Gå til innhold

Fikk ny diagnose i posten - ingen oppfølging


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HØYTFUNGERENDE AUTISME HAR AKKURAT DE SAMME SYMPTOMENE SOM AUTISME BARE I MINDRE ALVORLIGHETSGRAD, DVS HØYTFUNGERENDE AUTISTER HAR I LIKHET MED AUTISTER FORSINKET SPRÅK OG KOGNITIV UTVIKLING. 

DETTE STÅR KLART OG TYDELIG MAANGE STEDER.

JEG HAR OGSÅ SNAKKET MED AUTISMEEKSPERTER OGPROFESSORER SOM VET ALT OM DETTE MED AUTISME OG DE KAN FORTELLE AT FORSKJELLEN MELLOM ASPERGER OG GØYFUNGERENDE AUTISME LIGGER I DEN FORSINKEDE UTVIKLINGEN.

Anonymkode: 2f86f...7ef

Det blir ikke mer troverdig selv om du skriver med store bokstaver. Høytfungerende autisme er ikke en diagnose. Men om det står klart og tydelig mange steder, hvorfor kan du ikke da gi meg en link. Jeg har nemlig googlet ganske mye nå, og det eneste jeg finner er at høytfungerende autisme er asperger syndrom! Det er også det spesialistene jeg har vært hos har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Trine skrev:

Det blir ikke mer troverdig selv om du skriver med store bokstaver. Høytfungerende autisme er ikke en diagnose. Men om det står klart og tydelig mange steder, hvorfor kan du ikke da gi meg en link. Jeg har nemlig googlet ganske mye nå, og det eneste jeg finner er at høytfungerende autisme er asperger syndrom! Det er også det spesialistene jeg har vært hos har sagt.

Jeg tror personen over har rett.

https://www.autismspeaks.org/family-services/tool-kits/asperger-syndrome-and-high-functioning-autism-tool-kit/how-are-and-hfa-dif

The primary difference is that a diagnosis of HFA requires that, early in development, the child had delayed language whereas in AS, the child did not show a significant delay in language development.

Anonymkode: e0b17...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Trine skrev:

Det blir ikke mer troverdig selv om du skriver med store bokstaver. Høytfungerende autisme er ikke en diagnose. Men om det står klart og tydelig mange steder, hvorfor kan du ikke da gi meg en link. Jeg har nemlig googlet ganske mye nå, og det eneste jeg finner er at høytfungerende autisme er asperger syndrom! Det er også det spesialistene jeg har vært hos har sagt.

https://www.autismspeaks.org/family-services/tool-kits/asperger-syndrome-and-high-functioning-autism-tool-kit/how-are-and-hfa-dif

http://www.durham-autism.org/aspergers-high-functioning-autism-difference/

According to the ICD-10 (International classification of diseases) and DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders), for a diagnosis of Asperger’s syndrome, spoken language development must not be impaired. Children with high-functioning autism, on the other hand, often present with significant language impairment

Anonymkode: 2f86f...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ligger det i navnet. Høytfungerende autisme er en med autisme som er høtfungerende. De samma symptomene, men i mindre grad.

Aspergere har også de samme symptomene men i mindre grad, men uten språklig og kognitiv forsinkelse.

Men vi kan godt bli enige om å være uenige. Selv ekspertene selv er jo uenige så..

Anonymkode: 2f86f...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror personen over har rett.

https://www.autismspeaks.org/family-services/tool-kits/asperger-syndrome-and-high-functioning-autism-tool-kit/how-are-and-hfa-dif

The primary difference is that a diagnosis of HFA requires that, early in development, the child had delayed language whereas in AS, the child did not show a significant delay in language development.

Anonymkode: e0b17...4a1

Da kommer det tydeligvis an på hvem man spør. Uansett er ikke høytfungerende autisme en diagnose, og i Norge betegnes ofte asperger som høytfungerende autisme. I DSM er asperger fjernet og alt har blitt autismespekterforstyrrelse. De som tidlgere ville blitt diagnostisert med asperger har nå en høytfungerene autisme, men diagnosen vil være autismespekterforstyrrelse. Jeg fant ikke noe dato på linken din, men kan virke som at dn er fra før 2013, da DSM-V kom.

https://www.hjelptilhjelp.no/Autisme-og-Aspergers-syndrom/a-over-leve-med-aspergers-syndrom

http://www.lommelegen.no/artikkel/aspergers-syndrom-er-høytfungerende-autisme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

At det preger din hverdag betydelig. At det synes utenpå at det er noe feil med deg.

Anonymkode: 2f86f...7ef

Der jeg nok ikke enig med deg. Det er ikke for ingen ting den kalles en skjult diagnose, andre trenger ikke å se at det noe galt med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyt fungerende Autisme er ikke nok ikke en diagnose , men en betegnelse på at en med autisme kan fungere godt. Dette er lagt under Autismespekter forstyrrelse, men det er AS som skiller seg ut som diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, FGT skrev:

Der jeg nok ikke enig med deg. Det er ikke for ingen ting den kalles en skjult diagnose, andre trenger ikke å se at det noe galt med deg. 

En kan ikke se at noen har autisme utifra et bilde nei, men en vil se at personen har autisme dersom en er sammen med personen. Er du uenig i dette? Autisme er en såpass kompleks og gjennomgripende utviklingsforstyrrelse at en person kan rett og slett ikke klare å skjule det (fra en som kan litt om autisme da selvsagt..). Isåfall så har personen neppe autisme.

Anonymkode: 2f86f...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er kverulering et kriterie for å få diagnosen?

Bare noe jeg lurte på.

Anonymkode: e0b17...4a1

Tydeligvis

Men men

Anonymkode: 2f86f...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men men men men men men

Men men men men men

Men men men men

Men men men

Men men

Men

Men men

Men men men

Men men men men

Men men men men men

Men men men men men men

 

Og stereotyp adferd

Tydeligvis

Anonymkode: 2f86f...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

reEn kan ikke se at noen har autisme utifra et bilde nei, men en vil se at personen har autisme dersom en er sammen med personen. Er du uenig i dette? Autisme er en såpass kompleks og gjennomgripende utviklingsforstyrrelse at en person kan rett og slett ikke klare å skjule det (fra en som kan litt om autisme da selvsagt..). Isåfall så har personen neppe autisme.

Anonymkode: 2f86f...7ef

Autisme kan en nok fortere legge merke til, men ikke nødvendigvis en med AS

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er kverulering et kriterie for å få diagnosen?

Bare noe jeg lurte på.

Anonymkode: e0b17...4a1

Nei, overhode ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, FGT skrev:

Autisme kan en nok fortere legge merke til, men ikke nødvendigvis en med AS

Det er jeg uenig i. En person som selv har asperger, eller vet mye om asperger vil klare å enkelt legge merke til at det er noe dersom man er en stund sammen med personen. F.eks at man har en venn med asperger.

Det kan godt hende at du har en veldog lett versjon av asperger? Jeg har ihvertfall en heller alvorlig asperger, og ja jeg skal si deg at det syns på meg ! :lol:

Anonymkode: 2f86f...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FGT skrev:

Autisme kan en nok fortere legge merke til, men ikke nødvendigvis en med AS

Tror man relativt raskt legger merke til at det er "noe rart" med personnen.

Anonymkode: e0b17...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror man relativt raskt legger merke til at det er "noe rart" med personnen.

Anonymkode: e0b17...4a1

I forhold til NT menneske ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg uenig i. En person som selv har asperger, eller vet mye om asperger vil klare å enkelt legge merke til at det er noe dersom man er en stund sammen med personen. F.eks at man har en venn med asperger.

Det kan godt hende at du har en veldog lett versjon av asperger? Jeg har ihvertfall en heller alvorlig asperger, og ja jeg skal si deg at det syns på meg ! :lol:

Anonymkode: 2f86f...7ef

Ok, hva er det som er mest synlig hos deg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kan ikke se at noen har autisme utifra et bilde nei, men en vil se at personen har autisme dersom en er sammen med personen. Er du uenig i dette? Autisme er en såpass kompleks og gjennomgripende utviklingsforstyrrelse at en person kan rett og slett ikke klare å skjule det (fra en som kan litt om autisme da selvsagt..). Isåfall så har personen neppe autisme.

Anonymkode: 2f86f...7ef

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror man relativt raskt legger merke til at det er "noe rart" med personnen.

Anonymkode: e0b17...4a1

Hvordan da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, FGT skrev:

I forhold til NT menneske ?

Ja, siden monoton stemme, lite ansiksmimikk, problemer med toveis samtaler, dårlig eller overdrevent øyenkontakt, etc er en del av diagnosekriteriene.

Anonymkode: e0b17...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, siden monoton stemme, lite ansiksmimikk, problemer med toveis samtaler, dårlig eller overdrevent øyenkontakt, etc er en del av diagnosekriteriene.

Anonymkode: e0b17...4a1

Dette hører ikke til hoved kriteriene. Men har du det  som du skriver over ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...