Gå til innhold

Hvis psykia ser denne, så ønsker jeg gjerne råd.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har bipolar 1. Er innlagt på grunn av alvorlig depresjon med lett psykose og alvorlig suicidalproblematikk. 
Responderer ikke godt på SSRI, og jeg ønsker ikke ECT som har blitt foreslått.

Derfor har jeg nå i halvannen uke begynt på Zyprexa, og har noe effekt av det. Sover godt, har mindre angst og hører mindre stemmer.
Nå snart så skal jeg bytte fra Zyprexa til et annet antipsykotikum som er snillere mot vekta. Legen her sier at vi bare skulle "bygge opp" zylprexa til et visst nivå, og så bytte til feks Abilify. 

Ut fra hva jeg kan lese på nett, så fungerer Zyprexa litt som et antidepressiva ved at det virker på serotonin og dopamin. Jeg kan ikke finne noe om at Abilify har samme virkning, og for meg ser det ut som om Abilify fungerer bedre i hypoman eller manisk fase.

Er det en ekspert her som kan tipse meg om noen antipsykotika som kan heve stemningsleiet litt, og som er litt snillere mot vekta enn Zyprexa? Gret om det er snilt mot hjertet også. Har friskt hjerte, men får en del VES. Vurderer Latuda, men er litt redd for bivirkninger. Bare husker jeg hadde en psykiater som var veldig begeistret for Latuda, men da var det kun schizofrene som fikk det.

Hadde satt stor pris på hjelpen. Legen har sa at jeg gjerne kunne lete litt på nettet for å finne alternativer, men jeg synes det er litt vanskelig.

Ellers tar jeg litium. Ligger på terapeutisk nivå. 

Anonymkode: 1c1b5...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bipolar 1. Er innlagt på grunn av alvorlig depresjon med lett psykose og alvorlig suicidalproblematikk. 
Responderer ikke godt på SSRI, og jeg ønsker ikke ECT som har blitt foreslått.

Derfor har jeg nå i halvannen uke begynt på Zyprexa, og har noe effekt av det. Sover godt, har mindre angst og hører mindre stemmer.
Nå snart så skal jeg bytte fra Zyprexa til et annet antipsykotikum som er snillere mot vekta. Legen her sier at vi bare skulle "bygge opp" zylprexa til et visst nivå, og så bytte til feks Abilify. 

Ut fra hva jeg kan lese på nett, så fungerer Zyprexa litt som et antidepressiva ved at det virker på serotonin og dopamin. Jeg kan ikke finne noe om at Abilify har samme virkning, og for meg ser det ut som om Abilify fungerer bedre i hypoman eller manisk fase.

Er det en ekspert her som kan tipse meg om noen antipsykotika som kan heve stemningsleiet litt, og som er litt snillere mot vekta enn Zyprexa? Gret om det er snilt mot hjertet også. Har friskt hjerte, men får en del VES. Vurderer Latuda, men er litt redd for bivirkninger. Bare husker jeg hadde en psykiater som var veldig begeistret for Latuda, men da var det kun schizofrene som fikk det.

Hadde satt stor pris på hjelpen. Legen har sa at jeg gjerne kunne lete litt på nettet for å finne alternativer, men jeg synes det er litt vanskelig.

Ellers tar jeg litium. Ligger på terapeutisk nivå. 

Anonymkode: 1c1b5...51e

Har du prøvd Wellbutrin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777

Abilify hjalp godt mot depresjon med psykose hos meg 

wellbutrin gjorde meg psykotisk. Hallusinerte demoner i ansiktene til pleierne på psykiatrisk. Det var grusomt

Endret av elina777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har prøvd Wellbutrin, ja. Ble suicidal av den, så ble kjapt seponert. 

Mener jeg hadde en psykiater en gang som sa at Abilify ikke hjalp mot depresjon, men mulig at det ikke stemte. 

De er neimen ikke alltid enige disse psykiaterne. 

Anonymkode: 1c1b5...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det mest brukte AP ved affektive lidelser som BP, er quetiapin/Seroquel. Standarddosen ved bipolare depresjoner er 300 mg. I alvorlige sykdomsfaser, særlig ved psykosesymptomer, større doser, noen ganger opp til 800 mg i døgndose.

@Webmaster: Dette er ikke et konkret råd verken om medisin eller dose til TS. Det er en generell orientering om hva som er vanligste behandling av denne type lidelse/symptomer. TS må selvsagt drøfte dette med sin lege/psykiater.

Anonymkode: bc044...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...