluen skrev:

ja, men jeg har ikke noe brilleseddel for den er også forsvunnet, og btilleland sa at jeg bør ta synstesr annenhvert år.

Du kan få ny brilleseddel hos synsam :) Men om de anbefalte synstest annen hvert år så tar du en ny nå og om du får samme resultat som sist så kan du vente litt mer enn to år før neste test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
5 minutter siden, Trine skrev:

Du kan få ny brilleseddel hos synsam :) Men om de anbefalte synstest annen hvert år så tar du en ny nå og om du får samme resultat som sist så kan du vente litt mer enn to år før neste test.

ok. jeg kunne ikke like innlegget ditt, fordi da kommer det opp at jeg ikke kan like mer enn 10 innlegg til dagen (merkelig nokk), men da skriver jeg takk for svaret istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

ok. jeg kunne ikke like innlegget ditt, fordi da kommer det opp at jeg ikke kan like mer enn 10 innlegg til dagen (merkelig nokk), men da skriver jeg takk for svaret istedenfor.

Nei, man får ikke like mer enn 10 innlegg pr dag. Irriterende egentlig. Noen ganger har man jo ikke noe å svare, men vil vise at man har lest innlegget også har man ikke flere "liker" igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
2 timer siden, påskelilje skrev:

Ja, du bør absolutt bruke briller :)

1500 for et par briller er ikke dyrt. Jeg har veldig skjeve hornhinner, og mine siste briller kom på rundt 5.500 kr. Ta en synstest på nytt. Det er stor forskjell på prisene på innfatningene også, så dersom du velger en av de rimeligste, trenger det ikke bli så fryktelig dyrt. Men en del kroner blir det jo. Fordelen er jo at du vil få det mye greiere i hverdagen, både når du leser, når du ser på TV/PC/mobil og når du er ute :)

er det dårlig syn jeg har, når jeg må forstørre skriften på tven til 250%??

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blomsterfluen skrev:

er det dårlig syn jeg har, når jeg må forstørre skriften på tven til 250%??

Ja, det vil jeg tro. Dette vil optikeren gi deg et klart svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...