Gå til innhold

Reideledertabbe - hvem betaler ekstrakostnader?


påskelilje

Anbefalte innlegg

Når en gruppe ungdommer reiser i regi av for eksempel fotballklubben, kirka, koret eller speideren (altså ikke skole eller familie), og voksenlederne klarer å dra til feil flyplass slik at de mister flyet sitt og må booke om billettene med dertilhørende forsinkelse og en-to ekstra overnattinger og mat - hvem må da betale ekstrakostnadene? passasjeren selv (det vil i praksis si vi foreldre), forsikringsselskapet eller arrangøren (altså den organisasjonen de reiser med)?

*oppgitt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, påskelilje skrev:

Når en gruppe ungdommer reiser i regi av for eksempel fotballklubben, kirka, koret eller speideren (altså ikke skole eller familie), og voksenlederne klarer å dra til feil flyplass slik at de mister flyet sitt og må booke om billettene med dertilhørende forsinkelse og en-to ekstra overnattinger og mat - hvem må da betale ekstrakostnadene? passasjeren selv (det vil i praksis si vi foreldre), forsikringsselskapet eller arrangøren (altså den organisasjonen de reiser med)?

*oppgitt*

Så kjipt:-(

Jeg tipper at det ender med at deltagerne selv må dekke ekstrakostnadene, dersom det har vært en "selvkost"-reise. Dersom organisasjonen derimot har tatt seg betalt for arrangementet (dvs. at dere har betalt for reiseledelse), så mener jeg arrangøren må dekke ekstrakostnadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, den er kjip!

Reiseforsikring er bare å glemme.

I og med at det er ungdommer, (Under 18?) så burde arrangøren absolutt dekket dette. Reiseleder som har gjort en feil her. Jeg ville i hvertfall stått på for å få til det.

Men er vel typisk at slikt ender med at foreldre må betale :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, påskelilje skrev:

Når en gruppe ungdommer reiser i regi av for eksempel fotballklubben, kirka, koret eller speideren (altså ikke skole eller familie), og voksenlederne klarer å dra til feil flyplass slik at de mister flyet sitt og må booke om billettene med dertilhørende forsinkelse og en-to ekstra overnattinger og mat - hvem må da betale ekstrakostnadene? passasjeren selv (det vil i praksis si vi foreldre), forsikringsselskapet eller arrangøren (altså den organisasjonen de reiser med)?

*oppgitt*

Den som er ansvarlig for feilen.

Anonymkode: 4d83b...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den som er ansvarlig for feilen.

Anonymkode: 4d83b...75b

Hvis reiseleder er en frivillig, typisk en av forledrene, så synes jeg ikke det er riktig at vedkommende skal dekke kostnadene for alle. Kjipt for alle som må betale for tabben, men jeg synes ikke slikt ansvar er noe man påtar seg når man tilbyr å stille som frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reiselederne er ansatt i organisasjonen som arrangerer turen. Turen er selvkost, altså har ungdommene betalt for sin tur, mens jeg regner med at reiselederne har fått sin tur betalt av arbeidsgiver (litt usikker på dette). Ungdommene er under 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipt!!

Jeg ville ha undersøkt om reiselederne har ansvarsforsikring inkludert i sin reiseforsikring, eventuelt om organisasjonen har det. Dette kan jo bli veldig dyrt for organisasjonen dersom den ikke kan sende hele eller deler av regningen videre til et forsikringsselskap! Tilsvarende om det er reiselederne selv som må dekke dette.

Men i utgangspunktet ville jeg tro at man bør se om dette kommer inn under reglene om arbeidsgiveransvaret. Jeg er overhodet ingen ekspert på det, men jeg legger ved en lenke. Det er vel særlig spørsmålet om hvor mildt/strengt aktsomhetsnormen skal vurderes i et tilfelle som dette, og kanskje også spørsmålet om påregnelighet.

Jeg vet ikke hvor stor organisasjon dette er, og om den har et sentralt kontor/styre med heltidsansatte som kan bistå den lokale foreningen og reiselederne som var på tur. Jeg vil anta det er lettere å få dekket dette via organisasjon/organisasjonens forsikring om det er en større og "mer proff" organisasjon enn om det er en mindre forening.

 

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1059/1094/1095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, morsan skrev:

Så kjipt!!

Jeg ville ha undersøkt om reiselederne har ansvarsforsikring inkludert i sin reiseforsikring, eventuelt om organisasjonen har det. Dette kan jo bli veldig dyrt for organisasjonen dersom den ikke kan sende hele eller deler av regningen videre til et forsikringsselskap! Tilsvarende om det er reiselederne selv som må dekke dette.

Men i utgangspunktet ville jeg tro at man bør se om dette kommer inn under reglene om arbeidsgiveransvaret. Jeg er overhodet ingen ekspert på det, men jeg legger ved en lenke. Det er vel særlig spørsmålet om hvor mildt/strengt aktsomhetsnormen skal vurderes i et tilfelle som dette, og kanskje også spørsmålet om påregnelighet.

Jeg vet ikke hvor stor organisasjon dette er, og om den har et sentralt kontor/styre med heltidsansatte som kan bistå den lokale foreningen og reiselederne som var på tur. Jeg vil anta det er lettere å få dekket dette via organisasjon/organisasjonens forsikring om det er en større og "mer proff" organisasjon enn om det er en mindre forening.

 

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1059/1094/1095

Tusen takk! Dette var interessant og aktuelt. Vil si at situasjonen oppfyller alle fire vilkår som er nevnt her, selv om punkt fire kanskje er litt utydelig. Jeg ser jo for meg en tilleggsregning på flere tusen kroner nå, og dersom dette kan gå på arbeidsgiveransvar, så hadde det jo vært greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, påskelilje skrev:

Reiselederne er ansatt i organisasjonen som arrangerer turen. Turen er selvkost, altså har ungdommene betalt for sin tur, mens jeg regner med at reiselederne har fått sin tur betalt av arbeidsgiver (litt usikker på dette). Ungdommene er under 18 år.

Jeg ville ha oppfordret organisasjonen til å undersøke om dette kan dekkes av de forsikringsordninger de har. Jeg tror dette kan være et grensetilfelle dersom ungdommene kun har betalt for sin egen tur og ikke betalt noe til organisasjonen for reiseledelse etc., ville vært enklere om dere hadde kjøpt en tjeneste av organisasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, påskelilje skrev:

Reiselederne er ansatt i organisasjonen som arrangerer turen. Turen er selvkost, altså har ungdommene betalt for sin tur, mens jeg regner med at reiselederne har fått sin tur betalt av arbeidsgiver (litt usikker på dette). Ungdommene er under 18 år.

Jeg forstår deg dithen at arrangør er en ideell organisasjon? Dersom så er tilfelle syns jeg dere skal ta kontakt med styreleder og be vedkommende først sjekke hvordan de er forsikret på turer, deretter ta opp dette som sak på neste styremøte. Kanskje er det økonomi i organisasjonen til at foreldrene (som i første omgang må legge ut) får hele eller deler av utleggene som kompensasjon? 

Jeg syns ikke reiseledere skal holdes personlig ansvarlig selv om det er de som har bommet/sovet i timen her. Vedkommende voksne har det nok trasig nok fra før tenker jeg, om de ikke skal dekke alle merutgifter til et større reisefølge i tillegg. Shit happens, slikt har skjedd før og vil skje igjen (har personlig erfaring med det samme for å si det sånn...), men skal vi få voksne til å fortsette å bruke egen fritid/ferie til å følge ungene våre på tur og cup også i framtiden må det ikke rettes personlige skyts mot dem om de begår en sånn type feil. 

Syns nå jeg :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ordner seg!

Ungdommene kommer til Norge i dag heldigvis, men kommer nok ikke helt hjem før i morgen. Det virker som om organisasjonen kommer til å ta tilleggskostnadene på sin kappe, i alle fall i utgangspunktet. De må sikkert få det vurdert juridisk av noen før de kan gi endelig svar.

De får i alle fall øvet seg i å vente... tiden går visst himla tregt der på flyplassen mens de venter på flyet til Norge!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg syns ikke reiseledere skal holdes personlig ansvarlig selv om det er de som har bommet/sovet i timen her. Vedkommende voksne har det nok trasig nok fra før tenker jeg, om de ikke skal dekke alle merutgifter til et større reisefølge i tillegg. Skal vi få voksne til å fortsette å bruke egen fritid/ferie til å følge ungene våre på tur og cup også i framtiden må det ikke rettes personlige skyts mot dem om de begår en sånn type feil. 

Veldig enig - det må ha vært ille for de som føler seg ansvarlige for tabben :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, laban skrev:

Veldig enig - det må ha vært ille for de som føler seg ansvarlige for tabben :(

Jeg har aldri ment at lederne skulle betale ekstrakostnadene av egen lomme. Men jeg mener det er rett at deres arbeidsgiver betaler, evt gjennom forsikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg har aldri ment at lederne skulle betale ekstrakostnadene av egen lomme.

Jeg skjønte det - oppfattet deg ikke sånn i det hele tatt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om forsikringen dekker dette, siden det var hans egen feil. Min sønn og kjæreste var på besøk til en kamerat i Paris. Han skulle kjøre dem til flyplassen, men på veien hadde det skjedd en ulykke så dem rakk ikke flyet. Kom noen minutt etter at boarding var stengt. Var ingen hjelp å få fra flyselskap. Dem kunne tilby dem billetter hjem den kvelden men til kr 14 000. Dem dro tilbake til kompisen og jeg bestilte nye billetter til neste dag til 7000 kr. Denne gang med ett annet flyselskap. Jeg søkte erstatning på min reiseforsikring, men trodde ikke jeg fikk det pga det må dokumenteres at dem ikke rakk flyet pga en ulykke. Men etter 2 dager hadde jeg fått tilbake hele summen som jeg brukte på nye billetter. Er så fornøyd med mitt forsikringsselskap 😀

Anonymkode: e1621...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...