Gå til innhold

Permanentkrøller


morsan

Anbefalte innlegg

1. Har du noen gang tatt permanent? 

2. Hvis ja, hvor lenge siden er det? 

3. Kjenner du noen som tar permanent nå? 

Mine svar er: 

Ja. Siste gang må ha vært ca 1989, men da var det overhodet ikke kruspersille - mer store bølger. Hadde mer krus kanskje 1983-84. Og jeg kan komme på to damer jeg kjenner som også i dag har  permanentkrøller - en 50+ og en 70+. 

Jeg mener forresten å ha sett overskrifter om at permanent er tilbake, men i helt annen form enn den typiske 80-talls-greia. Jeg aner dog ikke om krølltopper rundt meg kan ha det istedenfor ekte krøll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, morsan skrev:

1. Har du noen gang tatt permanent? 

2. Hvis ja, hvor lenge siden er det? 

3. Kjenner du noen som tar permanent nå? 

1. Ja, to ganger. Første gangen så jeg ikke ut, andre gangen var det ikke så verst tror jeg, men min venninne skamklipte meg like før jeg skulle til fotograf og ta konfirmasjonsbilder. Min mor var ikke helt blid for å si det sånn. Hvordan de bildene ser ut vil jeg helst ikke tenke på.

2. Første gangen var vel i 7. klasse og andre gangen før konfirmasjonen.

3. Ikke såvidt jeg vet nei. Kanskje noen gamle damer, men ikke som jeg kommer på i farten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, morsan skrev:

1. Har du noen gang tatt permanent? 

2. Hvis ja, hvor lenge siden er det? 

3. Kjenner du noen som tar permanent nå? 

 

1. Ja

2. Over 30 år siden(!)

3. Nei, ikke som jeg vet.

 

Har også på en eller annen måte fått med meg at permanent skal være på vei inn igjen. Med tanke på at det superrette håret nå er ute og krøller og volum er på vei inn igjen er det ikke så rart. Og tar jeg ikke helt feil blir permanenten IGJEN lansert som noe HELT annet enn de man kalte permanent "i gamle dager". Akkurat slik man gjorde på åttitallet da permanenten ble relansert som strukturbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Men jeg var neppe i målgruppen for denne forumundersøkelsen.

Si ikke det :) Mange puddelpermanenter å se i hine hårde dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, emilie321 skrev:

Skulle ha litt store krøller, med det ble krus. Aldri mer:P:wacko:

Hahaha! Flere har nok opplevd det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Hvordan de bildene ser ut vil jeg helst ikke tenke på.

 

Ja, mye moro i gamle familiealbum. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Akkurat slik man gjorde på åttitallet da permanenten ble relansert som strukturbehandling.

Same shit – new wrapping. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, morsan skrev:

1. Har du noen gang tatt permanent? 

2. Hvis ja, hvor lenge siden er det? 

3. Kjenner du noen som tar permanent nå? 

1. Nei. Husker jeg var helt fra meg da mamma tok permanent og måtte ha bomull rundt hodet så ikke den væska skulle renne i øynene hennes. Jeg gruet meg skikkelig til jeg ble voksen for da måtte man ta permanent og passe på så man ikke fikk den guffa i øynene.

3. Ikke så vidt jeg vet nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Trine skrev:

1. Nei. Husker jeg var helt fra meg da mamma tok permanent og måtte ha bomull rundt hodet så ikke den væska skulle renne i øynene hennes. Jeg gruet meg skikkelig til jeg ble voksen for da måtte man ta permanent og passe på så man ikke fikk den guffa i øynene.

Oi! Hehe! Jeg husker nå at det luktet skikkelig kloakk! :o Men fikk det aldri i øynene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, morsan skrev:

1. Har du noen gang tatt permanent? 

2. Hvis ja, hvor lenge siden er det? 

3. Kjenner du noen som tar permanent nå? 

1. Ja, seff! Første gangen var jeg 11 eller 12 år. En eldre kusine var nyutdannet frisør, og satte permanenten. Var visst veldig fornøyd, for jeg gjorde det mange ganger i løpet av ungdomsårene, både hjemme og hos frisør.

2.Første gang i 1982 eller 83. Siste gang kanskje i 1989?

3. Nei.... Men både svigermor og min mor holdt på med det lenge, men nå er det sikkert minst ti år siden de gjorde det sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, morsan skrev:

Oi! Hehe! Jeg husker nå at det luktet skikkelig kloakk! :o Men fikk det aldri i øynene. 

Ja, det luktet ganske stramt. Mamma fikk det heller aldri i øynene, men jeg antar jeg spurte om denne bomullen og den var der så det ikke skulle renne ned i øynene, for det var farlig. Jeg er jo ikke akkurat kjent for å oppfatte ting korrekt, eller jeg tok vel ting veldig bokstavlig, så jeg trodde altså at man kunne bli blind av permanent. Men jeg gruet meg også til jeg ble 10 år for da kunne jeg ikke være ute og ake lenger, men oppføre meg som en voksen. Storesøsteren min var ekstremt veslevoksen ;) Så foreldrene mine hadde vel sitt fulle hyre med å fortelle meg at jeg ikke måtte ta hverken permanent eller bli voksen i en alder av 10 år :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, påskelilje skrev:

Men både svigermor og min mor holdt på med det lenge, men nå er det sikkert minst ti år siden de gjorde det sist.

Er vel ikke for ingenting at det typisk kalles "kjerringkrøll"! :D Min mor holder på fortsatt... men er rarere med hun på 50+ jeg kjenner. Hun har alltid flotte, elegante klær, og bruker mye penger på utseendet sitt. Men da altså fortsatt åttitallshår. Moren min gjør det for en enklere hverdag uten så mye styling. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig stritt hår og drømte om krøller. Da jeg var ung skulle alle ha permanent. Det var bare umoderne folk som hadde stritt hår. Jeg brukte permanent  helt frem til midten av nittitallet . Så hadde jeg mange år med korte frisyrer i alle slags varianter. Nå endelig som godt voksen har jeg langt stritt hår. Så enkelt. Har faktisk noen venninner som tar permanent enda. Klarer ikke helt å skifte stil. Mine døttre er velsignet med naturlige krøller og bruker mye energi på å bli kvitt dem. Den moten er ikke alltid på lag med oss . 

Anonymkode: f436a...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mariaflyfly skrev:

 

Men jeg har prøvd "rettsbehandling" på egne krøller med strykejern. 

:lol:

 

Er det ikke rart hvordan vi alle ønsker oss annerledes hår enn vi er født med. Jeg har bestandig drømt om krøller. En periode for lenge siden brukte jeg krølltang omtrent daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt kort hår, så permanent var uaktuelt.  Jeg har tatt noe som ble kalt "volumbehandling" noen få ganger, i perioder da håret kjentes ekstra flatt og livløst ut. Det var i "nyere tid", altså på 2000-tallet.  Men det var absolutt ikke synlig på samme måte som permanentkrøller.

Jeg vet lite om hva folk gjør med håret sitt.  Jeg har minst én venninne som jeg tror gjør et eller annet fast, for håret hennes var veldig annerledes da vi var barn enn det ser ut nå.  Men jeg vet ikke hva det heter.  Det er så mange slags behandlinger man kan ta hos frisøren nå som jeg ikke har oversikt over.    

Moren min gikk til frisør for "vask og legg" og tok permanent når hun ble klippet.  Men det er jo en helt annen generasjon.  Jeg bestemte meg tidlig for at jeg aldri skulle ha noen frisyre som krevde at jeg måtte til frisør så ofte, og det har jeg holdt ;)  Jeg har såpass tynt og flatt hår at jeg nok måtte dillet mye med det hvis jeg lot det vokse, så det er best å la være. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...