Gå til innhold

Er virkelig 17. mai sååå ille?


Gjest Litt trist FAU-leder

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest fra bergen

Enig! Det er folk i Norge som diskriminerer innvandrere, men å ta inn andre flagg på 17. mai synes jeg blir å gå for langt den andre veien.

Det skulle tatt seg ut om man for eksempel feiret Afganistans nasjonaldag i Afganistan og troppet opp med norsk flagg. Da hadde man trolig blitt halshugget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme argumentet hørte vi også da vårt trinn skulle levere kake: Vi skal da ikke på skolen 17. mai, så vi vil ikke. Neivel? Samme når vårt trinn skulle rydde skoleplassen før 17. mai: Vi skal ikke dit, så vi skal ikke delta.

Konsekvenser for de som ikke deltar er det jo aldri, men jeg skulle ønske man kunne finne et godt belønningssystem for de som faktisk bidrar. Men - det vil vel bare bli oppfattet som urettferdig, siden det jo er noen som faktisk ikke _kan_ av ulike årsaker.

Konsekvensen på minstemann sin skole var at han ikke fikk være med på leirskole hvis vi ikke møtte opp. Så alle foreldrene i femte klasse stilte opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg synes folkemengden i sentrum er det verste, og stresset det innebærer å drasse en sur unge (fordi hun ikke får gå i tog før hun begynner på skolen) til byen for å vinke til eldstemann og finne igjen han når toget oppløses. Og når toget er ferdig, løper ungene i hver sin retning etter russekort, og dermed forsvant den ene i fjor, og det var et salig helvete å finne han igjen.

Det første året Guttungen gikk i tog, var jeg avhengig av barnevogn for å få med meg Datra. Det var helt jævlig. Å være aleine med ungene på denne dagen er utrolig ukult.

Da ungene var mindre, skulle alle i familien ha en bit av ungene, og dermed sjokka vi rundt som et omreisende tivoli hele formiddagen. Flaggheising der jeg kommer fra kl 8, så frokost hos mine besteforeldre (som egentlig var veldig koselig begge deler), så farte til andre kanten av byen for å lunsje med svigers, så tilbake til lokalskolen på ettermiddagen før avslutning med grilling med naboer.

Jeg gjorde min innsats og mer til da trinnet til Guttungen hadde ansvaret for feiringa på skolen. Jeg administrerte hele komiteen og gjorde unna adskillige timers arbeid i forkant, for jeg visste at jeg ikke kom til å være i Oslo på selve dagen. Og jeg stiller opp på det som er av dugnader i korps og borettslagssammenheng ellers også. så dugnadsånden min er det ingenting i veien med. :)

Når alt dette er sagt, så er barnetoget i Oslo et syn man bør få med seg. Det er bare så utrolig kjipt å kle seg i den tunge bunaden, bli ødelagt i ryggen av å stå lenge, stå som sild i tønne på t-banen og over alt ellers hvor en går, samt ha aleineansvaret for unger den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser man på hudfargen. Det er unødvendig å markere dette med flagg.

Det er ikke alltid hudfargen avslører at det er en utlending :-)

En hvit amerikaner jeg kjenner pynter alltid utenfor huset sitt med et lite amerikansk flagg i tillegg til de norske på 17. mai. Og på 4. juli er det et lite norsk flagg i tillegg til de amerikanske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Det skulle tatt seg ut om man for eksempel feiret Afganistans nasjonaldag i Afganistan og troppet opp med norsk flagg. Da hadde man trolig blitt halshugget.

Ja, fysjogfysj, og så dårlige vil vel ikke vi være, eller? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Ingenting er grusomt med !7. mai. Det er en herlig dag. De som sutrer her på dol er de som sutrer før jul også. Noen ganger får denne sutringen overtaket.

Jeg gleder meg til 17. mai og har gjort det hele tiden med noen få unntak pga. personlige problemer. Jeg savner den tiden jeg hadde små barn som skulle gå i tog og gleder meg til å få barnebarn som jeg kan leie på 17. mai;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg elsker 17 mai jeg!! Akkurat som jeg elsker jul og påske også! :-) :-)

Jeg likte også 17. mai så lenge jeg ikke hadde barn og kunne spise lange lunsjer og drikke champis med venner. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fra bergen

Jeg likte også 17. mai så lenge jeg ikke hadde barn og kunne spise lange lunsjer og drikke champis med venner. :P

Det å se det funkle i små barneøine mens du åpner nisseposen er da det flotteste med 17. mai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søttemai er kos. Men vi har aldri funnet oss til rette med folka her vi bor for de er født her i fem generasjoner, og klikker seg sammen. Man blir stående alene og glo mens unger virrer rundt, og så får de ikke toget igang før kl 13.

Så vi driter i hele lokalopplegget og drar til byen og henger oss på whatever tog som dukker opp. Og så reiser vi til venner med barn og griller på ettermiddagen.

*gleder meg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg blir litt småkvalm av all nasjonalismen på denne dagen. Skulle ønske togene kunne bestå av all verdens flagg og folkedrakter, en dag for å bygge broer mellom alle folkeslag.

Greit nok at det er grunnlovsdagen, men i 2010 består Norge av mange folkeslag.

Der er jeg ikke enig med deg. Grunnlovsdagen er for å feire at vi bor i Norge. Vi kan gjerne feire FN dagen slik du foreslår, men tror det blir en stund til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg synes det er dumt at man tar en slik debatt midt inne i en tråd som omhandler noe annet.

En slik debatt bør få en egen tråd, både fordi det a) skremmer bort de som ville deltatt i den opprinnelige tråden og B) fordi flere som ville deltatt i debatten ikke får gjort det, siden de ikke forstår at debatten omhandler flaggbruke med den overskriften.

Det er slik det alltid er her på dol, og det mener jeg at man må tåle. Ellers synes jeg du har mange bra poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Flagg og bunad hører sammen på 17. mai.

Det er ingen bunad som hører spesielt til med det norske flagget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Jeg likte også 17. mai så lenge jeg ikke hadde barn og kunne spise lange lunsjer og drikke champis med venner. :P

HVA?!?! Må jeg gi opp laange lunsjer og champis til frokost på 17mai når jeg får barn?!?

Aaahh..!!

Jeg får nyte den barnløse tiden enn så lenge ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, nå må du ta deg sammen.

Jeg synes det er trist at foreldre ikke gidder å hjelpe til slik at 17. mai blir en festdag for barna. Det er ikke sutring, det er et faktum at det er slik.

Og du er defintivt deltaktig i herping av tråden, siden du hele tiden forer på og forer på.

Du er "trist", du klager over andre, du klager over meg, og du skriver utallige "dette er min tråd"-klageinnlegg.

Og du viser null forståelse for at andre ønsker noe annet enn deg.

Du er rett og slett slitsom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...