Gå til innhold

Er virkelig 17. mai sååå ille?


Gjest Litt trist FAU-leder

Anbefalte innlegg

Gjest Litt trist FAU-leder

[quote name=Shira :o)' timestamp='1274012735' post='4360172]

Ja, det er blandt annet en av grunnene til at vi bare har ett barn. Nå er jeg heldig, vi har stort nettverk rundt oss, som gladelig stiller opp når det er dugander o.l som kommer guttungen og de andre barna til gode.

Nå hender det jo at situasjoner endrer seg etter at man har fått mange barn, men sånn generelt.

Alle kan ha problem med å stille opp en gang i blandt, og da mener jeg at det er viktig og si ifra, og heller få en annen oppgave.

Noen vil alltid være fraværende, noen med god grunn, og mange uten grunn.

Klart, det vil ikke _alltid_ passe, men for noen passer det jo _aldri_.

I mitt ene barns klasse har vi et foreldrepar som melder seg frivillig til alt av dugnader. Det er bare det, da, at når dugnaden oppstår møter de _aldri_ opp. Ei heller i idrettslaget (hvor et eldre barn er med). De får allikevel veldig positiv omtale f.eks. hos lærerne, som bare mottar listene over de som melder seg, men som aldri ser hva som faktisk skjer.

Smartinger de der, men siden de nå har sitt 4. barn i skolen har det etter hvert blitt endel som vet hvordan de opptrer. Allikevel, ingenting har noen konsekvens, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest segunda

For det første: Den sender jeg tilbake, siden du har herpet tråden min.

For det andre: Hvis du tenker på det faktum at Dorthe sitter i rullestol, og at hun derfor må tas på med silkehansker, så er jeg ikke enig i det. Dorthe klager stadig vekk over at hun ikke kommer frem, men det er faktisk ikke slik at man til enhver tid skal behages og tro at hele verden dreier seg om en selv.

Noen ganger er det faktisk slik, at man _ikke_ får det 100% som man vil. Og da går det vel an å tenke på noen andre enn bare seg selv???

Dette støtter jeg deg i. Kjempebra at noen sier ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Problemet er jo de som bare vil sitte på baken og bli servert, både i direkte og overført betydning.

På vår skole er det et stadig omkvede at folk bruker for mye tid i kiosk-kø. Vel - det må jo bli slik, da, når det bare er noen få som vil stå i kiosken...

Trist!

Ja, det er jo det de vil disse såkalte "kultursurferne" også. Bare møte opp og være med på det som er gøy. De vil ikke betale kontigent og ikke være med på dugnad. Gjerne gå fra det ene til det andre uten noe fast medlemskap noe sted. Har drevet med voksenkorps i mange år g har sett en trist og lei vending de siste 5-10 årene. Nå er det nesten helt umulig å drive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Problemet er jo de som bare vil sitte på baken og bli servert, både i direkte og overført betydning.

På vår skole er det et stadig omkvede at folk bruker for mye tid i kiosk-kø. Vel - det må jo bli slik, da, når det bare er noen få som vil stå i kiosken...

Trist!

Ja, det er jo det de vil disse såkalte "kultursurferne" også. Bare møte opp og være med på det som er gøy. De vil ikke betale kontigent og ikke være med på dugnad. Gjerne gå fra det ene til det andre uten noe fast medlemskap noe sted. Har drevet med voksenkorps i mange år g har sett en trist og lei vending de siste 5-10 årene. Nå er det nesten helt umulig å drive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg blir ikke søvnløs, jeg, men det sier jo litt om debatantene når man lager en ny tråd i tråden.

Det skjer ofte i diskusjoner at plutselig så er man begynt å diskutere noe helt annet enn det opprinnelige emnet;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

Det er grunnloven vi feirer, selv om man sikkert (om noe unøyaktig) kan kalle det nasjnaldag hvis ordet grunnlovsdag er for komplisert.

Det er Norges grunnlovsdag, OG nasjonaldag. Uansett om du liker det eller ikke. Og nå regner jeg med at du kommer til å bruke de neste 12 timene til å skrive 100-vis av innlegg om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Litt trist FAU-leder

Ja, det er jo det de vil disse såkalte "kultursurferne" også. Bare møte opp og være med på det som er gøy. De vil ikke betale kontigent og ikke være med på dugnad. Gjerne gå fra det ene til det andre uten noe fast medlemskap noe sted. Har drevet med voksenkorps i mange år g har sett en trist og lei vending de siste 5-10 årene. Nå er det nesten helt umulig å drive.

Hva bør man gjøre, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

Søttemai er kos. Men vi har aldri funnet oss til rette med folka her vi bor for de er født her i fem generasjoner, og klikker seg sammen. Man blir stående alene og glo mens unger virrer rundt, og så får de ikke toget igang før kl 13.

Så vi driter i hele lokalopplegget og drar til byen og henger oss på whatever tog som dukker opp. Og så reiser vi til venner med barn og griller på ettermiddagen.

*gleder meg*

Men hvis ditt barns klasse skal arrangere 17. mai, hva gjør dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

Ingenting er grusomt med !7. mai. Det er en herlig dag. De som sutrer her på dol er de som sutrer før jul også. Noen ganger får denne sutringen overtaket.

Jeg gleder meg til 17. mai og har gjort det hele tiden med noen få unntak pga. personlige problemer. Jeg savner den tiden jeg hadde små barn som skulle gå i tog og gleder meg til å få barnebarn som jeg kan leie på 17. mai;-)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

Jeg synes folkemengden i sentrum er det verste, og stresset det innebærer å drasse en sur unge (fordi hun ikke får gå i tog før hun begynner på skolen) til byen for å vinke til eldstemann og finne igjen han når toget oppløses. Og når toget er ferdig, løper ungene i hver sin retning etter russekort, og dermed forsvant den ene i fjor, og det var et salig helvete å finne han igjen.

Det første året Guttungen gikk i tog, var jeg avhengig av barnevogn for å få med meg Datra. Det var helt jævlig. Å være aleine med ungene på denne dagen er utrolig ukult.

Da ungene var mindre, skulle alle i familien ha en bit av ungene, og dermed sjokka vi rundt som et omreisende tivoli hele formiddagen. Flaggheising der jeg kommer fra kl 8, så frokost hos mine besteforeldre (som egentlig var veldig koselig begge deler), så farte til andre kanten av byen for å lunsje med svigers, så tilbake til lokalskolen på ettermiddagen før avslutning med grilling med naboer.

Jeg gjorde min innsats og mer til da trinnet til Guttungen hadde ansvaret for feiringa på skolen. Jeg administrerte hele komiteen og gjorde unna adskillige timers arbeid i forkant, for jeg visste at jeg ikke kom til å være i Oslo på selve dagen. Og jeg stiller opp på det som er av dugnader i korps og borettslagssammenheng ellers også. så dugnadsånden min er det ingenting i veien med. :)

Når alt dette er sagt, så er barnetoget i Oslo et syn man bør få med seg. Det er bare så utrolig kjipt å kle seg i den tunge bunaden, bli ødelagt i ryggen av å stå lenge, stå som sild i tønne på t-banen og over alt ellers hvor en går, samt ha aleineansvaret for unger den dagen.

Jeg synes hele det Oslo-opplegget høres helt forferdelig ut, jeg, og kan jo godt forstå at folk ikke liker det.

Samtidig, som du også sier, det er jo et flott skue, og noe vi virkelig kan være stolte av! :-) Jeg har vært bare 1 17. mai i hovedstaden, jeg storkoste meg jeg, barnløs og singel som jeg var.

Det er vel vanskelig å få vekk folkemengden om man fortsatt vil ha stort barnetog i sentrum, men jeg ville nok stemt hardt for mer lokale feiringer.

Og innsatsen din før barnets arrangementsår: SUPERB! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

Jeg syntes 17. mai var et mareritt før. Mange forventninger å leve opp til, foreldre og besteforeldre som ikke måtte skuffes. (Jeg er faktisk en av dem som er glad i familien min, og er villig til å strekke meg langt for at de skal ha det bra.)

Nå har jeg/vi lagt opp til en feiring som stemmer bedre overens med det jeg trives med, og da er 17. mai en fin dag. (Selv om den blir lang og jeg er ganske utmattet etterpå.)

Jeg skjønner at de som har barn kan synes det blir mye styr, familien har gjerne et tradisjonelt opplegg som skal følges hvert år, og tidsskjemaet er ofte stramt nok fra før. Når da dugnad kommer i tillegg blir det fort veldig mye, særlig hvis man ikke er villig til å endre litt på planene det året man er med å arrangere 17. mai.

Lavt nok ambisjonsnivå er nok et nøkkelord, samt at man ikke bør bo i en større by. :-)

Spøk til side: Jeg ville nok ikke laget 17. mai til et lite personlig helvete bare for å tekkes noen andre enn mine barn, og det hjelper vel på at dagen blir koselig og ikke stressende.

Kos deg på 17. mai! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med dugnadsinnsats i forbindelse med 17. mai, dugnad i idrettslaget osv., det er jo endel av det jeg kaller oppfølging av barn. Definitivt en av grunnene til at vi valgte å stoppe på det antallet barn vi gjorde, det skal noe til å følge opp veldig mange.

Skal man ha mer enn 2 barn, må man nesten ha noen dedikerte tanter/onkler/besteforeldre i geografisk nærhet, hvis ikke blir man fort de som aldri bidrar med unnskyldningen om at egne barn må ha voksne tilstede.

Flerebarnsfamilier er jo storforbrukere av andre folks dugnadsinnsats, så det blir jo helt feil at ikke disse skal bidra.

''Skal man ha mer enn 2 barn, må man nesten ha noen dedikerte tanter/onkler/besteforeldre i geografisk nærhet, hvis ikke blir man fort de som aldri bidrar med unnskyldningen om at egne barn må ha voksne tilstede.

Flerebarnsfamilier er jo storforbrukere av andre folks dugnadsinnsats, så det blir jo helt feil at ikke disse skal bidra.''

Blir vel litt feil å dra alle familier med flere enn 2 barn over én kam her?

Vi har i alle fall stilt opp i alle dugnader i barnehagen, stilt opp som tillitsvalgt (SU) i barnehagen, samt flere år som klassekontakt på skolen og arrangert 17. mai på skolen ++...

Og vi har tre barn og tar selv ansvar for disse. Vi har aldri belaget oss på besteforeldre eller andre til å stille opp på 17. mai, for at vi skal kunne bidra med vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

''Skal man ha mer enn 2 barn, må man nesten ha noen dedikerte tanter/onkler/besteforeldre i geografisk nærhet, hvis ikke blir man fort de som aldri bidrar med unnskyldningen om at egne barn må ha voksne tilstede.

Flerebarnsfamilier er jo storforbrukere av andre folks dugnadsinnsats, så det blir jo helt feil at ikke disse skal bidra.''

Blir vel litt feil å dra alle familier med flere enn 2 barn over én kam her?

Vi har i alle fall stilt opp i alle dugnader i barnehagen, stilt opp som tillitsvalgt (SU) i barnehagen, samt flere år som klassekontakt på skolen og arrangert 17. mai på skolen ++...

Og vi har tre barn og tar selv ansvar for disse. Vi har aldri belaget oss på besteforeldre eller andre til å stille opp på 17. mai, for at vi skal kunne bidra med vårt.

Selvfølgelig kan man ikke skjære alle over en kam; det er heller ikke slik at alle med 1 eller 2 barn stiller opp. Individuelle forskjeller, men sånn i det store bildet blir det nok færre timer dugnadsinnsats pr. barn jo flere man har. Naturlig nok, døgnet har bare 24 timer, også for de som har flere enn 1-2 avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis ditt barns klasse skal arrangere 17. mai, hva gjør dere da?

Vi gav beskjed tidlig at vi ikke pleier å feire dagen i bygda og at vi ikke hadde anledning til å stille. Noen ble drittsure ja, men jeg har ikke dårlig samvittighet for folk som forøvrig driter i oss. Vi har flere barn å ta hensyn til, de minste kan ikke løpe rundt på egen hånd for at vi skulle stå i kiosk eller drive med sekkeløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt trist FAU-leder

Vi gav beskjed tidlig at vi ikke pleier å feire dagen i bygda og at vi ikke hadde anledning til å stille. Noen ble drittsure ja, men jeg har ikke dårlig samvittighet for folk som forøvrig driter i oss. Vi har flere barn å ta hensyn til, de minste kan ikke løpe rundt på egen hånd for at vi skulle stå i kiosk eller drive med sekkeløp.

Nok av slike som dere, og det blir ikke 17. mai-feiring på de lokale skolene... :-(

Deltar dere i dugnadsarbeid der dere feirer, da?

Synd "bygda driter i dere", men du vet at det ville vært en fin anledning til å bli kjent med folk om dere hadde vært med på dugnad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Vi gleder oss til 17. mai alle sammen her hos oss. Både 8-åringen, 20-åringen og vi foreldre.

I år er det trinnet til minstemann som arrangerrer lekene på skolen etter toget, så da skal vi stå der litt over 1 time før neste vakt skal på.

Etter arrangementet på skolen er vi sammen noen gode venner og griller og koser oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt kjedelig, siden dette er slik som skremmer endel fra å svare.

Men for all del, hvis det gir dere en glede, så driv på.

Jeg skriver ikke i tråder for å ødelegge for noen, det var bare lite annet å engasjere seg i. Jeg har ikke barn, og har ingen erfaring med dugnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok av slike som dere, og det blir ikke 17. mai-feiring på de lokale skolene... :-(

Deltar dere i dugnadsarbeid der dere feirer, da?

Synd "bygda driter i dere", men du vet at det ville vært en fin anledning til å bli kjent med folk om dere hadde vært med på dugnad?

Jeg synes det er greit at man legger feiringen til nærmeste by jeg. Og blir overhodet ikke lei meg om de slutter å ha kakeselskap på alle skoler og menighetshus i landet.

Man blir bare ikke kjent med folk uansett. Vi har prøvd. Og man går drittlei av å prøve. De holder seg til "sine" uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Det som er grusomt med 17. mai er alt stresset og alle menneskene. At en må ta seg godt ut og stille opp på ulike ting når man egentlig har lyst til å ligge under dyna hele den dagen.

Men i år, som i alle foregående år med barn, står jeg på og gjennomfører. For barnas skyld. De gleder seg og har (enn så lenge) stor glede av dagen. Og da feirer jeg dagen og gjør det beste ut av den for deres skyld.

Men må si jeg ser fram til de begynner på ungsomsskolen. Da er det valgfritt for dem om de vil gå i tog eller ikke. Hvis de ønsker å gå i tog, så helt greit. Gjør de det ikke, så er det enda greiere. Men JEG trenger ikke da å stå på sidelinja å rope hurra til dem når de går forbi.

Huff, for et spill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit at man legger feiringen til nærmeste by jeg. Og blir overhodet ikke lei meg om de slutter å ha kakeselskap på alle skoler og menighetshus i landet.

Man blir bare ikke kjent med folk uansett. Vi har prøvd. Og man går drittlei av å prøve. De holder seg til "sine" uansett.

Kjenner meg veldig godt igjen.

Har aldri følt meg så ensom i en folkemengde, som i forbindelse med 17.mai-feiringen der vi bodde før. Familiene med lokale røtter hadde ingen interesse av å bli kjent med folk som ikke var derfra. Vi prøvde. Var med på alt fra dugnader til 17.mai og alt midt imellom. Men fikk aldri noen gode venner der - bortsett fra andre familier som ikke var derfra.

Nå har vi flyttet og har det mye bedre i en by :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...