Gå til innhold

Har du en hobby?


Gjest

Anbefalte innlegg

Og har den postitiv effekt på psyken hos deg?

Jeg har en hobby. Den har gjort mye bra for min psyke, for jeg gjør noe jeg liker, retter fokuset utover og tenker på andre ting. Jeg engasjerer meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Prøver å skrive litt fsmå dikt for skrivebordsskuffen. Når det gjelder dette med positiv effekt på psyke vil jeg si at det er både og. Har veldig ofte tenkt og fundert på hvordan finne noe bedre og mere positivt som du er inne på men har aldri lykkes med det. Lurer på om det er fordi det krever bare penn og papir og ikke så mye mer. Liksom ikke mange utgifter som kreves som med så mye annet. På den annen side om alt bare kjennes sykt kvalmende dager ja da har jeg bare medisinene i den monn de kan hjelpe meg.( har tenkt på å skaffe hund eller katt men om jeg kanskje  må flytte på grunn av økte husleier og helsa fortsetter bare å svikte føler jeg har nok ansvar å ta meg av akkurat nå)😊

Anonymkode: fd3ee...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min hobby er desverre shopping 😃. Veldig dyr hobby. Man blir engasjert og lykkelig ( så lenge det varer ). Nei , sånn helt på alvor så savner jeg å ha en hobby men jeg kommer liksom ikke i gang. Tror det er fordi jeg prøver å påtvinge meg selv ting for å ha noe givende å være opptatt med men ikke helt finner glede ved det. Vil ikke at det skal bli enda en ting jeg burde gjøre og som jeg misslykkes i. Hvorda var det for dere?. Prøvde dere flere ting for å finne ut hva dere likte eller kom det helt av seg selv ?. Hvis jeg har en «brainstorming» så kommer dette opp på listen for min del : gitar, hage, håndarbeid, male, musikk, fotografering, lese , skrive dikt, pusse opp møbler. Nå sitter jeg mest apatisk pga medisiner og psyke og venter på lysten til å gjøre noe. Bør nok bare begynne med noe. Savner kanskje aller mest å bare være med venner og snakke med folk. Er nok det jeg liker best.

Anonymkode: 08674...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Hvis det teller å se på film og sånt ja ;) Fin hobby det! Har fått øynene opp for Dr.Phil igjen og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min hobby er desverre shopping 😃. Veldig dyr hobby. Man blir engasjert og lykkelig ( så lenge det varer ). Nei , sånn helt på alvor så savner jeg å ha en hobby men jeg kommer liksom ikke i gang. Tror det er fordi jeg prøver å påtvinge meg selv ting for å ha noe givende å være opptatt med men ikke helt finner glede ved det. Vil ikke at det skal bli enda en ting jeg burde gjøre og som jeg misslykkes i. Hvorda var det for dere?. Prøvde dere flere ting for å finne ut hva dere likte eller kom det helt av seg selv ?. Hvis jeg har en «brainstorming» så kommer dette opp på listen for min del : gitar, hage, håndarbeid, male, musikk, fotografering, lese , skrive dikt, pusse opp møbler. Nå sitter jeg mest apatisk pga medisiner og psyke og venter på lysten til å gjøre noe. Bør nok bare begynne med noe. Savner kanskje aller mest å bare være med venner og snakke med folk. Er nok det jeg liker best.

Anonymkode: 08674...aa7

Du lister opp mange eksempler. Hvorfor ikke bare prøve? 

Jeg ser den om å mislykkes. Men jeg tror at hvis du senker kravene til deg selv og lar det bli noe du gjør fordi du har lyst til å gjøre det, så går det bra. 

Jeg har hatt lyst til å gjøre dette siden jeg var barn. En venninne introduserte meg for det, og jeg ble bitt av basillen. Dessverre hadde jeg så dårllg selvtillt at det tok meg 30 år før jeg turte å prøve på nytt. Nå går det bra, og jeg har stor glede av det.

Jeg har vært nær ved å gi opp noen ganger fordi jeg har hatt for høye mål og krav til meg selv. Når jeg senker kravene og lar det bli noe jeg gjør fordi jeg rett og slett har lyst så har jeg ikke lyst til å gi opp igjen. 

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi vet alle vårt om sykdom og lidelser. Jeg maste alltid til meg saker og ting fra hobbybutikken som mamma strengt tatt ikke hadde økonomi til men jeg likte godt å drive med bøker lim og farver og mosaikker og andre små hobbyting. Men hun tok igjen da hun var på besøk på hybel hos meg og jeg måtte spandere " byturen". Men den dag i dag føler jeg det med hobby kan være fint å ha. Nå har jeg noen sytøy i fine farger og hva jeg kaller noen dikt. Men alt trenger man ikke og det kan være lett å bruke opp hele " lønna" på ting man ikke trenger. Helt klart. Man må prøve å la det være eller søke hjelp mot lidelsen så straks man kan.Ikke farlig med hobby så lenge den ikke tar helt av og bare går ut over helsa og det gjør det jo dersom stor ubalanse i økonomien. Det er dumt å løpe stor risiko med sitt eget liv dersom man kan unngå det føler jeg.😊

Anonymkode: fd3ee...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som mange her vet fra før - fordi jeg "alltid" har drevet med det - jeg er korsanger.

Hobbyen (akkurat da kunne det nok vært hva som helst!) var veldig viktig i de årene vi hadde småbarn og jeg gikk i den evige runddansen mellom fulltidsjobb, barn og husarbeid.  Én dag i uka skulle jeg ikke hjem til de faste greiene, men på koret.  Jeg dro rett fra jobb, ordnet evt. bursdagsgaver eller andre ting som måtte fikses den uka, på vei til sentrum der øvelsen var.  Jeg så veldig fram til den annerledesdagen de årene. 

Selv om man er sliten mot slutten av dagen, gir det energi å synge.  Hodet tømmes for alt annet akkurat mens det står på.  Så ja, det har positive effekter på psyken - selv om jeg ikke sliter med noe i utgangspunktet, er det fint å ha en fast aktivitet som bryter med resten av hverdagen. 

Jeg elsker å være med på konserter og turer med koret.  Kjekt å være en del av noe som gleder både de medvirkende og tilhørerne.  Jeg tror det er en liknende følelse som å spille på et lag i idrettssammenheng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler også sterkt at nå må man bare bestrebe seg på å sette tæring etter næring i alt også hobbyer til  dere som er inne på det. ( om jeg husker det ordtaket rett da)

Anonymkode: fd3ee...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange! Kjeder meg aldri, har alltid noe å pusle med. :) Fotografering, se på bildene etterpå, gå en tur, strikke, pusle med postkortsamlingen min, lese en bok eller et blad, sulle på nettet, se noe på tv (det går jo stort sett alltid noe man kan se på, på en eller annen kanal!), gjøre husarbeide... Alltid noe å finne på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lillemus skrev:

gjøre husarbeide...

Spørsmålet var "har du en hobby?"

Det kaller jeg positiv innstilling :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Spørsmålet var "har du en hobby?"

Det kaller jeg positiv innstilling :D

:lol: Der var jeg vel i gang med å ramse opp ting å gjøre slik at jeg ikke kjeder meg, jeg har definitivt IKKE husarbeide som hobby! *ser seg rundt* Nei, definitivt ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere hobbyer, men i dårlige perioder så blir hobbyene lagt bort. Da er det kun hund jeg driver med fordi jeg ikke kan legge hundene bort på hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har et par hobbies. Og takk for det, eller tror jeg at jeg hadde gått på veggen eller vært dypt deprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har flere men den beste hobbyen er å spille i korps. Da kan jeg være sosial uten å måtte prate og når jeg spiller blir jeg og musikken ett, det er rett og slett ikke plass til tankekjør og stress. Helt genialt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg spiller gitar og piano Takk og pris har jeg greie naboer ;-). Liker også å tegne vitsetegninger i retningen de man finner på absurdgallereiet, samt male - fortrinnsvis akvareller . Liker og å lese, mye lydbøker siden jeg ser dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg synger i kor 😊 Kan skrive under på alt det Laban sa!

Liker også å gå turer, og nå har heg akkurat tatt opp strikkingen igjen. Dersom jeg klarer å fullføre et par votter, skal jeg strikke kofte 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hobby må vel være å reise og alt praktisk planlegging i forhold til det. Da får jeg en pause fra hverdagen, får brukt fotoapparatet mitt og tatt mange naturbilder, opplever nye steder. Og dette er noe jeg stort sett klarer å se fram mot, gjerne lang tid i forveien. Reiser minst 1 gang i året helt alene. Ellers er det med venninne eller egne barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg har hobbier. Jeg samler på vinyl, og hører på musikk masse. Har roet ned handlinga en del, da det i en periode gikk litt ut av kontroll. Ellers så liker jeg også å spille dataspill, selv om det ikke er veldig mye, og jeg ikke er særlig god til det heller.

 

I perioder spiller jeg en del på trav også.

 

Felles for alle disse interessene er at det jo ikke innebærer å være sosial. Jeg er ikke noe særlig sosial.

Anonymkode: 1b0c3...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har noen hobbyer. Jeg trener og konkurerer med hundene mine. Men det blir lite konkurranser, for jeg blir helt ødelagt av det. For mye folk, støy, mas og stress, og folk som skal hilse og prate bare fordi du har en litt utypisk rase. Det tar mange dager, om ikke uker, å komme seg. Men det er moro når det går bra, da får man på en måte en bekreftelse på at man får til noe. Så er det et realt slag i tryne når det går dårlig, men da må man prøve å tenke at det ikke er fordi man ikke kan, men fordi det faktisk krever at to stk skal samarbeide, og den ene av dem var kanskje mer opptatt av å snuse ut i lufta enn å samarbeide, akkurat den dagen :P Nei, seriøst, jeg prøver å ikke drepe meg selv når det går dårlig.

Bortsett fra disse hundene, som jo egentlig får veldig mye mer tur enn trening (blir nok litt anderledes til sommeren), liker jeg ta bilder av hunder, eller rare ting i naturen. Så spiller jeg litt gitar. Også liker jeg å gå i fjellet. Så det er vel hobbyene mine.

I vinter har jeg fått en ny hobby, kom jeg på da jeg tittet ut av vinduet. Det er snøfresing :D Det skal jeg gjøre i dag, før jeg drar og trener dyra. Hadde det ikke vært for at jeg får så sinnsykt vondt i kroppen, kunne jeg måkt snø hver dag :lol: Øyner faktisk et håp om skiføre på fjellet i sommerferien :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet "hobby" er litt fremmed for meg, men vil vel trekke frem friluftsliv og trening, og herunder særlig skiturer, som er et kinderegg med tanke på fysisk og mental helse og velvære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...