Gå til innhold

Snømåking og hjertesykdom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er sikkert et dumt spørsmål, men.. Er det farlig for en hjertesyk mann på 54 år å måke snø? 

Anonymkode: ff22e...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker min far spurte legen sin for mange år siden. Han fikk som svar at det var kanskje ikke om han tok lite på skuffa. Men det er mange år siden. Alt er ofte ikke så lett å gjøre noe med.

Anonymkode: 63cf9...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med snømåking som aktivitet, er at den er ganske eksplosiv av natur. Hvis du derfor går rett fra sofaen til måking kan det være risikabelt, fordi systemet ikke rekker omstille seg. Dersom du varmer opp med å gå en tur først, bør det gå helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Hjertesyk» er et ganske vidt begrep. Hjertesvikt? Angina? Truende hjerteinfarkt? Hjerteflimmer/arytmier? Forstørret eller fortykket hjerte? 

Hvis man får farlige anstrengelsesutløste arytmier skal man ikke måke snø. Har man hjertesvikt bør man varme godt opp og ikke ta i mer enn man tåler. Får man anginasmerter må man stoppe og ta nitro. Har man hjerteflimmer og får ubehag av høy puls bør man ta det med ro, i alle fall hvis flimmeret ikke er velregulert.

Er du den jeg tror du er, bør han ta dette ekstremt forsiktig og helst ikke måke snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, issomethingwrong skrev:

«Hjertesyk» er et ganske vidt begrep. Hjertesvikt? Angina? Truende hjerteinfarkt? Hjerteflimmer/arytmier? Forstørret eller fortykket hjerte? 

Hvis man får farlige anstrengelsesutløste arytmier skal man ikke måke snø. Har man hjertesvikt bør man varme godt opp og ikke ta i mer enn man tåler. Får man anginasmerter må man stoppe og ta nitro. Har man hjerteflimmer og får ubehag av høy puls bør man ta det med ro, i alle fall hvis flimmeret ikke er velregulert.

Er du den jeg tror du er, bør han ta dette ekstremt forsiktig og helst ikke måke snø.

Hvem tror du jeg er?

Anonymkode: ff22e...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvem tror du jeg er?

Anonymkode: ff22e...12f

Har vi diskutert denne mannen og hjerte før på Facebook, gjelder rådet mitt over :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, issomethingwrong skrev:

Har vi diskutert denne mannen og hjerte før på Facebook, gjelder rådet mitt over :) 

Ok :) 

Han måket snø idag og da ble han «dårlig», måtte legge seg. 

Anonymkode: ff22e...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok :) 

Han måket snø idag og da ble han «dårlig», måtte legge seg. 

Anonymkode: ff22e...12f

Han burde ikke måke snø. Hjertet hans må belastes så lite som mulig med brå anstrengelser, og resten av organene det samme. Hvis han forblir dårlig, eller får brystsmerter eller uregelmessig puls, bør dere ta en tur til legevakten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Han burde ikke måke snø. Hjertet hans må belastes så lite som mulig med brå anstrengelser, og resten av organene det samme. Hvis han forblir dårlig, eller får brystsmerter eller uregelmessig puls, bør dere ta en tur til legevakten. 

Han gjorde det i trass. Jeg har hatt det dårlig i helga og det førte til slutt til en krangel mellom oss hvorpå han gikk ut og måket snø. Altså er det min skyld også.. 

Anonymkode: ff22e...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han gjorde det i trass. Jeg har hatt det dårlig i helga og det førte til slutt til en krangel mellom oss hvorpå han gikk ut og måket snø. Altså er det min skyld også.. 

Anonymkode: ff22e...12f

Nei, det er absolutt ikke din skyld :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Nei, det er absolutt ikke din skyld :) 

Ok. Det føles bare slik fordi jeg var årsaken til krangelen. Men jeg skal prøve. 

Anonymkode: ff22e...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...