Gå til innhold

Hvor mye bruker du i matbudsjett i måneden? :)


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er dyrere husholdning for en person enn for to eller tre.

Anonymkode: 0c69d...93f

Ikke mat pr person.

Anonymkode: a0ef2...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke mat pr person.

Anonymkode: a0ef2...537

Når man er fler i husstanden kan man ofte kjøpe større kvantum, enn når man er en. Det gjør at maten blir noe rimeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2017 den 17.40, Mina1 skrev:

Det verste er at jeg ikke kaster mye... men allikevel så klarer jeg å ha et høyt matbudsjett. Men som du sier: man kan bruke mye penger selv om det er kun maks 2 personer. Sånn som i dag: i dag var jeg og et av barna ute på resturant å spiste. Kostet 500 kroner, og så blir det lett enkelte ganger i helger der vi får lyst å bestille en dolly pizza osv. Det er sikkert noe vi kan kutte ned på. 

Jeg kjøper ofte ferdigmiddager når jeg er alene, og de koster ca 60-70 kroner. Kunne mulig ha spart inn med å forsøkt å spist ganske mye billigere middager. Men okey : Mat er vellvære men det er gjerne lurt å forsøke å føre budsjett og se hvor en kan kutte ned... 

Men du har rett i det at det er nok dyrere å lage middag per person også. Jeg synes ca 6000 kroner i måneden er mye penger på mat.. men men jeg skal nå føre hvor mye jeg bruker hver måned, og se hvor jeg kan kutte. Som en annen sa: mulig ha matpengene på egen konto, men faren er at jeg bruker de opp, og må spe på fra annen konto. Jeg har også brukt alt for mye av lån for å klare meg hver måned, fordi inntekten min er så lav. Og det må jeg slutte med. Målet er nå å få lånet til å gå nedover, og komme ovenpå igjen :) . Hardt å være alenemor. 

Jeg mente å lese ett sted at du har voksne barn? Og du skriver her at ditt matbudsjett er kun til en pers (deg). Men så skriver du at du er alenemor? Det skjønte jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dopapir og vaskemidler hører hjemme i et husholdningsbudsjett.  Toaettartikler kjøper jeg ikke i matbutikker og regner det ikke med matvarer. Bind og tamponger trenger jeg ikke lenger.

Det er mye dyrere å bo alene og handle for en person enn når det er flere i husholdningen. Da mener jeg per person.

Anonymkode: 0c69d...93f

Selve boutgiftene blir jo høyere når man ikke er flere om å dele på dem, men om man har fryser og bruker den skikkelig så er det ikke dyrere å kjøpe mat til 1 enn til 2, det sier seg selv. Kjøper du en pakke med to kyllingfileter så legger du den ene i fryseren og har den en dag senere. Friske grønnsaker som man ikke får kjøpt i mindre kvanta og som ikke holder seg - der blir det jo dyrere da man ofte må kaste, dessverre, men der kan også mye forvelles og fryses til senere bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at både Luksusfellen og SIFO's referansebudsjett opererer med kun mat og drikke i sine matbudsjetter. Alkohol mener jeg også kommer inn her.

Nå har jeg begynt å samle kvitteringer. Min måned går fra den 20 til neste 20.  Har hittil brukt 2500 i matbutikken, men da har jeg kjøpt alt av såper,vitaminer, kremer o.l for 1 måned i tillegg til en del matvarer.  Hadde dessuten besøk på fredag og da ble det innkjøpt diverse ekstra. Nå må jeg dessuten leve glutenfritt, det gjør det en del dyrere. Feks så kjøpte jeg 5 små brød, som kom på 215 kr.

Mitt mål med å samle kvitteringer er å se hvor pengene går, og hvor jeg må/bør kutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ColaZero skrev:

Jeg mente å lese ett sted at du har voksne barn? Og du skriver her at ditt matbudsjett er kun til en pers (deg). Men så skriver du at du er alenemor? Det skjønte jeg ikke.

Jeg er iblant alene når begge barna er hos faren. Jeg kaller meg alenemor men vi har delt omsorg. Men jeg er alene med barn hos meg som bor her halvt. Iblant er matbudsjettet kun til en person. Iblant er det til to eller tre personer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Lillemus skrev:

Selve boutgiftene blir jo høyere når man ikke er flere om å dele på dem, men om man har fryser og bruker den skikkelig så er det ikke dyrere å kjøpe mat til 1 enn til 2, det sier seg selv. Kjøper du en pakke med to kyllingfileter så legger du den ene i fryseren og har den en dag senere. Friske grønnsaker som man ikke får kjøpt i mindre kvanta og som ikke holder seg - der blir det jo dyrere da man ofte må kaste, dessverre, men der kan også mye forvelles og fryses til senere bruk.

Jeg tror det er en vanlig oppfatning at det i praksis blir dyrere pr dag for en som bor alene, selv om det teoretisk er mulig å unngå at det blir sånn. Ikke alt som egner seg så godt for frysing og ikke alltid så enkelt å planlegge godt nok til å unngå svinn eller dårligere utnyttelse av storpakkefordelene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tror det er en vanlig oppfatning at det i praksis blir dyrere pr dag for en som bor alene, selv om det teoretisk er mulig å unngå at det blir sånn. Ikke alt som egner seg så godt for frysing og ikke alltid så enkelt å planlegge godt nok til å unngå svinn eller dårligere utnyttelse av storpakkefordelene. 

Men om man legger litt vilje og innsats i det så er det ikke dyrere i matveien for en enn for to eller flere (pr. stk). :) Det kan fordre litt innsatsvilje, men om man ikke gidder det (jeg snakker nå om friske mennesker) så får man heller ta den ekstra kostnaden og bake den inn i matbudsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Lillemus skrev:

Men om man legger litt vilje og innsats i det så er det ikke dyrere i matveien for en enn for to eller flere (pr. stk). :) Det kan fordre litt innsatsvilje, men om man ikke gidder det (jeg snakker nå om friske mennesker) så får man heller ta den ekstra kostnaden og bake den inn i matbudsjettet.

Selv SIFI mener det er stordriftsfordeler, de regner med 20 % når husholdningen inneholder 4 personer: https://www.smartepenger.no/okonomisk-styring/129-okonomisk-styring/304-forbruksutgifter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Trine skrev:

Når man er fler i husstanden kan man ofte kjøpe større kvantum, enn når man er en. Det gjør at maten blir noe rimeligere.

Er bare å fryse ned.

Anonymkode: a0ef2...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Trine skrev:

Er vel ikke alt som kan fryses ned?

Det gjelder å planlegge, ha full kontroll på innkjøpene og lagerbeholdning. Jeg kaster nesten ikke mat.

Anonymkode: a0ef2...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder å planlegge, ha full kontroll på innkjøpene og lagerbeholdning. Jeg kaster nesten ikke mat.

Anonymkode: a0ef2...537

Kaster nesten ikke mat jeg heller, men skulle jeg hatt et variert kosthold hadde nok mer gått i søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Trine skrev:

Er vel ikke alt som kan fryses ned?

Mye mer enn vi tror kan fryses og mye mer er like godt lenge etter "best før"-dato. Det kastes masse mat som er like god fremdeles bare fordi datoen er overskredet med en dag eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lillemus skrev:

Mye mer enn vi tror kan fryses og mye mer er like godt lenge etter "best før"-dato. Det kastes masse mat som er like god fremdeles bare fordi datoen er overskredet med en dag eller to.

Jeg kaster ikke mat bare fordi det har gått ut på dato. Egentlig kaster jeg veldig lite mat. Men forvelling og sånt aner jeg ikke hvordan jeg gjør. Så jeg må passe på å spise opp grønnsakene før de blir dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trine skrev:

Jeg kaster ikke mat bare fordi det har gått ut på dato. Egentlig kaster jeg veldig lite mat. Men forvelling og sånt aner jeg ikke hvordan jeg gjør. Så jeg må passe på å spise opp grønnsakene før de blir dårlige.

Halvslappe grønnsaker deles i biter og hives i en kjele med vann og en buljongterning (eller annen kraft) og kokes til suppe. Ha i pølsebiter, kjøtt eller kjøttboller om du vil. Kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lillemus skrev:

Halvslappe grønnsaker deles i biter og hives i en kjele med vann og en buljongterning (eller annen kraft) og kokes til suppe. Ha i pølsebiter, kjøtt eller kjøttboller om du vil. Kjempegodt!

Æsj... Lapskaus er godt, grønnsakssuppe er ikke godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 28.9.2017 den 14.27, Mina1 skrev:

Jeg har ikke ville sett det, men jeg tror jeg sløser alt for mye. Jo jeg er forsiktig med hva jeg kjøper inn, og regner og regner, men jeg kunne sikkert spart meg for noen kostnader. 

Denne måneden tenker jeg å skjerpe meg inn, og spare mest mulig i matbudsjettet. Lurer på hvor mye dere bruker i matbudsjettet? Og har dere forslag til billige matvarer man kan leve godt og lenge på? . 

 

Det er ikke så lenge siden jeg ble samboer, så vet ikke helt enda hvor mye vi kommer til å bruke på oss to + yngstedatter på 16 år. 

Vi har opprettet en felles matkonto og begynte med et lite beløp hver som vi i grunnen visste kom til å sprekke. Kontoen brukes til Shampo, såpe, talettpapir osv osv også.

Vi begynte først med et gjerrig beløp. 2000 hver. Altså 4000 til sammen. Det sprakk jo første måneden selvfølgelig iom at vi dro på en ukes ferie og det ble en del restarantbesøk. Vi måtte sette inn nye 1500 hver. Det gikk til sammen 7000 kr forrige måned, men det var pga ferien.

Det gjenstår å se hvordan det går denne måneden. Vi ligger allerede dårlig an :)

Som vi i grunnen skjønte på forhånd, så må vi nok øke dette månedlige beløpet. 6000 til sammen er nok mer passende. Helst 5000, hvis vi får det til , men da kan vi ikke unne oss noen restaurantbesøk og det tror jeg ikke vi er villige til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 22.10.2017 den 8.58, Lillemus skrev:

Selve boutgiftene blir jo høyere når man ikke er flere om å dele på dem, men om man har fryser og bruker den skikkelig så er det ikke dyrere å kjøpe mat til 1 enn til 2, det sier seg selv. Kjøper du en pakke med to kyllingfileter så legger du den ene i fryseren og har den en dag senere. Friske grønnsaker som man ikke får kjøpt i mindre kvanta og som ikke holder seg - der blir det jo dyrere da man ofte må kaste, dessverre, men der kan også mye forvelles og fryses til senere bruk.

Det er også mye lettere å beregne til en person. Mindre svinn. 

Dessuten har alle forskjellige meninger om hva slags pålegg de liker, noe som også medfører mer svinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...