Gå til innhold

Er virkelig 17. mai sååå ille?


Gjest Litt trist FAU-leder

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I Oslo er det kun tillatt med norske flagg. Det er viktig å holde på 17.mai-tradisjonene og symbolene knyttet til denne dagen. Vi må se verdien en egen norsk nasjonaldag, der det norske flagget står i spissen for symboler som grunnlov, demokrati og frihet, og en videreføring av den norske kulturarven.

Den der flaggdebatten er en stor misforståelse. Årsaken til at det var en bestemmelse om at kun norske flagg var tillatt i det store toget opp til slottet i Oslo, hadde ingenting med andre lands nasjonalflagg å gjøre. Regelen var der fra før det var noen innvandrerdebatt, for å hindre politiske grupper å "kuppe" 17.mai-toget og f.eks. dra inn grupper med røde flagg eller politiske slagord.

Dette ble utnyttet av kranglelystne politikere for noen år siden, og det ble skapt en skinndebatt om barn fra andre land som liksom ikke fikk lov til å bruke nasjonalflaggene sine.

Det har aldri vært noen tilfeller av bortvisning av barn med FN-flagg eller flagg fra opprinnelseslandet. Men man ønsket å ha regelen der for å kunne fjerne "Nei (eller ja) til EU"-bannere eller andre demonstrasjonstog-ytringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke 17. mai er ille. Det er ikke en dag jeg gleder meg til, men det er en dag jeg liker når den er der.

Jeg har to barn i korps, og det er ikke noe ekstra pes. Jeg slipper å tenke på hva de skal ha på, må bare vaske og stryke skjorten og sørge for at de har gode sko. Så må jeg få dem opp til flaggheising, men det betyr bare at vi må opp på samme tid som en hverdag. Resten av dagen har jeg nærmest fri ettersom korpset tar seg av barna bortsett fra at vi må selge lodd på skolen i 30 minutter. Om kvelden pleier vi å grille med naboer.

I år er det trinnet til vår eldste som har ansvaret for arrangementet på skolen. Mannen min er leder for en av gruppene og det betyr litt ekstra arbeid, men det vet man jo lenge i forveien så det er helt håndterbart.

Skjortene og korpsuniformene er klare og i dag skal jeg bake 3 kaker, en haug med boller og skal på feiedugnad på skolen kl. 15. Føler egentlig at jeg har god tid og ikke noe stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åsheim

Man feierer den norske grunnloven. Og da er det naturlig med norske flagg. Selv i Bergen gjør vi det slik.

Enig! Det er folk i Norge som diskriminerer innvandrere, men å ta inn andre flagg på 17. mai synes jeg blir å gå for langt den andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men det der var i overkant navlebeskuende. Du greier ikke å glede deg over at ungene har det fint, at det _er_ masse folk som vil feire en slik dag, da?

Så du synes ikke jeg har like stor rett til å glede meg med mine unger som du har med dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Den sender jeg tilbake, siden du har herpet tråden min.

For det andre: Hvis du tenker på det faktum at Dorthe sitter i rullestol, og at hun derfor må tas på med silkehansker, så er jeg ikke enig i det. Dorthe klager stadig vekk over at hun ikke kommer frem, men det er faktisk ikke slik at man til enhver tid skal behages og tro at hele verden dreier seg om en selv.

Noen ganger er det faktisk slik, at man _ikke_ får det 100% som man vil. Og da går det vel an å tenke på noen andre enn bare seg selv???

Men jeg har gjort jobben min i femte klasse for alle tre ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest No Problem

Men i år blir det ingen hjelp fra Sverige, siden vår store dag er en vanlig arbeidsdag for dem... Kjedelig!

Nei da, de er her hvert eneste år, uansett dag. Nå skal det jo sies at det er mest skoleungdommer da, så det utgjør ikke det store problemet sånn sett, men det er jo alltid med voksne ledere. Siden det er "tradisjon" virker det ikke som det er noe problem for dem. Og jeg syns det er hyggelig, med korpsmusikk og svenske flagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

''Noen ganger er det faktisk slik, at man _ikke_ får det 100% som man vil. ''

Siden du har et sutre-nick, så burde du kanskje ta det til deg.

Jeg har for øvrig kun svart på innlegg i tråden din, så ikke skyld på meg.

Ærlig talt, nå må du ta deg sammen.

Jeg synes det er trist at foreldre ikke gidder å hjelpe til slik at 17. mai blir en festdag for barna. Det er ikke sutring, det er et faktum at det er slik.

Og du er defintivt deltaktig i herping av tråden, siden du hele tiden forer på og forer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest thara

Nå er det du som ikke engang vet hva det er vi feirer, og heller ikke kunne redegjøre for hvorfor folk ikke skulle ha hvilke flagg de ville, så kommentaren din er jo morsom.

Selvfølgelig vet jeg at det er grunnlovsdagen vi feirer, og nettopp derfor skal vi bruke norske flagg. Men du vil selvfølgelig vrenge det til din fordel. Er jo godt vant til det gjennom mange år her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

Så du synes ikke jeg har like stor rett til å glede meg med mine unger som du har med dine?

Jo, det har du, men når det ikke er _praktisk_mulig_, fordi så mange mennesker vil se sine barn også (snu det - synes du ikke de andre skulle få feire med sine barn, da, for at du skal komme fritt fram?), så er det vel kanskje slik at det går an å finne andre ting å glede seg over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

Men jeg har gjort jobben min i femte klasse for alle tre ungene.

Så flott! Og det var det som var poenget i denne tråden også - hvorfor folk ikke gidder å gjøre en innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg synes ikke 17. mai er ille. Det er ikke en dag jeg gleder meg til, men det er en dag jeg liker når den er der.

Jeg har to barn i korps, og det er ikke noe ekstra pes. Jeg slipper å tenke på hva de skal ha på, må bare vaske og stryke skjorten og sørge for at de har gode sko. Så må jeg få dem opp til flaggheising, men det betyr bare at vi må opp på samme tid som en hverdag. Resten av dagen har jeg nærmest fri ettersom korpset tar seg av barna bortsett fra at vi må selge lodd på skolen i 30 minutter. Om kvelden pleier vi å grille med naboer.

I år er det trinnet til vår eldste som har ansvaret for arrangementet på skolen. Mannen min er leder for en av gruppene og det betyr litt ekstra arbeid, men det vet man jo lenge i forveien så det er helt håndterbart.

Skjortene og korpsuniformene er klare og i dag skal jeg bake 3 kaker, en haug med boller og skal på feiedugnad på skolen kl. 15. Føler egentlig at jeg har god tid og ikke noe stress.

Jeg synes ikke 17. er ille jeg. Nå kan dessverre ikke jeg gå i tog, men har ordnet for guttungen, så han skal gå, og kose seg.

Så ser jeg formen an, er den OK, møter jeg han og pappaen på skolen etterpå, eller jeg er hjemme. Så avslutter vi med koselig grilling, hvor vi får besøk.

Før synes jeg dagen var litt sår, men det var mest pga meg selv, nå har jeg endret fokuset litt, og endret feiringen vår, så vi har hatt noen koselige feiringer de siste årene. (hotell i storby, mye som skjer, jeg har en seng lett tilgjengelig og kan hvile innimellom).

Nå skal det sies at lista er lav hos meg med stress, mat, pene klær så er det i boks. Vi har ikke dugnadsarbeid i år, men hadde i barnehagen, og det gikk jo helt greitt. Var pappaen som ordnet hos oss da, og jevnt over bidro alle som skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Jeg synes ikke 17. mai er ille. Det er ikke en dag jeg gleder meg til, men det er en dag jeg liker når den er der.

Jeg har to barn i korps, og det er ikke noe ekstra pes. Jeg slipper å tenke på hva de skal ha på, må bare vaske og stryke skjorten og sørge for at de har gode sko. Så må jeg få dem opp til flaggheising, men det betyr bare at vi må opp på samme tid som en hverdag. Resten av dagen har jeg nærmest fri ettersom korpset tar seg av barna bortsett fra at vi må selge lodd på skolen i 30 minutter. Om kvelden pleier vi å grille med naboer.

I år er det trinnet til vår eldste som har ansvaret for arrangementet på skolen. Mannen min er leder for en av gruppene og det betyr litt ekstra arbeid, men det vet man jo lenge i forveien så det er helt håndterbart.

Skjortene og korpsuniformene er klare og i dag skal jeg bake 3 kaker, en haug med boller og skal på feiedugnad på skolen kl. 15. Føler egentlig at jeg har god tid og ikke noe stress.

Beklager, jeg svarte deg og ikke trådstarter, og jeg som er en erfaren doler skal jo ikke gjøre slike feil ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg synes ikke 17. er ille jeg. Nå kan dessverre ikke jeg gå i tog, men har ordnet for guttungen, så han skal gå, og kose seg.

Så ser jeg formen an, er den OK, møter jeg han og pappaen på skolen etterpå, eller jeg er hjemme. Så avslutter vi med koselig grilling, hvor vi får besøk. Før synes jeg dagen var litt sår, men det var mest pga meg selv, nå har jeg endret fokuset litt, og endret feiringen vår, så vi har hatt noen koselige feiringer de siste årene. (hotell i storby, mye som skjer, jeg har en seng lett tilgjengelig og kan hvile innimellom).

Nå skal det sies at lista er lav hos meg med stress, mat, pene klær så er det i boks. Vi har ikke dugnadsarbeid i år, men hadde i barnehagen, og det gikk jo helt greitt. Var pappaen som ordnet hos oss da, og jevnt over bidro alle som skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det har du, men når det ikke er _praktisk_mulig_, fordi så mange mennesker vil se sine barn også (snu det - synes du ikke de andre skulle få feire med sine barn, da, for at du skal komme fritt fram?), så er det vel kanskje slik at det går an å finne andre ting å glede seg over?

Jeg kan ikke helt se at jeg er i veien for noen da f.eks barnevogner tar mye større plass enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! Og det var det som var poenget i denne tråden også - hvorfor folk ikke gidder å gjøre en innsats.

Er ikke det en selvfølge da? Det er ikke sånn at jeg prøver å slippe ting med en dårlig unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

Jeg kan ikke helt se at jeg er i veien for noen da f.eks barnevogner tar mye større plass enn meg.

Men hva er problemet da? At andre folk også vil se sine barn, og dermed står i veien for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

Er ikke det en selvfølge da? Det er ikke sånn at jeg prøver å slippe ting med en dårlig unnskyldning.

Det er slett ikke alle som ser på det som en selvfølge å drive dugnad. Noen blir aldri trinnkontakter, hjelper til på 17. mai, stiller opp og kjører for idrettslaget osv. Og den gruppa blir stadig større.

Det er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hører til i Oslo? Virker som det der var veldig lite hyggelig, ja.

(Og hvis du tilbyr deg nå, er jeg sikker på at arrangører vil omfavne deg.)

Nei, ikke Oslo. Men i riktig landsdel, he, he. For to år siden var jeg fakrisk frivillig. Korpset skulle spille et sted på ettermiddagen og hadde ingen fanebærer. Så jeg meldte meg som frivillig, og ble utstyrt med reimer og utstyr. Men jeg kunne jo ikke veien så han som gikk bak meg ropte høyre og venstre ettersom hvor jeg skulle svinge rundt gatehjørnene. Egentlig ganske morsomt, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...