Gå til innhold

Hva er det samfunnet gjør som kvinnene misliker?


innlagtonline

Anbefalte innlegg

innlagtonline

Det er nå like mange som mener at kvinner diskrimineres som for 20 år siden, men hva spesifikt er det kvinene er misfornøyd med, stor sett alt som har med staten og lover og regler er likestilt eller i kvinners favør. Jenter gjør det bedre på skolen, tar mer høy utdanning, blir kvotert inn i utdanninger, lever lengre, får barneomsorg ved omsorgstvister, har like rettigheter etter lovverket, blir kvotert inn i styrer som staten har stort eierskap i, får mye mer utbetalt av staten enn de betaler inn i forhold til menn, får flertallet av jobber finansiert av staten (skattebetalernes penger), tar mindre selvmord, blir fengslet mindre, etc etc... hvor er diskrimineringen fra staten?

I alt det offentlige/staten har noe med å gjøre, kommer kvinner fordelaktig ut, så hvorfor misnøyen? Hva mer kan/bør staten gjøre, staten diskriminerer allerede menn idag, det er mer enn likestillt... hvor mye lengre skal vi gå før kvinner slutter å være "diskriminert" ? Staten kan da virkelig ikke forventes å styre private sfærer, er det virkelig det kvinnene vil, at privat arbeidsliv skal styres av staten, er det the "end game" som endelig vil gjøre oss likestilt??? 

Er det mediene som sprer propaganda som får folk til å mene at kvinner er diskriminert?

OPPSIKTSVEKKENDE: Grafen viser at utviklingen har snudd.

Kjør debatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

InnlagtPåDOL

Hvorfor dette brå skiftet i 2013 på grafen? Har det noe å gjøre med at Erna og Siv tok over styringen av landet? :P

Nei, dette forstår jeg ingen ting av.

Mye vil ha mer, og alt det der.

Men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg LENGTER etter en saklig og fin dialog om dette her på DOL.  En dialog der vi har gjensidig respekt og der begge parter faktisk er intressert i hva den andre parten sier. At man ikke bare er ute etter en krangel eller å vinne en diskusjon. Dere som har en underliggende forakt for kvinner og mener dere er urettferdig behandlet, er det noen vits i å diskutere egentlig? 

Anonymkode: c73bd...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innlagtonline
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg LENGTER etter en saklig og fin dialog om dette her på DOL

Anonymkode: c73bd...a80

:)

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Dere som har en underliggende forakt for kvinner 

Anonymkode: c73bd...a80

:mellow:

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 er det noen vits i å diskutere egentlig? 

Anonymkode: c73bd...a80

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innlagtonline
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg LENGTER etter en saklig og fin dialog om dette her på DOL. 

Anonymkode: c73bd...a80

For ordens skyld skjønner at du ikke vil debattere med meg, men sånn for andre lesere som potensielt snubler innom, kunne du si kort hva det er som gjør at du føler at kvinner blir diskriminert (mer enn andre) idag, og gjerne spesifiser både for staten (lover og regler og stalige ansettelser) og privat liv/arbeidsliv (samtykkende voksne lager produkter og selger tjenester til de som vil kjøpe dem, et fritt åpent marked hvor det er survival of the fittest, free for all brawl). Hvorfor er et fritt likestilt marked diskriminerende for kviner, og pass godt på der kan du fort gå i en felle

Helst drop late argumenter som åpenbart er løgn som 80 øre per krone (som er løgn), og trolling/personangrep (som er lite konstruktivt)

Jeg skal ikke krangle med deg å la hva enn du kommer med stå i fred slik at andre kan debattere med deg evt om du kommer med noe fonruftig

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

InnlagtPåDOL
36 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg LENGTER etter en saklig og fin dialog om dette her på DOL. 

Er det noen som nekter deg å starte en saklig og fin dialog om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kan snakke for min egen del. Jeg føler meg egentlig ikke diskriminert. Jeg har stort sett blitt behandlet bra som kvinne og har sjelden følt meg mindre viktig eller mindre verdifull fordi jeg er kvinne. Jeg er faktisk mer opptatt av å fremme at menn og kvinner faktisk er ulike på mange måter. Jeg tror ikke det er veien å gå å trykke mannen ned for å heie kvinner frem. Vi trenger menn som tar ansvar og er på lag med oss og som tørr å si fra hva de ønsker og trenger også. Skulle ønske at vi omfavnet og respekterte våre ulikheter. Viktig å hente opp gutter og menn som sliter i skolen og jobb også. For min del er det mer dette at jeg har måttet jobbe deltid i et typisk kvinneyrke. At jeg valgte å bruke tid hjemme med ungene i en travel fase gjør at jeg blir en minstepensjonist. At det å være mor og den som tar seg av det meste hjemme ikke blir satt pris på. Vi skal ikke ha spesialbehandling som barselkvinner en gang. Alt må være så likt og så mekanisk. Ungene må rett i barnehage og mor ut i jobb. Nåde de som er hjemmeværende mødre.  Vi er forskjellige. Det er like mye kvinner som er med å bestemme dette. Jeg er fornøyd med menn og har mest  gode erfaringer med menn heldigvis:). Min mann er ingeniør og har ca like lang høyskoleutdannelse som meg. Jeg har et typisk kvinneyrke og han tjener tre ganger mer enn meg. Men samtidig tjener vel kvinnelige ingeniører også godt. Jeg beklager hvis jeg har oppfattet deg som litt nedlatende mot kvinner. Tror ikke jeg er så god på å diskutere dette egentlig. Nå skal jeg lage pizza til familien og feire lørdagskveld. Ha en fin helg videre. 

Anonymkode: c73bd...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan snakke for min egen del. Jeg føler meg egentlig ikke diskriminert. Jeg har stort sett blitt behandlet bra som kvinne og har sjelden følt meg mindre viktig eller mindre verdifull fordi jeg er kvinne. Jeg er faktisk mer opptatt av å fremme at menn og kvinner faktisk er ulike på mange måter. Jeg tror ikke det er veien å gå å trykke mannen ned for å heie kvinner frem. Vi trenger menn som tar ansvar og er på lag med oss og som tørr å si fra hva de ønsker og trenger også. Skulle ønske at vi omfavnet og respekterte våre ulikheter. Viktig å hente opp gutter og menn som sliter i skolen og jobb også. For min del er det mer dette at jeg har måttet jobbe deltid i et typisk kvinneyrke. At jeg valgte å bruke tid hjemme med ungene i en travel fase gjør at jeg blir en minstepensjonist. At det å være mor og den som tar seg av det meste hjemme ikke blir satt pris på. Vi skal ikke ha spesialbehandling som barselkvinner en gang. Alt må være så likt og så mekanisk. Ungene må rett i barnehage og mor ut i jobb. Nåde de som er hjemmeværende mødre.  Vi er forskjellige. Det er like mye kvinner som er med å bestemme dette. Jeg er fornøyd med menn og har mest  gode erfaringer med menn heldigvis:). Min mann er ingeniør og har ca like lang høyskoleutdannelse som meg. Jeg har et typisk kvinneyrke og han tjener tre ganger mer enn meg. Men samtidig tjener vel kvinnelige ingeniører også godt. Jeg beklager hvis jeg har oppfattet deg som litt nedlatende mot kvinner. Tror ikke jeg er så god på å diskutere dette egentlig. Nå skal jeg lage pizza til familien og feire lørdagskveld. Ha en fin helg videre. 

Anonymkode: c73bd...a80

Feministene mener nok at du er undertrykket av Patriarkatet og ikke har levd livet slik du virkelig ønsker.

Dem om det. 

Anonymkode: 1da1f...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg føler meg ikke diskriminert som kvinne i forhold til muligheter. Men jeg føler det kreves mye mer av kvinner enn av menn. Kvinner har fortsatt mange tradisjonelle roller i forhold til hus, hjem og barn og skal i tillegg fungere på lik linje med menn i arbeidslivet. Jeg syns paradoier med mannen som slenger i sodaen med én øl i hånda etter jobb, mens kvinner bare går løs på jobb nr 2 når de kommer hjem fra jobb, passer litt for bra. Jeg syns i tillegg og at det fortsatt finnes for mange dumme aper blant menn stadig vekk, som er unntak men brøler for høyt om hvor jævla viktig menn er og "vi har funnet opp kruttet", "dere kommer aldri til å klare gjøre store viktige ting". Noe som er irriterende for etter min oppfatning jobber kvinner mye hardere enn menn. Døgnet rundt. 

Anonymkode: 6e597...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg føler meg ikke diskriminert som kvinne i forhold til muligheter. Men jeg føler det kreves mye mer av kvinner enn av menn.

Men det er vel noe du må ta opp med din partner på kammerset?

Anonymkode: 58ae7...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det kvinnene gjør som du misliker, bør kanskje heller være spørsmålet? Du virker jo nærmest besatt av feminisme.

Selv syns jeg ikke vi trenger mer likestilling, alle har de samme rettigheter og står fritt til å velge selv hva de vil bli. Da jeg jobbet tjente jeg mer med videregående utdanning, enn det en med høyskoleutdanning gjør i de typiske kvinneyrkene, fordi jeg valgte et "gutteyrke". Det er jo ingen som tvinger kvinner til å bli sykepleiere eller barnehagepedagoger. Det er heller ingen som tvinger kvinner til å få barn. Om kvinner hadde sluttet å utdanne seg innen lavtlønnede yrker og sluttet å få barn, hadde det sikkert fort nok blir gjort noe med begge deler. Men så lenge så mange velger å gå 3 år på høyskole for 450 000 i året, er det jo heller ingen grunn til å øke lønningene.

Jeg jobbet en gang sammen med en fyr som var litt som deg, hva gjalt kvinner. Han mente vi ikke fortjente den samme lønna fordi vi var svakere enn menn. Han slutta å mene det den dagen han ikke kom seg opp mellom to ventilasjonsrør fordi det stoppet i magen, og så seg nødt til å be meg komme og krabbe opp for å få tak i en kabel. Det var jo null problem å få tak i kabelen, men lik lønn skal dere ha, selv om magen er i veien ;) Var merkelig hvordan det alltid var jeg som måtte fiske fram kabler i veggen fordi ingen andre fikk armen inn i et 73 mm hull. Om folk bare hadde forstått av vi faktisk kan utfylle hverandre. Noen ting er kvinner bedre på, andre ting er menn bedre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I fremtiden vil det bli et stort behov for helsearbeider pga eldrebølgen. Man vil også trenge at det fødes flere barn for å få « hjulene   til å gå rundt». 

Anonymkode: c73bd...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe som er irriterende for etter min oppfatning jobber kvinner mye hardere enn menn. Døgnet rundt. 

Anonymkode: 6e597...731

...bortsett fra i arbeidslivet da, der legger i alle fall menn ned mer tid, skal vi tro statistikken. Men de jobber kanskje ikke så hardt fordi om de er der?

Jeg har ikke satt meg grundig inn i tilgjengelig tallmateriale hva gjelder totalbelastning i befolkningen, men det er også et område inne forskningen som dessverre har tung, politisk slagside. Er vel kanskje bare SSB som kan vise til å være noenlunde objektive, selv om det også der er en del merkverdigheter (hva regnes f.eks som arbeid i hjemmet, her er mange tradisjonelle manneoppgaver utelatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
20 minutter siden, Caprioli skrev:

...bortsett fra i arbeidslivet da, der legger i alle fall menn ned mer tid, skal vi tro statistikken. Men de jobber kanskje ikke så hardt fordi om de er der?

Jeg har ikke satt meg grundig inn i tilgjengelig tallmateriale hva gjelder totalbelastning i befolkningen, men det er også et område inne forskningen som dessverre har tung, politisk slagside. Er vel kanskje bare SSB som kan vise til å være noenlunde objektive, selv om det også der er en del merkverdigheter (hva regnes f.eks som arbeid i hjemmet, her er mange tradisjonelle manneoppgaver utelatt).

SSB?. Min mann gjør også «manneting» i hjemmet. Bare at de tingene må ikke gjøres hver dag ( eller gjerne flere ganger for dagen.) Dessuten gjør han helst ting han liker;). Men jeg tror absolutt at menn fleste jobber hardt og jeg tror ikke det er riktig å si at kvinner jobber hardere ute i arbeidslivet . Men både jeg og de fleste kvinner jeg kjenner har større arbeidsmengde i hjemmet enn mannen. Men det er min erfaring. Jeg er forrresten superfornøyd med min mann. Han jobber hardt , har hovedansvar for det økonomiske , tar ansvar, gjør meg trygg, snakker fine og oppmuntrende ord til meg , intresserer seg i ungene osv. Er superfornøyd med han. 

Anonymkode: c73bd...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SSB?. Min mann gjør også «manneting» i hjemmet. Bare at de tingene må ikke gjøres hver dag ( eller gjerne flere ganger for dagen.) Dessuten gjør han helst ting han liker;). Men jeg tror absolutt at menn fleste jobber hardt og jeg tror ikke det er riktig å si at kvinner jobber hardere ute i arbeidslivet . Men både jeg og de fleste kvinner jeg kjenner har større arbeidsmengde i hjemmet enn mannen. Men det er min erfaring. Jeg er forrresten superfornøyd med min mann. Han jobber hardt , har hovedansvar for det økonomiske , tar ansvar, gjør meg trygg, snakker fine og oppmuntrende ord til meg , intresserer seg i ungene osv. Er superfornøyd med han. 

Anonymkode: c73bd...a80

SSB = Statistisk sentralbyrå. Sjekk ut hjemmesidene deres, utrolig mye spennende statistikk.

Vet ikke om jeg nødvendigvis kjøper argumentet om at manneoppgavene er sporadiske og lystbetonte. Som et eksempel - Hvor mange tusen timer med bygging, oppussing og vedlikehold en gjennomsnittlig mann legger ned i løpet av livet vet jeg ikke, men det er dessverre noe mange kvinner ikke ser, forstår eller respekterer. Sinnasnekkern får være sannhetsvitne :P

Hvordan arbeidsfordelingen i hjemmet er, tror jeg varierer mye i ulike grupper av befolkningen -- i de familiene jeg kjenner har jeg inntrykk av at det er ganske jevnfordelt.

Og i lys av den relaterte likelønnsdebatten så ser jeg også på meg selv og de i min omgangskrets at menn i hovedsak er de som bruker mest tid og ressurser på lønnet arbeid. Det må da telle for noe det også? For å ta meg selv fra den gangen jeg var gift var jeg ute av huset før noen andre hadde stått opp, og hjemme lenge etter de andre. Hver dag. I tillegg jobbet jeg kvelder, netter, helger og høytider (nei, jeg jobbet ikke skift, så det kom på toppen). Så kan du slenge på ansvar, forpliktelser, uforutsigbarhet og stress som var der hele tiden. Det var offeret for en høy inntekt som hele familien nøyt godt av. Og dér finner du langt flere menn enn kvinner.

Anonymkode: 5534a...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

SSB?. Min mann gjør også «manneting» i hjemmet. Bare at de tingene må ikke gjøres hver dag ( eller gjerne flere ganger for dagen.) Dessuten gjør han helst ting han liker;). Men jeg tror absolutt at menn fleste jobber hardt og jeg tror ikke det er riktig å si at kvinner jobber hardere ute i arbeidslivet . Men både jeg og de fleste kvinner jeg kjenner har større arbeidsmengde i hjemmet enn mannen. Men det er min erfaring. Jeg er forrresten superfornøyd med min mann. Han jobber hardt , har hovedansvar for det økonomiske 

Om han jobber mest ute, da er det vel naturlig at du gjør mest i huset?

Anonymkode: 3a8e1...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg tror kvinner flest misliker veldig sterkt at enkelte politikere i denne verden ser ut til å ville styre oss alle ut i " uløkka" til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...