Gå til innhold

Takler ikke dette livet


emilie321

Anbefalte innlegg

Alt er tungt og det blir mørkere og mørkere. Ting jeg likte å gjøre før, føles helt unødvendig og kjedelig. Greier ikke å føle glede, det føles dødt, bortsett fra den vonde klumpen i brystet. Føler noen ganger at jeg skal sprenges. Synes det føles best å sitte i mørket eller ligge under dyna. Var hos terapeuten idag, han var visstnok ikke helt fornøyd med hvordan jeg hadde det. Han sa han skulle kontakte fastlegen min i løpet av dagen (skal til fastlegen i morgen).  Har begynt å tenke mer og mer på en avslutning av dette. Prøver å dytte tankene bort, prøver å tenke positivt. Det er bare så få positive tanker igjen.

Sluttet med brintellix for noen uker siden, husker ikke hvor lenge. Jeg skjønner at jeg må på'n igjen, men da ryker førerkortet. Iallefall foreløpig. Skal be fastlegen om å søke om dispensasjon. Nye regler kommer på nyåret sa fylkeslegen, men hvordan de blir vet jeg ikke.

Det tar jo tid før jeg kan begynne på full dose med brintellix, regner med at jeg må trappe opp (eller må jeg det?). Hvor lang tid kan det ta før jeg kan kjenne bedring? Noen som vet? Jeg bruker nå abilify, efexor, og quetiapin. 

Er redd for tankene mine nå, redd for at de negative tankene skal overta helt :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, emilie321 skrev:

Alt er tungt og det blir mørkere og mørkere. Ting jeg likte å gjøre før, føles helt unødvendig og kjedelig. Greier ikke å føle glede, det føles dødt, bortsett fra den vonde klumpen i brystet. Føler noen ganger at jeg skal sprenges. Synes det føles best å sitte i mørket eller ligge under dyna. Var hos terapeuten idag, han var visstnok ikke helt fornøyd med hvordan jeg hadde det. Han sa han skulle kontakte fastlegen min i løpet av dagen (skal til fastlegen i morgen).  Har begynt å tenke mer og mer på en avslutning av dette. Prøver å dytte tankene bort, prøver å tenke positivt. Det er bare så få positive tanker igjen.

Sluttet med brintellix for noen uker siden, husker ikke hvor lenge. Jeg skjønner at jeg må på'n igjen, men da ryker førerkortet. Iallefall foreløpig. Skal be fastlegen om å søke om dispensasjon. Nye regler kommer på nyåret sa fylkeslegen, men hvordan de blir vet jeg ikke.

Det tar jo tid før jeg kan begynne på full dose med brintellix, regner med at jeg må trappe opp (eller må jeg det?). Hvor lang tid kan det ta før jeg kan kjenne bedring? Noen som vet? Jeg bruker nå abilify, efexor, og quetiapin. 

Er redd for tankene mine nå, redd for at de negative tankene skal overta helt :(

 

Da har du det veldig slik som jeg har hatt det i dag. Jeg har gått rundt og følt meg helt bånn... Vært både sint inni meg, trist og lei... .. Forsøker å hente meg inn igjen så godt jeg kan. Jeg tenker veldig på fortiden min, og det er irriterende at jeg gjør. Men jeg får forsøke å samle meg sammen, og ikke hate meg selv, og tenke at alt i verden er ikke min skyld. .. For det er jo ikke det... men jeg går rundt å spinner løs....Samtidig så følte jeg at jeg ble så ydmyket i fortiden at jeg blir rasende innimellom av å tenke på det.  Det hjalp derimot å finne frem en cocacola, og sjokolade og litt salte skruer. :) . Så da kommer humøret litt på plass igjen. ;) . 

Det er ikke lett å bare dytte tanker bort. Man blir jo helt gal når man gjør det. Jeg leste en bok forleden skrevet av en psykolog, og der står det at mange tanker blir verre om man forsøker å dytte de bort. Så jeg tar nå imot mine og ser om det hjelper å ta de imot ;) . 

Vit at du er ikke alene om å være redd dine negative tanker. Jeg er redd mine og. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mina1 skrev:

Da har du det veldig slik som jeg har hatt det i dag. Jeg har gått rundt og følt meg helt bånn... Vært både sint inni meg, trist og lei... .. Forsøker å hente meg inn igjen så godt jeg kan. Jeg tenker veldig på fortiden min, og det er irriterende at jeg gjør. Men jeg får forsøke å samle meg sammen, og ikke hate meg selv, og tenke at alt i verden er ikke min skyld. .. For det er jo ikke det... men jeg går rundt å spinner løs....Samtidig så følte jeg at jeg ble så ydmyket i fortiden at jeg blir rasende innimellom av å tenke på det.  Det hjalp derimot å finne frem en cocacola, og sjokolade og litt salte skruer. :) . Så da kommer humøret litt på plass igjen. ;) . 

Det er ikke lett å bare dytte tanker bort. Man blir jo helt gal når man gjør det. Jeg leste en bok forleden skrevet av en psykolog, og der står det at mange tanker blir verre om man forsøker å dytte de bort. Så jeg tar nå imot mine og ser om det hjelper å ta de imot ;) . 

Vit at du er ikke alene om å være redd dine negative tanker. Jeg er redd mine og. 

Det jeg er mest redd, er hva jeg kan gjøre hvis de negative tankene tar helt over.

Leit å høre at du har en tung dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, emilie321 said:

Alt er tungt og det blir mørkere og mørkere. Ting jeg likte å gjøre før, føles helt unødvendig og kjedelig. Greier ikke å føle glede, det føles dødt, bortsett fra den vonde klumpen i brystet. Føler noen ganger at jeg skal sprenges. Synes det føles best å sitte i mørket eller ligge under dyna. Var hos terapeuten idag, han var visstnok ikke helt fornøyd med hvordan jeg hadde det. Han sa han skulle kontakte fastlegen min i løpet av dagen (skal til fastlegen i morgen).  Har begynt å tenke mer og mer på en avslutning av dette. Prøver å dytte tankene bort, prøver å tenke positivt. Det er bare så få positive tanker igjen.

Sluttet med brintellix for noen uker siden, husker ikke hvor lenge. Jeg skjønner at jeg må på'n igjen, men da ryker førerkortet. Iallefall foreløpig. Skal be fastlegen om å søke om dispensasjon. Nye regler kommer på nyåret sa fylkeslegen, men hvordan de blir vet jeg ikke.

Det tar jo tid før jeg kan begynne på full dose med brintellix, regner med at jeg må trappe opp (eller må jeg det?). Hvor lang tid kan det ta før jeg kan kjenne bedring? Noen som vet? Jeg bruker nå abilify, efexor, og quetiapin. 

Er redd for tankene mine nå, redd for at de negative tankene skal overta helt :(

 

Tror det er svært individuelt mht hvor lang tid det tar før Brintellix virker. Det nærmeste en kommer er kanskje hvor lang tid det tok forrige gang du begynte på Brintellix. Mht førerkort er det vel i verste fall kun midlertidig, og det viktigste er tross alt helsa, og at du slipper depresjon. Kjenner ikke disse reglene i detalj, men jeg har flere enn 3 medisiner, og har ikke hørt et knyst om førerkort. Går det i tilfelle an å søke om dispensasjon fra disse reglene? Kan ikke fatte at de har vedtatt slike håpløse regler..

Anonymkode: 817ec...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, emilie321 skrev:

Det jeg er mest redd, er hva jeg kan gjøre hvis de negative tankene tar helt over.

Leit å høre at du har en tung dag

Ja i dag er jeg faktisk forbanna og sint på den ydmykelsen jeg har opplevd i fortiden. .. for jeg sitter veldig fast pga det. Ellers har jeg det helt bra, men akkurat når det gjelder det så går jeg rundt å føler meg forbanna. Men må roe ned temperamentet mitt ;) . Viktig. Ja har hatt en tung dag, men kom meg litt når jeg drakk cola, og spiste chips og sjokolade.. Kan være lurt å gi seg noe godteri om du er lei deg av og til ... gjerne lettere at humøret stiger da... 

Jeg har samme tanker som deg for tiden.. Jeg er også redd for hva jeg kan gjøre om mine negative tanker tar helt av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, emilie321 skrev:

Det jeg er mest redd, er hva jeg kan gjøre hvis de negative tankene tar helt over.

Leit å høre at du har en tung dag

Da må du oppsøke hjelp.

Leit å høre hvor tungt du har det nå. Vet ikke hvor mottakelig du er for råd - men kan du tvinge deg til å gå en tur /svømme hver dag framover? Mener å huske du var bedre da du trente jevnlig. Og minne deg selv om at du er dårlig fordi du ikke har fått de medisinene du trenger? At du vil få d bedre snart? At du liker å reise på tur - kan du planlegge neste tur? Du kan også skrive her - det synes jeg hjelper noen ganger. 

Håper du fort får det bedre. Hvis ikke; ring og få hjelp asap! 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror det er svært individuelt mht hvor lang tid det tar før Brintellix virker. Det nærmeste en kommer er kanskje hvor lang tid det tok forrige gang du begynte på Brintellix. Mht førerkort er det vel i verste fall kun midlertidig, og det viktigste er tross alt helsa, og at du slipper depresjon. Kjenner ikke disse reglene i detalj, men jeg har flere enn 3 medisiner, og har ikke hørt et knyst om førerkort. Går det i tilfelle an å søke om dispensasjon fra disse reglene? Kan ikke fatte at de har vedtatt slike håpløse regler..

Anonymkode: 817ec...e57

Jeg har gått på antidepressiva siden jeg ble syk som ung voksen, så hvor lang tid det tok før det virket husker jeg ikke.

Ja, fylkeslegen anbefalte meg å søke om dispensasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du øke dosen med efexor? Håper terapauten og fastlegen kommer fram til noe fornuftig slik at du slipper å gå og ha det slik som du har det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cilie skrev:

Da må du oppsøke hjelp.

Leit å høre hvor tungt du har det nå. Vet ikke hvor mottakelig du er for råd - men kan du tvinge deg til å gå en tur /svømme hver dag framover? Mener å huske du var bedre da du trente jevnlig. Og minne deg selv om at du er dårlig fordi du ikke har fått de medisinene du trenger? At du vil få d bedre snart? At du liker å reise på tur - kan du planlegge neste tur? Du kan også skrive her - det synes jeg hjelper noen ganger. 

Håper du fort får det bedre. Hvis ikke; ring og få hjelp asap! 

Akkurat nå så greier jeg ikke å gå ut av leiligheten hvis det ikke er noe jeg må, sånn som lege eller terapeut. Orker heller ikke å prate i telefonen. 

Ja, jeg synes også det hjelper å skrive her, det holder den verste uroen i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, emilie321 skrev:

Akkurat nå så greier jeg ikke å gå ut av leiligheten hvis det ikke er noe jeg må, sånn som lege eller terapeut. Orker heller ikke å prate i telefonen. 

Ja, jeg synes også det hjelper å skrive her, det holder den verste uroen i sjakk.

Kan du gjøre noe inne? Rydde i klesskap, sortere gamle CD-er, lime inn gamle bilder i fotoalbum, høre på musikk og vaske lister og kjøkkeninnredning osv? Se på God morgen Norge m en god frokost? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er merkelig er at det ikke står et eneste sted at man ikke kan gå på 4 ulike medisiner av typene du går på. Men uansett, legen din søker om dispensasjon, også kan du begynne på brintellix igjen og da vil du snart få det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Trine skrev:

Kan du øke dosen med efexor? Håper terapauten og fastlegen kommer fram til noe fornuftig slik at du slipper å gå og ha det slik som du har det nå.

Tør/vil ikke gjøre noe på egenhånd, men regner med at jeg begynner med brintellix imorgen. Vet bare ikke hvilken dose jeg begynner på.

Har stor tillit til både fastlegen og terapeuten, så jeg stoler på at de finner på noe lurt. Skal jo gjøre mitt til at jeg holder ut, at dette bare er en periode. Kjenner meg selv så godt at jeg vet at jeg kan ta dumme valg hvis alt blir svart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cilie skrev:

Kan du gjøre noe inne? Rydde i klesskap, sortere gamle CD-er, lime inn gamle bilder i fotoalbum, høre på musikk og vaske lister og kjøkkeninnredning osv? Se på God morgen Norge m en god frokost? 

Ja, det var det da. Jeg har mye jeg burde ha gjort, men kommer jo ikke igang. Kroppen er blytung, ligger for det meste. Vet det er dumt, men akkurat greier jeg ikke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Trine skrev:

Det jeg syns er merkelig er at det ikke står et eneste sted at man ikke kan gå på 4 ulike medisiner av typene du går på. Men uansett, legen din søker om dispensasjon, også kan du begynne på brintellix igjen og da vil du snart få det bedre.

Jeg pratet med fylkeslegen på mandag, og det stemmer det legen min har sagt. At en kan gå på 3 men ikke 4 av de medisinene jeg gikk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Trine said:

Kan du øke dosen med efexor? Håper terapauten og fastlegen kommer fram til noe fornuftig slik at du slipper å gå og ha det slik som du har det nå.

 

23 minutes ago, emilie321 said:

Tør/vil ikke gjøre noe på egenhånd, men regner med at jeg begynner med brintellix imorgen. Vet bare ikke hvilken dose jeg begynner på.

Har stor tillit til både fastlegen og terapeuten, så jeg stoler på at de finner på noe lurt. Skal jo gjøre mitt til at jeg holder ut, at dette bare er en periode. Kjenner meg selv så godt at jeg vet at jeg kan ta dumme valg hvis alt blir svart. 

Jeg synes forslaget til Trine, er et godt forslag, om hensikten er raskest mulig virkning virkning på depresjon. Det er overveiende sannsynlig at virkning på depresjon vil komme langt raskere på en medisin som Efexor, som du jo allerede står på, om du har noe å gå på mht doseøkning. Sikkert mulig å øke Efexor, samtidig som du trapper opp Brintellix. Ville konferert med legen.

Har du forresten forsøkt Lamictal? Om ikke, kan jo det også muligens være et alternativ du evt kan ta opp med lege. 

Anonymkode: 817ec...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, emilie321 skrev:

Tør/vil ikke gjøre noe på egenhånd, men regner med at jeg begynner med brintellix imorgen. Vet bare ikke hvilken dose jeg begynner på.

Har stor tillit til både fastlegen og terapeuten, så jeg stoler på at de finner på noe lurt. Skal jo gjøre mitt til at jeg holder ut, at dette bare er en periode. Kjenner meg selv så godt at jeg vet at jeg kan ta dumme valg hvis alt blir svart. 

Nei, mente ikke at du skulle øke dosen på egenhånd, men om du ikke er på maksdose så kan du spørre legen din om du kan øke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg synes forslaget til Trine, er et godt forslag, om hensikten er raskest mulig virkning virkning på depresjon. Det er overveiende sannsynlig at virkning på depresjon vil komme langt raskere på en medisin som Efexor, som du jo allerede står på, om du har noe å gå på mht doseøkning. Sikkert mulig å øke Efexor, samtidig som du trapper opp Brintellix. Ville konferert med legen.

Har du forresten forsøkt Lamictal? Om ikke, kan jo det også muligens være et alternativ du evt kan ta opp med lege. 

Anonymkode: 817ec...e57

Takk for gode råd. Har aldri prøvd Lamictal, kan jo høre med legen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, emilie321 said:

Takk for gode råd. Har aldri prøvd Lamictal, kan jo høre med legen

Bare hyggelig. :) Lamictal var det som gjorde utslaget for meg iallefall. :) Håper du får snakket med lege snart, og får ordnet med medisiner så du blir kvitt depresjonen! Lykke til! :)

Anonymkode: 817ec...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig slitsomt å ha det slik og i tillegg så er det skremmende når man blir usikker på om man klarer å holde ut når det står på som verst. Kjenner til det så altfor godt, håper du har noen du kan snakke med når du trenger det. Jeg har barna mine som jeg kan tenke på når jeg egentlig ikke orker mer. Det gjør at jeg klarer å holde når jeg har det som verst.

Har akkurat selv kommet meg opp av grøfta, men så har det bikka helt andre veien her og det er heller ikke så greit.

Anonymkode: c92cf...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig kjipt å slite. Har det sånn selv og. Lurer liksom på hvorfor det skal være så vanskelig å få frem glede og bare positive tanker. Jeg har jo noe positive tanker der, men jeg har å henge meg opp i fortidens ydmykelser.... Det er kjærlighetslivet mitt som er helt bånn!. Men ellers har jeg det bra..... 

@emilie321 , you never walk alone er det en låt som heter. Vi er flere med slike negative tanker.. redsler, osv... Men alt må bli bedre! Alt skal bli bedre!!!! <3 

Jeg så en film i kveld også. Tvang meg til det. Jeg hadde helst lyst å ligge meg ned på sofaen og deppe, men istedet tvang jeg meg selv til å konsentrere meg om annet enn å bare surre i hodet mitt om ydmykelser fra fortiden som demper nåtiden.... Ja det gjelder å presse på seg selv... Det er hva jeg gjør. Presser meg selv slik at det føles som om jeg har et verdig liv i nåtiden... Lager meg selv opplevelser , tvinger meg selv til å konse meg om ting og tvinger meg til å gjøre noe , oppleve ting, for å føle at jeg har et innholdsrikt liv tross alle tankene :) . Jeg håper på en mer optimistisk og bedre dag i morgen. Håper du også får en bedre dag i morgen, og bra tid i vente. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...