Gå til innhold

Er virkelig 17. mai sååå ille?


Gjest Litt trist FAU-leder

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen en deprimert

Dette dreier seg jo kun om noen få timer :-). Det dreier seg jo om instillingen man har selv. Man kan tenke at dette blir et ork, en forferdelig dag, eller man kan "klistre" på seg et glis, glede seg over alle barna som har det gøy.

Man er jo heller ikke tvunget til å delta, men jeg vil tro de fleste kommer til å overleve morgendagen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss deltar ca 500 mennesker på skolens arrangement, og lekene er verken usle eller kjedelige. Premier til alle, og stor premie til de som gjennomfører alle 6 lekene.

Nok stoler, hovedsakelig godt vær og trivelige folk - jo, det er stas. Ungene storgleder seg, men det er sikkert ikke noe gøy å være så sjenert at man plages av at folk ser på.

Jeg synes det er trist når folk sniker seg unna, og ikke gidder, men det er jo sanneligen trist at dere misliker dette så sterkt. For som du sier, man blir jo forpliktet til å være med når man har barn (selv om deres barn sikkert heller ville vært hjemme).

Hovedsakelig godt vær??

Godt mulig vi har vært spesielt uheldige med årene vi deltok. Tror det var én gang det var rimelig godt vær ;-) Som regel gikk vi hjem for å fyre opp i ovnen etterpå. Og jeg bor på østlandet, altså, ikke Svalbard...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest misslykket

Dette dreier seg jo kun om noen få timer :-). Det dreier seg jo om instillingen man har selv. Man kan tenke at dette blir et ork, en forferdelig dag, eller man kan "klistre" på seg et glis, glede seg over alle barna som har det gøy.

Man er jo heller ikke tvunget til å delta, men jeg vil tro de fleste kommer til å overleve morgendagen :-)

det er fader meg ikke alle som er sterk nok til det!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Istapp

Hvis dette er folk generelt der du bor, så tror jeg du enten misforstår kraftig, eller har bosatt deg i et svært, svært spesielt strøk.

Kjenner selvfølgelig noen som tror de er noe mer enn de fleste, men som regel er det nok med ett blikk på ungene før man skjønner at det perfekte i alle fall sprekker der. :-)

Det er en spesiell plass også,en får vite hvilke rang man har for å si det slik. Narkomanene f.eks de er ingenting verdt,de må helst bare dø for demmes del. Vet dette,hører folk når de snakker,det er "Jeg er best og vet best" mentalitet her. Heldigvis har jeg flyttet,men har familie her fremdeles.

En bør ta vare på de svakeste,ikke støte dem bort. Vet ikke hvordan det er andre plasser. Og ja..jeg vet at alt sikkert ikke er perfekt hos noen av dem, bak hustets fire vegger. Men de er forferdelig opptatt av at det skal fremstå slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

Gubban for en deprimerende tråd :-/

Nesten så jeg ikke vet om jeg skal le eller grine ;-))))

Her har vi sunget "søttende mai er vi så glad i.." hele ettermiddagen. Øver sammen med minstemor som skal synge den med barnehagen imorgen :)) Tiåringen skal danse hip hop på scenen og gleder seg stort :))

Neste år er vi i 17.maikomiteen og det blir også kjekt. Skaper ekstra godt samhold mellom foreldrene til elevene i 5.klasse :)

Ja, du kan så si.

Det klages over at vi lever i et altfor kaldt samfunn, der man ikke kjenner folk og ingen bryr seg. Samtidig skal vi ikke møtes, ikke gjøre noe sammen.

Vanskelig å få til dette, gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

det er fader meg ikke alle som er sterk nok til det!!!!

Men synes du hele samfunnet skal legges opp etter de som ikke er sterke nok til å klare en slik dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest misslykket

Men synes du hele samfunnet skal legges opp etter de som ikke er sterke nok til å klare en slik dag?

ja,akkurat som i arbeidsliv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

Det er en spesiell plass også,en får vite hvilke rang man har for å si det slik. Narkomanene f.eks de er ingenting verdt,de må helst bare dø for demmes del. Vet dette,hører folk når de snakker,det er "Jeg er best og vet best" mentalitet her. Heldigvis har jeg flyttet,men har familie her fremdeles.

En bør ta vare på de svakeste,ikke støte dem bort. Vet ikke hvordan det er andre plasser. Og ja..jeg vet at alt sikkert ikke er perfekt hos noen av dem, bak hustets fire vegger. Men de er forferdelig opptatt av at det skal fremstå slik.

Jøss, det stedet der bør du oute, slik at folk flest kan holde seg unna...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilsen en deprimert

det er fader meg ikke alle som er sterk nok til det!!!!

Nei, ikke alle er sterke nok. Personlig har jeg tatt en god del medisiner for å takle sånne dager, dette var da ungene var små. Nå er jeg så "heldig" at de greier seg selv og jeg velger å gjøre hva jeg vil. Jeg tror det blir å ta noen truxal og møte opp for å se på toget. Jeg presser meg til å gjøre alt som jeg egentlig ikke vil, fordi jeg hater å ikke takle ting :-).

Jeg respekterer også alle som er så syke at de går tur i skogen eller sitter hjemme istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

Hovedsakelig godt vær??

Godt mulig vi har vært spesielt uheldige med årene vi deltok. Tror det var én gang det var rimelig godt vær ;-) Som regel gikk vi hjem for å fyre opp i ovnen etterpå. Og jeg bor på østlandet, altså, ikke Svalbard...

Ja, oppholdsvær, ikke vind og gløtt av sol er godt vær i mai, selv om det ikke er 20 pluss og påkrevd med sterke solbriller og -faktor.

For 2 år siden var det sykt kaldt, med snø og sno og gudene vet hva, men det var et unntaksår.

Vi bor også på Østlandet, i en tørr og fin innlandskommune. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

''Nei, man må jo ta til etterretning sin egen (helse)situasjon''

og hvorfor må man da ikke det på de som "trekker seg unna"? Hva vet du om helsesiuasjonen deres? Det er ikke all helse som det synes fysisk at er dårlig.

Jeg skriver jo at man må ta sin egen helsesituasjon i betraktning, og det betyr jo både den psykiske og fysiske helsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja, du kan så si.

Det klages over at vi lever i et altfor kaldt samfunn, der man ikke kjenner folk og ingen bryr seg. Samtidig skal vi ikke møtes, ikke gjøre noe sammen.

Vanskelig å få til dette, gitt...

Jeg tror folk flest har det så travelt i hverdagen at de lett kjenner på at alt "ekstra" blir et ork... Samtidig kan man jo ikke gjøre annet enn å tenke positivt. Jeg kunne helt sikkert funnet en masse "teite" ting med morgendagen, men det nekter jeg å fokusere på ;) Ungene gleder seg helt vilt og jeg gleder meg med dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skriver jo at man må ta sin egen helsesituasjon i betraktning, og det betyr jo både den psykiske og fysiske helsen.

Hva er FAU?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva er det med 17. mai som er så grusomt?''

Jeg vil påstå at for de fleste er trolig presset/dugnadene og "tvangen om å være med" langt verre enn selv 17. mai.

Måten det beskrives i tråden virker mer som "frivillig" tvang, enn en dag man feirer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

For det første har jeg ikke påvirket ungene - i alle fall ikke negativt,- men jeg har vel heller ikke fortalt dem at det er kjempegøy ;-)

De var sjenerte unger - trivdes ikke i toget med tusen øyne på seg, med "krav" om å se glad ut. Langt å gå. Dårlig vær nesten hvert eneste år, regn og sur vind. Kjedelige lange taler før noen usle leker... Is og pølser... Altså, hvis man ser litt objektivt på det og ikke gjennom et tillært nasjonalistisk rødt-hvitt-blått-slør, så er det jo ikke voldsomt stas, da? Skjønner at det var en festdag for unger i tidligere tider, men...

Og, det er ikke veldig frivillig å delta. Skolen ser ikke med blide øyne på dem som uteblir.

Men, nå er de store nok til å slippe - og derved vi voksne også. Men - vi deltok alltid på de dugnadene vi ble satt opp på, det vil jeg nå presisere.

Jeg trivdes ikke like godt med 17.maifeiringa i de årene jeg bodde i Oslo. Der ble det mye ståk og mas og lite "personlig" (jeg tilhørte ingen skole siden jeg ikke hadde barn).

Her vi bor nå deltar både store og små på bygdeskolen vår og det er alt annet enn kjedelig. Ungene deltar i toget med klassens heiarop - og alle håper på å vinne vandrepokalen for beste klasserop ;)

Vi spiser rømmegrøt, kaker, pølser, grillmat, is..... og prater med naboer og venner. Ungene har diverse underholdning på scenen og det er leker ute på skoleplassen. Tilslutt er det fotballkamp mellom elever og foreldre i klassen som er 17.maikomite dette året (foreldrene må kle seg ut og et par elever er kommentatorer). Artig :))

På ettermiddagen drar vi enten på døvesenteret for å feire med gode venner der, eller vi drar til gamleskolen i bygda. Naboene tar med kaker e.l. og deler broderlig. En kjekk dag for både store og små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes du hele samfunnet skal legges opp etter de som ikke er sterke nok til å klare en slik dag?

''Men synes du hele samfunnet skal legges opp etter de som ikke er sterke nok til å klare en slik dag?''

Verken "mislykket" eller "hilsen en deprimert" påberopte seg dette??!!

Beklager tegnsettinga, men det må da være rom for ulike opplevelser ift 17. mai uten å tillegge dem meninger de ikke har?

Vi må forstå at høytider kan være belastende for en del; det være seg helsemessige eller sosiale årsaker, religion, livssituasjon osv, osv.

I min enfoldighet håper jeg at høytider kan favne alle, uansett "funksjonsnivå", og at det blir takhøyde for å feire høytider på forskjellig vis - alt etter evne og lyst.

Ønsker alle en flott 17. mai-feiring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...