Gå til innhold

Er virkelig 17. mai sååå ille?


Gjest Litt trist FAU-leder

Anbefalte innlegg

I Oslo er det kun tillatt med norske flagg. Det er viktig å holde på 17.mai-tradisjonene og symbolene knyttet til denne dagen. Vi må se verdien en egen norsk nasjonaldag, der det norske flagget står i spissen for symboler som grunnlov, demokrati og frihet, og en videreføring av den norske kulturarven.

Da burde du, som minimum vite, at det er grunnlovsdagen.

Og det er lov med alle flagg i Oslo siden for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har vært slik i årevis i Stavanger, uten at noen skade har skjedd.

I Oslo er det bare norske flagg, på den pakistanske er det bare pakistanske flagg. På Eidfeiring er det bare muslimsk mat. Jeg synes alle tingene er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest No Problem

Det skal være norske flagg på nasjonaldagen.

I vår by er det så få korps at det ikke dekker alle skolene. Derfor importerer vi hver vår noen svenske korps, for dagen. De marsjerer med "svenske flaggan" og jeg syns det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, landssvikere som ønsker å ødelegge det norske hører jeg ikke på.

Det var da bra, men jeg tror ikke vi har noen av dem her. Muligvis er du en femtekolonist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Da burde du, som minimum vite, at det er grunnlovsdagen.

Og det er lov med alle flagg i Oslo siden for et par år siden.

Det at utlendinger vifter med sine flagg på vår national dag er helt idiotisk, vi har kanskje blitt et multikulturelt land, men vi er fortsatt Norge, vi er fortsatt norske, det er vår dag, det skal være våre flagg, ikke deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo er det bare norske flagg, på den pakistanske er det bare pakistanske flagg. På Eidfeiring er det bare muslimsk mat. Jeg synes alle tingene er helt greit.

Det ble da endret i fjor i Oslo.

Det er jo ikke flagget vi feirer, men Grunnloven, og den kan selvsagt feires med hvilket som helst flagg. Poenget er jo nettopp å feire og hedre den, og at flest mulig gjør det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det at utlendinger vifter med sine flagg på vår national dag er helt idiotisk, vi har kanskje blitt et multikulturelt land, men vi er fortsatt Norge, vi er fortsatt norske, det er vår dag, det skal være våre flagg, ikke deres!

Du kan gå med ditt flagg, men holde overformynderiet ditt utenfor hva angår andre enn deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble da endret i fjor i Oslo.

Det er jo ikke flagget vi feirer, men Grunnloven, og den kan selvsagt feires med hvilket som helst flagg. Poenget er jo nettopp å feire og hedre den, og at flest mulig gjør det.

Med vennlig hilsen

Men alle hadde norske flagg likevel. Tror ikke jeg så noen utenlandske, og jeg så hele toget på tv fordi minstemann gikk og jeg håpet jeg så ham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle hadde norske flagg likevel. Tror ikke jeg så noen utenlandske, og jeg så hele toget på tv fordi minstemann gikk og jeg håpet jeg så ham

Nå må du ikke ødelegge for hele høyresiden ved å påpeke at alle brukte norsk flagg. Hva skal de hyle om da?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Det var da bra, men jeg tror ikke vi har noen av dem her. Muligvis er du en femtekolonist?

Man ser av svarene at det finnes mange landssvikere her inne. Undertegnede er dog en ekte patriot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Du kan gå med ditt flagg, men holde overformynderiet ditt utenfor hva angår andre enn deg selv.

På 17.mai er det ærlig talt med naturlig å gå med NORSK FLAGG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser av svarene at det finnes mange landssvikere her inne. Undertegnede er dog en ekte patriot.

Det virker ikke slik. Patrioter er neppe så trangsynte at de ikke vil ha med andre flagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.mai er det ærlig talt med naturlig å gå med NORSK FLAGG.

Joda, men det betyr ikke at andre ikke kan gå med andre flagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ett trinn på vår skole også, og i år er det vår tur igjen. Vi blir ikke spurt, de bare setter opp to vakter pr. barn, dessuten skal vi levere kaker og gevinster. Passer ikke vakta, må man bytte innbyrdes.

Vi vet jo helt fra barnet begynner på skolen at det er 5. trinn som har 17. mai, så jeg synes dette er helt i orden. Alle de andre årene er det jo vi som har glede av at noen arrangerer noe rundt skolen, og overskuddet går til leirskoleopphold.

Det blir ingen tilbud hvis ikke noen står på litt, det gjelder også barneidrett, korps, kor osv. Jeg har vært med på det som ungene har vist interesse for, og det er stort sett hyggelig. Det minst hyggelige er når man må jobbe i nærheten av sånne selvoppnevnte generaler, altså de som har fått det for seg at de "eier" koret, fotballen eller hva det måtte være, og derfor kan begrense sin innsats til å kjefte og gi ordre. Men dem er det heldigvis langt mellom.

Jeg har vært i skoleorkester selv, og er derfor vant til at 17. mai er en dag full av plikter og klokkeslett. Det er litt stress de årene skolen vår skal være med i det store fellestoget i Oslo sentrum, men det er 3-4 år mellom hver gang siden vi er litt i utkanten av byen. Det er jeg glad for - fint at ungene får oppleve det, men det er også greit å holde seg i bydelen.

Jeg har et avslappet forhold til klærne, ingen av barna bruker festdrakter lenger. Datteren min er voksen og bestemmer selv, og påkledning er enklere med gutter.

Veldig enig med deg Laban, vi vet også fra den dagen ungene starter på skolen at 5. trinn har ansvar for 17.mai arangementet, da har man 4 år å forbedrede seg på.

Det jeg synes er litt pes akkurat på 17. mai er å rekke hjem fra Oslo sentrum i tide til arrangementet starter på skolen på ettermiddagen. Vår skole går i det store fellestoget hvert år og det blir litt ekstra hektisk i det man skal finne igjen den håpefulle ,manøvrere seg ut av tregselen og finne litt å spise før man kjemper seg mot T-banen.

Men i det stor eog hele er 17.mai en hyggelig dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Joda, men det betyr ikke at andre ikke kan gå med andre flagg.

Det er helt meningsløst å gå med annet enn det norske flagg på nasjonaldagen. Det er rett og slett et hån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt meningsløst å gå med annet enn det norske flagg på nasjonaldagen. Det er rett og slett et hån.

Nei, det viser jo bare at folk fra mange land hedrer jubilanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest thara

Det skal det faktisk ikke. Sånn rent juridisk. Det er lov med alle typer flagg i Oslo, Stavanger, og jeg tror alle de andre store byene også.

Poenget er å hedre den norske Grunnloven, og ikke fortelle folk hvordan de skal gjøre det.

Med vennlig hilsen

17 mai er Norges nasjonaldag. Ikke hele verdens. Derfor norske flagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Nei, det viser jo bare at folk fra mange land hedrer jubilanten.

Det ser man på hudfargen. Det er unødvendig å markere dette med flagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...