Gå til innhold

Når facebook blir en «byrde»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det best å slette sin FB-konto hvis en ikke tåler å se at andre foretrekkes fremfor en selv. 

Jeg har slettet betydelig mange «venner» fordi jeg ikke takler slikt. Det ble bedre av det. Men fortsatt får jeg innimellom noen «stikk» som skjærer meg langt inni hjerterota. Jeg ble tilsidesatt så mye da jeg vokste opp at det er inngrodd i meg, jeg får nærmest Flashbacks når jeg opplever noe som minner meg om det. Minnene er så sterke og vonde, og det er noe av det vondeste som skjer i livet mitt. 

Jeg ønsker ikke å slutte på fb, for jeg har nytte av det på mange måter, bl a gjennom jobben. Men bare fordi jeg føler så sterkt og at andre er bedre enn meg og foretrekkkes fremfor meg så har jeg lenge vurdert å slette min konto. Før fb så jeg det ikke, jeg holdt meg unna, men nå er det ikke til å unngå å se. 

Jeg har redusert antallet venner med over 400 personer og jeg er kjempesær når det gjelder hvem jeg har som venner der. Folk tror sikkert jeg er «upopulær» og at folk ikke liker meg fordi jeg har så få venner der. Men for meg er det kvalitet fremfor kvantitet, og jeg sletter personer etter en tid hvis jeg opplever ting jeg ikke takler. 

Jeg vil gjerne ha råd om hvordan jeg kan lære meg å takle dette så jeg slipper å slette min Facebook. 

Anonymkode: 029bc...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det best å slette sin FB-konto hvis en ikke tåler å se at andre foretrekkes fremfor en selv. 

Jeg har slettet betydelig mange «venner» fordi jeg ikke takler slikt. Det ble bedre av det. Men fortsatt får jeg innimellom noen «stikk» som skjærer meg langt inni hjerterota. Jeg ble tilsidesatt så mye da jeg vokste opp at det er inngrodd i meg, jeg får nærmest Flashbacks når jeg opplever noe som minner meg om det. Minnene er så sterke og vonde, og det er noe av det vondeste som skjer i livet mitt. 

Jeg ønsker ikke å slutte på fb, for jeg har nytte av det på mange måter, bl a gjennom jobben. Men bare fordi jeg føler så sterkt og at andre er bedre enn meg og foretrekkkes fremfor meg så har jeg lenge vurdert å slette min konto. Før fb så jeg det ikke, jeg holdt meg unna, men nå er det ikke til å unngå å se. 

Jeg har redusert antallet venner med over 400 personer og jeg er kjempesær når det gjelder hvem jeg har som venner der. Folk tror sikkert jeg er «upopulær» og at folk ikke liker meg fordi jeg har så få venner der. Men for meg er det kvalitet fremfor kvantitet, og jeg sletter personer etter en tid hvis jeg opplever ting jeg ikke takler. 

Jeg vil gjerne ha råd om hvordan jeg kan lære meg å takle dette så jeg slipper å slette min Facebook. 

Anonymkode: 029bc...eaf

Jeg klarer ikke helt å forstå hva det er du opplever på fb. Tror kanskje du kan ha nytte av å jobbe med din mentalisering av hva som skjer på fb. Såfremt du ikke er en ungdom, så har jeg vanskelig for å tro at du reelt sett utsettes for noe omfang negative hendelser på fb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at noen misliker deg selv om de ikke gir deg likes. Dessuten, hva er egentlig et like verdt? Det er i og for seg bra å rydde i vennelisten sin, men grunnlaget for hvorfor du har gjort det er kanskje ikke heldig. Jeg synes ikke du skal slette Facebook-profilen din. Dette er åpenbart noe du må jobbe med og det gjør du ikke ved å unnvike problemet. Jeg tror dette koker ned til dårlig selvtillit. Kanskje det kan hjelpe å lese en bok, som første skritt på veien?

Her er forslag til en bok: "Å bygge selvtillit gjennom selvmedfølelse"

"Mange av oss måler vår egen selvfølelse ved å sammenlikne oss med andre. Når vi ikke klarer å innfri «idealene» våre egne, familiens, omgivelsenes eller samfunnets kan vi ofte kjenne på utilstrekkelighet og en opplevelse av angst og lavt stemningsleie. Noen blir sterkt selvkritiske, skamfulle og føler at de skiller seg ut fra alle andre. Selv om vi ofte kunne ønske oss en sterkere selvfølelse, er det ikke nødvendigvis det vi trenger. En god selvfølelse er noe vi har når alt går på skinner, men den fordamper idet planen ryker. Selvtillit basert på selvmedfølelse, derimot, styrker oss både når livet er bra og når ting butter imot. Denne boka beskriver hvordan ideer og praksis fra medlidenhetsfokusert terapi kan brukes til å bygge opp selvtillit. Boka tar også opp problemer som ofte ledsager dårlig selvtillit, så som angst, depresjon, stoffmisbruk og sinne."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som forstår meg og som kan hjelpe meg med dette, og jeg er nødt til å gjøre noen grep fordi det ødelegger meg innvendig. Så jeg har bestemt meg for å slette min konto 1.nov hvis det fortsetter slik.

Anonymkode: 029bc...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du opplever facebook som en byrde går det an å stenge kontoen men uten å slette den. Jeg vet ikke hvordan det gjøres men kjenner andre som har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2017 den 0.44, AnonymBruker skrev:

 

Jeg har redusert antallet venner med over 400 personer og jeg er kjempesær når det gjelder hvem jeg har som venner der. Folk tror sikkert jeg er «upopulær» og at folk ikke liker meg fordi jeg har så få venner der. Men for meg er det kvalitet fremfor kvantitet, og jeg sletter personer etter en tid hvis jeg opplever ting jeg ikke takler. 

Jeg vil gjerne ha råd om hvordan jeg kan lære meg å takle dette så jeg slipper å slette min Facebook. 

Anonymkode: 029bc...eaf

Jeg kan i alle fall gi deg råd om å stenge vennelista di (stille inn slik at det bare er deg selv som kan se vennene dine) , så slipper du å føle at andre tror at du har få venner og er upopulær. Det har jeg gjort. Ingen har noe med hvor mange venner jeg har på fb. 

Anonymkode: 4757e...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...