Gå til innhold

Voldtok og deretter brente Jonna levende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette har jeg ikke hørt et pip om i norske media. Er det fake news, eller faktiske realiteter?

https://www.rights.no/2017/11/voldtok-og-deretter-brente-jonna-levende/

En afghansk statsborger voldtok 17 år gamle finske Jonna. Deretter bant han henne fast til en stol, helte bensin over henne og brant henne levende.

Den groteske hendelsen fant sted i Helsinki i januar 2015. Et rystet Finland trodde knapt det kunne være mulig. 26 år gamle Ramin Azimi ble dømt til fengsel på livstid.

Azimi skal ha hatt en kjæresterelasjon til Jonna. Men Jonna gjorde det slutt med den nesten ti år eldre mannen fra Afghanistan. Voldtekten og drapet skal ha vært hevn for at Jonna brøt ut av forholdet og på et senere tidspunkt innledet forhold til en annen.

Dette er vel en handling man forbinder med æreskulturen.

Anonymkode: e5dd9...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg ikke hørt et pip om i norske media. Er det fake news, eller faktiske realiteter?

https://www.rights.no/2017/11/voldtok-og-deretter-brente-jonna-levende/

En afghansk statsborger voldtok 17 år gamle finske Jonna. Deretter bant han henne fast til en stol, helte bensin over henne og brant henne levende.

Den groteske hendelsen fant sted i Helsinki i januar 2015. Et rystet Finland trodde knapt det kunne være mulig. 26 år gamle Ramin Azimi ble dømt til fengsel på livstid.

Azimi skal ha hatt en kjæresterelasjon til Jonna. Men Jonna gjorde det slutt med den nesten ti år eldre mannen fra Afghanistan. Voldtekten og drapet skal ha vært hevn for at Jonna brøt ut av forholdet og på et senere tidspunkt innledet forhold til en annen.

Dette er vel en handling man forbinder med æreskulturen.

Anonymkode: e5dd9...992

Jeg gjorde et raskt søk på nettet og historien ser ut til å være sann. 

Æreskultur? Nå fant jeg ikke så mye informasjon om saken annet enn Dailymail, som heller rapporterte om økningen av ny-nazisme i Finland. Det blir vanskelig å si, om man ikke har all informasjon. Det kan være og det kan ikke være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Mari Y skrev:

Jeg gjorde et raskt søk på nettet og historien ser ut til å være sann. 

Æreskultur? Nå fant jeg ikke så mye informasjon om saken annet enn Dailymail, som heller rapporterte om økningen av ny-nazisme i Finland.

Ingen overraskelse at de rapporte om DET, mens media eller er helt stille om denne grusomme saken.

En annen sak som media er helt stille om: https://www.rights.no/2017/11/medfolelse-finnes-ikke-kun-en-raskap-vi-aldri-har-sett-maken-til/

Rundt 20 menn voldtok en kvinne i 30-årene i Fittja. Alle overgriperne har innvandrerbakgrunn, som fra Somalia og Irak. Saken går nå for retten. 

”De drog upp mig till 2:a våningen i trapphuset. Många stod med byxorna nere och väntade på sin tur. De drog av mig allt, jag var helt naken, kläderna låg lite varstans i trapphuset. De sparkade mig. De är smala, långa, invandrare av olika nationaliteteter. De är i 20-årsåldern.”

”Jag låg på golvet, sedan fick jag stå på alla fyra. En var framifrån och en var bakifrån. De andra skrattade. De tyckte det var roligt.”

”En man kom ut i trapphuset för att slänga sopor. Han gjorde ingenting för att hjälpa mig. Han hälsade på killarna och gick in till sig igen. Jag låg då naken på golvet.”

Jeg klarer ikke å se for meg en slik situasjon. Vi lever i en kultur der empati, medfølelse, er sentralt. Vi får det inn med morsmelken. Omsorg for andre. En varsomhet overfor omgivelsene, være seg mennesker eller dyr. Vi tar vare på, vi bryr oss om hverandre.

Her snakker vi om det totalt motsatte: i islamsk æreskultur råder empatiløsheten. Det var nettopp dette som var det største kultursjokket for meg da jeg dro til Pakistan første gang i 1993. Jeg opplevde eksempelvis svigermødre som voktet sengen til unge kvinner som lå for døden. Den unge var satt fyr på av ektemann og ny familie. Svigermødres jobb var å sikre at de ikke snakket om hva som faktisk hadde skjedd  før de døde etter et smertehelvete av en annen verden. Jeg så steinansiktene til de kvinnelige vokterne. Det er nok noe av det menneskelig verste jeg har opplevd i mitt liv.

Men jeg regner med at du kommer til å bortforklare dette siden det kommer fra HRS.

39 minutter siden, Mari Y skrev:

Det blir vanskelig å si, om man ikke har all informasjon. Det kan være og det kan ikke være. 

Dette høres ut som et klassisk eksempel på æreskultur. 

Her er nok et eksempel fra Danmark: https://ekstrabladet.dk/112/tiltalt-familie-kraeves-udvist-skar-skindet-af-offerets-penis/6935288

Og ett fra Norge: https://www.oblad.no/drapsforsok/greverud/oppegard/drapsforsoket-pa-greverud-politiet-er-ikke-narmere-noe-motiv/s/5-68-322913

Anonymkode: e5dd9...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 11/29/2017 den 22.32, Mari Y skrev:

Jeg gjorde et raskt søk på nettet og historien ser ut til å være sann. 

Æreskultur? Nå fant jeg ikke så mye informasjon om saken annet enn Dailymail, som heller rapporterte om økningen av ny-nazisme i Finland. Det blir vanskelig å si, om man ikke har all informasjon. Det kan være og det kan ikke være. 

Blir du aldri lei av å fossro mens du beneketer faktiske realiteter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Faktasjekkerne som ikke ville la seg faktasjekke

http://erikstephansen.blogg.no/1512035856_faktasjekkerne_som_ikke_ville_la_seg_faktasjekke.html

Faktisk.no ble opprettet for å faktasjekke norsk presse, men vil ikke la seg faktasjekke selv. I stedet tyr de til lurvete snarveier og nekter å vise fram en redelig metodikk som lar seg etterprøve. 

Anonymkode: e5dd9...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...