Gå til innhold

Toving!


Trine

Anbefalte innlegg

Dette trodde jeg aldri jeg skulle komme til å lure på, men ene bikkja mi røyter nå. Han har ganske mye ull. Går det an å tove denne ulla og lage f.eks et sitteunderlag? Hvor mye ull kreves egentlig til det? Jeg ser liksom for meg at jeg må spare en stund for å få nok. Men kan man tove ren ull, eller må man først lage garn av det? Om det går an, hvordan gjør man det? Er det vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Trine skrev:

Dette trodde jeg aldri jeg skulle komme til å lure på, men ene bikkja mi røyter nå. Han har ganske mye ull. Går det an å tove denne ulla og lage f.eks et sitteunderlag? Hvor mye ull kreves egentlig til det? Jeg ser liksom for meg at jeg må spare en stund for å få nok. Men kan man tove ren ull, eller må man først lage garn av det? Om det går an, hvordan gjør man det? Er det vanskelig?

Man tover jo vanlig saueull også før man lager garn av det, og lager ulike figurer og bl.a. sitteunderlag av det. :) Jeg tror du trenger temmelig mye ull for å få til et tykt nok sitteunderlag, men det er jo bare å spare i en pose en stund. Man bruker vel grønnsåpe og lunkent vann, men dette finner du garantert oppskrifter på om du googler. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig å tove, men du vil trenge en del ull, ja. En løsning kan jo være å kjøpe saueull (hobbybutikk eller via internett) og blande inn det du måtte ha fra hunden din i tillegg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lillemus skrev:

Man tover jo vanlig saueull også før man lager garn av det, og lager ulike figurer og bl.a. sitteunderlag av det. :) Jeg tror du trenger temmelig mye ull for å få til et tykt nok sitteunderlag, men det er jo bare å spare i en pose en stund. Man bruker vel grønnsåpe og lunkent vann, men dette finner du garantert oppskrifter på om du googler. :) 

Ja, var det jeg tenkte, at det kanskje ikke blir så mye selv om det ser mye ut. Jeg fant en oppskrift, men det virket litt avansert. Jeg får ihvertfall spare en stund til og satse på at han slipper mye ull til våren :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mari- skrev:

Det er ikke vanskelig å tove, men du vil trenge en del ull, ja. En løsning kan jo være å kjøpe saueull (hobbybutikk eller via internett) og blande inn det du måtte ha fra hunden din i tillegg? 

Ja, det går jo også an. Han røyter jo bare to ganger i året, noe jeg forsåvidt er glad for, så det kan ta litt tid å spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg hørte om noen som for _spinning_ blandet hundehår (i dette tilfellet puddel) med saueull og blandet og kardet før de spant. Dette for å binde fibrene bedre sammen/få mer styrke. Men det er trolig mer behov for slik ull-tilførsel når man skal spinne garn enn om man bare skal tove en sitteplate? 

Jeg prøvde forresten å tove ullsjal en gang av ull kjøpt i hobbybutikk. Satte meg ikke så veldig inn i prosessen og bare gikk i gang på baderomsgulvet. Det var vanskelig å få det til å henge sammen som et helt stoff. Det ble veldig hullete («kunstnerisk» Hehe), og når det først «festet»/tovet seg slik klarte jeg ikke å endre på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.11.2017 den 23.12, morsan skrev:

Jeg husker jeg hørte om noen som for _spinning_ blandet hundehår (i dette tilfellet puddel) med saueull og blandet og kardet før de spant. Dette for å binde fibrene bedre sammen/få mer styrke. Men det er trolig mer behov for slik ull-tilførsel når man skal spinne garn enn om man bare skal tove en sitteplate? 

Jeg prøvde forresten å tove ullsjal en gang av ull kjøpt i hobbybutikk. Satte meg ikke så veldig inn i prosessen og bare gikk i gang på baderomsgulvet. Det var vanskelig å få det til å henge sammen som et helt stoff. Det ble veldig hullete («kunstnerisk» Hehe), og når det først «festet»/tovet seg slik klarte jeg ikke å endre på det. 

Her er det ikke så mye hår som faller av, men veldig mye ull. Det har jo skjedd at jeg har måtte klippe bort tover på hundene, så da tenkte jeg at det kan jo ikke være så vanskelig å få det til å tove seg. Men det kan jo hende det blir et veldig hullete sitteunderlag :D Jeg leste noe om at man skulle tilsette såpe fordi ulla var renset og derfor ikke hadde naturlig lanolin. Det var jo den ulla man kjøper. Den ulla jeg har begynt å samle er ikke vasket så da trenger jeg kanskje ikke tilsette såpe? Men jeg trenger nok mye mer ull enn jeg tror, så jeg har nok noen år på meg til å finne ut hvordan jeg skal gjøre det. Bare litt kjedelig å ha spart så lenge og ende med å ikke få det til. Føler liksom man bare har en sjanse på å klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, BamseLiten skrev:

Det har jeg og lyst til å prøve. Sheltien har nok av pels så det er bare å spare. 

Jeg angrer nesten på at jeg ikke sparte på ulla som minstemann slapp i sommer. Det var skikkelig mye, deilig valpeull. Ja, en sheltie er vel ikke så langt unna en lapphund i mengden ull. Nå er det ikke den mest vanlige lapphunden jeg har da, men han eldste har omtrent samme mengden ull. Han yngste har litt mer normal lengde på ulla. Tør ikke skrive rasen, for da kommer det opp på google-søk, og det er for få av dem så da hadde jeg blitt gjenkjent lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Hvis underulla skal toves må man først karre den godt for så å tove med vann og grønnsåpe. Da for hånd selvfølgelig (grønnsåpe i vaskemaskin er ikke en god ide).

Lanolinen i ulla er det som gjør ulla motstandsdyktig mot regn. Jeg skal ikke si det sikkert men jeg tror ikke lanolinen har noen innvirkning på om det vil tove eller ikke. Lanolin kan man tilsette ullprodukter om man vil, jeg har en flaske med det i skapet. Da legger man plagget i vann og lanolin, ofte brukt til slike strikkebukser som man har utenpå tøybleier. Det virker! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, BamseLiten skrev:

Hvis underulla skal toves må man først karre den godt for så å tove med vann og grønnsåpe. Da for hånd selvfølgelig (grønnsåpe i vaskemaskin er ikke en god ide).

Lanolinen i ulla er det som gjør ulla motstandsdyktig mot regn. Jeg skal ikke si det sikkert men jeg tror ikke lanolinen har noen innvirkning på om det vil tove eller ikke. Lanolin kan man tilsette ullprodukter om man vil, jeg har en flaske med det i skapet. Da legger man plagget i vann og lanolin, ofte brukt til slike strikkebukser som man har utenpå tøybleier. Det virker! 

 

Ok, så da må jeg først finne ut hvordan jeg karder ulla da. Hmm, kan bli et interessant prosjekt det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trine skrev:

Ok, så da må jeg først finne ut hvordan jeg karder ulla da. Hmm, kan bli et interessant prosjekt det her.

Sjekk på finn for karder. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Lillemus skrev:

Sjekk på finn for karder. :) 

Lurt! Men kan hende jeg kjenner ei som har karde, så jeg kan høre med henne. Men jeg må fortsatt skjønne hva jeg skal gjøre med karda da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...