Gå til innhold

Hvorfor er det så viktig å stå opp tidlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sove fra 23-07 skal liksom være det beste.

Hva hvis en liker å sitte opp om natten. Hvorfor er det ikke akseptabelt å sove fra 05-13?

Går bare hjemme, skal ikke på jobb. Sosialiserer ikke med noen.

Anonymkode: 35f34...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sove fra 23-07 skal liksom være det beste.

Hva hvis en liker å sitte opp om natten. Hvorfor er det ikke akseptabelt å sove fra 05-13?

Går bare hjemme, skal ikke på jobb. Sosialiserer ikke med noen.

Anonymkode: 35f34...8db

I den mørke årstiden er det godt for både kropp og sjel å få med seg litt dagslys, det blir ikke mye dagslys om man ikke er våken før etter kl. 13. Men det er ditt valg og som du beskriver det så skader du jo ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sove fra 23-07 skal liksom være det beste.

Hva hvis en liker å sitte opp om natten. Hvorfor er det ikke akseptabelt å sove fra 05-13?

Går bare hjemme, skal ikke på jobb. Sosialiserer ikke med noen.

Anonymkode: 35f34...8db

Er ufør selv, men har stort sett noe å fylle dagene med. Selv sover jeg bedre på natta enn på dagen, men det kommer nok av at jeg er et A menneske. Og som Lillemus skriver, det er viktig å få dagslys.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sove fra 23-07 skal liksom være det beste.

Hva hvis en liker å sitte opp om natten. Hvorfor er det ikke akseptabelt å sove fra 05-13?

Går bare hjemme, skal ikke på jobb. Sosialiserer ikke med noen.

Anonymkode: 35f34...8db

Du svarte på det selv. Hvis det er ok å ikke forholde seg til noen andre, så kan man sove når som helst. Hvorfor ikke like gjerne ha en normal døgnrytme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er B-menneske og liker å være oppe seint om kvelden/natta og sove utover formiddagen. Men jeg tror likevel det er sunt for kropp og sjel å stå opp i "skjebelig tid", altså sånn at en får utnyttet dagslyset til en viss grad. I dag er jeg grusomt trøtt etter å ha stått opp kvart på sju, skulle gjerne ha sovet til 9 eller 10.... Lenger enn 11 er ikke noe greit, selv for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lillemus skrev:

I den mørke årstiden er det godt for både kropp og sjel å få med seg litt dagslys, det blir ikke mye dagslys om man ikke er våken før etter kl. 13. Men det er ditt valg og som du beskriver det så skader du jo ingen.

Folk i Nord-Norge klarer seg fint uten dagslys i mørketida.

 

Anonymkode: 35f34...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg er B-menneske og liker å være oppe seint om kvelden/natta og sove utover formiddagen. Men jeg tror likevel det er sunt for kropp og sjel å stå opp i "skjebelig tid", altså sånn at en får utnyttet dagslyset til en viss grad. I dag er jeg grusomt trøtt etter å ha stått opp kvart på sju, skulle gjerne ha sovet til 9 eller 10.... Lenger enn 11 er ikke noe greit, selv for meg.

Jeg er i mye bedre form om kvelden og natten. Da sitter jeg og koser meg med diverse prosjekter på PC'en.

Anonymkode: 35f34...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gargamel skrev:

Du svarte på det selv. Hvis det er ok å ikke forholde seg til noen andre, så kan man sove når som helst. Hvorfor ikke like gjerne ha en normal døgnrytme? 

Fordi dagen blir så lang hvis jeg står opp tidlig. Er også generelt i bedre form og mer opplagt om kvelden/natten.

Anonymkode: 35f34...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil sosialisere med andre er det viktig å være våken når samfunnet er våkent. 

Men hvis befolkningen fortsetter å vokse må vi kanskje dele inn i tid man kan bruke arealene. Så nattmenneskene jobber på natt og sove dag, og dagmennesker jobber dag og sove natt. Mja? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cathlin skrev:

Hvis man vil sosialisere med andre er det viktig å være våken når samfunnet er våkent. 

 

Men vil man egentlig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel få som er så introverte at de ikke ønsker en viss form for menneskelig kontakt?

De fleste har godt av å ikke bare sitte alene med sine egne tanker dag ut og dag inn, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Caprioli skrev:

Det er vel få som er så introverte at de ikke ønsker en viss form for menneskelig kontakt?

De fleste har godt av å ikke bare sitte alene med sine egne tanker dag ut og dag inn, eller?

Kan ikke alle som har noe alternativ?

Hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Caprioli skrev:

Det er vel få som er så introverte at de ikke ønsker en viss form for menneskelig kontakt?

De fleste har godt av å ikke bare sitte alene med sine egne tanker dag ut og dag inn, eller?

Helt enig.

Jeg blir dårligere hvis jeg er for mye for meg selv, visstnok helt normalt. Ikke uten grunn at langvarig isolasjon i fengsel blir betegnet som tortur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, gråstein skrev:

Kan ikke alle som har noe alternativ?

Hvem vet.

Det er dessverre mye sant i det. Er nok mange som går gjennom dagen uten andre samtaler enn "hei" med betjeningen i butikken. Har forsåvidt mange sånne dager selv jeg, og kjenner at det blir i minste laget :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...