Gå til innhold

Er virkelig 17. mai sååå ille?


Gjest Litt trist FAU-leder

Anbefalte innlegg

Gjest Litt trist FAU-leder

''Men synes du hele samfunnet skal legges opp etter de som ikke er sterke nok til å klare en slik dag?''

Verken "mislykket" eller "hilsen en deprimert" påberopte seg dette??!!

Beklager tegnsettinga, men det må da være rom for ulike opplevelser ift 17. mai uten å tillegge dem meninger de ikke har?

Vi må forstå at høytider kan være belastende for en del; det være seg helsemessige eller sosiale årsaker, religion, livssituasjon osv, osv.

I min enfoldighet håper jeg at høytider kan favne alle, uansett "funksjonsnivå", og at det blir takhøyde for å feire høytider på forskjellig vis - alt etter evne og lyst.

Ønsker alle en flott 17. mai-feiring :-)

Nå svarte misslykket på et positivt innlegg fra hilsen en deprimert, og ut fra hva misslykket svarte stilte jeg et spørsmål. Var det et så forferdelig spørsmål? Har jeg tillagt noen meninger de ikke har når jeg _spør_? Det er jo noe i måten misslykket svarer på som tyder på at det hilsen en deprimert sier ikke faller helt i god jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

Klart, det vil ikke _alltid_ passe, men for noen passer det jo _aldri_.

I mitt ene barns klasse har vi et foreldrepar som melder seg frivillig til alt av dugnader. Det er bare det, da, at når dugnaden oppstår møter de _aldri_ opp. Ei heller i idrettslaget (hvor et eldre barn er med). De får allikevel veldig positiv omtale f.eks. hos lærerne, som bare mottar listene over de som melder seg, men som aldri ser hva som faktisk skjer.

Smartinger de der, men siden de nå har sitt 4. barn i skolen har det etter hvert blitt endel som vet hvordan de opptrer. Allikevel, ingenting har noen konsekvens, dessverre.

Slike uten grunn finnes, og det er dumt når de skal suse på andre sitt arbeid hele veien. Grunnen til jeg skrev at noen har grunn, andre ikke, var for å påpeke at jeg ikke ville skjære alle over en kam.

Råtne tomater finnes det alltid. Det jeg ikke forstår, er når folk ikke gidder (igjen, ikke dem med grunn av ymse slag, jeg er også en av dem) når det kommer barna til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Så mange sutrete folk!

Det er klart at 17. mai i en familie med barn i barneskolen er en dag med mange innslag, og en må¨ha en plan for dagen - men det er jo en fantastisk festdag for store og små - og det at vi har et fritt land er jo virkelig noe å feire!

Det var litt stusslig de årene etter russetiden og frem til vi fikk barn selv, da var 17. mai en litt rar dag, men vi koste oss jo da også!

Vår plan for i morgen er slik:

6.45: Opp, gjøre klar klarinettisten

7.15: Følge musikanten bort til skolen, der hun skal spise frokost med korpset

7.30-8.15: Spise frokost og kle på de to andre pluss meg selv (og mannen)

8.15: KJøre til byen, og få levert 11-åringen i toget.

Formiddag: Se på barnetoget i byen, tusle rundt og spise is og treffe folk og se på livet :-))))

12: Hjem til oss og spise rømmegrøt og spekemat, som svigermor lager. Mine foreldre kommer og.

13.30: Bort til skolen og være med på lokalt arrangement. Vi skal ha 3 kvarters vakt med styltene :-) Der kommer også korpset, og minstemor får endelig gått i 17. maitog.

15.30: Hjem med musikant og besteforeldre. De som orker, drar tilbake til byen og ser borgertoget klokka 16. Regner med at det blir meg og 6 + 11 åringen.

Kveld: Bare slappe av :-)

Gleder meg jeg!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er FAU?

''Alle foreldre som har barn i skolen, er medlemmer av skolens foreldreråd. Foreldrerådet velger et arbeidsutvalg (FAU) som er foreldrestemmen overfor skolen. FAU skal blant annet sikre reell medvirkning fra foreldre og ha medansvar for at elevenes læringsmiljø er trygt og godt.

Valgordninger

Det er opp til hver enkelt skole å organisere valg av klassekontakter og representanter til FAU. I denne forbindelse er det viktig at alle foreldre er godt informert om tillitsvalgtes oppgaver og at det legges vekt på kontinuitet i arbeidsutvalget. Retningslinjer for valgordningen bør være skriftlige og inngå i vedtektene for FAU.

FAU er hjemlet i opplæringsloven § 11-4.

Aktuelle oppgaver for FAU

FAU bør jobbe for et trygt og sikkert læringsmiljø. Trivsel er viktig i barns læring.

FAU kan involvere seg i vurdering i skolen

FAU kan jobbe for et mobbefritt skolemiljø

FAU kan jobbe for å betre sosiale tiltak for elevene

FAU kan holde kurs for foreldrekontakter

FAU kan holde samlinger for foreldre og lærere

FAU kan være en informasjonskanal ut til alle foresatte

FAU bør samarbeide med både elevråd, skolens ledelse og ansatte. FAU kan også ha kontakt med lag, organisasjoner og næringsliv i nærmiljøet

FAU skal representere alle foreldre ved skolen og bidra til at samarbeidet mellom hjem og skole er godt.''

http://www.fug.no/foreldreraadets-arbeidsutvalg-fau.4639106-149525.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange sutrete folk!

Det er klart at 17. mai i en familie med barn i barneskolen er en dag med mange innslag, og en må¨ha en plan for dagen - men det er jo en fantastisk festdag for store og små - og det at vi har et fritt land er jo virkelig noe å feire!

Det var litt stusslig de årene etter russetiden og frem til vi fikk barn selv, da var 17. mai en litt rar dag, men vi koste oss jo da også!

Vår plan for i morgen er slik:

6.45: Opp, gjøre klar klarinettisten

7.15: Følge musikanten bort til skolen, der hun skal spise frokost med korpset

7.30-8.15: Spise frokost og kle på de to andre pluss meg selv (og mannen)

8.15: KJøre til byen, og få levert 11-åringen i toget.

Formiddag: Se på barnetoget i byen, tusle rundt og spise is og treffe folk og se på livet :-))))

12: Hjem til oss og spise rømmegrøt og spekemat, som svigermor lager. Mine foreldre kommer og.

13.30: Bort til skolen og være med på lokalt arrangement. Vi skal ha 3 kvarters vakt med styltene :-) Der kommer også korpset, og minstemor får endelig gått i 17. maitog.

15.30: Hjem med musikant og besteforeldre. De som orker, drar tilbake til byen og ser borgertoget klokka 16. Regner med at det blir meg og 6 + 11 åringen.

Kveld: Bare slappe av :-)

Gleder meg jeg!!!!!

Enig med deg!

Her er vårt program:

0900 oppmøte for aspiranten (dattra på 8) og dirigenten (meg) ved en av barneskolene

910 oppmøte for 5.klassingen på hans samlingspunkt

930 Oppmarsj for alle på torget, deretter runde i byen, taler synging og salutt.

1130 Korpset med aspirant, dirigent og 5.klassing på slep marsjerer til den ene skolen der det er pizza og is for musikantene.

1300 Oppmøte for dirigent (med aspirant og 5.klassing på slep) på skolen til ungene for nasjonalsang, taler og "lokaltog"

1335 ferdig med pliktene og over til leiker, pølser, kaker og is.

deretter er vi på skolen til vi ikke gidder mer, og reiser hjem for grilling og kos med søstra mi og hennes familie.

1600 Avbrekk fra grilling og kos: Søster og svoger tar med de store (fra 4 år og opp) for å se russetog mens dirigenten (nå i sivil) passer nevø på 9 mndr hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke akkurat si at jeg gleeder meg til 17.mai nei. Men nå har ikke jeg unger heller..

Men jeg husker jeg syns det var stas med 17.mai da jeg var liten..:)

Får håpe jeg synes det når jeg får barn også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest solfryd

Så trist at du ikke greier å glede deg med barna...

Jeg gjør det. Barna mine er faktisk den eneste grunnen jeg til at jeg feirer 17.mai, og det gir meg glede når jeg gjør det for dem nå når de er små. :-)

Men hadde jeg ikke hatt barn, eller de hadde vært større, hadde jeg ikke brydd meg så mye om 17. mai, nei.

Men i morra blir det barnetog, aktiviteter på skolen, tivoli i byen, pizza, is og brus og besøk av farmor til kaffe og kake på ettermiddagen/kvelden. Blir kos det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg gjør det. Barna mine er faktisk den eneste grunnen jeg til at jeg feirer 17.mai, og det gir meg glede når jeg gjør det for dem nå når de er små. :-)

Men hadde jeg ikke hatt barn, eller de hadde vært større, hadde jeg ikke brydd meg så mye om 17. mai, nei.

Men i morra blir det barnetog, aktiviteter på skolen, tivoli i byen, pizza, is og brus og besøk av farmor til kaffe og kake på ettermiddagen/kvelden. Blir kos det. :-)

Jeg er glad i 17. mai og liker stemningen selvom barna mine er blitt store.

Jeg gjør ikke så mye utav det, men det er en høytidsdag og jeg kler meg i bunad og ser på barnetog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Det er slitsomt å sitte der så lenge for det er ikke anledning til å få kjøpt noe og det er for lang tid. Jeg kjenner ingen som benytter seg av tilbudet mer enn en gang.

Man kan ikke engang hjem hvis det begynner å regne.

Jeg tror du svartmaler litt mye, men greit det altså.

Jeg har sittet og sendt ut disse billettene et par år, og det var flere som ringte og ville ha billetter flere år på rad. Så SÅÅÅ ille kan det da ikke være.

Jeg synes iallefall det er et godt tilbud, og det syntes mange av de som tok kontakt og ville ha billetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Jeg er glad i 17. mai og liker stemningen selvom barna mine er blitt store.

Jeg gjør ikke så mye utav det, men det er en høytidsdag og jeg kler meg i bunad og ser på barnetog.

Så fint! :-) Ja, jeg kan jo ikke si at jeg nå _vet_ hvordan jeg kommer til å feire 17. mai i framtida, da. Det jan jo hende at jeg tross alt kommer til å gjøre som deg; kle meg i bunaden og se barnetoget. Og ellers ha en hyggelig dag med familien. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Enig med deg!

Her er vårt program:

0900 oppmøte for aspiranten (dattra på 8) og dirigenten (meg) ved en av barneskolene

910 oppmøte for 5.klassingen på hans samlingspunkt

930 Oppmarsj for alle på torget, deretter runde i byen, taler synging og salutt.

1130 Korpset med aspirant, dirigent og 5.klassing på slep marsjerer til den ene skolen der det er pizza og is for musikantene.

1300 Oppmøte for dirigent (med aspirant og 5.klassing på slep) på skolen til ungene for nasjonalsang, taler og "lokaltog"

1335 ferdig med pliktene og over til leiker, pølser, kaker og is.

deretter er vi på skolen til vi ikke gidder mer, og reiser hjem for grilling og kos med søstra mi og hennes familie.

1600 Avbrekk fra grilling og kos: Søster og svoger tar med de store (fra 4 år og opp) for å se russetog mens dirigenten (nå i sivil) passer nevø på 9 mndr hjemme.

Denne 17. mai'en var det helt fantastisk å se på min 9-årige aspirant, hvordan hun strålte der hun marsjerte med klarinetten i hånda i full uniform :-)

Hadde aldri trodd jeg skulle være så stolt en mamma når korpset gikk forbi!

Hun var rundt på 3 lokalarrangement etter det store skoletoget, men var ikke trøtt, og orket tilbake til byen for å se borgertoget.

Dette var virkelig gøy!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trivdes ikke like godt med 17.maifeiringa i de årene jeg bodde i Oslo. Der ble det mye ståk og mas og lite "personlig" (jeg tilhørte ingen skole siden jeg ikke hadde barn).

Her vi bor nå deltar både store og små på bygdeskolen vår og det er alt annet enn kjedelig. Ungene deltar i toget med klassens heiarop - og alle håper på å vinne vandrepokalen for beste klasserop ;)

Vi spiser rømmegrøt, kaker, pølser, grillmat, is..... og prater med naboer og venner. Ungene har diverse underholdning på scenen og det er leker ute på skoleplassen. Tilslutt er det fotballkamp mellom elever og foreldre i klassen som er 17.maikomite dette året (foreldrene må kle seg ut og et par elever er kommentatorer). Artig :))

På ettermiddagen drar vi enten på døvesenteret for å feire med gode venner der, eller vi drar til gamleskolen i bygda. Naboene tar med kaker e.l. og deler broderlig. En kjekk dag for både store og små :)

For meg som bare hater 17-mai-musikk kunne det ha vært greit å være døv for en dag ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

For meg som bare hater 17-mai-musikk kunne det ha vært greit å være døv for en dag ;-)

''For meg som bare hater 17-mai-musikk kunne det ha vært greit å være døv for en dag ;-)

''

Er selv ingen tilhenger av korpsmusikk generelt, men elsker det på 17. mai! Får tårer i øynene av det! *sentimental*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''For meg som bare hater 17-mai-musikk kunne det ha vært greit å være døv for en dag ;-)

''

Er selv ingen tilhenger av korpsmusikk generelt, men elsker det på 17. mai! Får tårer i øynene av det! *sentimental*

''Er selv ingen tilhenger av korpsmusikk generelt, men elsker det på 17. mai! Får tårer i øynene av det! *sentimental*''

Dette kan man kalle miljøskader fra barndommen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
AnonymBruker
On 5/16/2010 at 2:10 PM, Sør said:

Vi har ikke en egen nasjonaldag, men en grunnlovsdag.

 

Med vennlig hilsen

I dag er det vår nasjonaldag!

https://snl.no/17._mai

17. mai er offentlig høytidsdag og offisiell flaggdag. Nasjonaldagen markeres mer i Norge enn det som er vanlig i mange andre land, blant annet med barnetog. Mange sanger, som nasjonalsangen Ja, vi elsker og Fedrelandssalmen er spesielt knyttet til 17. mai.

Anonymkode: d9124...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
AnonymBruker
On 5/16/2010 at 2:10 PM, Sør said:

Vi har ikke en egen nasjonaldag, men en grunnlovsdag.

 

Med vennlig hilsen

For noe revisjonistisk tøv. 17. mai er selvfølgelig Norges nasjonaldag.

https://snl.no/17._mai
 

17. mai er Norges nasjonaldag.

Nasjonaldagen markeres mer i Norge enn det som er vanlig i mange andre land, blant annet med barnetog.

Anonymkode: c9f87...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For noe revisjonistisk tøv. 17. mai er selvfølgelig Norges nasjonaldag.

Tiden da man kunne krangle med Sør er nok ugjenkallelig forbi. Han forlot DOL for mange år siden. Innlegget du siterte, er 12 år gammelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
AnonymBruker
Sør skrev (På 16.5.2010 den 14.10):

Vi har ikke en egen nasjonaldag, men en grunnlovsdag.

 

Med vennlig hilsen

Har vi ikke en egen nasjonaldag? Dummeste jeg har hørt.

Anonymkode: 2ef37...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...