Gå til innhold

Er virkelig 17. mai sååå ille?


Gjest Litt trist FAU-leder

Anbefalte innlegg

Gjest Litt trist FAU-leder

Det skal det faktisk ikke. Sånn rent juridisk. Det er lov med alle typer flagg i Oslo, Stavanger, og jeg tror alle de andre store byene også.

Poenget er å hedre den norske Grunnloven, og ikke fortelle folk hvordan de skal gjøre det.

Med vennlig hilsen

Det hadde vært veldig fint om dere kunne diskutere det som var saken i tråden, og ikke hvorvidt det skal være slike eller sånne flagg.

Vennligst lag dere en egen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Litt trist FAU-leder

Og derfor er det naturlig med det rene og vakre norske flagget.

Det hadde vært veldig fint om dere kunne diskutere det som var saken i tråden, og ikke hvorvidt det skal være slike eller sånne flagg.

Vennligst lag dere en egen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

Nei makan - kun det norske er bra nok.

Det hadde vært veldig fint om dere kunne diskutere det som var saken i tråden, og ikke hvorvidt det skal være slike eller sånne flagg.

Vennligst lag dere en egen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns 17.mai er travel og trivelig,

Og....så må jeg bare få sagt det. Jeg er &%¤# lei av at noen må kuppe hver eneste tråd her inne og vri det til en nok en evigvarende tråd der de gjentar seg selv til det kjedsommelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

''Hvordan kan det være så forferdelig å ta i et tak når det hele handler om å gjøre noe for sine egne unger?

Hva er det med 17. mai som er så grusomt?''

Tror ikke det er det å ta i et tak for egne unger som er det store problemet. Det er kanskje ikke sånn for alle, men tidligere om årene har 17. mai for meg vært et mas, fra morgen til kveld. Først opp i otta for å få en til korpsspilling, så stuper vi ut av døra med andremann til skolen, og til slutt hale med en liten smårolling ned til byen som er grinete fordi søsknene er borte. Så venter man i evigheter på barnetoget, og når det er gått er det en ny runde med å ekspedere barn hit og dit til ulike aktiviteter. Tidligere omm årene har jeg også vært alene med tre barn, og det var et puslespill for å få alt til å gå i hop. Jeg hadde verken tid eller anledning til å stille opp på vaffelselging, eller kaffekoking og samtidig holde styr på den minste.

Nå er alle de tre store voksne og styrer seg selv. Den nye mannen i mitt liv, og dattera spiller, og jeg står og følger med på barnetoget og resten av dagen koser jeg meg uten altfor mye stress. Men nå, som jeg har anledning, er det ingen som spør om hjelp.

Du hører til i Oslo? Virker som det der var veldig lite hyggelig, ja.

(Og hvis du tilbyr deg nå, er jeg sikker på at arrangører vil omfavne deg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Litt trist FAU-leder

Litt vel mye arrangement hele dagen, men alt i alt er det en dag jeg gleder meg til, fordi jeg deler barnas glede. Det hjelper jo også på at vi avslutter den litt masete dagen med grilling med gode venner, med god mat og tilhørende drikke :-)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når er Norges nasjonaldag da? Det er da lov til å kalle det for begge deler. Det heter da "National day" på engelsk.

Nei, det heter Constitunional Day på engelsk.

Norge har ikke en "National Day".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

Ja, den er ille. Det er altfor mye folk så jeg kan glemme å dra til byen å se toget og i år er første året jeg ikke har unger med så i år er det greit.

Eller så kan jeg glemme 17.mai for alle på Cuba av samme grunn, jeg har prøvd en gang og jeg har aldri fått så mye kjeft for at jeg var i veien i hele mitt liv. Alle uterestaurantene her er fulle av folk som kommer fra andre bydeler.

Så det beste er å være hjemme og det er kjedelig for det er ikke det jeg har lyst til

Beklager, men det der var i overkant navlebeskuende. Du greier ikke å glede deg over at ungene har det fint, at det _er_ masse folk som vil feire en slik dag, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

Slik er det desverre blitt... dugnadsånden er i ferd med å forsvinne. I dag er det viktigere å tenke på seg selv enn å bidra til fellesskapet.

Vi opplever at det er vanskelig å få folk til å ta på seg verv eller bli med på ting som forplikter. Det er mye gøyere og ikke minst enklere, å bare si ja til å bli med på litt og dermed slippe unna det som er kjedelig. Trirst at det er blitt slik.

Jeg syns ikke 17. mai er ille i det heletatt. Jeg tror det er viktig at vi som liker denne dagen og som godt kan ta i et tak for fellesskapet gjør det, og at vi gjør det ofte. Kanskje smitter det?

Problemet er jo de som bare vil sitte på baken og bli servert, både i direkte og overført betydning.

På vår skole er det et stadig omkvede at folk bruker for mye tid i kiosk-kø. Vel - det må jo bli slik, da, når det bare er noen få som vil stå i kiosken...

Trist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men det der var i overkant navlebeskuende. Du greier ikke å glede deg over at ungene har det fint, at det _er_ masse folk som vil feire en slik dag, da?

Noen ganger bør du tenke deg om et par ganger FØR du skriver.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

I vår by er det så få korps at det ikke dekker alle skolene. Derfor importerer vi hver vår noen svenske korps, for dagen. De marsjerer med "svenske flaggan" og jeg syns det er helt greit.

Men i år blir det ingen hjelp fra Sverige, siden vår store dag er en vanlig arbeidsdag for dem... Kjedelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest åsheim

Nei, det heter Constitunional Day på engelsk.

Norge har ikke en "National Day".

Med vennlig hilsen

Det er mulig at det stemmer sånn hvis man skal være veldig pirkete. Men det er mange som kaller det nasjonaldag og jeg ser ikke noe problem med det. Tror de fleste som kaller det nasjonaldag vet hvorfor vi feirer den likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

Noen ganger bør du tenke deg om et par ganger FØR du skriver.

Med vennlig hilsen

For det første: Den sender jeg tilbake, siden du har herpet tråden min.

For det andre: Hvis du tenker på det faktum at Dorthe sitter i rullestol, og at hun derfor må tas på med silkehansker, så er jeg ikke enig i det. Dorthe klager stadig vekk over at hun ikke kommer frem, men det er faktisk ikke slik at man til enhver tid skal behages og tro at hele verden dreier seg om en selv.

Noen ganger er det faktisk slik, at man _ikke_ får det 100% som man vil. Og da går det vel an å tenke på noen andre enn bare seg selv???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vel gått tom for argumenter, og må ha noe å komme med;)

Nå er det du som ikke engang vet hva det er vi feirer, og heller ikke kunne redegjøre for hvorfor folk ikke skulle ha hvilke flagg de ville, så kommentaren din er jo morsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Den sender jeg tilbake, siden du har herpet tråden min.

For det andre: Hvis du tenker på det faktum at Dorthe sitter i rullestol, og at hun derfor må tas på med silkehansker, så er jeg ikke enig i det. Dorthe klager stadig vekk over at hun ikke kommer frem, men det er faktisk ikke slik at man til enhver tid skal behages og tro at hele verden dreier seg om en selv.

Noen ganger er det faktisk slik, at man _ikke_ får det 100% som man vil. Og da går det vel an å tenke på noen andre enn bare seg selv???

''Noen ganger er det faktisk slik, at man _ikke_ får det 100% som man vil. ''

Siden du har et sutre-nick, så burde du kanskje ta det til deg.

Jeg har for øvrig kun svart på innlegg i tråden din, så ikke skyld på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

Nå er det du som ikke engang vet hva det er vi feirer, og heller ikke kunne redegjøre for hvorfor folk ikke skulle ha hvilke flagg de ville, så kommentaren din er jo morsom.

Man feierer den norske grunnloven. Og da er det naturlig med norske flagg. Selv i Bergen gjør vi det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...