Gå til innhold

Er virkelig 17. mai sååå ille?


Gjest Litt trist FAU-leder

Anbefalte innlegg

Gjest Litt trist FAU-leder

Ser i mange innlegg at det er om å gjøre å komme seg unna 17. mai-feiringen, at det er bare stress og kaos og forferdelig både med klær og folk og det meste.

Er virkelig 17. mai en så grusom dag?

Det er ikke slik at jeg heller går hele året og gleder meg til nasjonaldagen, men når det nærmer seg så gjør jeg det. Jeg synes det er kjempetrivelig å se hvor fornøyde ungene er, og ikke minst er jeg veldig glad for måten vi feirer på og bakgrunnen for denne.

På skolen vår er det ett trinn som arrangerer 17. mai, og som forelder har man da ansvaret akkurat det året. Årets arrangør er et stort kull, over 60 unger, men allikevel er det vanskelig å få nok folk til de ulike funksjonene. Ca 500 mennesker feirer på vår skole, og det betyr at det må til endel folk for å få det hele i stand. Hvordan kan det være så forferdelig å ta i et tak når det hele handler om å gjøre noe for sine egne unger?

Hva er det med 17. mai som er så grusomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel bare den dalende dugnadsånden som gjenspeiles i den sammenhengen også. For tida er det vanskelig å finne folk til mange frivillige oppgaver og verv. Samme med dugnader i barnehager og skoler. Det lille ekstra, som krever frivillig innsats uten at en selv har noe igjen for det, det vil mange helst kjøpe seg ut av. Men ofte trengs det folk, og ikke bare penger, og da er det ofte de samme få som går igjen. Ære være dem som stiller opp for unger og fellesskapet på dugnad, som trenere, i 17. mai-komiteer og på klasseturer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett trinn på vår skole også, og i år er det vår tur igjen. Vi blir ikke spurt, de bare setter opp to vakter pr. barn, dessuten skal vi levere kaker og gevinster. Passer ikke vakta, må man bytte innbyrdes.

Vi vet jo helt fra barnet begynner på skolen at det er 5. trinn som har 17. mai, så jeg synes dette er helt i orden. Alle de andre årene er det jo vi som har glede av at noen arrangerer noe rundt skolen, og overskuddet går til leirskoleopphold.

Det blir ingen tilbud hvis ikke noen står på litt, det gjelder også barneidrett, korps, kor osv. Jeg har vært med på det som ungene har vist interesse for, og det er stort sett hyggelig. Det minst hyggelige er når man må jobbe i nærheten av sånne selvoppnevnte generaler, altså de som har fått det for seg at de "eier" koret, fotballen eller hva det måtte være, og derfor kan begrense sin innsats til å kjefte og gi ordre. Men dem er det heldigvis langt mellom.

Jeg har vært i skoleorkester selv, og er derfor vant til at 17. mai er en dag full av plikter og klokkeslett. Det er litt stress de årene skolen vår skal være med i det store fellestoget i Oslo sentrum, men det er 3-4 år mellom hver gang siden vi er litt i utkanten av byen. Det er jeg glad for - fint at ungene får oppleve det, men det er også greit å holde seg i bydelen.

Jeg har et avslappet forhold til klærne, ingen av barna bruker festdrakter lenger. Datteren min er voksen og bestemmer selv, og påkledning er enklere med gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke 17. mai er sååå ille :)

Jeg synes det er litt stress med alt som skal ordnes. Hos oss er det også ett trinn som er ansvarlig for skolearrangementet - og det er oss i år :)

Det blir litt ekstra, men ikke så mye. Skal bake 2 kaker og ha med 2 kanner kaffe. I tillegg har jeg blitt satt til å selge kaker/pølser eller is på selve dagen. Helt i orden :)

Det største stresset synes jeg er akkurat når barnetoget er ferdig og vi skal samle troppene for å gå tilbake til skolen. Da er det så mye folk, og man kommer seg knapt noen vei.

I år er det min kjære som skal stå for den oppgaven, for jeg blir på skolen :)

Vi har også invitert naboene til grilling - spleiselag - og det ser jeg frem til. Koselig å roe ned sammen med andre etter en travel dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 17.maikomiteen i byen som ødelegger dagen. De har bestemt at alle skal til byen denne dagen, selv om det ikke er hverken plass i midtbyen, eller kollektivmuligheter for alle i byen. Det er rett og slett håpløst.

Kaoset starter med opplegg, tale og sang på skolen på morgenen (noe som selvsagt forsinker alle voksnes transportmuligheter inn til sentrum). Så er det et uendelig kav i folkehavet i sentrum, for vi har selvsagt opptil flere barn som skal hurraropes til, og hentes på riktig sted til riktig tid.

17.mai kunne vært kos, om vi slapp å klumpe oss sammen i byens sentrum, og heller tok feiringene ute i bydelene.

Dugnadsånden er det ingenting å si på her. Men den som gjør alle forberedelser for et trinn, trenger ikke å stille på selve dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fargerikt-.fellesskap

Jeg blir litt småkvalm av all nasjonalismen på denne dagen. Skulle ønske togene kunne bestå av all verdens flagg og folkedrakter, en dag for å bygge broer mellom alle folkeslag.

Greit nok at det er grunnlovsdagen, men i 2010 består Norge av mange folkeslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

Slik er det desverre blitt... dugnadsånden er i ferd med å forsvinne. I dag er det viktigere å tenke på seg selv enn å bidra til fellesskapet.

Vi opplever at det er vanskelig å få folk til å ta på seg verv eller bli med på ting som forplikter. Det er mye gøyere og ikke minst enklere, å bare si ja til å bli med på litt og dermed slippe unna det som er kjedelig. Trirst at det er blitt slik.

Jeg syns ikke 17. mai er ille i det heletatt. Jeg tror det er viktig at vi som liker denne dagen og som godt kan ta i et tak for fellesskapet gjør det, og at vi gjør det ofte. Kanskje smitter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er ille. Det er altfor mye folk så jeg kan glemme å dra til byen å se toget og i år er første året jeg ikke har unger med så i år er det greit.

Eller så kan jeg glemme 17.mai for alle på Cuba av samme grunn, jeg har prøvd en gang og jeg har aldri fått så mye kjeft for at jeg var i veien i hele mitt liv. Alle uterestaurantene her er fulle av folk som kommer fra andre bydeler.

Så det beste er å være hjemme og det er kjedelig for det er ikke det jeg har lyst til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Litt vel mye arrangement hele dagen, men alt i alt er det en dag jeg gleder meg til, fordi jeg deler barnas glede. Det hjelper jo også på at vi avslutter den litt masete dagen med grilling med gode venner, med god mat og tilhørende drikke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt småkvalm av all nasjonalismen på denne dagen. Skulle ønske togene kunne bestå av all verdens flagg og folkedrakter, en dag for å bygge broer mellom alle folkeslag.

Greit nok at det er grunnlovsdagen, men i 2010 består Norge av mange folkeslag.

Ta deg en tur til Bjergstedparken i Stavanger.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Jeg blir litt småkvalm av all nasjonalismen på denne dagen. Skulle ønske togene kunne bestå av all verdens flagg og folkedrakter, en dag for å bygge broer mellom alle folkeslag.

Greit nok at det er grunnlovsdagen, men i 2010 består Norge av mange folkeslag.

Man bruker ikke fremmende flagg på nasjonaldagen. Makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker ikke fremmende flagg på nasjonaldagen. Makan!

Det har vært slik i årevis i Stavanger, uten at noen skade har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fargerikt-.fellesskap

Man bruker ikke fremmende flagg på nasjonaldagen. Makan!

Nei makan - kun det norske er bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest thara

Jeg blir litt småkvalm av all nasjonalismen på denne dagen. Skulle ønske togene kunne bestå av all verdens flagg og folkedrakter, en dag for å bygge broer mellom alle folkeslag.

Greit nok at det er grunnlovsdagen, men i 2010 består Norge av mange folkeslag.

Det skal være norske flagg på nasjonaldagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være norske flagg på nasjonaldagen.

Det skal det faktisk ikke. Sånn rent juridisk. Det er lov med alle typer flagg i Oslo, Stavanger, og jeg tror alle de andre store byene også.

Poenget er å hedre den norske Grunnloven, og ikke fortelle folk hvordan de skal gjøre det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Det har vært slik i årevis i Stavanger, uten at noen skade har skjedd.

I Oslo er det kun tillatt med norske flagg. Det er viktig å holde på 17.mai-tradisjonene og symbolene knyttet til denne dagen. Vi må se verdien en egen norsk nasjonaldag, der det norske flagget står i spissen for symboler som grunnlov, demokrati og frihet, og en videreføring av den norske kulturarven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvordan kan det være så forferdelig å ta i et tak når det hele handler om å gjøre noe for sine egne unger?

Hva er det med 17. mai som er så grusomt?''

Tror ikke det er det å ta i et tak for egne unger som er det store problemet. Det er kanskje ikke sånn for alle, men tidligere om årene har 17. mai for meg vært et mas, fra morgen til kveld. Først opp i otta for å få en til korpsspilling, så stuper vi ut av døra med andremann til skolen, og til slutt hale med en liten smårolling ned til byen som er grinete fordi søsknene er borte. Så venter man i evigheter på barnetoget, og når det er gått er det en ny runde med å ekspedere barn hit og dit til ulike aktiviteter. Tidligere omm årene har jeg også vært alene med tre barn, og det var et puslespill for å få alt til å gå i hop. Jeg hadde verken tid eller anledning til å stille opp på vaffelselging, eller kaffekoking og samtidig holde styr på den minste.

Nå er alle de tre store voksne og styrer seg selv. Den nye mannen i mitt liv, og dattera spiller, og jeg står og følger med på barnetoget og resten av dagen koser jeg meg uten altfor mye stress. Men nå, som jeg har anledning, er det ingen som spør om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...