Gå til innhold

Er virkelig 17. mai sååå ille?


Gjest Litt trist FAU-leder

Anbefalte innlegg

Gjest Litt trist FAU-leder

Det går an å flytte seg litt når noen sier unnskyld for nå kommer ungen min og jeg har lyst å se ham/henne. Jeg forlanger ikke å se alle ungene jeg ikke kjenner da, men vil fryktelig gjerne se min egen.

Men som sagt så går ikke minstemann på en skole som er med i toget i år så det er ikke noe problem. Og når man arrangerer 17.mai for alle så er det litt rart at man ikke blir regnet med blandt alle

I en ideell verden burde alle forstå at de minste må få stå forrerst, og de lengste bakerst. Slik er det dessverre ikke.

Jeg er 160 cm, og jeg går også glipp av _mye_ hvis jeg drar på konsert, kino osv. Jeg skulle også ønske at de som står først ville slippe meg fram når det _jeg_ helst vil se kommer, men slik fungerer det heller ikke for oss uten rullestol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette bare MÅ være Oslo?

Uansett hvor det er, hvorfor gjør ikke dere foreldre opprør? Det må da være hyggeligere å ha toget i nabolaget, gå til sin egen skole og så bare få bli der?

Det er nok ikke Oslo, men Trondheim. Det er der sentrum kalles "midtbyen"

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bare MÅ være Oslo?

Uansett hvor det er, hvorfor gjør ikke dere foreldre opprør? Det må da være hyggeligere å ha toget i nabolaget, gå til sin egen skole og så bare få bli der?

''Dette bare MÅ være Oslo?''

Nei, hun ssom du svarer bor ikke i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes det er kjempetrivelig å se hvor fornøyde ungene er, og ikke minst er jeg veldig glad for måten vi feirer på og bakgrunnen for denne.''

Helt enig med deg.

Mine innvendinger går kun i forkant og har med logistikken og ansvaret for at ting blir gjort i heimen;-) Og er forsåvidt ikke begrenset til 17. mai...;-)

''Og er forsåvidt ikke begrenset til 17. mai...;-)''

* nikker gjenkjennende *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør, som minimum, vite at det er den norske Grunnloven vi feirer.

Ærlig talt!

Du liker å spikke fliser?

17. mai er Grunnlovsdagen og Norges nasjonaldag. 17. mai 1814 ble Norges grunnlov undertegnet, og denne datoen er valgt for å feire Norge som selvstendig nasjon. Eller mener du at Norge ikke har noen nasjonaldag?

Forøvrig er jeg enig i at det kun bør være norske flagg 17. mai, det er faktisk Norge vi feirer. Legg merke til at jeg skriver bør (og ikke i grunnlovens forstand), jeg vet at det i en del byer er tillatt med alle slags flagg. Nasjonaldrakter kan gjerne komme fra alle mulige land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du liker å spikke fliser?

17. mai er Grunnlovsdagen og Norges nasjonaldag. 17. mai 1814 ble Norges grunnlov undertegnet, og denne datoen er valgt for å feire Norge som selvstendig nasjon. Eller mener du at Norge ikke har noen nasjonaldag?

Forøvrig er jeg enig i at det kun bør være norske flagg 17. mai, det er faktisk Norge vi feirer. Legg merke til at jeg skriver bør (og ikke i grunnlovens forstand), jeg vet at det i en del byer er tillatt med alle slags flagg. Nasjonaldrakter kan gjerne komme fra alle mulige land.

Amen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Litt trist FAU-leder

Du liker å spikke fliser?

17. mai er Grunnlovsdagen og Norges nasjonaldag. 17. mai 1814 ble Norges grunnlov undertegnet, og denne datoen er valgt for å feire Norge som selvstendig nasjon. Eller mener du at Norge ikke har noen nasjonaldag?

Forøvrig er jeg enig i at det kun bør være norske flagg 17. mai, det er faktisk Norge vi feirer. Legg merke til at jeg skriver bør (og ikke i grunnlovens forstand), jeg vet at det i en del byer er tillatt med alle slags flagg. Nasjonaldrakter kan gjerne komme fra alle mulige land.

Kan dere være så snille og diskutere dette i en egen tråd?

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

''Jeg synes det er kjempetrivelig å se hvor fornøyde ungene er, og ikke minst er jeg veldig glad for måten vi feirer på og bakgrunnen for denne.''

Helt enig med deg.

Mine innvendinger går kun i forkant og har med logistikken og ansvaret for at ting blir gjort i heimen;-) Og er forsåvidt ikke begrenset til 17. mai...;-)

He-he, nei, det ville vel være drøyt å skylde på 17. mai da, ja... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes 17. mai var et mareritt før. Mange forventninger å leve opp til, foreldre og besteforeldre som ikke måtte skuffes. (Jeg er faktisk en av dem som er glad i familien min, og er villig til å strekke meg langt for at de skal ha det bra.)

Nå har jeg/vi lagt opp til en feiring som stemmer bedre overens med det jeg trives med, og da er 17. mai en fin dag. (Selv om den blir lang og jeg er ganske utmattet etterpå.)

Jeg skjønner at de som har barn kan synes det blir mye styr, familien har gjerne et tradisjonelt opplegg som skal følges hvert år, og tidsskjemaet er ofte stramt nok fra før. Når da dugnad kommer i tillegg blir det fort veldig mye, særlig hvis man ikke er villig til å endre litt på planene det året man er med å arrangere 17. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

Det er nok ikke Oslo, men Trondheim. Det er der sentrum kalles "midtbyen"

tror

OK - det er vel kanskje litt sånn i alle de store byene våre, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-)

Hos oss er det ett stort barnetog først, som ender på rådhusplassen. Derfra går alle skolene hvert til sitt, så vi masjerer helt fram til skoleplassen hvor det er velkomst, tale for dagen og sang. Før Selve Moroa begynner.

Fin løsning, så finner man lettere igjen sine. :-)

Lurt :) Her er det mange skoler som holder til langt unna - bare en skole midt i byen (oss). Sikkert derfor det ikke er noen slik ordning.

Og når det gjelder dugnad - vi merker det samme. Det er folk som ikke forstår alvoret i at alle faktisk må bidra. Noen gidder ikke si i fra at de ikke kommer. Noen bare fleiper med at: Vi skal ikke på skolen 17. mai, så vi trenger ikke ha med kake. Men hva med alle de andre som kommer da? Skal ikke de få kake?

Vi er ganske strenge på at alle barn på 3. trinn skal være "representert" med 2 kaker og 2 kanner kaffe. Det skal vektige grunner til for å slippe. Og det blir krysset av for hvem som leverer. Er spent på om de blir noen konsekvenser for de som ikke gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere være så snille og diskutere dette i en egen tråd?

Takk.

Jeg har bare hatt ett innlegg i denne tråden, og har ikke til hensikt å komme med flere.

;- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Litt trist FAU-leder

[quote name=Shira :o)' timestamp='1274007608' post='4360065]

Nå tenkte jeg litt tilbake på den dugnaden på 17. i barnehagen, og jovisst var det noen som var mugne. Det var pølseinnkjøp som var alt for slitsomt. He he, sambo tilbød seg å kjøpe han, for som han sa, han skulle handle middag allikevel ;o)

Litt styr er det jo, lillesøster går 9.trinn nå og mamma er med i komiten. Så veldig mye er det jo ikke, når alle bidrar, og det er jo slikt man må når man har barn. Enkelte situasjoner er spesielle, men jeg har tro på kommunikasjon, jeg har vært mye dårlig, og dermed fått oppgaver under dugnader som jeg kan gjøre (for jeg kan gjøre mye, men kanskje ikke akkurat stå i kiosken i mange timer), eller evnt sambo har fått.

Mulig jeg hadde vært mer negativ om jeg hadde mange barn, og måtte ofte være med på mye? Jeg har jo bare en jeg :o)

Dette med dugnadsinnsats i forbindelse med 17. mai, dugnad i idrettslaget osv., det er jo endel av det jeg kaller oppfølging av barn. Definitivt en av grunnene til at vi valgte å stoppe på det antallet barn vi gjorde, det skal noe til å følge opp veldig mange.

Skal man ha mer enn 2 barn, må man nesten ha noen dedikerte tanter/onkler/besteforeldre i geografisk nærhet, hvis ikke blir man fort de som aldri bidrar med unnskyldningen om at egne barn må ha voksne tilstede.

Flerebarnsfamilier er jo storforbrukere av andre folks dugnadsinnsats, så det blir jo helt feil at ikke disse skal bidra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

Jeg har bare hatt ett innlegg i denne tråden, og har ikke til hensikt å komme med flere.

;- )

Det er greit nok, men du vet jo hva som skjer når du begynner å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok, men du vet jo hva som skjer når du begynner å svare.

Du kan ikke ha kontroll på hvordan en tråd vil utvikle seg på et åpent forum. Er det så farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

Lurt :) Her er det mange skoler som holder til langt unna - bare en skole midt i byen (oss). Sikkert derfor det ikke er noen slik ordning.

Og når det gjelder dugnad - vi merker det samme. Det er folk som ikke forstår alvoret i at alle faktisk må bidra. Noen gidder ikke si i fra at de ikke kommer. Noen bare fleiper med at: Vi skal ikke på skolen 17. mai, så vi trenger ikke ha med kake. Men hva med alle de andre som kommer da? Skal ikke de få kake?

Vi er ganske strenge på at alle barn på 3. trinn skal være "representert" med 2 kaker og 2 kanner kaffe. Det skal vektige grunner til for å slippe. Og det blir krysset av for hvem som leverer. Er spent på om de blir noen konsekvenser for de som ikke gjør det...

Samme argumentet hørte vi også da vårt trinn skulle levere kake: Vi skal da ikke på skolen 17. mai, så vi vil ikke. Neivel? Samme når vårt trinn skulle rydde skoleplassen før 17. mai: Vi skal ikke dit, så vi skal ikke delta.

Konsekvenser for de som ikke deltar er det jo aldri, men jeg skulle ønske man kunne finne et godt belønningssystem for de som faktisk bidrar. Men - det vil vel bare bli oppfattet som urettferdig, siden det jo er noen som faktisk ikke _kan_ av ulike årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok, men du vet jo hva som skjer når du begynner å svare.

Mitt råd er å la det ligge - slik "er det bare" på dol. Man kan ikke kreve "eierskap" til tråder, og debatten er jo tross alt 17. mai-relatert, og ikke en total avsporing :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

Du kan ikke ha kontroll på hvordan en tråd vil utvikle seg på et åpent forum. Er det så farlig?

Bare litt kjedelig, siden dette er slik som skremmer endel fra å svare.

Men for all del, hvis det gir dere en glede, så driv på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

Mitt råd er å la det ligge - slik "er det bare" på dol. Man kan ikke kreve "eierskap" til tråder, og debatten er jo tross alt 17. mai-relatert, og ikke en total avsporing :-)

Jeg synes det er dumt at man tar en slik debatt midt inne i en tråd som omhandler noe annet.

En slik debatt bør få en egen tråd, både fordi det a) skremmer bort de som ville deltatt i den opprinnelige tråden og B) fordi flere som ville deltatt i debatten ikke får gjort det, siden de ikke forstår at debatten omhandler flaggbruke med den overskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...